Inga åtal för fildelningsbrott under 2019

Permalänk
Melding Plague

Inga åtal för fildelningsbrott under 2019

År 2019 var inte bara det sista på det gångna årtiondet. Det var också det första på nästan tio år att passera utan åtal för fildelningsbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom nämner inget om att användandet av VPN och ökad kunskap om hur man skyddar sin identitet skjuter i höjden, men det är inget dom vill tala högt om givetvis.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det nämns även inte heller att antalet blufffakturor/kravbrev har ökat, vilket visar att det är menlöst att betala dessa.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dom nämner inget om att användandet av VPN och ökad kunskap om hur man skyddar sin identitet skjuter i höjden, men det är inget dom vill tala högt om givetvis.

Shhhh...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att när de stora företagen inte längre försöker hålla emot utan faktiskt börjar ge konsumenter va de vill ha så minskar piratkopiering...Märkligt samband.

Om någon bara hade nämnt detta tidigare...

Permalänk

Päron utanför deras "misstänkta åldersgrupp" kan allt om vilka illegala streamingtjänster som är bäst De globala storföretagen har fixat.

Vilket betyder att det är lagligt att dela filer illegalt - så länge det är företag som gör det.

Jag själv kontrar lagföringen med att vägra slötitta. På serier och TV också, för den delen. Tar för mycket fritid. Kör Spotify och Youtube med AdBlocker istället.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog börja öka igen, med tanke på att fler och fler streamingtjänster tillkommer och man måste därför snart ha sjuttioelva olika månadsprenumerationer för att kunna se allt man vill.

Blir det för dyrt och för besvärligt så ökar piratandet naturligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed: Jo tack. Om jag hade velat se allt jag följer direkt när det släpps så är det 4 stycken olika jag behöver.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Dom nämner inget om att användandet av VPN och ökad kunskap om hur man skyddar sin identitet skjuter i höjden, men det är inget dom vill tala högt om givetvis.

Nä men det är kanske inte så konstigt att de inte nämner VPNtjänster.
Fildelning i storleksordningen "hemmabruk" finns det väl inga fällande domar för mig veterligen. De domar som finns handlar mer om när någon varit först med att seeda en film till omvärlden.
Typ som i fallet med åsanisse
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sankt-skadestand-for-ha...
Finns väl även de som åkt dit på att driva fildelningshubbar. Alltså lite utöver det vanliga.

"Hemmabruksanvändarna" har väl däremot inte blivit ställda inför rätta för det här. Så egentligen gör kanske inte ens VPNtjänsterna någon skillnad på den fronten? Än så länge - that is

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Skötsamma vi har blivit, jag blir så stolt 🙂😘

Permalänk
Medlem

"Varje år tjänar kriminella nätverk miljontals kronor på illegal streaming." Ja, säkerligen har man satt fingret på vad höjdare som Henrik Pontén och Monique Wadsted är ute efter att bekämpa...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kommer nog börja öka igen, med tanke på att fler och fler streamingtjänster tillkommer och man måste därför snart ha sjuttioelva olika månadsprenumerationer för att kunna se allt man vill.

Blir det för dyrt och för besvärligt så ökar piratandet naturligt.

Det är då man delar konton mellan kompisar Jag har en tjänst gratis från min polare mot att han får en tjänst som jag har. Tjänsterna vet till och med om att man gör detta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Det kommer nog börja öka igen, med tanke på att fler och fler streamingtjänster tillkommer och man måste därför snart ha sjuttioelva olika månadsprenumerationer för att kunna se allt man vill.

Blir det för dyrt och för besvärligt så ökar piratandet naturligt.

Å andra sidan är det inget som säger att du nödvändigtsvis skall ha tillgång till allt bara för att det existerar på nätet? Vi har blivit rätt bortskämda med att ha hela världens media direkt tillgänglig framför våra fötter.

Lite djävulens advokat här för jag förstår hur du resonerar och det stör mig med, särskilt Disney+ som inte ens bemöda sig med att göra det tillgängligt i Norden. Tänker främst på The Mandalorian.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Å andra sidan är det inget som säger att du nödvändigtsvis skall ha tillgång till allt bara för att det existerar på nätet? Vi har blivit rätt bortskämda med att ha hela världens media direkt tillgänglig framför våra fötter.

Lite djävulens advokat här för jag förstår hur du resonerar och det stör mig med, särskilt Disney+ som inte ens bemöda sig med att göra det tillgängligt i Norden. Tänker främst på The Mandalorian.

Ja, alltså, min poäng är inte att det skulle vara en rättighet att få allt innehåll serverat gratis på silverfat, utan bara en reflektion över hur det tenderar att bli i praktiken.

För min egen del blir det inget piratande, utan det blir istället att sluta se sådant som flyttar till andra tjänster. Ta The Expanse som exempel ... fanns på Netflix, nu har den tydligen flyttat till Amazon Prime. Jag vill inte ha Amazon Prime, så alltså får jag leva med att lägga ned den serien.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mindre o mindre folk som piratkopierar men nog fan ska alla fortfarande tvingas att betala avgiften till CopySwede...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Päron utanför deras "misstänkta åldersgrupp" kan allt om vilka illegala streamingtjänster som är bäst De globala storföretagen har fixat.

Vilket betyder att det är lagligt att dela filer illegalt - så länge det är företag som gör det.

Jag själv kontrar lagföringen med att vägra slötitta. På serier och TV också, för den delen. Tar för mycket fritid. Kör Spotify och Youtube med AdBlocker istället.

Snart så skall du se att det kommer lag som förbjuder adblock då det minskar intäkterna för diverse sidor.
Då blir det ytterligare en straffavgift då dom stackars sidorna som tillhandahåller dessa klipp o streams du tittar på förlorar pengar.
xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men det är kanske inte så konstigt att de inte nämner VPNtjänster.
Fildelning i storleksordningen "hemmabruk" finns det väl inga fällande domar för mig veterligen. De domar som finns handlar mer om när någon varit först med att seeda en film till omvärlden.
Typ som i fallet med åsanisse
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sankt-skadestand-for-ha...
Finns väl även de som åkt dit på att driva fildelningshubbar. Alltså lite utöver det vanliga.

"Hemmabruksanvändarna" har väl däremot inte blivit ställda inför rätta för det här. Så egentligen gör kanske inte ens VPNtjänsterna någon skillnad på den fronten? Än så länge - that is

Du har en väldigt viktig poäng här som många glömmer! Det finns dock domar, tror det finns en bunt från DirectConnect tiden (folk som delat med sig), och sen om jag inte missminner mig så var det också någon elev som blev anmäld av sin skola för att ha laddat ner torrents.

Dock är det som du säger, generellt sett så har det inte varit mycket häxjakt från statens sida när det kommer till "hemmabruksanvändarna".

edit. Inte helt senil tydligen https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/15-%C3%A5ring-f%C3%A5...

Men poängen kvarstår, laddar man ner film via t ex torrents idag, är chansen microskopisk att bli fälld i domstol, vpn eller inte. Var nog över 5 år sedan jag såg en dom mot en "vanlig" pirat.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Ja, alltså, min poäng är inte att det skulle vara en rättighet att få allt innehåll serverat gratis på silverfat, utan bara en reflektion över hur det tenderar att bli i praktiken.

För min egen del blir det inget piratande, utan det blir istället att sluta se sådant som flyttar till andra tjänster. Ta The Expanse som exempel ... fanns på Netflix, nu har den tydligen flyttat till Amazon Prime. Jag vill inte ha Amazon Prime, så alltså får jag leva med att lägga ned den serien.

Det är ett aber, helt klart.

På tal om The Expanse och Amazon Prime så är den tjänsten rätt billig; 64,51:- i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av birdman:

Mindre o mindre folk som piratkopierar men nog fan ska alla fortfarande tvingas att betala avgiften till CopySwede...

Aaa. Fast det är helt orelaterat.
Copyswede tar inte in avgifter för piratkopiering utan för privatkopiering.

Rimligare kritik mot copyswede är i så fall att folk inte längre köper/konsumerar media som kan/får privatkopieras. Hur många köper idag CDskivor som man rippar för att dela med sig av till vänner? Nä precis. Ingen. Det borde rimligen ge utslag i intäkterna för copyswede. Det borde rimligen vara väldigt lite intäkter i dagsläget för dem för det privata kopierandet borde rimligen vara nära noll - och kan helt enkelt inte vara samma som för 10-15 år sedan. Men de fortsätter dra in samma mängd slantar ändå... Märkligt nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur många köper idag CDskivor som man rippar för att dela med sig av till vänner? Nä precis. Ingen.

Min brorsa är totalt kär i cd/dvd/bluray och förr så kopierade han en hel del till folk som ville se film. Idag däremot är det ingen som är intresserad av film/musik på skivor eftersom nästan allt finns på spotify/netflix ect.

Utvecklingen har gått riktigt snabbt sedan ~2010, t.o.m jag betalar gladligen för att streama filmerna. Det hände ALDRIG för tio år sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Dom finansiera väl mer på att folk betalade "fildelningsböter" från påstodda antipiratbolag istället

Permalänk
Medlem

Man kan se det såhär, för 35 år sedan fram till för 10 år sedan köpte jag inga spel förutom MMO som man måste köpa för att spela. Köpte ingen musik utan spenderade timmar varje dag att leta musik, filmer och serier samma sak, spenderades mycket tid på att leta rätt på dem.
Nu betalar man en liten symbolisk summa per månad för att någon annan ska göra det åt en och man behöver bara trycka på knappen för att börja titta. Det är mycket bättre sedan streamingtjänsterna kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

År 2019 var inte bara det sista på det gångna årtiondet. Det var också det första på nästan tio år att passera utan åtal för fildelningsbrott.

Läs hela artikeln här

De flesta operatörerna lagrar datan under väldigt kort tid just nu, därav kan parasiterna inte suga blodet ur folket för tillfället. Vår kära regering tittar på hur de kan förändra lagen utan att bryta mot EU’s lagar så vi återigen kan tappas på pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Snart så skall du se att det kommer lag som förbjuder adblock då det minskar intäkterna för diverse sidor.
Då blir det ytterligare en straffavgift då dom stackars sidorna som tillhandahåller dessa klipp o streams du tittar på förlorar pengar.
xD

Blir ju fler och fler företag som kraftigt eller helt begränsar tillgången till deras hemsidor om adblock är aktivt.
Osäkert på om det kommer komma en lag, däremot lär det vara en katt/råttalek gällande intressekonflikten företag/adblock.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

En proxy till din torrent klient och du och din klient är två olika "identiteter".
Maxar ut runt 60MB/s för ca 55kr i månaden så jag är nöjd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

VÄNTA. Har myndigheten reklamfilmer som får folk att ladda ned mindre?

Permalänk
Medlem

Musikdelning har nästan helt dött ut pga Spotify. Får hoppas att det kommer en liknande tjänst fast till filmer och serier snart. Netflix, HBO, cmore, viaplay osv... har inte ens gjort ett tappert försök. Netflix möjligtvis, men är en lååååååång väg kvar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är då man delar konton mellan kompisar Jag har en tjänst gratis från min polare mot att han får en tjänst som jag har. Tjänsterna vet till och med om att man gör detta.

Det är förmodligen inte tillåtet enligt deras regler och skulle de börja ta det på allvar kan de förstås införa olika "straff ". Misstänker dock att det inte är aktuellt just nu, eftersom det kostar för mycket goodwill. På sikt, när marknaden för streamingtjänster är mer mogen, skulle det inte förvåna mig om de går ihop och kommer överens om "straff" som gäller hos samtliga stora tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Det nämns även inte heller att antalet blufffakturor/kravbrev har ökat, vilket visar att det är menlöst att betala dessa.

Fast det är inte brottmål/åtal, det är (om det går till domstol) civilmål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det är förmodligen inte tillåtet enligt deras regler och skulle de börja ta det på allvar kan de förstås införa olika "straff ". Misstänker dock att det inte är aktuellt just nu, eftersom det kostar för mycket goodwill. På sikt, när marknaden för streamingtjänster är mer mogen, skulle det inte förvåna mig om de går ihop och kommer överens om "straff" som gäller hos samtliga stora tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får lägga till en till kompis i mitt konto så om vi kollar på samma serier ser vi inte det. Om de går ihop om ett straff så borde de även kunna komma överens om EN tjänst där vi får allt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata