Permalänk
Medlem

Kvalité på gamingstolar?

Jag köpte en sådan här stol:

Den är relativt skön men nu efter några år har den gått sönder nere där "hjulhuset" och pinnen sitter ihop. Jag måste hela tiden banka ned en plastgrej som åker upp och sedan så fungerar den som vanligt i en dag igen.

Jag tänker mig att alla dessa gamingstolar håller ganska låg kvalité, trots det relativ höga priset? Finns det några som upplevs bättre? Eller bör man återgå till en Ikea-stol, likt Markus? Alternativt köpa en dyr kontorsstol?

Hur resonerar folk, främst angående kvalité på gamingstolar? Kanske skall tillägga att "skinnet" och estetiken fortfarande är kanon på min också. Är främst mekaniken jag oroar mig och har problem med.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har haft min Inet/AKRACING stol nu i lite över 2 år och den rullar fortfarande på fint.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Min arozzi stol ser fortfarande ny ut efter 3 år och den är rejält välanvänd

Den är dock inte lika bekväm som min gamla ikea stol jag hade innan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker gamingstolar ofta håller dålig kvalitet för pengarna, men det finns ju olika märken och modeller. Att sätet är skålat är ju helt värdelöst och jobbigt. De är ju gjorda för att se coola ut och se ut som racingstolar, men du har inga G-krafter att motverka när du sitter framför datorn. Det finns en anledning till att folk inte har racingstolar i sina privatbilar. Det enda Gamingstolar gör bra enl mig är armstöd. Kikar man på Ikea så är det alldeles för dåliga armstöd, utan eller kass möjlighet till att anpassa höjden på dem.

Just armstöden är mitt enda klagomål på Ikea Marcus, de är 5-6 cm för låga för mig så jag når inte ner om jag sitter bra. Hade jag haft pengar hade jag nog satsat på en kinnarp eller något istället. Hade jag varit rik; Herman Miller.

Permalänk
Medlem

Ja vi alla har nog haft en såkallad gamingstol, men när man växt upp så inser man ganska snart att det är bättre att köpa en riktig stol. Jag gav 500kr för min stol (begagnad) som kostar 8 tusen ny.

Permalänk
Medlem

Jag är en tung kille och har haft min Ikea Magnus i 5 år nu utan några som helst problem. Ja den har inte vissa lull-lull saker som "gaming"stolar har men kostar å andra sidan inte alls lika mycket heller

Nackkudde och den typen av saker kan man köpa separat och bara hänga på så det är inget problem

Permalänk
Medlem

Haft min DX Iron sen hösten 2015 och den har börjat flagna lite på huvudkudden annars inga som helst problem, vad kan den kostat 3,5?

Edit: Ska tillägga att vi har kinnarps på jobbet och IMO är det ingen större skillnad, dom är bara svårare att ställa in för en dödlig.

Permalänk
Medlem

Vill bara ge en eloge till att det ändå gick två inlägg innan någon skrev om "begagnad kinnarp" xD

Permalänk
Medlem

En produkt med gaming i benämningen har väl ett prispåslag på 20% eller något
Jag har en Dxracer Formula F01, haft den i 1 år nu och den ser ny ut än så länge, tycker den är ganska bekväm i alla fall. Armstödet känns väldigt billig, plastigt och fladdrigt. Svankstödet klarade jag inte av, jag tycker inte att den är särskilt ergonomisk, passar ju inte alla kroppar/svankar om man säger så.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som förespråkar att köpa en ordentlig stol istället för dessa "gaming" stolar i alla fall. De ser coola ut, det ska jag inte förneka som bilfantast. Men utöver det är det inget speciellt med dem.

Begagnat finns ofta rediga fynd att göra. Köpte tex en Kinnarps 8000 med nackstöd åt brorsan för 650kr som julklapp. Lätt använd, riktigt fint skick bara lite dammig.

Ny kostade de väl typ 6k exklusive moms eller så. Kanske säljs nya än vad vet jag. Nöjd med köpet var jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja vi alla har nog haft en såkallad gamingstol, men när man växt upp så inser man ganska snart att det är bättre att köpa en riktig stol. Jag gav 500kr för min stol (begagnad) som kostar 8 tusen ny.

Min Secretlabs Titan är bättre än min förra Kinnarps i komfort.
Däremot så tror jag inte att den kommer hålla längre än 3-4 år, medans min Kinnarps klarade 10 år.

Rätt bra pris/komfort/livslängd för 4k kontra 25k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Min Secretlabs Titan är bättre än min förra Kinnarps i komfort.
Däremot så tror jag inte att den kommer hålla längre än 3-4 år, medans min Kinnarps klarade 10 år.

Rätt bra pris/komfort/livslängd för 4k kontra 25k.

Håller med om Secret Lab. Jag gick från Ikea Markus.

Permalänk

Jag ställde ungefär samma fråga och fick svaren att kvalité på gamingstolar är lägre än kontorsstolar till samma pris och en gimmick.

Det finns gamingstolar med RGB-belysning. Jag antar att man "laddar" stolen då? Är dynan skön och man har stöd för svanken så är den väl bra. Fast sånt vet man ju inte i förväg, och det går ju inte att gå efter recensioner från tonåringar.

De flesta levereras vad jag vet i IKEA-format, d.v.s. man måste montera ihop dem själv.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Min Secretlabs Titan är bättre än min förra Kinnarps i komfort.
Däremot så tror jag inte att den kommer hålla längre än 3-4 år, medans min Kinnarps klarade 10 år.

Rätt bra pris/komfort/livslängd för 4k kontra 25k.

Skicka gärna info om denna 25 tusenkronorsstolen, så vitt jag vet är det endast 24h-stolar som kommer upp i dessa prisklasser. (Har ens Kinnarps någon?) Och att Secretlabs Titan skulle vara i närheten av dessa låter osannolikt.

Permalänk
Avstängd

Regeln var väll att man alltid ska hålla sig borta ifrån allt som har titeln "Gaming" i sig när det kommer till hårdvara.

- Gamingheadset
- Gaming tangentbord
- Gaming stol

osv osv

Dock så har väll de här produkterna blivit bättre de senaste åren men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vill bara ge en eloge till att det ändå gick två inlägg innan någon skrev om "begagnad kinnarp" xD

This
Har en Arrozi Vernazza som jag är jätte nöjd med, har väl haft den i ca 1,5 år. Har inte provat de dyra kontorsstolarna, inte värt att betala så mycket för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Arozzi ... är en av de skönaste stolarna jag haft. Sitter i många telekonferenser när jag jobbar hemifrån och gör en hel del kontorsjobb i den. Föredrar den lätt framför kontorets stolar. Är rätt lång 193 och sittkomforten är riktigt god. Har nu haft dom i 2,5 år (köpte 3 stycken på en elgiganten rea). Inga problem.

Viktigt är dock att klicka i mute om man sitter i ett tråkigt möte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Skicka gärna info om denna 25 tusenkronorsstolen, så vitt jag vet är det endast 24h-stolar som kommer upp i dessa prisklasser. (Har ens Kinnarps någon?) Och att Secretlabs Titan skulle vara i närheten av dessa låter osannolikt.

Nej, det var en kontorsstol.
De säljs nog inte längre då det var väldigt längesedan den köptes.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Den är relativt skön men nu efter några år har den gått sönder nere där "hjulhuset" och pinnen sitter ihop. Jag måste hela tiden banka ned en plastgrej som åker upp och sedan så fungerar den som vanligt i en dag igen.

Det är ganska stor skillnad på fotkryss och fotkryss, det märker man när man haft en modell där det funkar bra som fotstöd efter det vill man inte sitta vid en stol där det inte är bekvämt att ha fötterna på krysset.

Skrivet av Chrisism8:

Det enda Gamingstolar gör bra enl mig är armstöd. Kikar man på Ikea så är det alldeles för dåliga armstöd, utan eller kass möjlighet till att anpassa höjden på dem.

Just armstöden är mitt enda klagomål på Ikea Marcus, de är 5-6 cm för låga för mig så jag når inte ner om jag sitter bra. Hade jag haft pengar hade jag nog satsat på en kinnarp eller något istället. Hade jag varit rik; Herman Miller.

Du har nog inte provat en stol med bra armstöd typ Kinnarps nyare modeller av armstöd som kan glida och vridas förutom de gamla vanliga justeringarna.

Markus saknar ju helt justeringar, om man är jättestor kanske den kan passa men jag gisdssar att 97% av alla inte passar till den stolens mått för den är ju både väldigt bred och väldigt djup förutom att den saknar inställningar, passar bra som en kontorsfotölj men är hemsk vid ett skrivbord där man ska jobba.

Skrivet av PsyCor:

Jag är en tung kille och har haft min Ikea Magnus i 5 år nu utan några som helst problem. Ja den har inte vissa lull-lull saker som "gaming"stolar har men kostar å andra sidan inte alls lika mycket heller

Nackkudde och den typen av saker kan man köpa separat och bara hänga på så det är inget problem

Har reparerat ett par där plåten i "gungan" spruckit och dynorna på dem är inte heller av så bra kvalitet, konstlädret är inte slitagetåligt (och dessutom ganska svettframkallande) och stoppningen "kollapsar" så att man känner chassit i dem.

Gamingstolar i allmänhet verkar vara ett sätt att kränga usla bilstolar till överpris, undvik dem och köp en riktig kontorsstol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rpha:

Håller med om Secret Lab. Jag gick från Ikea Markus.

Gjorde exakt samma, riktigt bra stolar och bra priser.

Mitt armstöd har spruckit lite i materialet, men den är ju säkert 3-4 år också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

DXRacer King har jag och den börjar väl såklart bli småsliten men den är använd väldigt många timmar. Jag har haft den i ca 4-5 år nu och kommer nog kunna ha den ett till ett par till. Bästa stolen jag haft hittils.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: För min del så har jag tygvarianten. Den köptes till och med för närmare 6 år sen nu. Inga som helst sprickor i tyget knappt något synligt slitage i det mörkgrå tyget jag har.

Man märker på ena armstödet att det är en liten punkt där jag brukar luta mig med armbågen som har en liten blankare yta än övriga delar.

Jag vägde nog som mest 135 kg, nu runt 120 kg, under tiden med stolen och har spenderat många många timmar i min och TA I TRÄ så har jag inte upptäckt några som helst defekter och min är fortfarande bekväm för mitt feta arsle

Permalänk
Medlem

Min IKEA Markus knakar och gnisslar så det skär i öronen så fort man rör sig i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Regeln var väll att man alltid ska hålla sig borta ifrån allt som har titeln "Gaming" i sig när det kommer till hårdvara.

- Gamingheadset
- Gaming tangentbord
- Gaming stol

osv osv

Dock så har väll de här produkterna blivit bättre de senaste åren men...

Jag håller med. Det finns undantag, men det är svårnavigerat.
Speciellt för dom helt oinsatta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PsyCor:

@mrqaffe: För min del så har jag tygvarianten. Den köptes till och med för närmare 6 år sen nu. Inga som helst sprickor i tyget knappt något synligt slitage i det mörkgrå tyget jag har.

Man märker på ena armstödet att det är en liten punkt där jag brukar luta mig med armbågen som har en liten blankare yta än övriga delar.

Jag vägde nog som mest 135 kg, nu runt 120 kg, under tiden med stolen och har spenderat många många timmar i min och TA I TRÄ så har jag inte upptäckt några som helst defekter och min är fortfarande bekväm för mitt feta arsle

Du har haft tur

Skrivet av SexMachine:

Min IKEA Markus knakar och gnisslar så det skär i öronen så fort man rör sig i den.

Det är mer likt de stolar jag stött på, har du kollat chassit efter sprickor runt gångjärnen ?
När jag tänker på en Markus som använts i 5 år ser jag nått sånt här framför mig, nått det är dags att helrenovera..

https://twitter.com/robbaztube/status/1125101923777097728

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ordet "gaming" säljer. Precis som med headsets. Då heter det gaming headsets. Vad särskiljer en gamingstol från tex en kontorsstol?
Tror dom flesta blivit besvikna på både ljudkvalité och byggkvalité när det kommer till gaming headsets. Tror det är precis likadant när det kommer till gamingstolar. Kostsamma lärdomar innan man inser att gaming-prylar är rejält överprisade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

DXRacer King har jag och den börjar väl såklart bli småsliten men den är använd väldigt många timmar. Jag har haft den i ca 4-5 år nu och kommer nog kunna ha den ett till ett par till. Bästa stolen jag haft hittils.

Min King höll bara runt 18 månader innan den hade gjort sitt. :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad särskiljer en gamingstol från tex en kontorsstol?

Gamingstiolar tenderar att se ut som sämsta sortens sportstolar för bilar som ofta saknar inställningar även om de inte är byggda efter "förarens kroppsmått"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har nog inte provat en stol med bra armstöd typ Kinnarps nyare modeller av armstöd som kan glida och vridas förutom de gamla vanliga justeringarna.

Du missförstod mig. Det jag menar att gamingstolar gör bra är att de fokuserar på armstöd från en ganska tidig prislapp. Kikar man på t.ex Ikea eller vissa andra företag så måste man komma upp i ganska många tusenlappar innan man börjar få vettiga armstöd.

Lite OT: Hur folk tag i sina 6-800kr begagnade kinnarp stolar? auktion? nätverk?

Permalänk

Kör med en IKEA PS 2012 karmstol, skön och oförstörbar men passar nog inte alla.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB