Ny gamingdator, feedback på komponenter

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator, feedback på komponenter

Som rubriken lyder.
Har börjat fundera på ny gamingdator, men det var många år sen jag byggde min nuvarande dator och budgeten ser helt annorlunda ut nu med :)... Så jag tar gärna emot tips på bättre / pris-effektiva komponenter. Helst Intel.

  • Jag kanske saknar något som man måste ha nuförtiden?

  • Osäker på Chassi? Vill gärna ha något tyst, är inte intresserad av plexi och rgb grejer.

  • En ny fin skärm hade inte varit helt fel heller om det rekommenderas, Minst 1080p, 144hz.

OS och Lagring löser jag utöver vad som finns här...

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

I din byggd ovanför så har du:
Onödigt dyrt nätagg
Onödigt dyrt grafikkort
Onödigt dyrt moderkort för vad du får
Onödigt dyrt chassi

Här har du hur jag hade gjort om det måste vara Intel
https://www.inet.se/datorbygge/b1135090/23k

Mer prisvärt nättagg
Mer prisvärt grafikkort och om jag minst bland dom bästa 2080 super på marknaden men kan vara ute och cykla
Mer prisvärt moderkort med bättre överclockings förmågan
En i9 ist för en i7
Och sen ett mer prisvärt chassi

Sen undrar jag varför du helst vill ha Intel, när du kan få en amd processor med lika många kärnor/trådar för ca 1,5k mindre det ända du förlorar med amd är lite sämre spel prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

En komis till mig har H700, inte särskilt tyst och ganska så mycket glas.
be quiet! Pure Base 600 är väldigt tyst vid idle, tystaste Gamers Nexus testat när det släpptes.

Dold text

Fractal Design Define C är också bra.

Dold text

Vill du att den skall vara tyst under load, ändå ha bra temps och kan tänka dig att exprimentera mycket med fläktkurvor och köpa fler fläktar hade jag kollat på något med bättre luftflöde.

Dold text

Kanske Fractal Design Meshify C.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En komis till mig har H700, inte särskilt tyst och ganska så mycket glas.
be quiet! Pure Base 600 är väldigt tyst vid idle, tystaste Gamers Nexus testat när det släpptes.

Vill du att den skall vara tyst under load hade jag kollat på något med bättre luftflöde.

Det var ju TS som valde det och han verkar isåfall vilja ha ett vitt chassi, och Pure Base 600 finns bara i svart. Pure Base 500 kan kanske vara ett vitt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har tagit till mig av er feedback, tack. Jag vet inte varför jag inte vill ha AMD. Alltid haft Intel känner mig "säkrare" med det.

Behöver jag fler fläktar för chassit eller räcker det med de som tillkommer när man har lite mer "high-end" komponenter?
Edit: Jag har även kollat runt och I7 9700 verkar prestera bättre än I9 9900 för gaming?
Edit2: Är vattenkylning ett bättre alternativ än luft kanske?

Någon feedback om följande?
Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziia:

Jag har tagit till mig av er feedback, tack. Jag vet inte varför jag inte vill ha AMD. Alltid haft Intel känner mig "säkrare" med det.

Behöver jag fler fläktar för chassit eller räcker det med de som tillkommer när man har lite mer "high-end" komponenter?
Edit: Jag har även kollat runt och I7 9700 verkar prestera bättre än I9 9900 för gaming?

Jag förstår dig. Det var många som sa "Jag har alltid kört häst o vagn, det där med bil är inget för mig. Jag känner mig tryggare med häst o vagn" Inget att skämmas för!

Man kan inte få bättre svar än infon som man ger forumet. Så för att råda bot på det.
Vad spelar du/vill spela för spel?
Vad är viktigt för dig med spelen? Snygg grafik, högst FPS?
När du skriver tyst, på vilken nivå menar du då? Supertyst/hyfsat tyst/inte låta som ett flygplan som lyfter?
Vad har du för budget och vill du hålla kostnaden nere eller vill du ha MAX allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziia:

Jag har tagit till mig av er feedback, tack. Jag vet inte varför jag inte vill ha AMD. Alltid haft Intel känner mig "säkrare" med det.

Behöver jag fler fläktar för chassit eller räcker det med de som tillkommer när man har lite mer "high-end" komponenter?
Edit: Jag har även kollat runt och I7 9700 verkar prestera bättre än I9 9900 för gaming?
Edit2: Är vattenkylning ett bättre alternativ än luft kanske?

Någon feedback om följande?
Dator
https://www.inet.se/kundvagn/bild/13356641

Jag tycker att det du har där ser vettigt ut baserat på det du ska ha datorn till. Men lagringen ser lite snål ut. Jag hade nog siktat på att lägga till en enklare SSD på 1-2 TB för lagring, främst för spel. I dag är det inte så ovanligt med spel som tar upp 50-100 GB, och då försvinner utrymmet snabbt. Så behåll den du redan valt och ha som systemdisk, och lägg spelen på en separat, med mer utrymme. Eftersom spel inte är kritisk data kan du gott ta en billigare med QLC-teknik. Om du mot förmodan skulle få korrupt data, så är det ju bara att installera om spelet.

T ex denna:
https://www.inet.se/produkt/4301040/samsung-860-qvo-2tb

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:

Vad spelar du/vill spela för spel?
- Jag spelar mycket ARPG. PoE, D3, Wolcen.. Men provar även nyare spel då och då när det ser intressant ut.

Vad är viktigt för dig med spelen? Snygg grafik, högst FPS?
- Att kunna köra det mesta med High och ha en rätt bra FPS. Inte som i nuläget low-mid på 30fps med nyare spel.

När du skriver tyst, på vilken nivå menar du då? Supertyst/hyfsat tyst/inte låta som ett flygplan som lyfter?
Hyfsat tyst. Vill helst inte ha ett flygplan.

Vad har du för budget och vill du hålla kostnaden nere eller vill du ha MAX allt?
Jag har ingen budget, men Ca 25k?. Jag behöver inte ha MAX allt heller med tanke på att jag vet att jag inte kommer få ut användning för det. Vill ha något som håller ett bra tag och som klarar de flesta titlar utan problem om jag får för mig att prova.

@cyklonen:
Tack, jag har redan SSD's i min nuvarande med spel på som jag tänkte flytta över!

Permalänk
Viking
Skrivet av ziia:

@Chrisism8:

Vad spelar du/vill spela för spel?
- Jag spelar mycket ARPG. PoE, D3, Wolcen.. Men provar även nyare spel då och då när det ser intressant ut.

Vad är viktigt för dig med spelen? Snygg grafik, högst FPS?
- Att kunna köra det mesta med High och ha en rätt bra FPS. Inte som i nuläget low-mid på 30fps med nyare spel.

När du skriver tyst, på vilken nivå menar du då? Supertyst/hyfsat tyst/inte låta som ett flygplan som lyfter?
Hyfsat tyst. Vill helst inte ha ett flygplan.

Vad har du för budget och vill du hålla kostnaden nere eller vill du ha MAX allt?
Jag har ingen budget, men Ca 25k?. Jag behöver inte ha MAX allt heller med tanke på att jag vet att jag inte kommer få ut användning för det. Vill ha något som håller ett bra tag och som klarar de flesta titlar utan problem om jag får för mig att prova.

@cyklonen:
Tack, jag har redan SSD's i min nuvarande med spel på som jag tänkte flytta över!

Som jag länkade tidigare, men med ett annat chassi:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ziia:

Har du så många hårddiskar att du behöver Define R5? Annars hade jag som sagt rekommenderat Define C, P400S eller Pure Base 600.
Eller är det för att få plats med MSI grafikkortet? Det får plats i P400S och Pure Base 600.

Hur kommer det sig att du bytte till Noctua NH-D15S, när NH-D15 bara kostar en femtiolapp mer och du får en till Noctua fläkt med den?
I just P400 (värt att tänka på i listan av @Donnerstal också) får bara en av fläktarna på NH-D15 plats då den är för hög med fläkten över RAM:et, men sätt den andra i fronten, 50 kronor för Noctua fläkt är värt. Du kommer inte behöva att NH-D15S är asymetrisk, översta sloten är PCIe 1x på Z390 AORUS ELITE och ersatt av M.2 på MSI Tomahawk.
I Define C & Pure Base 600 får båda fläktarna plats på NH-D15.

Samsung 970 EVO är snabb, men det är värt att tänka på att den kostar lika mycket som en snabb 1TB NVMe SSD.

Skrivet av ziia:

Jag vet inte varför jag inte vill ha AMD. Alltid haft Intel känner mig "säkrare" med det.

Med tanke på alla säkerhetshål Intel har som har kommit fram under den senaste tiden så är du troligen säkrare med en AMD processor.

Skrivet av ziia:

Vill ha något som håller ett bra tag

Ryzen 3700X kommer hålla mycket längre än i7 9700K då R7 har SMT (8C/16T) medan i7 saknar HT (8C/8T) och fler och fler spel går mot att nyttja flera trådar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13356875

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13356952

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13356974

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Okej, jag har börjat överväga att faktiskt köra på AMD istället. Men behöver förstå AMD moderkorten, B450 är egentligen en äldre arkitektur som inte kommer stödja framtida processorer medan X570 är mer framtidssäker?

X570 är ju väldigt dyra i jämförelse, är det värt och lägga pengarna på de?

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, eftersom du verkar vara inne på spel och inte mycket annat, så är en 9900K eller 9700K ett bättre val. Du kommer att få bättre prestanda där i nästan alla spel.

De här säkerhetsproblemen som det ältas om är inget verkligt problem för en hemmaanvändare, utan mest en tramsdiskussion för att folk gillar att klaga på Intel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Skrivet av ziia:

@Eric Hjalmarsson:

Okej, jag har börjat överväga att faktiskt köra på AMD istället. Men behöver förstå AMD moderkorten, B450 är egentligen en äldre arkitektur som inte kommer stödja framtida processorer medan X570 är mer framtidssäker?

X570 är ju väldigt dyra i jämförelse, är det värt och lägga pengarna på de?

Både b450 och X570 kommer säkerligen att stödja nästa generationens Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Både b450 och X570 kommer säkerligen att stödja nästa generationens Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen, inte säkerligen. Av princip så håller jag dock med om vad du säger, finns ingen anledning att betala för ett dyrare chipset än vad du behöver om du inte söker efter några funktioner specifikt för x570. Men varför välja en 3900x till en speldator?

Permalänk
Medlem

Du kan komma långt under budget med ett 2080ti i burken om du kör AMD R5 3600, och om man spelar på 1440p eller högre så räcker den processorn mer än väl.

Skärm borde vara en 1440p 144hz IPS med adaptiv synk för bästa upplevelse, en sån skärm kommer vara bra även om 5 år, kostar några tusen nu, men mer värt med bra på en gång.

Processor kommer gå att uppgradera till 12/16 kärnor oavsett om nästa generation passar eller inte. Ärligt talat förstår jag dock inte frågan riktigt eftersom du var inne på att köpa en processor på en sockel som ska bytas om några månader (Intel). Där kommer nästa generation inte vara i närheten till kompatibel, så att ifrågasätta amd känns förvirrat. Ingen vet om 400 serien kommer stödjas, vi vet bara om att det ska vara AM4. Kollar vi på senaste åren dock så stöds ju första generationens ryzen chipset (300 serien) fortfarande till stor del, så det känns rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor:

Just det, hade glömt att intel skulle komma med ny serie i år. Vet du något om när det förväntas lanseras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziia:

@medbor:

Just det, hade glömt att intel skulle komma med ny serie i år. Vet du något om när det förväntas lanseras?

Var någon numera borttagen annons ngn stans som skvallrade om att det var nära men Intel själva har inte sagt ett knyst.

Ryktet just nu är mars-april men vem vet. Återstår att se.

Kommer vara samma som 9000-serien fast de skruvar upp frekvenserna ytterligare ur kartong tror jag, vill inte minnas att det är större skillnader än så, ja, och hyperthreading kommer magiskt tillbaka ryktas det om (Stor överraskning, not) var smärtsamt uppenbart att de medvetet skippade det på 9000 för att ha en anledning att släppa sin 10000-serie. 😒

Men återigen, det är rykten och det återstår väl att se exakt vad det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Var någon numera borttagen annons ngn stans som skvallrade om att det var nära men Intel själva har inte sagt ett knyst.

Ryktet just nu är mars-april men vem vet. Återstår att se.

Kommer vara samma som 9000-serien fast de skruvar upp frekvenserna ytterligare ur kartong tror jag, vill inte minnas att det är större skillnader än så, ja, och hyperthreading kommer magiskt tillbaka ryktas det om (Stor överraskning, not) var smärtsamt uppenbart att de medvetet skippade det på 9000 för att ha en anledning att släppa sin 10000-serie. 😒

Men återigen, det är rykten och det återstår väl att se exakt vad det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det kommer vara HT på alla nivåer så att det blir 6/12 för i5 och 10/20 för i9...

Släppet blir innan AMD för att slippa jämföras med Zen 3/Ryzen 4000. Just nu lutar det åt sommar/tidig höst för amd (deras cykel har varit ganska stabil på 14 månader senaste åren)

Finns dock ingen direkt anledning för intel att sänka sina priser för alla köper dom ändå verkar det som, men de sänkte ju priserna på hedt så kanske är dags ändå?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/YVrpC.png
En komis till mig har H700, inte särskilt tyst och ganska så mycket glas.
be quiet! Pure Base 600 är väldigt tyst vid idle, tystaste Gamers Nexus testat när det släpptes.

Fractal Design Define C är också bra.

Vill du att den skall vara tyst under load, ändå ha bra temps och kan tänka dig att exprimentera mycket med fläktkurvor och köpa fler fläktar hade jag kollat på något med bättre luftflöde.

Kanske Fractal Design Meshify C.

BeQuiet verkar vara ett riktigt trevligt chassi.
Skulle satsa på Seasonic ätaggregat i stället för Corsair.
Seasonic FOCUS GX 750W, 1199 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |