Gammal är äldst – Windows 2000 fyller 20 år

Permalänk
Inaktiv

Körde på Windows 2000 ett bra tag, sedan kom spelen som inte riktigt ville vara med på W2K så tvångsinstallerade XP och det rullade igång igen.. minns något med ett program eller 2 jag använde som också ville ha modernare OS som i XP.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 2000 är den version som jag trivts bäst med, men det är antagligen också för att det var den som präglade min tid i gymnasiet och när jag la mer tid på att fippla med windows och andra saker med datorn än att göra något annat med den.

Körde w2k länge, tror det åkte ut först 2008 i samband med att jag behövde kunna köra en nyare version av Photoshop som var kompatibelt med min kamera.

Nån gång (tm) så ska jag ha igång en riktigt bra Windows 2000 dator igen... och gärna en server också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Samma här. Man skulle sparat den burken

Och här, Abit BP6 för dubbla celeron på 500MHz trivdes med Windows 2000, sedan testade jag multithreading med de få program som fanns.
Lyckades hitta MP3 encodern Gogo Encoda från Japan som dubblade hastigheten men med begränsad användning då menyerna var på Kanji.

Permalänk
Medlem

Ahhh, ja vill ha tillbaks det klassiska temat.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Var inga problem att köra 2000 på konsument sidan, det var väldigt stabilt, framförallt jämfört med 98/me.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Kommer så väl ihåg farsans första dator med Windows 2000 vilken jag tyckte vad superhäftig - och framför allt hade den två CD-brännare, vilket var fruktansvärt coolt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt något 16 bitars OS sedan jag började pilla med datorer 1996. Vid sidan om Linux så... NT4 -> Win2k -> XP -> Win 8.1 -> Win 10

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skulle lätt kunna köra ett Win2k tema istället för Win7 temat jag kör.
Blir alldeles varm när jag ser Win2k

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Just det, på den tiden man ominstallerade Windows väldigt ofta. Kommer inte ihåg varför..

På Mac OS har jag inte om ominstallerat sedan 2007, dock upgraderat OS och bytt dator ett antal gånger. Hmm, en ominstallation skulle kanske göra susen..

Skrivet av r3mpuh:

Installerade om Windows 2000 dagligen i mellanstadiet, man lärde sig snabbt ens CD-key utantill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Installerade om Windows 2000 dagligen i mellanstadiet, man lärde sig snabbt ens CD-key utantill.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag minns fortfarande min CD-key för Windows 2000, trots att jag inte använt den på nästan 20 år. Jag undrar om jag någonsin kommer glömma den.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 var riktigt najs, önskar nästan att jag hade en riktig maskin med det att pillra lite på bara för nostalgins skull.

Snyggt och städat, mycket bättre och stabilare än 9x-familjen och samtidigt inte så träigt som NT 4 känts när man fingrat på det tidigare.
Gick ju att installera DirectX 9.0c och grejer, hur fint som helst för hemanvändaren.

Rent tekniskt var väl XP ett steg framåt på många punkter, men tivolit till gränssnitt var svårt att komma över.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Och här, Abit BP6 för dubbla celeron på 500MHz trivdes med Windows 2000, sedan testade jag multithreading med de få program som fanns.
Lyckades hitta MP3 encodern Gogo Encoda från Japan som dubblade hastigheten men med begränsad användning då menyerna var på Kanji.

Var det 333@500 eller kom det en som var 500MHz original?
Jag körde 366@550MHz, också BP6. Fanns det något annat sånt moderkort?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag loggade in på en Windows 2000 server i drift så sent som i höstas. Jag kände mig nästan lite smutsig efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Mitt enda minne (nästan) av W2k är att det tog väldigt lång tid att starta. Det ändrades till det bättre iom XP.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var det 333@500 eller kom det en som var 500MHz original?
Jag körde 366@550MHz, också BP6. Fanns det något annat sånt moderkort?

Mina Celeron var 500MHz orginal, var inte så hemma på överklockning vid den tiden.
Började med PC år 1996 och MS DOS 6.22

Permalänk
Medlem

W2k är mitt favorit OS utan tvekan.
Körde på med 2000 fram till w7 då w7 gav lite bättre spel stöd men slapp all bloat å bröte.

Såsom många andra så blev även jah tvungen att uppdatera till w10 pga uppdateringarna som slutade komma. Jag har aldrig haft en sån känsla i kroppen att ha mindre koll på vad som händer i min dator än vad jag känner nu... Och jag tycker inte om den känslan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Har varit på jakt efter en svensk ISO/CD i flera år (Blocket, Tradera, P2P), men har hittills kammat noll. Har en licens på en av mina nostalgiburkar, och jag har velat leka med det länge, men skivan är sedan länge ett minne blott.

Om någon sitter på en W2k-skiva/ISO av svensk sort får de gärna höra av sig!
Ber om ursäkt om efterlysningen inte hör hemma i tråden, men när detta blev uppmärksammat på förstasidan väcktes hoppet litegrann. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Win 2000 är nog den enda Windowsversion jag genuint tyckt mycket om, alla andra har varit mer eller mindre dåliga på något vis, även om vissa har varit rätt hyfsade. Är dock Linuxanvändare numera, sen rätt många år tillbaka, och trivs bra där, men ett Win2000 med moderna säkerhetsuppdateringar och stöd för alla moderna program skulle locka rejält idag. Körde det fram tills cirka 2007 då jag till slut motvilligt uppdaterade. Det var verkligen ett väldigt snabbt, komplett, stabilt och pålitligt OS med bra design och användargränssnitt, utan någon som helst bloat!

Permalänk
Medlem

Körde aldrig W2k på någon dator som primärt OS.
Men fick en virtuell maskin med W2k när jag skaffade ny dator 2003(Som hade XP).
Och den virtuella lever än! Använder den då och då för att spela Warlords Battlecry.
Fina minnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde Windows 2000 Pro rätt många år, fram till 2006 eller 2007 om jag minns rätt, då jag bytte till XP helt enkelt för att det var problematiskt att få en del nyare spel att fungera. Men det är fortfarande min favorit när det gäller Windows, nyare versioner har så mycket bloat som jag inte är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Ja tiden går.
Själv körde jag på ME-spåret, och det kanske var tur för det gjorde att övergången till Linux gick snabbare!

Skrivet av Pettson88:

Har varit på jakt efter en svensk ISO/CD i flera år (Blocket, Tradera, P2P), men har hittills kammat noll. Har en licens på en av mina nostalgiburkar, och jag har velat leka med det länge, men skivan är sedan länge ett minne blott.

Om någon sitter på en W2k-skiva/ISO av svensk sort får de gärna höra av sig!
Ber om ursäkt om efterlysningen inte hör hemma i tråden, men när detta blev uppmärksammat på förstasidan väcktes hoppet litegrann. ^^

Då du redan sitter på en licens för utgåvan har du nedan resurs/museum till hjälp:
https://winworldpc.com/library/operating-systems

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Mitt enda minne (nästan) av W2k är att det tog väldigt lång tid att starta. Det ändrades till det bättre iom XP.

/ B

Jag satt här och läste alla inlägg och blev härligt nostalgiskt mysigt luddig och varm på insidan. Sedan kommer du med en kommentar om verkligheten på den tiden.

Hela utvecklingen med konstant uppkoppling och alla "tjänster" som övervakar allt vi gör för att sälja oss kunder till tredjepart är oerhört tråkig. Helt otroligt att Microsoft fortfarande tar betalt för Windows för konsumenter med tanke på att det är vi användare som mångt och mycket är produkten idag.

Bortsett från det, även med Windows 10:s knepiga uppgraderingsbuggar så är livet framför en PC oändligt mycket behagligare idag. Det var buggigt, oändliga drivrutinsproblem och onödigt långsamt förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde aldrig själv W2000. Gick direkt från W95 till XP. Sedan körde jag XP enda fram till Windows 7 släpptes år 2009. Hoppade över 8 och 8.1 och gick till 10:an direkt från Windows 7.

Permalänk
Medlem

Första gången jag installerade Windows 2000 var på en Athlon Thunderbird 1,2 GHz som jag köpt helt ny då. Minns att det var betydligt mer stabilt än Windows Millennium. Däremot så flöt Half-Life bättre under Windows Millennium på det S3 Savage 4 jag hade då. Men då jag skaffade ett GeForce 2 GTS så flöt spelen på lika bra under Windows 2000 då Nvidia gjorde bra drivrutiner.

Gick över till Windows XP då det hade släppts men gick efter ett tag tillbaka till Windows 2000 då jag gillade det "rena" utseendet bättre.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Testade någon tidig beta av det som min mor fick via någon prenumeration (typ Technet/MSDN/liknande) i samband med någon certifiering.
Minns att det fanns rutor om att "här ska finnas en funktion som inte är färdig än" el något i den stilen.

Installerade det på min testdator (K6-2 350, 64/128 MB, Voodoo2) som nog aldrig egentligen användes särskilt aktivt. Har bara minnen av att det överklockades, felsöktes och även kördes 3DMark på. Det systemet hade någon slags bug där man antingen var tvungen att stänga av någon del av cachen eller ställa om FSB:n till 95 (från 100) för att det skulle fungera rätt. Dvs det systemet fungerade alltså bättre som överklockat (380) än som standard (350).

I övrigt användes vid tidpunkten ME som fungerade hyfsat ändå, bara man stängde av funktioner som orsakade problem (t ex viloläge).

Permalänk
Medlem

Windows 2000 Pro var ett enormt lyft från Windows 98, även om jag hade lite problem med det i början (drivrutiner). Körde det både hemma och på jobbet fram till att XP SP1 kom.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Fick Windows 2000 genom skolan och körde det bra länge, sedan testade man det värsta skräpet från Microsoft någonsin, nämligen XP och det är sjukt vad dåligt det var.

Så uppgraderade och körde Windows Server 2003, tills det blev dags för Vista, sedan, Windows 7, 8, 8.1 och numera Windows 10.

Folk pratar ofta lyriskt om XP, men det var verkligen ingen behaglig upplevelse, när det släpptes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Folk pratar ofta lyriskt om XP, men det var verkligen ingen behaglig upplevelse, när det släpptes.

Jag hade inga större problem, vissa spel krävde lite fixande men sådant var man vad vid på den tiden. Klart mer problem med Vista och Win10

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Då du redan sitter på en licens för utgåvan har du nedan resurs/museum till hjälp:
https://winworldpc.com/library/operating-systems

Tusen tack, när jag kikade runt senast efter en mirror online var det bara trasiga länkar. :/
Borde ha googlat lite oftare, men gav nästan upp för något år sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar hur många som sitter eller haft Windows XP x64 + Svenska språktillägget? Jag har båda Tror jag köpte det sista exet som Komplett hade kvar. Sorry för offtopic

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare