Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Ok, nu har jag studerat hela kvällen och kanske börjar närma mig något slags beslut.
Tack för att ni ser till att jag inte halkar av banan helt
Hittade demosidor för Unifi och Unms som jag petat runt lite i, läst sida upp och sida ner...

EdgeRouter 4 verkar kunna lösa min önskelista, om jag fattat rätt i alla fall
- Kan ansluta till nätverket med VPN
- Stöder dynamiska dns tjänster
- Kan troligtvis koppla in ett 4g modem via rj45 som WAN2 och hittade någon som påstod sig använda ett usb modem. Lite oklart däremot om man kan ställa in så WAN2 endast används som failover...
Vad tror ni kan det funka?

USG verkade inte stödja t.ex OpenVPN.

Annars får min plan B bli att hitta någon vettig router att köra dd-wrt eller motsvarande.

PS. Den här delen av forumet innehåller galet mycket förkortningar, har ni tänkt på det?
CIM QoS RDP FSP NIC NTP FTAM L2TP LOS VLAN MAC NAT LPWAN WAN MTU PIM PPPoE PPTP RTP IDS FTP IPsec iPS CIR Cat DIX DNS DPI

Jo, håller med. Tyvärr behövs de, men trots 30 år i branschen kör jag också vilse. Kommer ihåg min farfar ingenjören som fick en Windows XP dator, "Var är instruktionsboken?". Suck, bara beskrivningar på vad saker gör och få sammanhang eller verkliga exempel, det genomsyrar Ubiquities manualer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten till på UDM Pro
https://youtu.be/AgJGuyDyP_M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om/när UniFi AP BeaconHD kommer till Sverige / Europa?

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Då var den officiell!

UniFi Dream Machine Pro (UDM-P):
https://store.ui.com/collections/routing-switching/products/u...

Skrivet av ajn:

Äntligen ,så börjar väntan på eu release 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av andr3a$:

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

5 295 kr

Beräknat till lager: 2020-03-02

https://www.dustinhome.se/product/5011171524/unifi-dream-machine-pro

Nu verkar det som om det går att beställa UDM-PRO på deras eu store.
Iaf fick jag iväg en beställning precis, får se hur lång tid det tar att få den hemskickad.

UDM-Pro på Ubiquitis eu store

Permalänk
Medlem

Hur är det angående UDM/UDMP kan man slå av den inbyggda UniFi controllern och koppla upp den mot en annan controller?
Har för mig att jag för någon månad sedan läste någonstans att man kunde göra det, men allt jag kan se nu är att man inte kan göra det...
För man kan väl inte köra flera olika sites på den inbyggda?

Har för närvarande 2 sites igång, och en tredje ska dras igång i veckan. Men jag skulle vilja byta ut min USG så man kan dra igång lite övervakning/säkerhet utan att stampa ner hastigheten i backen. Och UDM ser ju mycket lovande ut hårdvarumässigt, men det är just det där med controllern som gör att jag inte har beställt någon än.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Hur är det angående UDM/UDMP kan man slå av den inbyggda UniFi controllern och koppla upp den mot en annan controller?
Har för mig att jag för någon månad sedan läste någonstans att man kunde göra det, men allt jag kan se nu är att man inte kan göra det...
För man kan väl inte köra flera olika sites på den inbyggda?

UDM(P) kan inte styras av en extern controller och du kan bara köra en site på den inbyggda. Administration av flera UDM(P) sker via UI:s cloud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

UDM(P) kan inte styras av en extern controller och du kan bara köra en site på den inbyggda. Administration av flera UDM(P) sker via UI:s cloud.

Skickades från m.sweclockers.com

Suck... jaja får väl vänta "lite" till då. Ser ju ingen ny USG på early access än heller

Lite OT för denna tråd, men...
Har en Edgerouter X på väg hem för att labba lite med (är så längesedan jag körde en Edgerouter), men dom har inget i stil med ISP/IDS va?
Har redan en UNMS server körandes då jag har ett par NanoBeams ute, hur ser det ut med config av Edgerouters i UNMS vs EdgeOS?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Suck... jaja får väl vänta "lite" till då. Ser ju ingen ny USG på early access än heller

Lite OT för denna tråd, men...
Har en Edgerouter X på väg hem för att labba lite med (är så längesedan jag körde en Edgerouter), men dom har inget i stil med ISP/IDS va?
Har redan en UNMS server körandes då jag har ett par NanoBeams ute, hur ser det ut med config av Edgerouters i UNMS vs EdgeOS?

Kommer det en ny USG så lär ju den också köra nya UniFi OS med inbyggd controller. Verkar som att UI är på väg bort från externa controllers och cloud keys.

Finns inget officiellt stöd för IPS/IDS i EdgeOS vad jag vet.

UNMS har jag aldrig kört så vet ingenting om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inget emot inbyggd controller, bara man kan köra flera sites.
Vill kunna hålla koll på alla nät som jag satt upp ifall det blir nått fel, och att det är smidigt att hoppa mellan dom olika nätverken.

Mmm får se hur UNMS stödet ser ut då jag får hem routern, finns ju inga videos på youtube om Edgerouter i UNMS. Eller jo det finns men dom är 2-3 år gamla beta builds

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Är på jakt att lära mig lite mer om nätverk och tänkte skippa asus eller annan standard router. Är USG funkis med 250/250? Läser titt som tätt att den inte pallar med och går ner på 100/10, eller är det bara BS?. Edge router 4 var mitt andra val men känner att jag ska börja på en lagom nivå. Pls halp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Är på jakt att lära mig lite mer om nätverk och tänkte skippa asus eller annan standard router. Är USG funkis med 250/250? Läser titt som tätt att den inte pallar med och går ner på 100/10, eller är det bara BS?. Edge router 4 var mitt andra val men känner att jag ska börja på en lagom nivå. Pls halp.

Det beror på vilka funktioner du tänkt använda. Se här för siffror:

https://community.ui.com/questions/Gateway-Performance-Comparison-Small-Business-Class/5f2d6a32-7d90-4168-9407-a5dd02980c4e

Tänk på att USG är gammal hårdvara (släpptes 2014).

Permalänk
Medlem

@Saiibot:

Om detta svarar på din fråga.

Jag har en 8p switch, usg, ap ac pro och key i mitt nät.

Download är lite sämre så tidigt på kvällen, brukar ligga på 900 runt 22.00, antar att servern är belastad.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Är på jakt att lära mig lite mer om nätverk och tänkte skippa asus eller annan standard router. Är USG funkis med 250/250? Läser titt som tätt att den inte pallar med och går ner på 100/10, eller är det bara BS?. Edge router 4 var mitt andra val men känner att jag ska börja på en lagom nivå. Pls halp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle rekommendera att inte köpa USG (eller Edgerouter lite som är basead på samma design), pga att operativsystemet är på en USB-sticka av låg kvalitet så är det ett vanligt problem att det blir korrupt efter ca ett år och USB-minnet måste bytas.

Den ska klara ca 85 Mbit/s med IPS/IDS eller DPI men bör klara nära gigabit med dom funktionerna av.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@ponanmsi: Precis, deep packet inspection dödar throughput i USG, men om du inte behöver de funktioner, fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Nano HD eller AC Pro? Skall sätta upp två takmonterade AP hemma och velar. Allt tungrott är trådbaserat (Apple TV, barnens speldatorer etc). Som mest kommer kanske 10 wifi enheter vara påkopplade. Vet att senaste och dyraste alltid är bättre men vad tror ni, är det värt att köra Nano HD mot AC Pro?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ponanmsi:

Jag skulle rekommendera att inte köpa USG (eller Edgerouter lite som är basead på samma design), pga att operativsystemet är på en USB-sticka av låg kvalitet så är det ett vanligt problem att det blir korrupt efter ca ett år och USB-minnet måste bytas.

När det gäller ERL så vill jag minnas att det var gamla designen med plastskal som hade kassa USB-stickor och den slutade tillverkas för rätt länge sedan så det finns nog inte ens några restlager kvar med dem vid det här laget. Jag har kört min ERL (med metallskal) i över fyra år och det enda som strulat var nätadaptern som gav upp efter ett par år men det var ju lätt fixat. Antar att samma gäller med USG.

Men oavsett vilket så börjar de ju bli till åren även om de fortfarande levererar så länge man inte blandar in IPS/IDS och DPI. Tyvärr finns det ju inte riktigt någon vettig ersättare från Ubiquiti i samma prisklass än så vill man ha en lätthanterad router som inte kostar skjortan är ju USG fortfarande ett rätt bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

När det gäller ERL så vill jag minnas att det var gamla designen med plastskal som hade kassa USB-stickor och den slutade tillverkas för rätt länge sedan så det finns nog inte ens några restlager kvar med dem vid det här laget. Jag har kört min ERL (med metallskal) i över fyra år och det enda som strulat var nätadaptern som gav upp efter ett par år men det var ju lätt fixat. Antar att samma gäller med USG.

Men oavsett vilket så börjar de ju bli till åren även om de fortfarande levererar så länge man inte blandar in IPS/IDS och DPI. Tyvärr finns det ju inte riktigt någon vettig ersättare från Ubiquiti i samma prisklass än så vill man ha en lätthanterad router som inte kostar skjortan är ju USG fortfarande ett rätt bra val.

Min kollega har en USG som dog efter ca ett år (ca två år sen han köpte den nu) pga USB-minnet, kollade upp lite info och det var den nyare sorten av USB-minnet som satt i, provade att lägga in en ny image på minnet men blev korrupt igen efter ett par dagar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

DPI i sig är väl offloaded, så är inget som drar ner prestandan.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Iaf fick jag iväg en beställning precis, får se hur lång tid det tar att få den hemskickad.

UDM-Pro på Ubiquitis eu store

Någon uppdatering? Fått din UDMP ännu?

Funderar på om jag ska beställa nu, eller vänta tills ip-only fått igång fibern.. kan ju hända imorgon eller tar ett par månader till, är som ett lotto. Känns onödigt att ha en UDMP liggandes hemma i månader, men om det är lång leveranstid vill jag ju inte sitta där med fiber utan vettig router.

Permalänk
Skrivet av ajn:

Någon uppdatering? Fått din UDMP ännu?

Funderar på om jag ska beställa nu, eller vänta tills ip-only fått igång fibern.. kan ju hända imorgon eller tar ett par månader till, är som ett lotto. Känns onödigt att ha en UDMP liggandes hemma i månader, men om det är lång leveranstid vill jag ju inte sitta där med fiber utan vettig router.

Det verkar som att jag ska få den på tisdag även om jag hoppas få den innan helgen då dom sista 5 milen hem till mig brukar ta 2 dagar...

Den lämnade Tjeckien i måndags så jag kan inte klaga på att den hade lång leveranstid.

Uppdaterar med bilder när den kommer

Permalänk

Borde det inte vara plug and play med switchen? Köpte en switch8 60W för någon dag sedan och när jag stoppade in den så crashade hela nätverket hemma tydligen för ingen fick Wi-Fi (har en tp-Link router). Jag hade dock nät till min stationära dator och min raspberry pi. Pappa skickade sms dagen efter att jag satte in switchen om att nätet inte fungerade där hemma. Vad kan detta bero på?

Satt även igår kväll och hade switchen inkopplad så jag hade nät via sladd till stationära datorn och Wi-Fi till både mobil och raspberry pi (raspberry pi va kopplad med sladd tidigare men testade igår utan alltså). Problemet i huset va att endast jag hade nät då och även fast att Wi-Fi fungerade för mig så kunde inte resterande koppla upp sig, det fick meddelandet ”Ansluten, inget internet”.

Satt i både routern och UniFi kontrollpanelen men hittade inget som borde få det hela att inte fungera...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSannel:

Borde det inte vara plug and play med switchen? Köpte en switch8 60W för någon dag sedan och när jag stoppade in den så crashade hela nätverket hemma tydligen för ingen fick Wi-Fi (har en tp-Link router). Jag hade dock nät till min stationära dator och min raspberry pi. Pappa skickade sms dagen efter att jag satte in switchen om att nätet inte fungerade där hemma. Vad kan detta bero på?

Satt även igår kväll och hade switchen inkopplad så jag hade nät via sladd till stationära datorn och Wi-Fi till både mobil och raspberry pi (raspberry pi va kopplad med sladd tidigare men testade igår utan alltså). Problemet i huset va att endast jag hade nät då och även fast att Wi-Fi fungerade för mig så kunde inte resterande koppla upp sig, det fick meddelandet ”Ansluten, inget internet”.

Satt i både routern och UniFi kontrollpanelen men hittade inget som borde få det hela att inte fungera...

Skickades från m.sweclockers.com

låter märkligt. Ska vara plug n play som du säger. var den ny och oanvänd? provat att göra en reset på den annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSannel:

Borde det inte vara plug and play med switchen? Köpte en switch8 60W för någon dag sedan och när jag stoppade in den så crashade hela nätverket hemma tydligen för ingen fick Wi-Fi (har en tp-Link router). Jag hade dock nät till min stationära dator och min raspberry pi. Pappa skickade sms dagen efter att jag satte in switchen om att nätet inte fungerade där hemma. Vad kan detta bero på?

Satt även igår kväll och hade switchen inkopplad så jag hade nät via sladd till stationära datorn och Wi-Fi till både mobil och raspberry pi (raspberry pi va kopplad med sladd tidigare men testade igår utan alltså). Problemet i huset va att endast jag hade nät då och även fast att Wi-Fi fungerade för mig så kunde inte resterande koppla upp sig, det fick meddelandet ”Ansluten, inget internet”.

Satt i både routern och UniFi kontrollpanelen men hittade inget som borde få det hela att inte fungera...

Skickades från m.sweclockers.com

Det vart ingen loop nånstans?

Jag har en 8 port Ubiquiti 150w och en 8 port ”vanlig” Ubiquiti switch och det var pnp på dom ihop. Har en Cloud Key gen 2 plus som hittade den och fw uppgraderade den yaddayadda och helt utan problem. Har även en NanoHD i samma nät. Opnsense fw i 150 switchen. Allt lirar.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

IP-Tv över internet.

@dbeg: Du nämnde något med Asus router och IPTV - är helt ny på IPTV och skulle vilja kasta ut mina homeplugs jag har idag från fiberomvandlare till digitalbox till tv:n. Har införskaffat en ny Asus router, en Asus RT-AX58U (yey Wi-fi 6!) Trådlös router AX3000och såg i inställningar något med IP-TV men hittar inte hur detta kan gå till? Mitt mål är att skicka IP-TVn trådlöst för att homeplugsen tappar uppkoppling med varandra med jämna mellanrum. En till anledning att avskaffa traditionell TV men familjen vill ha kvar det:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalsHugge:

@dbeg: Du nämnde något med Asus router och IPTV - är helt ny på IPTV och skulle vilja kasta ut mina homeplugs jag har idag från fiberomvandlare till digitalbox till tv:n. Har införskaffat en ny Asus router, en Asus RT-AX58U (yey Wi-fi 6!) Trådlös router AX3000och såg i inställningar något med IP-TV men hittar inte hur detta kan gå till? Mitt mål är att skicka IP-TVn trådlöst för att homeplugsen tappar uppkoppling med varandra med jämna mellanrum. En till anledning att avskaffa traditionell TV men familjen vill ha kvar det:(

Kollat denna?

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-te...

Inte läst vad du skrev men rubriken sa mig att du menade detta!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalsHugge:

@dbeg: Du nämnde något med Asus router och IPTV - är helt ny på IPTV och skulle vilja kasta ut mina homeplugs jag har idag från fiberomvandlare till digitalbox till tv:n. Har införskaffat en ny Asus router, en Asus RT-AX58U (yey Wi-fi 6!) Trådlös router AX3000och såg i inställningar något med IP-TV men hittar inte hur detta kan gå till? Mitt mål är att skicka IP-TVn trådlöst för att homeplugsen tappar uppkoppling med varandra med jämna mellanrum. En till anledning att avskaffa traditionell TV men familjen vill ha kvar det:(

Beror helt på om du har en befintlig kabel från fiberomvandlare till det rum som TV'n står i.
Om du inte har det så är det inte helt lätta att lösa IPTV.

Finns ju några olika sätt som IPTV kan fungera på men en vanlig lösning är att IPTV boxen skall kopplas direkt till fiberomvandlare.
Det kan antingen vara en dedikerad port i fiberomvandlare eller valfri port.
Oftast så går IPTV mot en annan DHCP server än Internet så man får ett helt annat nät.
Om man inte har en dedikerad port för internet i fiberomvandlaren kan den använda en del av mac adressen för att avgöra om det är en router eller en IPTV box som sitter i uttaget.

Om bara har en kabel till sitt TV rum så kan man använda 2 VLAN switchar för att köra fram både LAN och IPTV.
Om man inte har någon kabel så börjar det blir besvärligt.
Att köra IPTV över Wifi rakt av är inget att rekommendera.
IPTV använder multicast och om man skickar ut det över wifi så är default inställning att detta skall ske med lägsta supportade hastighet.
På en Unifi AP AC Lite som supportar 802.11a blir detta 6 Mbit/s, IPTV brukar ligga run 10 Mbit/s så detta blir naturligtvis katastrof.

Ett annat sätt är att använda homeplugs som du redan har.
Finns också möjlighet att köra över wifi med en AP och en brygga som har möjlighet att göra om Multicast till Unicast och vice versa.
T.ex. Ruckus som Telia säljer gör detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av ajn:

Någon uppdatering? Fått din UDMP ännu?

Funderar på om jag ska beställa nu, eller vänta tills ip-only fått igång fibern.. kan ju hända imorgon eller tar ett par månader till, är som ett lotto. Känns onödigt att ha en UDMP liggandes hemma i månader, men om det är lång leveranstid vill jag ju inte sitta där med fiber utan vettig router.

Ubiquiti använder sig av UPS som leverantör från deras egna butik. Trots det (UPS är inte min favorit distributör då jag bor norr om Dalälven) dök min UDMP upp igår. Var till och med en gammal kollega som levererade så det blev lite snack om allt möjligt innan jag fick gå in och öppna mitt paket

Lite mindre nöjd var jag över att det står precis vad det är i kartongen på kartongen.

Särskilt när det är ytterligare en kartong inuti...

Men den var väl emballerad i alla fall.

När jag väl fick ut den var det bara att skruva på racköronen och köra igång den.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Beror helt på om du har en befintlig kabel från fiberomvandlare till det rum som TV'n står i.
Om du inte har det så är det inte helt lätta att lösa IPTV.

Finns ju några olika sätt som IPTV kan fungera på men en vanlig lösning är att IPTV boxen skall kopplas direkt till fiberomvandlare.
Det kan antingen vara en dedikerad port i fiberomvandlare eller valfri port.
Oftast så går IPTV mot en annan DHCP server än Internet så man får ett helt annat nät.
Om man inte har en dedikerad port för internet i fiberomvandlaren kan den använda en del av mac adressen för att avgöra om det är en router eller en IPTV box som sitter i uttaget.

Om bara har en kabel till sitt TV rum så kan man använda 2 VLAN switchar för att köra fram både LAN och IPTV.
Om man inte har någon kabel så börjar det blir besvärligt.
Att köra IPTV över Wifi rakt av är inget att rekommendera.
IPTV använder multicast och om man skickar ut det över wifi så är default inställning att detta skall ske med lägsta supportade hastighet.
På en Unifi AP AC Lite som supportar 802.11a blir detta 6 Mbit/s, IPTV brukar ligga run 10 Mbit/s så detta blir naturligtvis katastrof.

Ett annat sätt är att använda homeplugs som du redan har.
Finns också möjlighet att köra över wifi med en AP och en brygga som har möjlighet att göra om Multicast till Unicast och vice versa.
T.ex. Ruckus som Telia säljer gör detta.

Tack! Körde på Ruckus ett tag men det blev för mycket störningar så får förbli homeplugs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@robertlindgren82: Kul med lite uppackningsbilder!

En kompis fick också sin i dag, med UPS. Det lustiga var att han först fick ett SMS att de levererat den, sen gick han ut på trappan och såg att den stod där! Ingen som ringde på och ingen signatur på att den var levererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jag skulle rekommendera att inte köpa USG (eller Edgerouter lite som är basead på samma design), pga att operativsystemet är på en USB-sticka av låg kvalitet så är det ett vanligt problem att det blir korrupt efter ca ett år och USB-minnet måste bytas.

Den ska klara ca 85 Mbit/s med IPS/IDS eller DPI men bör klara nära gigabit med dom funktionerna av.

Så för att utnyttja 250mbit med en USG så får man skippa viss IPS/DPI? I en "vanligt hemmarouter", finns IPS/DPI i samma kaliber som USG eller är det unikt för enterprise utrustning?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD