Nytt bygge POSTar inte, ingenting alls händer när jag försöker starta.

Permalänk
Medlem

Har testat att starta datorn med endast en RAM-sticka, CPU (med två st 8pins kablar), Moderkortet (fortfarande i chassit, kan inte ta ut det iom vattenkylningen som redan är fylld :S) och pumpen samt mina tre radiator fläktar inkopplade.

Med endast den setupen är det fortfarande som att peta på en död fisk med en pinne, testade både att starta via on-board power och via chassit. Ska testa med ram samt nätagg från min förra burk, men om inte det funkar så är jag nästan helt 100 på att moderkortet är trasigt. Tyvärr kan jag inte testa CPUn med något annat moderkort iom att mitt andra kort är för AMD.

Permalänk
Medlem

Hur är det med skölden på baksidan av moderkortet, vet inte om du fick montera av denna när du monterade ditt monoblock.
Inget där som kan sitta och kortsluta, alternativt att det sitter en distans fel och ställer till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Håller tummarna att det inte är någon böjd pin på processorn.

Jag också, men det som gör mig så fundersam är att jag verkligen inte får någon feedback alls, normalvis brukar man ju få felmeddelande på Debug displayen, eller åtminstonde så brukar man ju höra att den försöker starta men sen stänger av sig, eller nånting, men det är verkligen ingen skillnad på att klicka på start när den är ikopplad vs urpluggad förutom att power knappen på moderkortet lyser konstant när den är inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur är det med skölden på baksidan av moderkortet, vet inte om du fick montera av denna när du monterade ditt monoblock.
Inget där som kan sitta och kortsluta, alternativt att det sitter en distans fel och ställer till det?

Det kan det absolut vara, eftersom jag var tvungen att ta av hela kölden och montera av heatsinken runt cpu-socketen. Hade inte ens tänkt mig att den skulle kunna orsaka något, trodde bara den var där som ett skydd och som lite utav en heatsink på baksidan.

Permalänk
Medlem

@qvantry: hm.. Du har använt distanserna till moderkortet antar jag?

Kan du testa ta ut moderkortet ur datorn, fast allt sitter kvar (Förutom grafikkortet då)?

Lägga det på något som inte leder ström och testa starta den igen? Förhoppningsvis sitter moderkortet för hårt skruvat.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@qvantry: hm.. Du har använt distanserna till moderkortet antar jag?

Kan du testa ta ut moderkortet ur datorn, fast allt sitter kvar (Förutom grafikkortet då)?

Lägga det på något som inte leder ström och testa starta den igen? Förhoppningsvis sitter moderkortet för hårt skruvat.

Yes, de har jag användt, jag vill plocka ur moderkortet ur chassit och testa, men jag vet inte hur jag ska göra iom att min pump är fastskruvad i chassit, samt raditorn också, och loopen är redan sluten, jag var också dum nog och glömde installera ett rör för att draina systemet, och jag har inte heller någon CPUfläkt jag kan använda förutom min vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

@KeyPakt Tja, tack för tipset, det kan dock bli problematiskt i och med att jag redan har fyllt hela min loop med min vätska när jag gjorde läkagetestet, och jag har ingen extra vätska, jag har heller ingen annan CPU-kylare som jag kan använda istället. Jag kanske kan tömma loopen och försöka bevara vätskan i en PET-flaska eller liknande.

Vad är vanligtvis orsaken till en kortslutning i moderkortet? Om det är felet, kan jag säkert inte få retur på det eftersom att jag var tvungen att klippa av en plastpigg(enligt manualen för CPU-blocket) för att få plats med skyddsplasten ovanför IOpanelen när vattenblocket för CPUn är monterat.... jävligt blåst av mig, jag borde verkligen testat systemet utan plastskydd först innan jag brydde mig om det estetiska ...

Om inga av de andra förslagen leder någonvart så kanske det blir tvunget att lossa moderkortet åtminstone lite grann. Då du kör soft tubing så kanske det finns flexibilitet att lossa det och föra in antistatpåsen eller annat under så det inte ligger på plåten/distanserna? Men det är worst case.

Har vart med om ett fall där dator vägrade POST och magiskt funkade igen när jag bara tog ut och satte i moderkort igen, var på ett x99 kort.

Kurvan på ramstickornas kontaktyta kan också strula till det ibland ibland- särskilt om du har tighta slots och lite flex i chassit eller i fästpunkterna. Gav helt upp på ett X470 när jag bytte till 3900X, testade med annan processor, annat nätagg, annan ram, annan gpu, med/utan olika SSD's; köpte nytt, tog gamla till webhallen där de fick POST omedelbart. När jag kom hem konstaterade jag att det gick finfint om jag installerade RAM medan moderkoret låg på bordet, när jag försökte i chassit så måste det varit lite flex någonstans då ramstickan tenderade att lyfta lite och ändå kunde låsas med clip, kunde känna att man det gick att skifta någon millimeter åt vardera håll. Detta med G.skill Flare X.

Så TLDR: Försökt känna efter om ramstickor kan "lutas" åt något håll, testa worst case att lossa fästskruvar för mobo om möjligt nog för att köra moderkortet fristående.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Om inga av de andra förslagen leder någonvart så kanske det blir tvunget att lossa moderkortet åtminstone lite grann. Då du kör soft tubing så kanske det finns flexibilitet att lossa det och föra in antistatpåsen eller annat under så det inte ligger på plåten/distanserna? Men det är worst case.

Har vart med om ett fall där dator vägrade POST och magiskt funkade igen när jag bara tog ut och satte i moderkort igen, var på ett x99 kort.

Kurvan på ramstickornas kontaktyta kan också strula till det ibland ibland- särskilt om du har tighta slots och lite flex i chassit eller i fästpunkterna. Gav helt upp på ett X470 när jag bytte till 3900X, testade med annan processor, annat nätagg, annan ram, annan gpu, med/utan olika SSD's; köpte nytt, tog gamla till webhallen där de fick POST omedelbart. När jag kom hem konstaterade jag att det gick finfint om jag installerade RAM medan moderkoret låg på bordet, när jag försökte i chassit så måste det varit lite flex någonstans då ramstickan tenderade att lyfta lite och ändå kunde låsas med clip, kunde känna att man det gick att skifta någon millimeter åt vardera håll. Detta med G.skill Flare X.

Så TLDR: Försökt känna efter om ramstickor kan "lutas" åt något håll, testa worst case att lossa fästskruvar för mobo om möjligt nog för att köra moderkortet fristående.

Tack för tipset, börjar komma dit jag också, håller på att undersöka hur jag ska få loss paketet. Är lite orolig att jag satt på skölden på baksidan av moderkortet fel som @thomson nämnde, osäker hur det skulle kunna kortsluta dock.

Permalänk
Medlem

@qvantry: Håll oss uppdaterade. De här är spännande

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@qvantry: Håll oss uppdaterade. De här är spännande

Håller just nu på att ta bort hela moderkortet från chassit och bara lägga det på moderkortskartongen och plasten för att eliminera hela chassit! Men det är en krånglig tidsprocess iom att vattenkylningen redan är på plats, samt att jag har väldigt liten arbetsutrymme haha

Permalänk
Medlem

@Shiprat
@martak

Nu har jag tyvärr tagit ut moderkortet och lagt det på plasten, endast haft följande ikopplat:

CPU>MOBO
PSU>MOBO
PSU>CPU x2
PSU>Pump
Pump>CPU_FAN
3st radiatorfläktar > System Fan 1-3
RAM x1 > MOBO närmast CPUn

därefter försökt startat via powerknappen på iopanelen utan någon lycka. Den beter sig precis som innan, död fisk.

Permalänk
Medlem

Kolla meddelande ovan;

Det känns som att MOBO måste vara trasigt, antingen har jag haft sönder det när jag satt på CPUns vattenblock, eller så kom det defekt från fabriken, vet verkligen inte vad jag ska göra nu.

Permalänk
Medlem

@qvantry: Testa böj det försiktigt åt ena hållet och starta, om det inte funkar, testa böj (försiktigt) åt det andra hållet och starta.

Förhoppningsvis är bara lite böjt.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Hur långt har du felsökt? Testat en sticka RAM i samtliga slots? Har du dubbelkollat kompabilitet med RAM och ditt moderkort? Om du har annan burk eller vet hur man tjuvkopplar ett nätaggregat kan du testa och se om det startar. Måste börja i någon ände. Bäst är att först kontrollera strömtillförsel och hur långt det går. CPU+mobo+RAM i ett av slotsen. Utgå alltid från det när du börjar felsöka.

Underlättar att ha en donator som du kan testa del för del i.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

Kolla meddelande ovan;

Det känns som att MOBO måste vara trasigt, antingen har jag haft sönder det när jag satt på CPUns vattenblock, eller så kom det defekt från fabriken, vet verkligen inte vad jag ska göra nu.

Pröva om du kan att släppa lite på skruvarna till monoblocket och även på skölden på baksidan av ditt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Hur långt har du felsökt? Testat en sticka RAM i samtliga slots? Har du dubbelkollat kompabilitet med RAM och ditt moderkort? Om du har annan burk eller vet hur man tjuvkopplar ett nätaggregat kan du testa och se om det startar. Måste börja i någon ände. Bäst är att först kontrollera strömtillförsel och hur långt det går. CPU+mobo+RAM i ett av slotsen. Utgå alltid från det när du börjar felsöka.

Underlättar att ha en donator som du kan testa del för del i.

Har testat att bryta ned det så långt jag tror jag kan ta det, såvida jag inte kan testa utan CPU-kylare bara för att få en POST.

Jag har en annan burk, tyvärr inte med samma socket på CPUn dock. Men kan tjuva PSU från den och testa med.

Permalänk
Medlem

@thomson: Bra idé, ska pröva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qvantry:

Har testat att bryta ned det så långt jag tror jag kan ta det, såvida jag inte kan testa utan CPU-kylare bara för att få en POST.

Jag har en annan burk, tyvärr inte med samma socket på CPUn dock. Men kan tjuva PSU från den och testa med.

Tänk på att du inte kan använda samma modulära kablar mellan olika modeller/märken på nätagg om du inte säkert vet att de är kompatibla. Annars kan spänningar hamna fel och bränna upp dina delar.

Jag tycker alltid det är bra med många bilder från olika vinklar, det har löst rätt många fall av döda datorer. Ibland blir man blind för sina egna fel när man bygger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Pröva om du kan att släppa lite på skruvarna till monoblocket och även på skölden på baksidan av ditt moderkort

Har testat vändit och vridit på varenda jävla skruv på baksidan nu, inget hjälper :/

Permalänk
Medlem

@MultiMan
@thomson
@Waste
@martak

Tror jag officiellt benämner bygget som en fail nu ... Den startar inte med ram som jag vet fungerar, eller med PSU (ink kablar från den PSU) som jag vet fungerar, kan inte ens få den till post med endast moderkortet på kartong med CPU i sig, med ett nätagg och RAM som jag vet fungerar......

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om vart man kan lämna in fanskapet någonstans här i Stockholm för felsökning, alternativt sätta ihop den åt mig vid det här laget? Eller bör jag skapa en ny tråd om det kanske

Permalänk
Medlem

@qvantry: Fan, det börjar ju lukta DOA. eller nåt liknande.
Kan du ta bort blocket från processorn och även bakplåten?

Lyft sedan försiktigt upp processorn och kolla så att inga "pins" är skadade.

Sätt sedan tillbaka processorn och bakplåten. Har du en originalkylare så kan du testa med denna istället för vattenblock och grejer.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

@MultiMan
@thomson
@Waste
@martak

Tror jag officiellt benämner bygget som en fail nu ... Den startar inte med ram som jag vet fungerar, eller med PSU (ink kablar från den PSU) som jag vet fungerar, kan inte ens få den till post med endast moderkortet på kartong med CPU i sig, med ett nätagg och RAM som jag vet fungerar......

Detta.. Har du kört datorn med kablar från annan psu?
Isåfall är det mycket möjligt att du bränt hela datorn och måste testa varje del för sig
"PSU (ink kablar från den PSU)"

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@qvantry: Fan, det börjar ju lukta DOA. eller nåt liknande.
Kan du ta bort blocket från processorn och även bakplåten?

Lyft sedan försiktigt upp processorn och kolla så att inga "pins" är skadade.

Sätt sedan tillbaka processorn och bakplåten. Har du en originalkylare så kan du testa med denna istället för vattenblock och grejer.

Har tyvärr ingen originalkylare, kom inte med någon :/ Har också redan kollat pinsen, såg bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Detta.. Har du kört datorn med kablar från annan psu?
Isåfall är det mycket möjligt att du bränt hela datorn och måste testa varje del för sig
"PSU (ink kablar från den PSU)"

Det var det sista jag testade precis nyss, har inte gjort det tidigare, men det var ingen skillnad i resultatet, om du kollar videon jag precis länkade, så såg det ut med andra nätagget också.

Alltså, jag bytte nätaggregat och kablar, mixade inte dem två.

Permalänk
Medlem

Det där ser väldigt mycket ut som en kortslutning någonstans. Jag hade precis samma när jag råkade ta fel satasströmkablar.

Jag personligen hade nog tagit bort allt från moderkortet inklusive CPU och så om du får en post felkod. Ser inte ut som ett POST fel utan ett kortslutningsfel.

Om du får POST fel utan CPU men med CPU, kolla pins samt att backingplate eller liknande inte ligger emot någon ledare.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Det där ser väldigt mycket ut som en kortslutning någonstans. Jag hade precis samma när jag råkade ta fel satasströmkablar.

Jag personligen hade nog tagit bort allt från moderkortet inklusive CPU och så om du får en post felkod. Ser inte ut som ett POST fel utan ett kortslutningsfel.

Om du får POST fel utan CPU men med CPU, kolla pins samt att backingplate eller liknande inte ligger emot någon ledare.

Jag har tyvärr redan testat att försöka POSTa utan CPU för att få en felkod, men det händer ingenting alls då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

Jag har tyvärr redan testat att försöka POSTa utan CPU för att få en felkod, men det händer ingenting alls då heller.

Klickar nätagget när du försöker starta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Har inte själv så stor koll på hur noga det är med minneskompatiblitet och vad som händer om det inte är kompatibelt, men om man kollar i "Memory Support List" (som jag hittade på gigabytes support sida) så listas inte exakt den model du använder.

ArtNr för dina är F4-3600C16Q-64GTZNC, och närmaste jag hittar i listan är F4-3600C16Q-32GFX.
som sagt, jag vet faktist inte vad som händer om du använder minnen som inte är listade som kompatibla. jag tänker att dom ändå borde fungera men inte har garanterat fullt stöd att nå maxhastighet eller liknande? sen kanske artikelnumret bara är annorlunda för att det är en RGB version eller något.
någon som har bättre koll på hur noga det är med kompatibiliteten?

edit: kan tillägga att jag personligen inte tror att felet beror på kompatibelt för minnet. låter mer som DoA moderkort / fel på PSU / något åt det hållet. men har inte gått igenom hela tråden och vet inte vad du redan testat, så vad vet jag :).