Billig kvantdator representerar hot mot konventionella lösenord

Permalänk
Medlem

Så länge det körs på en vanlig PC är det ju hur som helst bara ett program och rimligen inte fråga om något kvant. Däremot kan han ju kommit på något revolutionerande rent mjukvarumässigt.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Avstängd

Finns lösenord till bitcoinadresser etc värda 270B$ så hade det fungerat hade nog folk betalat bra för en sådan dator.

De kanske borde ägna sig åt att bevisa att jorden är platt eller något lättare känns det som

Permalänk
Medlem

Nu känns det som att jag är lite sen till kalaset här men jag måste flika in med ytterligare lite skepsis. Kvantdatorer kan absolut simuleras på vanlig hårdvara men den simuleringen ger en kvadratisk tidsbestraffning, vilket gör att beräkningarna tar lika lång tid som de skulle göra vid normal körning. Det som i princip påstås i artikeln är inte fysiskt möjligt.

Permalänk
Medlem

Först negativ latens, och nu detta. Själv har jag en raspberry pi 2 som jag simulerar en 3990x och ett 2080ti på. Funkar kanon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Först negativ latens, och nu detta. Själv har jag en raspberry pi 2 som jag simulerar en 3990x och ett 2080ti på. Funkar kanon

Skickades från m.sweclockers.com

Har du bara 40000 fps i 16k menar du? Låter rimligt på 5 watt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Finns lösenord till bitcoinadresser etc värda 270B$ så hade det fungerat hade nog folk betalat bra för en sådan dator.

De kanske borde ägna sig åt att bevisa att jorden är platt eller något lättare känns det som

Enligt https://xkcd.com/936/ borde man komma långt med lösenordet:

Finnslosenordtillbitcoinadresseretcvarda270B$sahadedetfungerat

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: absolut, och jag misstänker också att det som kommuniceras runt den här lösningen inte matchar exakt vad den faktiskt handlar om. Utan insikt i lösningen är det svårt att sia om, men ska jag spekulera gissar jag att det handlar om smartare algoritmer som försöker emulera hur kvantdatorer närmar sig problemet. Det ska som sagt bli intressant att se vad som presenteras under RSA-konferensen, misstänker att det mynnar ut i en mindre exotisk och uppseendeväckande lösning.

Men oavsett vad det landar i är den grundläggande oron kring kvantdatorer och kryptering befogad, och det går nog att göra mycket med smarta algoritmer som inte kräver "riktiga" kvantdatorer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur så? Båda faktorerna kan ju knäckas oberoende av varandra. Problemet med quantum är att du inte längre kan lita på att servern är korrekt för att certet kan missbrukas fritt av okänt part. Allting du en gång litat på är då osäkert. Denna artikel beskriver dock ingen sådan attack

Skickades från m.sweclockers.com

Den varianten jag tänkte på är en fysisk 2-faktor variant. Som till exempel en NFC dosa som du är tvungen att "blippa" för att logga in. Linus från Linus Tech Tips använder en sådan. Har en polare där de nyligen börjat med det på hans jobb.

Det går väl säkert att spoofa en sån, men det är ju en helt annan typ av hacking isåfall än en ren kodknäckning.

Permalänk
Medlem

Det luktar minst en kubikkilometer tjurbajs om detta.

Får kraftiga E-Cat-vibbar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@medbor: absolut, och jag misstänker också att det som kommuniceras runt den här lösningen inte matchar exakt vad den faktiskt handlar om. Utan insikt i lösningen är det svårt att sia om, men ska jag spekulera gissar jag att det handlar om smartare algoritmer som försöker emulera hur kvantdatorer närmar sig problemet. Det ska som sagt bli intressant att se vad som presenteras under RSA-konferensen, misstänker att det mynnar ut i en mindre exotisk och uppseendeväckande lösning.

Men oavsett vad det landar i är den grundläggande oron kring kvantdatorer och kryptering befogad, och det går nog att göra mycket med smarta algoritmer som inte kräver "riktiga" kvantdatorer.

Finns många redan utvärderade post-quantum-secure algoritmer redan som kan köras på vanlig hårdvara som är helt skyddade mot alla kända kvantdatorattacker. Dom är lite segare och inte helt standardiserat hur de ska implementeras parallellt med dagens algoritmer (så allt fortsätter fungera i övergången). Sen har os och browsers extremt dåligt stöd vilket inte hjälper. Men finns många företag som erbjuder deras proprietära lösningar för hutlösa priser, men då har de stöd för hela kedjan med browser extensions och webbservertillägg...

Det är en total shitshow ganska lik co2/warming diskussionerna där alla tycker det är för tidigt att ta beslut och låsa sig (riskera att behöva ändra och förlora pengar) etc etc...

Jag skulle uppdatera artikeln med att det är extraordinära ’claims’ som källan utger sig för att kunna erbjuda och att ni väntar med spänning på utfallet av presentationen.

Betanews beskriver företaget som en startup, så ingen stark grund för dessa påståenden i min värld.

Vill man väcka quantum debatt är jag helt med. Många tror idag att 2035-2040 är rimliga för signifikant quantum (troligen att kunna knäcka RSA-2048, ec-256). Men det kan såklart gå snabbare än så om vi har otur.

All data som skyddas fram till man helt gått över (utan fallback) är dock sårbar för evigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Men oavsett vad det landar i är den grundläggande oron kring kvantdatorer och kryptering befogad, och det går nog att göra mycket med smarta algoritmer som inte kräver "riktiga" kvantdatorer.

Men artikeln handlar ju om att det går att bygga en emulerad kvantdator med vanlig PC-utrustning och därmed knäcka AES-256 på sekunder. Det måste ju vara nonsens. Om det är sant behövs inte kvantdatorer, en vanlig PC duger lika bra! Möjligen har han gjort ett simulerat experiment och därmed lyckats knäcka kanske delar av ett lösenord på en viss tid, med det kan man sen räkna ut hur snabbt det hade gått att lösa hela uppgiften med en riktig kvantdator. Och då är vi ju tillbaka i att, visst är kvantdatorer ett hot mot cryptos, men vi är inte riktigt där än.
Den dagen de blir tillgängliga är hotet ett faktum. Alla som håller på med GDPR månde bäva (mig inräknat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Den varianten jag tänkte på är en fysisk 2-faktor variant. Som till exempel en NFC dosa som du är tvungen att "blippa" för att logga in. Linus från Linus Tech Tips använder en sådan. Har en polare där de nyligen börjat med det på hans jobb.

Det går väl säkert att spoofa en sån, men det är ju en helt annan typ av hacking isåfall än en ren kodknäckning.

Beror på vilken manick du har sett.

Om den genererar en otp är det hmac-baserat vilket är symmetriskt. Det betyder att servern vet om din nyckel och genererar samma otp för att validera att den är rätt och båda baserar dig på nuvarande klockslag. Denna variant tror jag är svår att knäcka med quantum eftersom den är helt slumpmässig och baseras på hashar.

Annars om det är en ’smart’ modern nfc dosa så är det troligen rsa/ec med vanliga cert som signerar en steöng från servern för att valideras, denna typ är jättetrasig sett till kraftfulla kvantdatorer eftersom om de får tag i ett sånt svar till servern kan de signera om vilken sträng de vill eftersom de kan få fram nyckeln du har i din lilla nfc-puck. Flr att vara extra tydlig: det betyder att den med en kvantdator kan logga in utan att servern kan se att det inte är du alls. Yubikey gissar jag att du har sett, den kör rsa vad jag vet.

Finns ingen post-quantum för denna typ av tvåfaktor men det kommer komma så snart tillräckligt många kräver det. Bankid skulle kunna uppgradera till säkra algoritmer om de känner för det redan idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Men artikeln handlar ju om att det går att bygga en emulerad kvantdator med vanlig PC-utrustning och därmed knäcka AES-256 på sekunder. Det måste ju vara nonsens. Om det är sant behövs inte kvantdatorer, en vanlig PC duger lika bra! Möjligen har han gjort ett simulerat experiment och därmed lyckats knäcka kanske delar av ett lösenord på en viss tid, med det kan man sen räkna ut hur snabbt det hade gått att lösa hela uppgiften med en riktig kvantdator. Och då är vi ju tillbaka i att, visst är kvantdatorer ett hot mot cryptos, men vi är inte riktigt där än.
Den dagen de blir tillgängliga är hotet ett faktum. Alla som håller på med GDPR månde bäva (mig inräknat).

Problemet är att de kommer inte bli tillgängliga. Precis som när amerikanerna knäckte japans flottas krypto eller britterna enigma kommer det vara en process på flera år med riktade attacker och oförklarliga slumphändelser på börsen eller industrispionage, sen kommer det trappas upp över tid för att inte väcka för mycket uppmärksamhet. Sen kommer dagen Q när något alldeles för stort händer eller en annan supermakt når samma förmåga. Först då kommer vi få reda på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ingen rimlighet i denna nyhet alls.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Yubikey gissar jag att du har sett, den kör rsa vad jag vet.

Nu är jag inte helt säker på vad hemsidor brukar kräva för läge på din YubiKey men det går att programmera dem att köra OATH-HOTP.

Permalänk
Medlem
Citat:

. Genom att implementera öppen källkod-varianter av algoritmer för kvantberäkningar lyckades Dan Gleason utföra dessa beräkningar i en emulator som simulerar en kvantdatormiljö.

Låter ju som att han bara byggt en simpel portabel lan-burk , för att hyra in sig på molnet för processorkraft. dvs, något som kan göras från vilken PC som helst. *axelryck*

Permalänk
Avstängd

Det här är bara steg ett, snart finns det på app-store. "Jasså har du glömt ditt lösenord? Ett ögonblick så ska jag öppna kvant-appen i min mobil."

Permalänk

En simpel amatörtanke. Simulerar han inte tiden det skulle ta om man hade en riktig kvantdator med någon algoritm han meckat till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Enligt https://xkcd.com/936/ borde man komma långt med lösenordet:

Finnslosenordtillbitcoinadresseretcvarda270B$sahadedetfungerat

Har du skiljetecken mellan orden så blir det mycket starkare - vilket tecken som helst men helst inte mellanslag (för att det har akustiskt annat ljud än övriga knappar - hemma är det inget viktigt men på kontor måste man tänka på sådana saker då för att grannen på andra sidan skärmen som lyssnar, kan räkna ut hur många tecken per ord det är och underlättar attacken oerhört)

xkcd gör mycket rätt i sin inlaga - även med passfraser, för där har man skiljetecken (mellanslag) mellan orden - men väldigt många missar på just den lilla detaljen och skriver ihop orden i en sekvens - vilket försvagar passfrasen mycket och det hade varit mer pedagogiskt korrekt om man använde tex. '-' mellan orden om man skulle göra om 'https://xkcd.com/936/' till en ny version samt trycka lite hårdare på att orden skall vara slumpmässigt framtagna och inte köra med någon favorit-citat från någon bok eller film.

För att ha samma styrka som 12 tkn slumpmässiga siffror, stora och små bokstäver samt symboler så behöver man 6 ord i passfrasen om det väljs från en ordlista på noga utvalda 7776 ord (som Dicewares ordlistor på olika språk, som är valda för att inte skall bli krockar av sammansatta ord) vilket ger ungefär 78 bit entropi och en attacktid på ca 3000 år för 50% chans med krackning som gör 1000 miljarder testningar i sekunden.

Vet man att man har keystretching med anständigt stort värde (> 30000 iteringar) så kanske man kan plocka bort 1 ord (1 ord => 12.925 bit, motsvarande keystretchning med 30000 iteringar => 14.87 bit) eller 2 tecken från 12 till 10 tecken om det är fullt slumpad sekvens för tecken inom ASCII 33 - 127 (94 tecken och symboler då man inte räknar in mellanslag som tecken)

dvs. 10 slumptecken eller 5 ord i passfras om det tar ca 1 sekund från man tryckte Enter tills man kommer vidare in på websida eller öppna en krypterad arkiv på en snabb gamerdator

För att ta bort ett tecken till så behöver tiden ökas ca 64 gånger, dvs runt 1 minut i inloggningstid, och för ett ord mindre i passfrasen behöver inloggningstiden när den tuggar på passfrasen vara 609 ggr längre tid eller drygt 10 minuter från 'enter' tills man kommer vidare...

Ni som har kört veracrypt vet säkert att 20-30 sekunder innan arkivet öppnas känns rätt länge även när det körs på en snabb dator och irriterande om man slår fel passord eller skall prova några alternativ om man är osäker på vilket som användes...

---

I Windows skall dock teckenantalen vara minst 15 i alla lägen - av historiska skäl då 14 tecken och lägre kan trigga SMB v.1-mekanismer djupt inne i OS och någon av alla tusentals program som finns och som inte ens MS-själva har koll på och därmed inte kan garantera att det verkligen är borta - med 15 tecken och mer så är det helt omöjligt för dessa gamla mekanismer att aktiveras för att dataformaten som matar dessa är helt fel när det är 15 tecken och mer.

Permalänk
Avstängd

Är det en italienare? (Sorry, har inte läst artikeln)

Tänker på "cold fusion" som var på tapeten för några år sedan; var ju italienare som löst det hela men hade prylarna under någon filt eller så, skyllde på att patenten inte var klara etcetera. Blev ju en stor nyhet och upphetsning. Tyvärr så var det ju (förstås) ren bluff. Kanske som detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är det en italienare? (Sorry, har inte läst artikeln)

Tänker på "cold fusion" som var på tapeten för några år sedan; var ju italienare som löst det hela men hade prylarna under någon filt eller så, skyllde på att patenten inte var klara etcetera. Blev ju en stor nyhet och upphetsning. Tyvärr så var det ju (förstås) ren bluff. Kanske som detta?

Det var en bra liknelse, hade glömt den stollen. Jag tänkte annars på EM-Drive eller vad det hette som skulle ge oändlig kraft till alla raketer utan bränsle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finns ingen rimlighet i denna nyhet alls.

den för tankarna till tony stark

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var dom här stollarna som var framme igen, men tydligen inte.
Blir oerhört överraskad om det som presenteras på RSA ens är i närheten av det som beskrivs i den här artikeln.

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flurrijacob:

En simpel amatörtanke. Simulerar han inte tiden det skulle ta om man hade en riktig kvantdator med någon algoritm han meckat till?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter klart rimligare, men om han hittat ett sätt att knäcka AES-256 på en kvantdator så vore det i sig stora nyheter. Fokuset skulle inte handla om att simulera det på billig hårdvara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är en kostnad energimässigt att knäcka en hash/krypto även med kvantdator - det som kostar är att 'glömma' eller radering av information om man vill på rent fysikalisk nivå.

Med en optimal 'dator' av jorden storlek där varje atoms värmerörelse bidrar konstruktivt i 'brute force' attack av en 128 bits Hash så skulle det lösas på 1*10^-36 sekunder och kosta 0.046:- i elström att knäcka

en 256-bits Hash så tar det ca 2 minuter och räkningen hamnar på 5.5*10^36 kronor (jepp 55 med 35 nollor efter) - en tuff faktura även för stater som USA och Kina att betala - så det gäller att resultatet är värt besväret...

Med andra ord - även om man skulle finna mycket effektivare sätt att beräkna än dagens miljoner mindre effektiva nivå än ovanstående så kommer det i slutändan begränsas av i hur mycket energi man är villig att stoppa in i processen för att få svaret.

Kör man med en 512 bitars hash så tar det också en del tid - med ovanstående modell med hela jorden som optimal dator så skulle det ändå ta 1*10^72 år att räkna ut och kosta motsvarande 1.46 * 10^114 kr i elström - med energiavgivning av motsvarande 303000 miljarder solar i värmeenergi under beräkningen hela den tiden... det behövs alltså en rejäl AC

Permalänk
Hedersmedlem

@xxargs Vilka av siffrorna gäller om man knäcker AES-256 med Grover's algorithm? De för 256-bit eller de för 128-bit?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Beräkningskraften är baserat på Operationen med 6 * 10^33 operationer per Joule energi (1 Joule = 1 Ws, 1 Wh = 3600 Ws) enligt Margolus–Levitin theorem och om man använder hela jorden som dator och varje atom arbetar konstruktivt i beräkningen på Bremermann's limit så kan den utföra 1*10^75 operationer i sekunden

Och det hela beräknat med brute force - dvs. att man provar alla kombinationer baserat på entropin av 128, 256, 512 bit och är hash/chipher-algoritmen bra så har man inga fördelar med några algoritmer gentemot en brute force - och kan man se fördelar med (valfritt namn)-algoritm framför brute-force så har man en trasig hash/chipher med 'sprickor' i systemet där kombinationer aldrig inträffar eller inträffar mer ofta.

Det var bla. det som hände med SHA1 som reducerades från tänkta 80 bit till runt 63 bit i effektiv entropi. Det svåra är att hitta dessa svagheter i algoritmerna och finna dessa 'sprickor' och kunna bevisa dem inom rimlig tid....

Även idag betraktade 'säkra algoritmer' i SHA2-familjen som SHA256 och SHA512 har misstänkt samma svagheter som SHA1 i och med att det är i samma familj rent algoritmmässigt och man sedan ett antal år planerat att överge dem för SHA3-generationen med annan uppbyggnad då man förväntar sig att någon kanske hittar svaghet i dessa SHA2-familj-hashar som reducerar dess effektiva entropi på samma sätt som hände med SHA1. Det man inte vet är hur mycket det reduceras den dagen när svagheterna väl upptäcks...

Permalänk
Medlem

This is BS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Ser inte att FIDO/U2F ska vara kvantdatorsäkert, eller har jag missat något?

Nej givetvis inte, det återstår att se hur effektiv hans metod är, men tills dess att hoten tas på allvar bör 2-faktor autentisering räcka för gemene man.
Att t.ex. FIDO/U2F metoder nu stöds som standard får man ju se som ett steg framåt ändå.

Det du talar om kanske är nästa steg för populära ssh implementationer.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk

Framtidens lösningar för säkerhet och lösenord borde vara en USB-nyckel som man stoppar in i datorn.
Lite som nyckeln till en bil man startar.