Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ridebird: Tog en stund innan jag fann kontext här. Lite off-topic men jag svarar:

För mig låter det – utan att undersökt saken närmare – mer som att AMD adderar någon form av dither- och/eller smoothing-algoritm någonstans i samband med renderingen av 3D, vilket också knyter effekten till mer specifika speltitlar. Och Nvidia inte gör detta, vilket då kan bli kaka-på-kaka när posterisering i renderingen landar tillsammans med posteriseringen hos LG:s OLED.

Får jag kan inte säga att statiska bitmappade testbilder generellt ger mer posterisering via Nvidia-kort jämfört med AMD:s kort. Men spel och det utrenderade resultatet kan skilja sig en hel del, särskilt när HDR är inblandat.

Annars finns det ett ”smooth gradient"-reglage på LG:s 2019-OLED. Det som så elegant döpts om till "Smidig gradering" i de svenska menyerna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ridebird:

edit: Kan passa på att slänga in en fråga här då jag ser dig som gurun i allt med skärmar och sådant.. Tror du HDMI 2.1 kommer lösa detta rakt av? Jag tänker alltså att med HDMI 2.1 GPU så borde det väl ändå gå att köra 12 bit RGB 4k 120hz på min C9. Eller?

Jag förmodar det stora problemet är att spelmotorerna idag ännu inte går fullt ut mot 10- och 12-bitar i renderingen, utan det ligger kvar på 8-bitars precision eftersom det helt enkelt ger högre prestanda räknat i FPS. Men då börjar vi gå på djupet runt spelmotorer och då är jag utanför min zon.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Japp, sorry, haha..

Jo men precis, så har jag också läst mig till att det verkar vara. AMD bakar in det där på vad en del säger är hårdvarunivå (vet ej 100%). Därav fungerar det till allt.

Det komiska är då att nVidia har kodat dithering på drivernivå, men de har bara släppt detta till Linux. Det finns alltså en lösning, och det fungerade ett tag tydligen på Windows då någon portade över det vilket löste problemet, men nVidia stängde hålet i senare drivers, och sedan en Windowsuppdatering fungerar det inte överhuvudtaget. nVidia har sedan dess kommenterat att de inte ser ett behov av dithering. Jag antar att de tycker att det är något upp till spelutecklare och ja, det kan man väl tycka.

Jag har testat smidig gradering på t ex katastrofappen HBO Nordic och det ger tyvärr noll bättring. Testat på 1080p Netflixgrejer med mindre mängd av problemet och jag tycker inte riktigt det gör något alls. Det går inte att ha på i spelläget, så jag har inte testat för spel.

Och som du skriver angående färgdjup i spel så är det ju tyvärr så, jag visste dock inte att anledningen var FPS. Men med de nya konsolerna med HDMI 2.1 rakt ur datalådan och att många nyare TVs har det borde även spel gå dit, så småningom, kan man väl tycka.

Tack för svar i alla fall! Jag ska avvakta lite för att se om det blir nVidia eller AMD. Perfekta färger är trevligt, men när man väl vant sig vid gsync är det lite svårt att tänka sig att vara utan, och en ny skärm blir lite onödigt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Jag tycker det hade varit intressant med en uppdatering hur det är nu, 3 år senare. Är teknikerna lika bra, hur är det att köra Nvidia på Freesync-skärm, eller tvärtom. Mycket har ändrats på 3 år. Själv har jag nu G-sync i både skärm och grafikkort, men funderade på att köra Freesync på nästa, men ganska stor summa att lägga ut på ny skärm och GPU, om man sen inte blir nöjd.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS