Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jösses! Hoppas att du inte är arbetsgivare! Din syn på anställda och krav är skrämmande!

Kan du utveckla? Jag tycker inget i texten är skämmande.
Du gör det du skrivit på för och gör du ett bra jobb får du mer betalt. Grundskydden finns i lagen om du vill ha fler skriv dem i anställningsavtalet.
Tycker jag låter fullt rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Intressant ämne.

För mig är kollektivavtal viktigt för att kunna se att företaget har schyssta villkor för sina anställda. Som många poängterat är det förvisso inte så att det är omöjligt att ha bra villkor utan kollektivavtal, men kollektivavtalet fungerar som en kvalitetsstämpel tycker jag. Dessutom är det bra mycket lättare att få reda på om ett företag har kollektivavtal än att behöva intervjua deras personalstyrka för att få veta hur de har det.

Det här! All politik åt sidan, så är det ett bra sätt för mig som konsument att veta att anställda har en lägsta nivå som inte är katastrofal. Jag har varken tid eller ork att försöka detektivarbeta fram om dom har okej villkor eller inte.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Avstängd

Handlar det om att plocka SJW-moralpoäng eller varför ska man bry sig om Inets anställdas pension?

12-åringarna nere i Asien som gör dina skor och kläder 7 dagar/veckan måste väl nästan ha det lika illa som Inets personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Handlar det om att plocka SJW-moralpoäng eller varför ska man bry sig om Inets anställdas pension?

12-åringarna nere i Asien som gör dina skor och kläder 7 dagar/veckan måste väl nästan ha det lika illa som Inets personal.

Viktigt med ett golv, att golvet är barnarbete i Asien är väl inget att stäva efter, men det är ett mycket vanligt argument, "det är sämre någon annan stans, så du behöver inte ha det bättre här".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vara utan kollektivavtal, då hade jag fått placera pensionspengarna var jag ville och inte tvingas lägga en del i trad-försäkring. Kunde styra hur mycket som skulle gå till pension själv. Kanske vill jag få mer semesterdagar och 0 löneökning ett år eller andra specialsaker.

Finns ju liknande fördelar med försäkringar mm när man inte är bunden. Det är en av anledningarna till att jag flyr fackförbund. Suttit med i förhandling gällande försäkringar där de sagt saker som ”Det gör inget om ni tar bort den delen folk utnyttjar om det blir lägre premie, det ser ändå bra ut att vi har försäkringen”.

Avsaknaden av kollektivavtal säger absolut inget om hur bra förmåner de har.

Permalänk

I mindre bolag så tappar ofta kollektivavtal sin funktion. Men Inet har (enligt alla bolag) 86 anställda så de borde ha ett. Men om de inte har det så kan arbetssituationen fortfarande vara mycket bra. Ett kollektivavtal är smidigt men fyrkantigt beroende på bransch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är lite ledsamt att höra argumenten mot kollektivavtal/facklig verksamhet, som om de anställningsskydd och förmåner vi alla åtnjuter både i lag och avtal inte har kommit av decennier av facklig verksamhet. Kolla gärna upp hur anställningsskydd/förmåner fungerar i andra europeiska länder eller i USA och fråga dig själv om du hade föredragit deras modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det är lite ledsamt att höra argumenten mot kollektivavtal/facklig verksamhet, som om de anställningsskydd och förmåner vi alla åtnjuter både i lag och avtal inte har kommit av decennier av facklig verksamhet. Kolla gärna upp hur anställningsskydd/förmåner fungerar i andra europeiska länder eller i USA och fråga dig själv om du hade föredragit deras modeller.

”Det är lite ledsamt att höra argumenten mot fossila bränslen och kärnkraft, som om den teknikutveckling och livsstil vi alla åtnjuter dagligen inte har kommit av decennier av utsläpp och miljöförstöring. ”

Facken var bra på sin tid, och kollektivavtalen likaså men utvecklingen går framåt och behöver inte betyda att de varken är bra eller behövs idag och att det inte finns bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jösses! Hoppas att du inte är arbetsgivare! Din syn på anställda och krav är skrämmande!

Här tog argumenten slut och känslorna tog över. Det skedde i natt klockan 01:05.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Facken var bra på sin tid, och kollektivavtalen likaså men utvecklingen går framåt och behöver inte betyda att de varken är bra eller behövs idag och att det inte finns bättre alternativ.

Vad menar du är ett bättre konkret alternativ till facklig verksamhet för att försvara anställdas rättigheter och skydd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Viktigt med ett golv, att golvet är barnarbete i Asien är väl inget att stäva efter, men det är ett mycket vanligt argument, "det är sämre någon annan stans, så du behöver inte ha det bättre här".

Hade Inet varit en person kunde dessa SWJ förstöra hela dens liv för plocka poäng.
Riktigt elakt och vidrigt beteende folk har börjat med , att publikt förnedra och peka ut folk.

Det är ingen som tvingar folk att arbeta på Inet för att överleva i I-landet Sverige.

Sedan har de gratis frakt

Permalänk
Medlem

Kom på ett annat argument mot kollektivavtalen, man bestämmer inte själv över hur man vill vara anställd. Jag var timanställd under studietiden i en roll som var en bra start efter utbildningen, så när ett vikariat i samma grupp öppnades upp lagom till studierna avslutades tog jag chansen. Det skulle egentligen varit på 26 mån vilket för mig vore perfekt då jag ändå inte velat stanna längre.

Dock fick man enligt kollektivavtalet inte vara visstidsanställd mer än 30 månader vilket gjorde att de med min tidigare timanställning max kunde erbjuda mig 18 månader. Det var inget jag kunde avtala bort utan jag fick helt enkelt jobba ett år och börja söka jobb. Hade gärna haft möjligheten att stanna längre.

Permalänk
Medlem

T.ex de lagar och regler som finns idag och som är väldigt starka och bra. Personligen kan jag tycka de är för starka då det är sjukt svårt och kostsamt att säga upp någon som missköter sig.
Utöver det finns det bra möjligheter att avtala saker i anställningsavtal och de policys och riktlinjer ett företag har.
En person som är driven, duktig och gör sitt jobb bra har alla möjligheter att byta arbetsgivare om man inte är nöjd och därmed är det arbetstagarens marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Chromatic:

Dom måste ju ha ett kollektivavtal, det går bra för dom och det är en fin firma med trevlig personal.

Det vill man ju gärna tro, men icke. Kanske har de bara glömt skriva på

Hoppas det trillar in lite mer info under dagen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt, då kommer jag handla extra mycket från Inet framöver.

:edit: Menar självfallet inte att alla företag utan kollektivavtal är vettiga. Men tror Inet är det. Och så slipper jag sponsra fackverksamheten och sossarna i samma veva så gör jag gärna det. Har -enbart- negativa upplevelser av facken och deras verksamhet IDAG, och har faktiskt en ganska rejäl personlig lista på hur de beter sig som skitstövlar och misslyckas med agera för de anställdas bästa. Fy. Usch. Skäms! (Bland annat Unionen)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Betänk det faktum att arbetsgivarparterna GILLAR vår svenska modell med kollektivavtal därför det ger stabilitet på arbetsmarknaden. Och en motpart att förhandla med istället för enskilda medarbetare.

Hoppas att detta handlar om en trådsanning annars är det total bojkott från min sida plus att jag håller tummarna för sanktioner mot Inet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

En ytterligare fördel med att inte vara fackligt anställd även på ett företag med kollektivavtal är att HR/företag har möjlighet att fritt peta upp din lön till valfri nivå utan att det är något eventuellt fackförbund har rätt att ta del av.
Jobbigare med fackligt anställda där eventuell löneökning för någon part direkt skulle jämföras med av övriga fackanslutna, med där tillhörande tjafs + problem.

friskrivning: (den information jag fått från tidigare HR-ansvarig åtminstone, ang fördel nackdel med fackanslutning)

Det här är en total lögn. Inget i ett kollektivavtal hindrar dem från att peta upp din lön till valfri nivå.

Låter som din HR-ansvarige är full av skit.

---

Många här som argumenterar emot kollektivavtal säger att företag får rätt att lägga sig på minimum nivå med hjälp av kollektivavtal. Jag jobbade på ett sådant företag, 2000 anställda i Sverige och inte en enda människa fick en krona mer än kollektivavtalet sa. De tog alltid skydd bakom detta.

Är jag ändå glad att det fanns? Ja. För utan det hade dom lagt sig på en ännu lägre nivå helt garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom måste ju ha ett kollektivavtal, det går bra för dom och det är en fin firma med trevlig personal.

Varför måste de det? De anställda kanske tycker om friheten att inte ha ett kollektivavtal? Så länge man tycker ens avtal är bättre finns ingen anledning att ha kollektivavtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Många här som argumenterar emot kollektivavtal säger att företag får rätt att lägga sig på minimum nivå med hjälp av kollektivavtal.

Det är väll ingen som påstått det här alls. Alla argument handlar om frihet att välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Betänk det faktum att arbetsgivarparterna GILLAR vår svenska modell med kollektivavtal därför det ger stabilitet på arbetsmarknaden. Och en motpart att förhandla med istället för enskilda medarbetare.

Hoppas att detta handlar om en trådsanning annars är det total bojkott från min sida plus att jag håller tummarna för sanktioner mot Inet!

Regeringen har skapat artificiella anställningar som förstört arbetsmarknaden, ser inte någon upprörd över det.
Ser inte heller någon upprörd över kollektivavtal utan nu pekar man ut Inet enbart.

Vanligtvis hade Swec låst politiska trådar men eftersom denna är vinklad åt rätt håll gör man inte det även att den svärtar ner ryktet hos en god samarbetspartner.

Jag säger inte att kollektivavtal är dåligt men det känns inte som det är därför folk är på Inet utan bara för att visa upp hur duktiga de är på internet?

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=2e9VYf9FKHo&t=911s
såg nyligen en pod med Joe Rogan om just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Regeringen har skapat artificiella anställningar som förstört arbetsmarknaden

Kan du förklara vad du menar?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Det är väll ingen som påstått det här alls. Alla argument handlar om frihet att välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Frihet att välja vadå?

Jag har extremt svårt att se hur det ger mindre frihet, det är företagets val om de vill ge förmåner utöver kollektivavtalet. Gör man inte det, nej då hade man förmodligen också haft sämre villkor utan avtalet än med.

Skrivet av gabriel15:

Regeringen har skapat artificiella anställningar som förstört arbetsmarknaden, ser inte någon upprörd över det.
Ser inte heller någon upprörd över kollektivavtal utan nu pekar man ut Inet enbart.

Vanligtvis hade Swec låst politiska trådar men eftersom denna är vinklad åt rätt håll gör man inte det även att den svärtar ner ryktet hos en god samarbetspartner.

Jag säger inte att kollektivavtal är dåligt men det känns inte som det är därför folk är på Inet utan bara för att visa upp hur duktiga de är på internet?

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=2e9VYf9FKHo&t=911s
såg nyligen en pod med Joe Rogan om just detta.

Det är väl inte konstigt att folk på Sweclockers vill granska just Inet, som är den absolut populäraste butiken här. Varför skulle folk på Sweclockers diskutera kollektivavtal på t.ex Hemtex, när det är Inet som ligger många varmt om hjärtat?

Hade det här varit ett heminredningsforum hade folk förmodligen kritiserat någon annan butik.

Du verkar inte ens intresserad av den här diskussionen, baserat på sättet du uttrycker dig nedsättande mot andra. Är du bara här för att tala ner på folk och vara i vägen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

Kan du förklara vad du menar?

Gratis frakt + pingvinstång samt några väldigt intressant avsnitt om Inet ändå klagar folk.

Jag bara förstår inte hur det ens är möjligt.

Permalänk
Medlem

De kanske helt enkelt inte vill sponsra socialdemokraterna (LO)? Är man företagare idag så är ju dem de sista man vill stödja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

T.ex de lagar och regler som finns idag och som är väldigt starka och bra. Personligen kan jag tycka de är för starka då det är sjukt svårt och kostsamt att säga upp någon som missköter sig.
Utöver det finns det bra möjligheter att avtala saker i anställningsavtal och de policys och riktlinjer ett företag har.
En person som är driven, duktig och gör sitt jobb bra har alla möjligheter att byta arbetsgivare om man inte är nöjd och därmed är det arbetstagarens marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Så reglerna är starka och bra, men för starka? Va? Det är inte "sjukt svårt och kostsamt att säga upp någon som missköter sig", det krävs bara giltiga skäl. Om en anställd inte sköter jobbet den är anställd för och har blivit varnad i förväg så är det skäl för uppsägning av personliga skäl. Det spelar dessutom ingen roll om företaget har kollektivavtal, det är LAS.

Det är jättebra om man själv kan avtala förmåner i anställningsavtal, men väldigt många som tar anställning har inte de möjligheterna. Är du en av hundra som söker anställning i en ett lågavlönat lågstatusjobb så har man inget förhandlingsläge alls under rekryteringen. Det du säger är egentligen att endast de som jobbar inom en konkurrensutsatt branch och vars kompetens är någorlunda unik och eftertraktad ska ges extra förmåner.

Permalänk
Inaktiv

Intressant utveckling av tråden!

Skrivet av Trigger:

Det vill man ju gärna tro, men icke. Kanske har de bara glömt skriva på

Hoppas det trillar in lite mer info under dagen

Hade varit riktigt intressant att se hur deras standardavtal ser ut med, eller för den delen om någon tidigare anställd vill visa upp sitt (censurerat där det förstås behövs). Känns som om det skulle föra diskussionen i en intressantare riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skrota kollektivavtalen så kan Annie Lööf bestämma lönerna med hjälp av MP.
När du blir gammal kan du bytas ut av en pigg 20-årig som inte kräver så hög lön.
16k räcker väl bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Frihet att välja vadå?

Jag har extremt svårt att se hur det ger mindre frihet, det är företagets val om de vill ge förmåner utöver kollektivavtalet. Gör man inte det, nej då hade man förmodligen också haft sämre villkor utan avtalet än med.

Det är väl inte konstigt att folk på Sweclockers vill granska just Inet, som är den absolut populäraste butiken här. Varför skulle folk på Sweclockers diskutera kollektivavtal på t.ex Hemtex, när det är Inet som ligger många varmt om hjärtat?

Hade det här varit ett heminredningsforum hade folk förmodligen kritiserat någon annan butik.

Du verkar inte ens intresserad av den här diskussionen, baserat på sättet du uttrycker dig nedsättande mot andra. Är du bara här för att tala ner på folk och vara i vägen?

Det är väldigt konstigt att man ENBART ska granska (HÄNGA UT) Inet istället för att lägga fram/ta reda på hur det står till med övriga datorbutiker?
Hur för det en diskussion om kollektivavtal framåt på ett bra sätt?

Vore det inte bättre att diskutera butikers kollektivavtal generellt eller måste det vara Inet bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Så reglerna är starka och bra, men för starka? Va? Det är inte "sjukt svårt och kostsamt att säga upp någon som missköter sig", det krävs bara giltiga skäl. Om en anställd inte sköter jobbet den är anställd för och har blivit varnad i förväg så är det skäl för uppsägning av personliga skäl. Det spelar dessutom ingen roll om företaget har kollektivavtal, det är LAS.

Det är jättebra om man själv kan avtala förmåner i anställningsavtal, men väldigt många som tar anställning har inte de möjligheterna. Är du en av hundra som söker anställning i en ett lågavlönat lågstatusjobb så har man inget förhandlingsläge alls under rekryteringen. Det du säger är egentligen att endast de som jobbar inom en konkurrensutsatt branch och vars kompetens är någorlunda unik och eftertraktad ska ges extra förmåner.

Du har rätt i att det är LAS och inte kollektivavtal som styr det. Men jo, det ÄR sjukt svårt att avskeda någon. "Giltiga skäl" innehåller otroligt höga krav på arbetsgivaren och bevisbördan ligger också på arbetsgivaren (så klart). Då pratar vi om en uppsägning som i sig är en lång process som inkluderar överväganden om omplaceringar, korrigerande samtal, varning/varningar samt upprepade fel. Vid ett avsked utan varningar/omplaceringar etc så krävs ett "Grovt vårdslöst beteende" t.ex. allvarliga brott etc.

Men, det har inget med kollektivavtal att göra...

Som arbetsgivare så ser jag både fördelar och nackdelar med kollektivavtal. Det lägger en grund för alla anställda och förenklar på många sätt för arbetsgivaren och arbetstagaren. Det sätter även en lägsta nivå för "oherderliga" arbetsgivare, som iofs kan skita i att skriva på ett kollektivavtal.
Dock håller jag inte med om att kollektivavtal alltid är bättre för de anställda, som någon här ovan skrev så är de fyrkantiga och kan sätta käppar i hjulet vid individuell lönesättning t.ex. Men som någon här också skrev så förhindrar det arbetsgivare från att kapa i kollektivavtalsbundna förmåner i samband med att det går sämre för arbetsgivaren ekonomiskt. Vilket så klart är positivt för de anställda på kort sikt, men kan vara mycket negativt på längre sikt då det kan vara skillnaden på konkurs eller ej. (Hellre ett jobb där förmånerna tillfälligt försämras för att få ordning på ekonomin än inget jobb alls tänker jag? Alla kanske inte håller med om det.)

Om Inet har ett kollektivavtal eller ej spelar ingen som helst roll för mig vad gäller val av butik. Kommer det däremot rapporter om att en butik behandlar sina anställda illa så blir det snabbt ett köpstopp från min sida.

Spännande tråd det här där jag knappast tror att fakta kommer att göra att alla hamnar i konsensus, vi sitter på olika verkligheter och olika ideologiska grunder. Fakta gör knappast att den här frågan blir mindre ideologiskt styrd.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Frihet att välja vadå?

Jag har extremt svårt att se hur det ger mindre frihet, det är företagets val om de vill ge förmåner utöver kollektivavtalet. Gör man inte det, nej då hade man förmodligen också haft sämre villkor utan avtalet än med.

Läs posterna? Kollektivavtalen styr t.ex. hur och var dina pensionspengar placeras och vilka instrument du får placera dem i. Kollektivavtalet styr också över försäkringar som skall tecknas osv.

Kollektivavtalet som min arbetsgivare har tecknat tvingar dem att tillhandahålla en barnpension för mig, trots att jag inte har barn. Det är pengar som annars kunde betalats ut till mig eller in i min tjänstepension. Hade jag även fått placera pensionspengarna själv och bestämma hur jag plockar ut dem hade jag kunnat gå i pension vid 40 om jag ville... Visst hade jag fått lite mindre pengar än min lön, men fullt tillräckligt för att leva bra.