Hjälp mig förstå om ett mesh-nätverk är lösningen

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå om ett mesh-nätverk är lösningen

Hej.

Datorer i all ära men nätverk har jag aldrig riktigt förstått mig på, det har nog alltid bara lirat utan att jag har ställt några krav...

Vi tar det från början; Jag bor i ett stenhus på ca 70kvm. Här var ADSL när jag flyttade hit och det var inte snack om något fiber när jag renoverade (då hade jag dragit lite mer kabel genom huset...) Uttaget var snyggt placerat centralt i huset och med hjälp av en D-Link DIR 882 router från ett bryggat Teliamodem så har det fungerat bra med lite småtjafs då och då men som har löst sig efter en manuell omstart.

Jag fick fiber indraget i julas efter mycket om och men och det blev såklart i den sämsta delen av huset (enklast för dem) och huset är liksom format som ett L där det blev indraget i den korta delen så att säga. Jag sitter mest och jobbar i andra änden.

Komponenterna som behöver trådlöst är min dator för spel och lite jobb, sex stycken sonoshögtalare, mobiltelefon, ett PS3 och en chromecast.

Sonosen är en historia för sig, det vet jag men det brukar fungera klockrent utan att jag ska ha adderat en boost, dock så krävdes det lite trixande med kanaler på 2.4GHz i routern.

Jag skaffade en TP-Link RE450 och satte i mitten för att hjälpa WiFit på vägen men det var mest bortkastade pengar, hjälper väl till med räckvidden men knappast med hastigheten... Känns ibland som att den stjälper mer än den hjälper.

Googlar runt lite och trillar ofta tillbaka till om ett mesh-nätverk hade varit lösningen, jag vill gärna kunna nyttja mina 250mbit/s.

Frågor:

  • Ersätter jag min D-Link-router med en "startmesh" och sen placerar ut fler punkter där jag känner att jag saknar WiFi?

  • Hur pass enkla eller avancerade är de att konfigurera? Jag tänker främst på t.ex gästnätverk och sonons.

  • Ni som har, hur känner ni att det fungerar med hastigheter? Ger de utlovat? De kostar ju ändå en liten slant.

Tack på förhand

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

@Martiis: Enligt min mening är mesh ett substitut när du inte kan ansluta accesspunkter med kabel, kabelanslutna AP är alltid att föredra.
Går man på meshlösningen utan kabelanslutning så bör man även se till att man har backhaul band (även kallat tri-band) för att inte hastigheten skall försämras mellan varje nod.
Utplaceringen av meshnoder är inte enbart där det saknas wifi utan dom måste även kunna ta emot wifi (från föregående nod) på den platsen dom sitter.

Konfigurationen brukar väl inte vara speciellt svår, men har inte testat själv då jag kör med vanliga AP.
Hastigheten kan jag inte heller uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Kolla upp så att alla barnsjukdomar är fixade. jag själv funderade på mesh men efter jag läst om alla konstiga fel och buggar(finns ett par trådar på swec om det) så fastnade jag för unifi. som jag lätt kunde placera mitt i huset då strömmen även färdas i tp kabeln.
Den är inte lika "lynnig" som de flesta routrar jag testat som börjar strula så fort mottagningen inte är på topp längre. trots OK mottagning brukar man få starta om wifit på telefonen emellanåt för att få routern att samarbeta. med unifi försvann det problemet även med extremt dålig mottagning så fungerar internet utan problem än om segt.
Den varianten jag har heter Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR. det problem jag har med den är att den är rätt slö men jag behöver sällan så mkt bandbredd då jag och damen bara kollar youtube och surfar i min telefon/tv/surfplatta. nackdelen är att det krävs iallafall en kabel till där du tänkt ha den, det slipper du med mesh.
så vill du ha en sådan får du välja rätt modell för dig som passar dina krav på hög hastighet.

Jag är lite som dig också när det gäller nätverk, aldrig riktigt förstått dem så bra men så länge det funkar så är det bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om su kan sätta en mesh AP där den fortfarande får bra täckning och så att den sprider vidare bra så är det en bra lösning. Många mesh AP kan man köra med sladd också om man har den möjligheten på vissa ställen.

En stor fördel med de mesh produkter jag provat är att de varit betydligt bättre på att flytta runt enheter på olika band/kanaler för att få ut så mycket som möjligt av bandbredden.

Dvs istället för att ha ett ssid för 2.4ghz och 1-3 för 5Ghz så är det bara ett ssid så sköter router resten.

Har provat en lösning från Nokia(går inte köpa i sverige) och en från Airties( går att köpa vis telia m.fl)
Airties och den från Nokia flyttar automatiskt enheter mellan olika noder/band och kanaler för att enheten ska få bästa möjliga förutsättningar. Inte som med en extender eller traditionellt wifi där man i princip måste tappa täckningen innan den slår över till nästa nod. (Är nog detta som ställer till det för dig med extendern idag)

Beroende på hur ma. Vill göra så kan man ersätta routern med vad du kallar ”startmesh” och sedan bygga på i den mån det behövs. Andra lösningar är att behålla routern och köra mesh enhetern utan router funktionalitet. Beror lite på vilka funktioner man vill ha i routern.

Nokia t.ex. stödjer inte port forward ännu så behöver man det får man köra en router och sedan mesh noderna i ”bridge” läge.

Själv hade jag ett liknande problem fast i lägenhet och bästa lösningen jag hittat är mesh (vill inte/kan inte dra kabel till alla ställen jag behöver internet på och tidigare lösningar med starka wifi APs eller extenders har som du själv säger mest stjälpt mer än det hjälpt.

Hos mina föräldrar har jag installerat airties och som kan via wifi som är anslutet till andra noden(den som inte har kabel anslutning till internet) maxa deras 250mbit lina, så kan du få till det med bra täckning mellan noderna då är det lugnt.

Skulle jag köpa något idag skulle jag även kika på något som även stödjer wifi6 då det kommer underlätta mycket för nyare enheter och sänka latensen för de enheter som kan nyttja wifi6.

Har inte märkt något tokigt och du behöver ingen riktigt kunskap för att ställa in eller för att lägga till nya noder när det gäller nokia eller airties i alla fall och vad jag läst om t.ex. netgears och tp-links lösning så verkar det vara minst lika enkelt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Avstängd

Enkel förklaring från Asus inkl hur man placerar sina noder

https://www.asus.com/Microsite/AiMesh/se/how_to.html

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y