Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av snajk:

Nja, det är ju en fråga om vilka tillval man vill ha, det är inte alltid så lätt att hitta en begagnad bil med rätt tillval, rätt färg, rätt inredning till rätt pris utan att den har gått för långt.

Nä, måste du ha ett specifikt tillval snarare än en välutrustad bil och bestämma färg och interiör så får man ju skippa begagnad. Samma gäller nästan med en ny bil, för att få klippen på lagerbilar m.m får man ta vad de har.

Skrivet av snajk:

Då har du nog inte suttit i en Mii.

Inte suttit i en Mii, men I en Up!, trevlig liten bil, mycket lyxigare än Aygo och lite lyxigare än Fiat 500. Absolut inte lika lyxig som Honda e, men Jag hade inte betalat 140 000 kronor mer för Hondan (om jag hade haft de pengarna) utan då hade jag snarare kikat uppåt mot eNiro.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, hur man kör påverkar såklart. Men det är ändå mycket tur att inget mer kommer till på en sån bil.
Motsäger inte att det går att köra äldre bilar billigt, men framför allt är det viktigt att räkna med att det kan tillkomma mer och kan man inte skruva själv så ganska mycket mer än din beräkning.

Kan man inte skruva själv så försvinner absolut mycket av prisskillnaden och framförallt blir man då utan bil flera dagar varje gång det händer något. Jag körde med illalåtande hjullager i några veckor innan jag fick hem grejer och hade tid att skruva. Hade jag haft möjlighet att byta den tiden mot lön hade jag helst sluppit skruva, men inte ett alternativ för mig tyvärr. Det är ju inte bara skruvandet heller, en hel del beror ju på att kunna hitta felet så man vet vad som behöver bytas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju inte bara skruvandet heller, en hel del beror ju på att kunna hitta felet så man vet vad som behöver bytas

Felsökning räknar jag in i att kunna skruva

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Lånet är i dagens läge bra ur ekonomisk synvinkel när räntan är så låg. Däremot är en nybil idioti ur ekonomisk synvinkel oavsett hur man betalar. Lånet gör det inte värre i den synvinkeln.

Nja, det finns inget räntebaserat lån som är bra ur ekonomisk synvinkel. Speciellt inte om du använder de lånade pengarna till att köpa någonting som endast sjunker i värde (i detta fallet ganska fort dessutom). Det enda lånet som är bra ur en ekonomisk synvinkel är ett helt ränte- och avgiftsfritt sådant men dessa lär du varken få från någon bank eller från något företag. Då får du fråga familj eller vänner om det istället.

Jag har också ett lån. Det är dock ett bostadslån och min bostad har ökat i värde med ca. 40-50% sedan jag tog lånet.

Jag gjorde en bra investering, ja. Med hjälp av ett lån, ja. Det betyder ju dock inte att lånet i sig är bra ur en ekonomisk synvinkel för det är det verkligen inte och jag skulle aldrig få för mig att påstå något annat... Trots att räntan är superlåg.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Nja, det finns inget räntebaserat lån som är bra ur ekonomisk synvinkel. Speciellt inte om du använder de lånade pengarna till att köpa någonting som endast sjunker i värde (i detta fallet ganska fort dessutom). Det enda lånet som är bra ur en ekonomisk synvinkel är ett helt ränte- och avgiftsfritt sådant men dessa lär du varken få från någon bank eller från något företag. Då får du fråga familj eller vänner om det istället.

Jag har också ett lån. Det är dock ett bostadslån och min bostad har ökat i värde med ca. 40-50% sedan jag tog lånet.

Jag gjorde en bra investering, ja. Med hjälp av ett lån, ja. Det betyder ju dock inte att lånet i sig är bra ur en ekonomisk synvinkel för det är det verkligen inte och jag skulle aldrig få för mig att påstå något annat... Trots att räntan är superlåg.

Jo, ur ekonomisk synvinkel är det faktiskt bra att ha lån till de låga räntor vi har idag och investera pengarna istället. Innefattar det risk? Ja såklart, men viss risk är bra ur ekonomisk synvinkel då det krävs för avkastning.

Att vara riskavers är faktiskt dumt ur ekonomisk synvinkel, det innebär inte att det är fel att vara det (jag är det själv) men man måste vara medveten om att man rent statistiskt hade haft bättre ekonomi om man tagit lite risk.

Permalänk
Medlem

Billån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Jag har också ett lån. Det är dock ett bostadslån och min bostad har ökat i värde med ca. 40-50% sedan jag tog lånet.

Jag gjorde en bra investering, ja. Med hjälp av ett lån, ja. Det betyder ju dock inte att lånet i sig är bra ur en ekonomisk synvinkel för det är det verkligen inte och jag skulle aldrig få för mig att påstå något annat... Trots att räntan är superlåg.

Fast det där "infrias" ju bara den dagen då du säljer din bostad till det nya ökade värdet. Som osålt objekt är det bara en värdering/uppskattning. Så just nu är/var det en bra affär

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ett litet billån kan vara bra om man vill hålla en låg profil. Eftersom det är en offentlig uppgift, det står att bilen är ett kreditköp i registret. Då tror alla att man är fattig och måste låna till konsumtion.

Permalänk
Medlem

Att ta det på längre tid fick jag initialt höra var fördelaktigt så jag tar alltid på typ 7 år och går det att betala av fortare så kan man göra det.

Jag räknar förvisso inte med att ha kvar min under dom åren utan ett par 3 år sen säljer jag.
Köper man rätt bil behöver den inte sjuka katastrofalt i värde även om det (nästan) alltid är en förlustaffär.
Så köp något roligt (rwd, 400hk+) så känns det bättre

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nä, måste du ha ett specifikt tillval snarare än en välutrustad bil och bestämma färg och interiör så får man ju skippa begagnad. Samma gäller nästan med en ny bil, för att få klippen på lagerbilar m.m får man ta vad de har.

Jo, men alla hamnar ju någonstans på skalan liksom, jag kanske kräver BT-uppkoppling, elstolar, diskret färg och automat och hade gärna haft skinnklädsel medan du kanske kräver backkamera och elbaklucka men bryr dig inte om flerzons-klimatanläggning och vill hellre ha någon skrikig neonfärg.

Citat:

Inte suttit i en Mii, men I en Up!, trevlig liten bil, mycket lyxigare än Aygo och lite lyxigare än Fiat 500. Absolut inte lika lyxig som Honda e, men Jag hade inte betalat 140 000 kronor mer för Hondan (om jag hade haft de pengarna) utan då hade jag snarare kikat uppåt mot eNiro.

eNiro är upp i storlek men inte så mycket på övriga områden. Och jag håller inte riktigt med att Up eller CitiGo (har inte heller testat Mii faktiskt) är så mycket bättre än Aygo, bättre än första generationen kanske, men Aygo har också blivit bättre. Fiat 500 har ju lite egen stil och vinner mycket på det, även om plasten känns väl billig här och där. Men Honda E ligger långt före alla dessa burkiga små- (och inte så små-) bilar i mina ögon. Sen vet jag inte om jag hade köpt den heller, jag har barn så utrymmet hade nog blivit ett problem och priset är förstås inte så roligt. Men jag hade ju absolut inte tittat på en Mii heller liksom. Min förhoppning är att kommunen ska ha löst någon form av laddning för oss som bor i lägenhet och parkerar på gatan tills det är dags för mig att köpa nytt, och då borde det finnas lite större utbud av elbilar och laddhybrider också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Nja, det finns inget räntebaserat lån som är bra ur ekonomisk synvinkel. Speciellt inte om du använder de lånade pengarna till att köpa någonting som endast sjunker i värde (i detta fallet ganska fort dessutom). Det enda lånet som är bra ur en ekonomisk synvinkel är ett helt ränte- och avgiftsfritt sådant men dessa lär du varken få från någon bank eller från något företag. Då får du fråga familj eller vänner om det istället.

Jag har också ett lån. Det är dock ett bostadslån och min bostad har ökat i värde med ca. 40-50% sedan jag tog lånet.

Jag gjorde en bra investering, ja. Med hjälp av ett lån, ja. Det betyder ju dock inte att lånet i sig är bra ur en ekonomisk synvinkel för det är det verkligen inte och jag skulle aldrig få för mig att påstå något annat... Trots att räntan är superlåg.

Det beror väl helt på vad det är för ränta och villkor på lån? Och vad man annars kan göra med pengarna?

Exempel bolån, som du tog upp; om man lånar en miljon och betalar 1,5% ränta så är det 15k kostnad per år. Ja det är ju rätt dåligt om man istället kan betala cash och slippa den kostnaden. Eller..? Ett alternativ kan vara att man har den miljonen och istället för att lägga den i bostaden investerar i fond/aktie och får 15% avkastning på det år. Då går man istället plus 135k (150-15) på att ta lånet. Inte specifikt för att lånet var så bra men för att man använde sina pengar bättre. Eller hur?
Så vi kanske är på samma spår - lånet i sig kanske inte är fantastiskt men det kan medföra bra saker.

Permalänk
Medlem

Om du är känslig för kostnad, inte kan/vill lägga mer än 3000 kr i månaden kan leasing vara ett alternativ. Personligen har jag helt lagt ned privatägt pga risk för oväntade utgifter, möjlighet att köra helt ny bil samt att värdeminskning och ränteutgifter i många fall blir den samma som avgiften.

Köpa en bil kontant för ett par hundra tusen som många av er skriver om - nej det hade jag inte gjort. Hade hellre lagt de pengarna i fonder eller investerat på andra sätt.

Bor i hus med ett par kids och tjänar bra och skulle utan problem kunna casha en bil men gillar att köra ny, säker och trygg bil och minimera oväntade utgifter utöver huset. Sen att jag inte gillar momentet att sälja bilen heller är en annan sak, nu får jag byta efter 1-2 år och behöver inte göra annat än att lägga en beställning (personalbil).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag hade fram tills slutet på Januari en leasad Skoda Octavia då kontraktet gick ut. En kombi med en 1.6 TDI motor, alltså diesel som normalt kostar extra.

Jag hade ett EXTREMT bra avtal där jag endast betalade 1790 kr per månad i grundavgift för bilen. Detta då det var en 1 år begagnad bil vid avtalets start och Skoda Stockholm hade en kampanj på just de begagnade bilarna. Det var bara grundläggande komfortpaket med tonade rutor och parkeringssensorer baktill samt det större infotainment systemet med Android Auto och Apple kapacitet men det var fullt tillräckligt för mig då bilen är EXTREMT bekväm, väldigt stor och snål som attan.

Det billigaste priset för en ny Octavia idag skulle kosta 2895 kr i grundavgift utan någon som helst utrustning.

Då avtalet tecknades innan hela bonus malus skiten kom igång så betalade jag inte någon fordonsskatt under hela perioden då bilen räknades då som miljöbil och var befriad från skatt i 5 år.

En ny Octavia idag har minst 1700 kr per år i skatt med den allra minsta bensinmotorn. Vill man ha en diesel för att komma ner i förbrukning under perioden så skjuter den snabbt högt upp.

Jag lyckades även förhandla att vinterhjul skulle ingå gratis i avtalet. Något som kostar 349 kr som standard om du vill lägga till idag.

Att leasa är inte speciellt smart med dagens marknad och skattesystem tyvärr.

Hade jag idag leasat en likadan bil hade jag betalat nästan tre gånger så mycket som jag betalade tidigare. Behöver jag förtydliga att jag efter det kontraktet tog slut inte kommer att leasa en bil igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jo, ur ekonomisk synvinkel är det faktiskt bra att ha lån till de låga räntor vi har idag och investera pengarna istället. Innefattar det risk? Ja såklart, men viss risk är bra ur ekonomisk synvinkel då det krävs för avkastning.

Att vara riskavers är faktiskt dumt ur ekonomisk synvinkel, det innebär inte att det är fel att vara det (jag är det själv) men man måste vara medveten om att man rent statistiskt hade haft bättre ekonomi om man tagit lite risk.

Kontentan av vad jag försöker förmedla är att ett bostadslån där man oftast kan förvänta sig att göra en vinst i regel inte är idioti medan ett nybilslån (eller billån i allmänhet för den delen) där man oftast kan förvänta sig att göra en förlust i regel är idioti. En bostad är ju också någonting man är i behov av att ha medan en dyr bil knappast är någonting man är i behov av att ha.

Lånen i sig kommer ju dock med mer eller mindre räntekrav, vilket betyder att man förlorar pengar som man annars hade haft kvar eftersom man då tvingas att betala ränta. Eventuell vinst är ju densamma oavsett om man tar ett lån eller ej så hur man än vrider och vänder på det förlorar man pengar på att ha ett räntebaserat lån (vilket är dåligt ur en ekonomisk synvinkel).

Med det sagt får ju folk självklart spendera sina pengar hur de vill och känner man för att intala sig själv att ett lån är bra ur en ekonomisk synvinkel så kan man givetvis även få göra det.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

@Autodidact: Nej jag tror inte du förstår att fritt disponibla pengar är bättre än pengar som är bundna i ett objekt då du cashat det.
Ett lån med dagens räntor är nästan alltid bättre om du har någon villighet att ta lite risk.

Sen finns det faktiskt lån med 0% ränta och 0% avgifter ibland. Hakade själv på ett sånt hos Mio då jag köpte en hel del nya möbler. Jag kunde ha cashat men de pengarna har jag istället fått en 20% avkastning på då jag investerade dessa.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Och hypotetiskt hade du kunnat förlora pengar också om en krasch/dip helt plötsligt mot förmodan skulle komma precis just under den perioden.

Att säga att man ska låna till låga räntor och investera för att i längden tjäna på det är för mig något som inte vem som helst klarar av. Jag är inte det minsta insatt i aktiemarknaden och skulle troligen inte kunna göra några större vinster på det sättet annat än "historiska uppgångar" om ingen nedgång sker.

Polaren som daytradar är ju en helt annan sak. Han skulle ju kunna, med flyt, tjäna massor.

Men att säga att det är något för alla gör det lite farligt

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Ja rent teoretiskt skulle jag kunna gå back. Jag har dock fortfarande mer disponibelt kapital och en låg utgift för lånet så det är fortfarande bättre att ha pengarna investerade i något som kan öka eller minska i värde än något som är garanterat att gå back.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Jo jag håller med dig absolut, så vida man har kunskaperna för att kunna öka sina chanser till vinst. För en person utan det så är det nog svårare att lyckas och "smartare" i längden att betala kontant direkt istället för att låna

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Vilken tur att det finns fonder för folk som inte kan något.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Blancolån lägga maxtid sen betala av det så fort jag kan, Köpte en Hoj för 179k la det på 12år betalade av den efter 2.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

medan ett nybilslån (eller billån i allmänhet för den delen) där man oftast kan förvänta sig att göra en förlust i regel är idioti.

Ja, mycket mindre idioti att ta taxi till jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

alla som kommenterar att det är idioti att ta bil lån får gärna till lägga om de är
beroende av bil för pendling till jobb eller annan aktivitet

Fast vem säger att man måste ha en bil för >hundra tusen bara för att man pendlar? Är man det minsta lilla ekonomiskt ansvarsfull så har gemene man råd att köpa en tillräckligt bra och stabil bil för pendling som man använder tills man sparat ihop till en bättre bil om man nu vill.

Det finns förstås undantag i extremfall och/eller om man t.ex. ska köpa sin första bil som artonåring men å andra sidan kan man argumentera att det är ännu dummare att ta billån för att köpa en fin bil som artonåring.

(Ja, jag är beroende av bilen oavsett vad jag gör. Måste till och med ta bilen för att komma till närmsta lanthandel)

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Ger fonder garanterad vinst? Det var isåfall något nytt och bör undersökas

All sån spekulation gör att du kan förlora pengar. Och det är inte alla som är villiga eller borde ta den risken.

Permalänk
Medlem

Bilar är aldrig någon god affär men är det nödvändigt ont så är det. Det viktigaste är att man aldrig någonsin står utan buffert bara för att man måste köpa bil ta då hellre ett lån än att tömma sparkontot eller målsparande till exempelvis ett hus.

Jag köpte en ny bil för ca 3år sedan, tog det som ett medlemsbillån på 8år och betalade kontantinsats extra samt inbytesbil för att aldrig ligga med lån på mer än bilen var värd. Jag lät lånet löpa på och sparade extra under tiden, när det gått tre år så hade jag sparat ihop resterande värde på lånet och löste lånet 5år i förtid.

Det svåra är att ta beslutet när ska man byta bil, när nybilsgarantin går ut, när maskinskadeförsäkringen upphör att gälla osv? Har man en problemfri bil vid 12000mil så är det förmodligen en "keeper" har det strulat mkt under garantitiden och kanske t om fått ta till maskinskadeförsäkringen så ska man nog byta bil. Det är väldigt bekvämt att ha en ny bil med garanti, fria servicar osv. Beror lite på hur man värderar att man i princip alltid har tillgång till bil med garanti/fria lånebilar vid service/ev strul), gratis assistans, behöver aldrig fundera på däck, reparationskostnader och inte ens slitagedelar som bromsar osv. Man vet vad det kostar varje månad och man har alltid en fungerande bil. Sedan framförallt att det enda man egentligen behöver göra är att tanka, tvätta, städa bilen och få den till verkstaden vid serviceintervallerna.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inte så många som verkligen klagar på att låna för att köpa en bruksbil men att inte amortera fortare än bilens värdeminskning är det många som avråder från.
Att köpa en leksaksbil är en annan sak där de flesta bara bränner enorma summor pengar och det bör man inte låna till alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köper bil kontant. Men måste man ha lån så är det oftast bättre gå till banken å få lån än att ta lån via firman.

Många firmor har runt 4-5 procent ränta på 300000 blir det cirka 15000 i ränta bara varje år pluss att nya bilar tappar väldigt mycket i värde.

Gav 138 k kontant begagnad bmw e90 för 7 år sen nu jobbade i 7 månader sen hade jag pengarna visserligen bodde jag hemma på den tiden. Idag med all elektronik å skit som pajar så vette tusan om jag köper någon dyrare bil än 100k kan lika gärna tänka mig en gammal toyota yaris vi hade en sån tråkig bil men driftsäkrare bil får man leta efter! service gjorde jag själv olja köptes 20 liters i taget från tyskland. Nu blev den dock skrot efter på körning men vi ska ta över en 2011 verso med knappt 5 mil på mätaren för 50 k.

Min bmw är dock inte helt problem fri men går ganska bra ändå händer alltid något varje år men samtidigt så tappar jag knappt något alls i värde och en bakhjulsdriven bil är inte speciellt svårsålt när vintern kommer planen är väll att ha den 7 år till iallfall sen blir det något bränsle snålt och ej diesel för kör för lite för det många vet ej heller hur dyrt det är å byta partikelfilter på vissa bilar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inte så många som verkligen klagar på att låna för att köpa en bruksbil men att inte amortera fortare än bilens värdeminskning är det många som avråder från.
Att köpa en leksaksbil är en annan sak där de flesta bara bränner enorma summor pengar och det bör man inte låna till alls.

Exakt det resonemanget är viktigt tror jag och där borde man lägga sig.

Nej det är inte fel att köpa en nyare, säkrare och större bil om man har behovet av det för sin familj. Har man dock bara behov av en bil för att ensam pendla till och från jobbet och kanske åka och handla då och då. Ja då är det ju smartare att köpa en mindre bil och spara pengarna till något vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

alla som kommenterar att det är idioti att ta bil lån får gärna till lägga om de är
beroende av bil för pendling till jobb eller annan aktivitet

Man behöver inte en bil för en halv miljon för att pendla. Går utmärkt med en billig småbil, till och med en bättre begagnad sådan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Förlåt för långt inlägg. Läs om ni vill. Annars gå vidare.
Denna tråden drog iväg fort och jag skall ärligt säga att jag inte läst alla inlägg.
Däremot en väldigt intressant tråd då jag för några veckor sedan satt och var sugen på just en ny bil.

Nybliven husägare. Köpte en villa i höstas och håller på att renovera en hel del. Har precis spenderat 210,000kr på ett kök bland annat. Renovering av sovrum, badrum, hall, vardagsrum, garderober är eller skall snart göras.
Tak skall bytas och läggas paneler. Garagetaket läcker. Trädgården har vi planer för då 30% just nu bara är mossa.
Pengarna rinner iväg.

Är 30 år. Sambon 28. Vi har inga barn (kanske om 2-3 år när jag dels känner mig mogen och dels när vi känner att vi renoverat "klart...". Barn verkar vara en stor utgift, så det passar inte just nu.

Och så det här med bilar.
Jag börjar med första inlägget och trådskaparen:
Köpa ny bil. Ca 300,000kr. Hur hög månadskostnad har folk på bilen? Hur mycket väljer man att betala av?

En avbetalning på 15 år låter för mig väldigt främmande och om jag skall vara ärlig tror inte det finns (såvida man inte har marginal på sitt bolån där man bakar in bilen). 8 års billån känns spontant som max en bank kan tänkas vara villig att erbjuda (har inte kollat, bara gissar).
Så nej. Tror ingen har ett billån på 15 år.

Att klara en månadskostnad på 3000kr som avbetalning (ränta + amortering). Ja det kan väl verka rimligt. Lite beroende på hur mycket man lägger i kontantinsats såklart.

3-6 år tror jag är ganska vanlig återbetalning på billån.

-----

Så kommer vi till hur jag funderade när jag nu senast var sugen på att köpa bil.
Har idag en Passat från 2010 som har rullat 21,000 mil.
Jag kör 1500 mil/år och har 4 mil t/r till jobbet.
- Köpte den för 65,000kr av en arbetskollega för några år sedan (fick lägre pris eftersom kamrem skulle bytas).
- Förra året (2019) kostade bilen i direkta kostnader 47,469kr - 16,000 bränsle och 31,500 kr övrigt (service, reperationer (bromsar, fjädrar, laddspjäll och insug), besiktning, kamrem, blinkers etc.). Värdeminskning är ej inkluderad i denna kostnad. Detta året hoppas jag kostnaden bli lägre.

Men i vilket fall. Jag gjorde en kalkyl på ny bil kontra behålla nuvarande bil.

Passat 2010:
(60,000kr inköpspris, 3 års ägande och 1581mil/år)
Kostar 26kr/mil exkl värdeminskning (räknat 15,000kr/år i reparationer).
Eller så kostar den 3370kr/månaden.

Passat 2017 (elhybrid)
(260,000kr inköp, 3 ägandeår och 1581mil/år)
Kostar 13kr/mil (exempel är bränslebesparingen 10,000kr/år och lägre reparationskostnader).
Eller så kostar den 1695kr/månad att köra.

En klar fördel till ny bil i körkostnad (under förutsättning att ingenting går sönder).

Kollar man på värdeminskningen däremot så ser det ut som följande:
Passat 2010:
2kr/mil
278 kr/mån

Passat 2017
27kr/mil
3611kr/mån

Räknar vi sen på inköp.
Betalde Passat 2010 kontant. Ingen ränta eller restvärde
Däremot att köpa en nyare bil så finns det många sätt att finanseria idag.
Köpa rakt av. Ta billån från banken. Privatleasing eller köp med restskuld (vilket är det exemplet jag räknar med nedan).

Då köper jag bilen med restskuld på 130,000 kr efter 3 år (3 år en ju en lättelång tid! Oceaner av tid). Vill jag senare behålla bilen får jag ta ett banlån på resterade 130,000 kr (om jag inte sparar under tiden såklart) och betala av det på ytterligare 3 år.

Då ser uträkningen ut såhär:
Passat 2017
Körkostnad: 1695kr/mån
Avbetalning år 1-3: 1870kr/mån
Avbetalning år 4-6: 3814kr/mån
(Värdeförlust för 6 års ägande): 2528kr/mån

Alltså:
Månadskostnad Passat 2017 år 1-3: 3565kr/mån
Min Passat 2010 kostar 3370kr/mån

Det är inte många kronor extra per månad för att få en 7 år nyare bil tycker jag.
Månadskostnad för Passat 2017 år 4-6 är 5684kr. Så när jag om 3 år måste betala restvärdet blir månadskostnaden dyrare.
Jag måste också betala ca. 60,000kr i kontantinsats för den nya bilen - men det täcker min nuvarande bil till stor del som inbytesbil eller sälja på Blocket själv.

Detta är ganska kompicerat att skriva rakt upp och ner och tro att ni skall sätta er in i mina siffror och förstå (så det räknar jag inte med), men om man tänker på att bilen kostar 260,000kr. Jag betalar 60,000 i kontantinsats (200,000 kvar) och efter 3 år har jag ett restvärde på 130,000. Således betalar jag av 70,000kr på 3 år. Därför är månadskostnaden så låg och kan konkurera med min bil från 2010. Smällen kommer om 3 år kan man säga - men då kan jag ju köpa en ny bil igen (bara det att då har jag ingen kontantinsats för en ny bil på ca. 60,000kr).

Och värdeminskningen har jag inte heller räkna med. Den var ju 27kr/mil.

Slutsats (om ni fortfarande läser).

Passat 2010: Kostnad 28kr/mil (allt inräknat)
Passat 2017: Kostnad 55kr/mil (de 3 första åren, allt inräknat (inkl värdeminskning).

Eller
Passat 2010: Kostnad 3370kr/mån
Passat 2017: 3565 kr/mån (eller om man räknar med värdeminskning 5684kr/mån de 3 första åren och 8037kr år 4-6)

Och just nu när jag håller på att renovera för fullt och funderar på barn tids nog så fick det bli att jag väntar med att köpa en nyare bil. Jag har nog med utgifter som det är just nu.

Men att låna till en ny bil, det gör nog de flesta. I alla fall de som kör med nyare bilar.
Sedan finns det många företagsbilar också såklart eller privatleasade bilar.
Det är väl okej - så länge som man har koll på kostnaderna och gör ett väl avvägt privatekonomiskt beslut. Själv reser jag mycket sällan och har inga större laster.

Att betala 6000kr/mån för en bil med vår ekonomi finns där utrymme till just nu om vi så bara skulle prioritera. Men nu har min sambo en häst (det är lika dyrt som en nyare bil.....) och jag lägger mina pengar på huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Blomkungen: Ger fonder garanterad vinst? Det var isåfall något nytt och bör undersökas

All sån spekulation gör att du kan förlora pengar. Och det är inte alla som är villiga eller borde ta den risken.

Du sa att folk som inte kan något om investeringar har större chans att gå med förlust. Jag sa att det finns fonder som passar nybörjare bättre som hjälper en på vägen, tex indexfonder eller fondrobotar med balanserat sparande. Spela inte dum för att driva hem en poäng, det får dig att verka dum på riktig.

Mitt argument kvarstår, det är bättre att investera pengarna. Du kan vara världens sämsta investerare men börsen går över tid uppåt.

https://www.macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data