Glasskärmen hos Samsung Galaxy Z Flip tar stryk av fingernagel

Permalänk
Melding Plague

Glasskärmen hos Samsung Galaxy Z Flip tar stryk av fingernagel

Hållbarheten för Samsungs sprillans nya vikbara telefon får lovord i nytt test, men glasskärmen lovar mer än den levererar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg denna video igår och ja....
Yeah, I'm holding on to my wallet for a few more years thank you.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ganska fantastiskt att man kan krångla till och fördyra en produkt och göra den mindre stryktålig samtidigt som det ökar ha-begäret hos en stor skara människor.

Misstänker att jag inte tillhör målgruppen helt enkelt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Karln tar tortyrtest till en ny nivå.
Som med allt annat så är ny teknologi sällan bra, men vi kommer nog se "användbara" alternativ inom 2-3 år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Är det bara jag som får lite ont i magen av att se dessa tester? Stackars telefoner

I övrigt är jag inte speciellt förvånad. Känns som det alltid kommer vara en tradeoff på hållbarheten, speciellt på skärmen, när man ska ha något som kan böjas.

Permalänk
Medlem

Det är väl kul att de vågar test och göra nåt annorlunda, men för 16 lök borde ju hållbarheten vara liiiite bättre tycker man.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Allt går att ha sönder bara man vill. Tror inte en HAJtelefon från ericsson eller Nokias 3310 hade klarat hans tester och de var ändå många som gillade för att de höll bra.
Tror det mest berodde på tyngden och att de givetvis var byggda på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tycker det bra att de testar telefonerna till sin gräns men personligen brukar jag inte sitta och rita på skärmen med min nagel eller hade fått för mig att böja den åt fel håll. Det där med smuts är däremot intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Finns inte möjligheten för Samsung att ha ordentligt gorilla glas som täcker mestadelen av skärmen som sen övergår till plast där det just ska böjas? Det kanske blir svårt att få den övergången mellan materialen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

JerryRigEveything är en favorit, han har en hel del sevärt och är samtidigt en god underhållare.

Skrivet av Stefflo:

Allt går att ha sönder bara man vill. Tror inte en HAJtelefon från ericsson eller Nokias 3310 hade klarat hans tester och de var ändå många som gillade för att de höll bra.
Tror det mest berodde på tyngden och att de givetvis var byggda på ett helt annat sätt.

Ingen av telefonerna han testar klarar sig skavankfritt, men det är heller inte poängen, det han är ute efter är att se hur pass illa det kan gå (efter några års omilt bruk).

Kan inte påstå att hans tester applicerar särskilt mycket eller överhuvudtaget alls för min egen del, då jag alltid hanterat mina telefoner varsamt och ingen har någonsin gått sönder, men det är fortfarande intressant att se var svaga punkter kan finnas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Varför behövs ens vikbara smartphones?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker det bra att de testar telefonerna till sin gräns men personligen brukar jag inte sitta och rita på skärmen med min nagel eller hade fått för mig att böja den åt fel håll. Det där med smuts är däremot intressant.

Ibland får jag fläckar på glaset på min telefon som jag skrapar bort med nageln, så lite relevant är det trots allt att den inte tål det särskilt bra. För min del åtminstone. Inte för att jag är intresserad av telefonen, men ändå.

Permalänk
Medlem

Sålänge hållbarheten är såhär dålig och priset är såpass högt så lär det inte bli någon hit. Det är coolt som koncept, men tycker det känns lite märkligt att de börjar göra produkter som är tänkta att köpas när användbarheten är såpass otillräcklig. Lär bli dålig PR av det då folk garanterat kommer vara tuffare mot telefonen än vad den är designad för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av LPG:

Finns inte möjligheten för Samsung att ha ordentligt gorilla glas som täcker mestadelen av skärmen som sen övergår till plast där det just ska böjas? Det kanske blir svårt att få den övergången mellan materialen.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har jag också funderat på, känns ju som att detta hade varit 10 gånger bättre än nuvarande lösningar. Enda problemet jag kan se är att man ändå hade fått ha någon form av plast överst på skärmen för att "smälta" ihop skarvarna mellan glasdelarna och plastdelen.

Permalänk
Medlem

"Nail-gate"? eller har Jerry extra hårda naglar?
Lätt hänt att man råkar komma åt med en nagel så från att ha varit en intressant telefon (om än dyr) så totalt ointressant.
Några år till sen har vi nog en vikbar telefon som klarar sig något bättre i längden.
Fortsätter att köra med "vanliga" mobiltelefoner som inte är lika ömtåliga för naglar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker det bra att de testar telefonerna till sin gräns men personligen brukar jag inte sitta och rita på skärmen med min nagel eller hade fått för mig att böja den åt fel håll. Det där med smuts är däremot intressant.

Skrivet av Fomi:

Ibland får jag fläckar på glaset på min telefon som jag skrapar bort med nageln, så lite relevant är det trots allt att den inte tål det särskilt bra. För min del åtminstone. Inte för att jag är intresserad av telefonen, men ändå.

Kan ju även vara så att det inte är en nagel utan något som är lika "hårt" som en nagel som råkar röra skärmen.
Tycker som Jerry påvisar att det är fult att kalla det för glas. Alla har ju en tanke om hur glas presterar på en telefon.

Tycker detta format av vikbara telefoner är den mest intressanta precis som Jerry säger. Vanlig telefon som viker sig till mindre, inte surfplatta som blir till en vanlig telefon. Blev lite glad när han hällde på gruset denna gång och det inte lät som en gruskross efteråt, detta betyder att det finns hopp!

Om 2-3 år kanske det blir ett inköp. När alla betatestare har visat på alla felaktigheter

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Är det bara jag som får lite ont i magen av att se dessa tester? Stackars telefoner

I övrigt är jag inte speciellt förvånad. Känns som det alltid kommer vara en tradeoff på hållbarheten, speciellt på skärmen, när man ska ha något som kan böjas.

Haha, tänkte precis skriva precis samma sak! I vetenskapens namn stödjer jag det ju givetvis, men det gör ju ändå ont i en när man ser dyr elektronik misshandlas på det här sättet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiLeS:

Det är väl kul att de vågar test och göra nåt annorlunda, men för 16 lök borde ju hållbarheten vara liiiite bättre tycker man.

Varför göra en hållbar telefon när folk är såpass dumma så att de köper den iallafall

Men ja kanske göra den lite mer hållbar och ta 26k för nästa version hade varit något.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad billig den ser ut. Ser ut som nåt man skulle hitta på Teknikmagasinet eller Rusta

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Att ens kalla skärmen för glasskärm kan väl betraktas som....en sanning med modifikation om man säger så.
Ungefär lika sketchy som Apple och deras missbruk av Sapphire (safirglas), där man har en hybridmix av glas och safir vilket gör att tåligheten inte är på samma nivå som riktig safir. Inte heller lika ömtåligt och reptåligt som glas, utan nånstans mittemellan.
JerryRigEverything gjorde förövrigt 2 videor om Apple och just detta som är värd att se:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vinolik:

Jäklar vad billig den ser ut. Ser ut som nåt man skulle hitta på Teknikmagasinet eller Rusta

Teknikmagasinet säljer ju mobiltelefoner så det kan ju absolut vara så.

Edit: Tydligen säljer de bara billiga mobiltelefoner numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Ibland får jag fläckar på glaset på min telefon som jag skrapar bort med nageln, så lite relevant är det trots allt att den inte tål det särskilt bra. För min del åtminstone. Inte för att jag är intresserad av telefonen, men ändå.

Sant, fläckar tänkte jag inte på men måste säga att det händer ytterst sällan. Brukar däremot torka av den med en trasa då och då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zidious G:

Varför behövs ens vikbara smartphones?

En större bildskärm som får plats i fickan.

Jag hade lätt köpt en om priset var rätt, hållbarheten var vettig, och man inte behöver göra avkall på prestanda. Eller i alla fall minst två av tre. Vi är inte där på någon av de tre punkterna än.

Permalänk
Medlem

Är alltid kul att man experimenterar fram ny teknik, men vikbara telefoner som dessa kommer aldrig att slå igenom. Tror mer på lösningen som Microsoft Duo använder (om man nu skall vika något) i så fall.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Att ens kalla skärmen för glasskärm kan väl betraktas som....en sanning med modifikation om man säger så.
Ungefär lika sketchy som Apple och deras missbruk av Sapphire (safirglas), där man har en hybridmix av glas och safir vilket gör att tåligheten inte är på samma nivå som riktig safir. Inte heller lika ömtåligt och reptåligt som glas, utan nånstans mittemellan.
JerryRigEverything gjorde förövrigt 2 videor om Apple och just detta som är värd att se:
https://www.youtube.com/watch?v=Zx4hRmuW6TM

https://www.youtube.com/watch?v=9EBgaxFfDA0

Ja juste det var en artikel om en telefon, bäst att ta med lite Apple också. Allt som vanligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men visst är det imponerande att man kan böja en skärm med en till synes bra bild på detta viset!? Jag skulle säga att detta är ett stort steg i utvecklingen.

Priset reflekterar såklart att det är ny teknik vi pratar om och att tillverkningen troligen sker i en ganska liten skala. Man räknar troligen också med att reklamationerna kommer vara högre vilket kräver ett högre pris på produkten.

En produkt som denna är såklart inte för alla, man får ju trotts allt räkna det som en cuting edge pryl.

Förövrigt så ska man insé att en skärm som man viker ihop kommer inte komma i kontakt med andra föremål till den grad som en platt\rak telefon gör vilket bör innebära att den inte behöver vara fullt så tålig.

Jag kan dock tycka att skärmen bör kunna stå emot en nagel men ärligt talat, vem pekar på sin skärm med naglarna? Till vilken nytta?

Varför vill man ha vikbar? Jag kommer ihåg att jag hade en Ericsson T39 som delvis var vikbar, den var riktigt trevlig och passade fint i fickan. Kan de få till en liknande lösning med dagens pekskärmar så är jag helt klart intresserad. Det jag kan tänka mig kan komma att vara problemet är här tjockleken men kan man komma runt det så borde det betyda att man kan ha en relativt stor skärm utan att det känns som att man går runt med en surfbräda i fickan. I slutändan handlar vikbar, icke vikbar om smak och min uppfattning är att det faktiskt är ganska många som gillar just vikbara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Ja juste det var en artikel om en telefon, bäst att ta med lite Apple också. Allt som vanligt

Relevant i detta fall tycker jag.
Har en iPhone 11 själv så allt är inte ondo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mocka:

personligen brukar jag inte sitta och rita på skärmen med min nagel

Skrivet av Jimmy:

Jag kan dock tycka att skärmen bör kunna stå emot en nagel men ärligt talat, vem pekar på sin skärm med naglarna?

Har ni sett någon med lösnaglar eller bara långa naglar skriva på en telefon?
Blir en del naglar mot skärmen.
Har hört från vissa att de får svårt att skriva när de tapper eller bryter en nagel, så uppenbarligen ligger dem emot skärmen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Men visst är det imponerande att man kan böja en skärm med en till synes bra bild på detta viset!? Jag skulle säga att detta är ett stort steg i utvecklingen.

Priset reflekterar såklart att det är ny teknik vi pratar om och att tillverkningen troligen sker i en ganska liten skala. Man räknar troligen också med att reklamationerna kommer vara högre vilket kräver ett högre pris på produkten.

En produkt som denna är såklart inte för alla, man får ju trotts allt räkna det som en cuting edge pryl.

Förövrigt så ska man insé att en skärm som man viker ihop kommer inte komma i kontakt med andra föremål till den grad som en platt\rak telefon gör vilket bör innebära att den inte behöver vara fullt så tålig.

Jag kan dock tycka att skärmen bör kunna stå emot en nagel men ärligt talat, vem pekar på sin skärm med naglarna? Till vilken nytta?

Varför vill man ha vikbar? Jag kommer ihåg att jag hade en Ericsson T39 som delvis var vikbar, den var riktigt trevlig och passade fint i fickan. Kan de få till en liknande lösning med dagens pekskärmar så är jag helt klart intresserad. Det jag kan tänka mig kan komma att vara problemet är här tjockleken men kan man komma runt det så borde det betyda att man kan ha en relativt stor skärm utan att det känns som att man går runt med en surfbräda i fickan. I slutändan handlar vikbar, icke vikbar om smak och min uppfattning är att det faktiskt är ganska många som gillar just vikbara.

Tror nog personer (kvinnor) med långa naglar kommer åt skärmen med nageln rätt ofta.
Säg att gruskorn kommer in emellan, tror nog att det ligger pressat som en sandwich och gör mer eller lika stor skada som om man råkar ha grus i fickan när man lägger ner mobilen och att det skulle ligga mot glasskärmen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Har ni sett någon med lösnaglar eller bara långa naglar skriva på en telefon?
Blir en del naglar mot skärmen.
Har hört från vissa att de får svårt att skriva när de tapper eller bryter en nagel, så uppenbarligen ligger dem emot skärmen.

Jasså? Annars har jag alltid varit imponerad av hur de kan undvika just detta, framförallt när de skriver på ett tangentbord. Dessutom har jag svårt att se varför de skulle pressa nageln så hårt mot ytan som man gör i videon. Men självklart, produkten är inte för alla precis som Samsung säger, men de borde såklart inte framhålla att skärmen är i glas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide