Glasskärmen hos Samsung Galaxy Z Flip tar stryk av fingernagel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Säg att gruskorn kommer in emellan, tror nog att det ligger pressat som en sandwich och gör mer eller lika stor skada som om man råkar ha grus i fickan när man lägger ner mobilen och att det skulle ligga mot glasskärmen.

Ja, grus borde vara ett problem. Men borde det inte varit problem redan när viktelefoner kom första gången? Risken är forfarande mindre att de iallafall kommer åt nycklar och annat som kan orsaka rejäla repor. Grus har jag aldrig i byxfickor faktiskt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fin, luftburen sand, som kan komma om man varit på sandstränder eller liknande, är i praktiken "grus i fickan".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@drwlz: Vet inte om jag skulle säga att det inte kommer bli något. Det finns antagligen en marknad för dessa typer av mobiler, jag är intresserad bland annat. Men vem vet hur det ser ut om 5 år aningen så finns de inte eller så har det blivit en ny grej.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Tappa faktiskt en hel del respekt för Samsung som marknadsförde detta som "Vi gjorde det omöjliga" när de fixade en vikbar skärm av glas. Rent skitsnack vilket man ser klart och tydligt i videon.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fin, luftburen sand, som kan komma om man varit på sandstränder eller liknande, är i praktiken "grus i fickan".

Skickades från m.sweclockers.com

Men tror du verkligen så fin sand har betydelse för skärmen? Möjligen gångjärnen men där har man någon typ av fiber som ska borsta bort det. Min gissnig är att skärmen inte ligger pall in till varandra, dels för att inte repas mot sig själv men också för att inte repas mot just småsand. Men jag kan såklart ha fel.

De tidiga viktelefonerna borde ha haft samma problem men trotts det fick jag aldrig repor på skärmen? Däremot tog sig damm in under displayen men det verkar man ha funnit bot på numera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Varför behövs ens vikbara smartphones?

Liknande fråga har ställts många gånger.
År 1980: Varför behövs ens NMT phones?
År 1980: Varför behövs ens GSM phones?
År 1997: Varför behövs ens vikbara phones?
År 1997: Varför behövs ens color screen phones?
År 2000: Varför behövs ens smartphones?
År 2002: Varför behövs ens camera smartphones?
År 2003: Varför behövs ens 3G smartphones?
År 2007: Varför behövs ens smartphones av "iPhone modell"?
År 2010: Varför behövs ens 4G smartphones?
År 2011: Varför behövs ens Wireless charge smartphones?
År 2018: Varför behövs ens 5G smartphones?
År 2020: Varför behövs ens vikbara smartphones?

Listan går fylla på, årtalen är ej exakt. Det som dock är säkert är att den stora skaran nu som förr kommer upprepa samma fråga. Det är en sak att ställa frågan för meningslösa saker, men alla saker ovanför borde det sunda förnuftet säga att det finns eller kommer finnas en efterfrågan av. Sedan har de alla sakerna i början varit extremt överprisade och ha flera andra brister.

Men för att ta vikbara telefoner. Så har alla tyvärr inte råd att ha betjänter som bär deras prylar. Ska de då ha en mobil med säg 12" skärm, så får väldigt många problem att få plats med denna i deras byxficka. Visst det går att köpa byxor med större fickor, men på samma sätt kanske efterfrågan av 18" mobiler ökas.
Så på något sätt måste mobiler gå vikas ihop för det behov dagens aktiva mobila datoranvändare har.

Permalänk
Medlem

Oj det här var plågsamt att titta på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tappa faktiskt en hel del respekt för Samsung som marknadsförde detta som "Vi gjorde det omöjliga" när de fixade en vikbar skärm av glas. Rent skitsnack vilket man ser klart och tydligt i videon.

Exakt, finns säkert en del som klickat på köpknappen utan att kolla in tester som dessa i tron om att det verkligen är glas. Fin besvikelse när dom packar upp telefonen sen.
Riktigt fult.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

En liten spaning inför framtiden:

Inom ett par år kommer Apple ut med en ny vikbar iPhone. De kommer själva att påstå att den är revolutionerande, och att de "uppfann" den ihopvikbara telefonen(*). För "endast" 1499 USD (för varianten med minst minne då.)

Den kommer också att vara avsevärt bättre än det vi ser komma ut på marknaden idag, även om inte helt perfekt så åtminstone minimalt godtagbar.

Får se hur nära jag prickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Men visst är det imponerande att man kan böja en skärm med en till synes bra bild på detta viset!? Jag skulle säga att detta är ett stort steg i utvecklingen.

Priset reflekterar såklart att det är ny teknik vi pratar om och att tillverkningen troligen sker i en ganska liten skala. Man räknar troligen också med att reklamationerna kommer vara högre vilket kräver ett högre pris på produkten.

En produkt som denna är såklart inte för alla, man får ju trotts allt räkna det som en cuting edge pryl.

Förövrigt så ska man insé att en skärm som man viker ihop kommer inte komma i kontakt med andra föremål till den grad som en platt\rak telefon gör vilket bör innebära att den inte behöver vara fullt så tålig.

Jag kan dock tycka att skärmen bör kunna stå emot en nagel men ärligt talat, vem pekar på sin skärm med naglarna? Till vilken nytta?

Varför vill man ha vikbar? Jag kommer ihåg att jag hade en Ericsson T39 som delvis var vikbar, den var riktigt trevlig och passade fint i fickan. Kan de få till en liknande lösning med dagens pekskärmar så är jag helt klart intresserad. Det jag kan tänka mig kan komma att vara problemet är här tjockleken men kan man komma runt det så borde det betyda att man kan ha en relativt stor skärm utan att det känns som att man går runt med en surfbräda i fickan. I slutändan handlar vikbar, icke vikbar om smak och min uppfattning är att det faktiskt är ganska många som gillar just vikbara.

Kommer åt ytor med naglarna när jag minst anar det, ibland med en sådan hastighet att det blir en knall. Vissa saker håller inte för det utan det blir ett jack efteråt. Ibland pekar jag också på saker med nageln som en slags pekpinne. Är mer exakt än ett trubbigt finger.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Har ni sett någon med lösnaglar eller bara långa naglar skriva på en telefon?
Blir en del naglar mot skärmen.
Har hört från vissa att de får svårt att skriva när de tapper eller bryter en nagel, så uppenbarligen ligger dem emot skärmen.

Precis, nageln kan användas som stöd för ökad precision. Dessutom om en är inlärd på att naglarna är av en viss ungefärlig längd så blir det konstigt när den för tillfället är "borta".

Skrivet av Jimmy:

Jasså? Annars har jag alltid varit imponerad av hur de kan undvika just detta, framförallt när de skriver på ett tangentbord. Dessutom har jag svårt att se varför de skulle pressa nageln så hårt mot ytan som man gör i videon. Men självklart, produkten är inte för alla precis som Samsung säger, men de borde såklart inte framhålla att skärmen är i glas.

I mitt fall så låter jag nageln gå ner mellan tangenterna t.ex. t och g. Om tangentbordet inte erbjuder något sådant glapp måste jag skriva med "plana" händer/nageln horisontellt, det är jobbigt men det fungerar. Är naglarna tillräckligt långa kommer jag lätt åt övre tangenten samtidigt. Finns gånger när jag trycker med själva nageln, men undviker det eftersom det är som att be om att de ska gå sönder.

Skrivet av Nautilus011:

Tror nog personer (kvinnor) med långa naglar kommer åt skärmen med nageln rätt ofta.
Säg att gruskorn kommer in emellan, tror nog att det ligger pressat som en sandwich och gör mer eller lika stor skada som om man råkar ha grus i fickan när man lägger ner mobilen och att det skulle ligga mot glasskärmen.

Det är faktiskt så, det är svårt att undvika att naglarna kommer i kontakt med ytorna.

Alternativet vore att klippa av naglarna men det är inte för mig, tycker verkligen inte om tanken. Be för all del inte tjejer med naglar att klippa av dem, du kommer få en blick som kan döda.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en fet stämning och dom mot Samsung efter allt snack om böjbar glas. Eller är det lagligt att ljuga om sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag vela vika min telefon? Dagens telefoner passar helt perfekt i fickan. Behöver ingen mindre.

Permalänk
Medlem

Inte så bra på att tåla repor, men en sådan här skärm måste väl ändå förhindra sprickor i skärmen mycket mer än de vanliga telefonerna?

Permalänk
Rekordmedlem

Och när får vi nått verkligen användbart typ nått med minst 8" skärm fysiskt tangentbord och 10 Ah batteri som går att komprimera och inte bara vika ihop ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det fanns ett material som var reptåligt, genomskinligt och som dessutom gick att böja 180 grader, tusentals gånger, hade inte det varit en större nyhet än en sketen, vikbar telefon?

(Eller är det bara jag som inte är up-to-date när det gäller materialvetenskap?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av llxt:

Varför skulle jag vela vika min telefon? Dagens telefoner passar helt perfekt i fickan. Behöver ingen mindre.

Nä men väl en större skärm som får plats i fickan (om man kan vika den!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä men väl en större skärm som får plats i fickan (om man kan vika den!)

Pratar vi närmare tablet storlek så kan jag förstå ideen. Men denna produkt ser jag ingen anledning till att införskaffa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av llxt:

Pratar vi ungefär tablet storlek så kan jag förstå ideen. Men denna produkt ser jag ingen anledning till att införskaffa.

Tja, det är väl gränsfall till tabletstorlek, med en skärmdiagonal på 6,7 tum. Fast faktum är att (icke vikbara) Samsung Galaxy Note 10+ är aningen större sett till skärmstorlek. Det är dock inget för den som har små fickor.

Var en tablet ska börja är jag lite osäker på, om det är typ 7 eller 8 tum i diagonal.

Men jag tror att du och jag är överens, just den här specifika produkten är jag inte heller superintresserad av, fast inlägget jag svarade på var mer generellt om vikbara telefoner i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är lite småroligt jag menar "vem köper för att sedan prova med en kniv och skrapa för att se om den är tålig" ?

Inte är naglarna som katters klor precis.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

när mna lyssnar på folk säger de att anledningen till att såna här är framtiden är att man kan ha en hel mobil i fickan, jag undrar ju bara, vad fan har folk för små fickor egentligen? damkläder kan ha tråkiga fickor har jag väl hört men jag har då inga jeans jag inte får plats med en ordentlig telefon i

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Laggzor: Har en gammal Galaxy j5 som är 5,7", 15x7x0.8 cm.
Har några jeans där mobilen sticker upp någon m.m ur fickan.
Ser en annan fördel med vikbar. Att slippa svara/avvisa samtal innan man får upp mobilen ur fickan. Har försökt att fixa det problemet med olika mjukvarulösningar men inte fått till det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Är alltid kul att man experimenterar fram ny teknik, men vikbara telefoner som dessa kommer aldrig att slå igenom. Tror mer på lösningen som Microsoft Duo använder (om man nu skall vika något) i så fall.

Jag håller halvt med. Vikbara telefoner åt detta håll är jag ett stort fan av, något som blir minimalt i fickan och går att vika ut för en nornal telefon.
Tyvärr håller inte det konceptet för en telefon som duon eftersom du isåfall bara får 2st miniskärmar när den är utfälld.

Vi får se vad som finns tillgängligt om ~3 år när det är dags för mig att uppgradera!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Laggzor: Har en gammal Galaxy j5 som är 5,7", 15x7x0.8 cm.
Har några jeans där mobilen sticker upp någon m.m ur fickan.
Ser en annan fördel med vikbar. Att slippa svara/avvisa samtal innan man får upp mobilen ur fickan. Har försökt att fixa det problemet med olika mjukvarulösningar men inte fått till det.

min kanske är lite mindre änn snittet, mätte nu o fick 14x7, sticker inte upp i några av mina jeans, många kan jag lägga den på bredden i också om man ville det

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

när mna lyssnar på folk säger de att anledningen till att såna här är framtiden är att man kan ha en hel mobil i fickan, jag undrar ju bara, vad fan har folk för små fickor egentligen? damkläder kan ha tråkiga fickor har jag väl hört men jag har då inga jeans jag inte får plats med en ordentlig telefon i

Folk syftar på mobiler av typ Gaxaly Fold 1. Och då tänker på en mobil som ihopvikt kanske är 7" och när man vilket ut den så blir den nästan det dubbla.

Otroligt många har behov av en sådan mobil idag som inte har för många nackdelar, problemet är bara det att vi ej vet om någon bra sådan mobil kommer den närmsta tiden.

Permalänk
Medlem

Enligt mig kan man aldrig har för mycket skärmyta. Jag ser gärna även bärbara datorer med vikbara skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Enligt mig kan man aldrig har för mycket skärmyta. Jag ser gärna även bärbara datorer med vikbara skärmar.

Där ser jag mer poäng med det eftersom en bärbar dator inte behöver (eller bör!) ha pekskärm. En plastskärm som är böjbar funkar bra där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Varför behövs ens vikbara smartphones?

dom kanske ser en marknad med alla som har tajta jeans & vill ha telefonen i framfickan.. jag väntar med nöje på nästa "bendgate" kommer definitivt vara nån som har den uppvikt i fickan och böjs åt fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

dom kanske ser en marknad med alla som har tajta jeans & vill ha telefonen i framfickan.. jag väntar med nöje på nästa "bendgate" kommer definitivt vara nån som har den uppvikt i fickan och böjs åt fel håll.

Men tror du verkligen att "tajta jeans" och "vikbar mobil som är 2-3 gånger tjockare" verkligen är en lyckad kombo?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Ultratunn glaslager bekräftad:
https://www.youtube.com/watch?v=201CCXTNyeY

Frågan man ställer är hur bra är detta emot den första fold?

Angående ej nageltålig skärm, så har mina senaste mobiler haft en plastfilm från fabrik som ej heller hade tåligt ett nageltryck.

Permalänk

Börjar mer och mer tro att det är för tidigt att lansera den här tekniken. Behövs nog ett par år till av R&D innan material och teknik är mogen att möta vardagshantering.
Men om 5-10 år till finns säkert schyssta vikbara enheter.