År 2020 kan se slutet för mekaniska hårddiskar i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

År 2020 kan se slutet för mekaniska hårddiskar i bärbara datorer

Analytiker förutspår att mekaniska hårddiskar fasas ut helt som primär lagring i nya bärbara datorer under år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tiden att det fasas bort bland bärbara. Hade aldrig köpt en bärbar de senaste 5 åren med en mekanisk disk.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Trodde de var borta sen flera år tillbaka. Har inte ägt en bärbar med mekanisk disk sen 2013.

Det är ställer mig lite tveksam till är att 256 GB skulle räcka de flesta. Kanske är sant men tycker att 512 gå är absoluta minimum idag.

Operativsystemet får man väl räkna med 50gb eller något sådant om de ska kunna lagra tempofiler osv.

Då har man ca 150 gå över.

* några spel och den är full.
* Installerar du Adobe suite sp behöver den ganska mycket samt också extra utrymmet för att skriva cachefiler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja, en bärbar dator bör ha SSD (helst i M.2-form) och det har jag tyckt i något år nu. Kan knappt förstå att tillverkare hållit fast vid dem så länge. Att de använts i stationära datorer, servrar och/eller NAS-lösningar är ju annan sak dock. Så ser dem inte dö ut på väldigt många många år ändå. Men i bärbara har de ingen plats enligt mig.

Permalänk
Medlem

Får rysningar när jag tänker på mekaniska diskar och laptop.

För er som inte tänkt på det, läs manualen om du köper en med mekanisk disk i laptop, för du får inte flytta den under drift!

Mao, sätt den på bordet, rör den inte. Ska du flytta den öht, ska du stänga av datorn... sen flytta den och starta datorn igen. (Yep, det är vad både en Acer och en Asus laptop hade skrivet). Inte direkt kul laptop då mao...

Detta är för mekaniska diskarna är känsliga för alla stötar, och en plötslig 1cm flyttning av datorn är för den lika mycket chock som om du skakar, eller sätter ner den våldsamt med tanke på toleranserna mellan skivor och läshuvud. Så budget datorn som hade HDD kommer ha en trasig disk inom ½-2 år i aktiv användning, och nada garantier på disk pga "G-sense" lär ha triggat flertalet gånger.

Så oavsett PCI-E M.2 eller SATA 2,5" SSD... bara sätt in en SSD i den. Spelar ingen roll om du tror du sparar X kronor/GB till lagring, du gör inte det när den går sönder och tar din data med sig.

Många äldre laptops, även 3-4+ år gamla blir som nya med lite extra minne (typ 8GB) och en SSD. Så vill du snåla, köp en bra begagnad, och en SSD, ev 4GB minne till ledig slot och vid behov nytt batteri. Du får betydligt bättre maskin än någon budget low-end med HDD från affären. Och har de bara Windows 8, brukar det än gå att lägga in Windows 10 utan licens och den OEM registreras med licens ändå.

Så det är positivt att de äntligen skrotar rosten i laptops iaf...

Skrivet av jan-banan:

Det är ställer mig lite tveksam till är att 256 GB skulle räcka de flesta. Kanske är sant men tycker att 512 gå är absoluta minimum idag.

Operativsystemet får man väl räkna med 50gb eller något sådant om de ska kunna lagra tempofiler osv.

250GB räcker väl.
Du får tänka att det är en low-mid range laptop vi pratar. Där är inga 150GB spel som ska installeras, då integrerade grafiken inte direkt behöver 4k texturer.

De på jobb har både office, Adobe och allt som behövs att jobba med, inkl det folk jobbar med. De har en 200GB partition på disk, och jag har inte en enda gång sett den mer än halvfull, och då hade folk dumpat in halva telefonens bilder i den.

En bekant jag hjälper med dator har ca 150GB bilder, vilket tagit 5-10 år att samla in. Och jag vet det går med löjligt stora + RAW format att fylla, men som sagt... vi pratar inte fotografen, vi pratar vanliga användare. Hon klarade sig på 250GB med sin Win7 maskin i 5+ år. Vi valde 500GB i den nya, men det var mer för att inte behöva bry sig på 5 år till, och den är inte ens 1/3 full.

Och windows 50GB?

Det där är Windows 10 på en liten media spelare. Den har en 32GB SSD och som du kan se 27GiB partition, webbläsare och video-spelar program. Mediat tas via Internet/nätverk. Tajt, men... det går det med. 50-60GiB är massor med plats för OSet. Så den kan bli mindre om den behöver det.

Permalänk
Medlem

Och det med rätta!
Har fått lämna in en och annan bärbar med krashad HDD, bara för man jobbade på tåget/planet etc och det skumpade till.
Lägg till att en SSD ökar batteritiden...
En nobrainer att byta ut HDDerna till SSDer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

* några spel och den är full.

Är det en riktigt bärbar dator lägger du inte in några spel som fyller ~200GB.
Är det en gaminglaptop värd namnet har den plats för flera diskar och större lagring från start.

För lite dokument, bilder osv räcker 256GB långt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Trodde de var borta sen flera år tillbaka. Har inte ägt en bärbar med mekanisk disk sen 2013.

Det är ställer mig lite tveksam till är att 256 GB skulle räcka de flesta. Kanske är sant men tycker att 512 gå är absoluta minimum idag.

Operativsystemet får man väl räkna med 50gb eller något sådant om de ska kunna lagra tempofiler osv.

Då har man ca 150 gå över.

* några spel och den är full.
* Installerar du Adobe suite sp behöver den ganska mycket samt också extra utrymmet för att skriva cachefiler

Skickades från m.sweclockers.com

Fast majoriteten spelar nog inte spel på 50+ GB på sina laptops.

Har 256GB på jobbdatorn, klarar mig alldeles utmärkt på det, till och med så bra att jag inte ens känt mig begränsad någon gång. Är så lite som lagras lokalt numer med streaming, outlook/teams/dropbox och nätverkslagring.

Permalänk
Medlem

Utveckling av teknik i all ära, men vore nice och se att dom får ner priserna mer på större SSD också.
tanke på laptops har ju begränas med expand möjligheter med lagring (då räknar jag inte me moln tjänster och externa mfl)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Snusfri

Har 256GB SSD i ena laptopen och 240GB i den andra, långt ifrån att ens vara i närheten av att bli fyllda.

Ena laptopen (i3/240GB) agerar mediaspelare i sängen (ligger under den och är kopplad till en 24" 1080p skärm) den andra är min rese-kamrat (i5/256GB).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Måste ju varit extremt liten efterfrågan på mekaniska hårddiskar, möjligtvis som ett komplement till en typ dyrare spellaptop som lagring. Men för en vanlig hemdator/jobbdator skulle jag aldrig i mitt liv överväga en mekanisk hårddisk, det är ju som att resa typ 15 år tillbaka i tiden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Intern hårddisk har ju fortfarande en nisch i gaminglaptops där prestanda och låg kostnad är viktigare än portabilitet. I alla fall för den som använder den som primär speldator, har ett stort spelbibliotek, och inte vill köra extern hårddisk för det.

Utöver den nischen så är det ju inte direkt särskilt användbart.

Permalänk
Medlem

Är det inte någon komponent som det är brist på i SSD? Vad händer om med priset om mekaniska fasas ut helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en externhårddisk om vissa inte gillar det här.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

När det går att köpa 4TB SSD för en tusenlapp per styck, då kommer jag att krympa storleken på mitt chassie. I laptops har jag inte haft något mekaniskt sedan 2015 tror jag.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kan någon fatta att Apple år 2020 har 128 GB SSD i sin "billigaste" Macbook Pro. 14990 kr har man mage att ta för den och de skrattar säkert hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kan någon fatta att Apple år 2020 har 128 GB SSD i sin "billigaste" Macbook Pro. 14990 kr har man mage att ta för den och de skrattar säkert hela vägen till banken.

Nej, det de skrattar åt är att de har en 5400 rpm 2.5" HDD i basvarianten av iMacen. T.o.m Mac mini har flashlagring som standard.

(I de dyrare iMacarna har de en Fusion Drive - dvs en HDD med lite flash-cache - vilket fungerar så bra i praktiken att jag kan låta dem komma undan med det. Basmodellen har dock inte ens det.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det inte någon komponent som det är brist på i SSD?

Jo, huvudkomponenten, flashminne.
Mobiltelefoner, SSDs, nya generationens spelkonsoler osv använder alla flashminne och vill ha så mycket som möjligt.
Tekniken har utvecklats snabbt och fabrikerna är extremt dyra och det tar lång tid att bygga så det är svårt att möta efterfrågan till rimliga prisnivåer.

Skrivet av jehuty:

Vad händer om med priset om mekaniska fasas ut helt?

Det skulle gå upp ganska mycket eftersom efterfrågan skulle öka men tillgången inte alls skulle kunna öka i samma takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En bekant jag hjälper med dator har ca 150GB bilder, vilket tagit 5-10 år att samla in. Och jag vet det går med löjligt stora + RAW format att fylla, men som sagt... vi pratar inte fotografen, vi pratar vanliga användare. Hon klarade sig på 250GB med sin Win7 maskin i 5+ år. Vi valde 500GB i den nya, men det var mer för att inte behöva bry sig på 5 år till, och den är inte ens 1/3 full.

Jag håller med dig, för många är det så. Jag har en 120GB Macbook Pro med SSD som jag dessutom har Windows 7 bootcamp installerat på. Det går helt ok, eftersom jag lagrar väldigt lite på den.

Fast med dagens mobiler så tar folk många bilder, och filmerna blir grymt stora då kodningen är så extremt kass. Dvs, hög bitrate i förhållande till kvalitet. Tror knappt jag känner någon förälder som inte har lätt en terabyte egna filmer/foton. Min farbror klarar sig dock med 60GB mekanisk hårddisk i sin laptop (som dock ska bytas mot en begagnad macbook med ssd snart, pga Windows 7-slut och att Windows 10 år "obegripligt"), det kommer nog att finnas behov av både väldigt mobila laptops med liten snabb disk, och laptops som används mer eller mindre stationärt i folks hem. Känner ingen vuxen person som köpt en stationär dator de senaste 5 åren, undantaget gamers. En del har köpt laptops dock, då plattor och telefoner inte riktig räcker för internetbank etc i ögonen hos många vuxna med hus och barn. Bara att fylla i försäkringskassan eller dagisschema på plattor är ett helvete jämfört med en laptop. Etc.

Skrivet av mpat:

Nej, det de skrattar åt är att de har en 5400 rpm 2.5" HDD i basvarianten av iMacen. T.o.m Mac mini har flashlagring som standard.

(I de dyrare iMacarna har de en Fusion Drive - dvs en HDD med lite flash-cache - vilket fungerar så bra i praktiken att jag kan låta dem komma undan med det. Basmodellen har dock inte ens det.)

Fusion drive är faktiskt jättebra. Jag körde för några år sedan en kombination av 40GB SSD (min Intel X25-V från 2010) och en 160GB mekanisk disk, dvs, inga fartmonster, och det fungerade fantastiskt bra. Mycket bättre än SSHD, som i sin tur är märkbart bättre än vanlig mekanisk.

Gällande Apple så ser de ju såklart gärna att folk med liten SSD skaffar icloud-abonnemang. Det kan jag nog själv också tänka mig i framtiden. Typ 9kr/månad för 1TB kanske kan vara lagom för mig, även om det inte klarar alla filmer/foton.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

SSD är vår nya dator turbon 😀 slänga i en ssd i en äldre laptop så blir den som en ny dator.
Fördelen med mekanik hårdisk är att man kan lagra sakerna i den i flera år strömlöst de klarar inte en ssd disk.
Vet inte om de är så viktigt för en laptop men på en stationära dator vill jag ha en mekanisk hårddisk som tank där jag spar viktiga saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

En mekanisk hårddisk har inte hört hemma i en portabel dator på många år.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

En mekanisk hårddisk har inte hört hemma i en portabel dator på många år.

Skulle vilja säga t.o.m. vanliga stationära datorer. Behöver man mycket utrymme så bör man ha en dedikerad lagringsserver, en NAS t.ex. Ska man säkerhetskopiera ska man inte lagra det hemma överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gällande Apple så ser de ju såklart gärna att folk med liten SSD skaffar icloud-abonnemang. Det kan jag nog själv också tänka mig i framtiden. Typ 9kr/månad för 1TB kanske kan vara lagom för mig, även om det inte klarar alla filmer/foton.

Var hittar du icloud 1TB för 9kr? 2TB kostar närmare hundralappen.

Permalänk
Medlem

Inte haft mekanisk huvudhårddisk under 15år i någon dator och lär så förbli.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyDriver:

Kan någon fatta att Apple år 2020 har 128 GB SSD i sin "billigaste" Macbook Pro. 14990 kr har man mage att ta för den och de skrattar säkert hela vägen till banken.

Åker datorn i golvet eller om du spiller vatten på den så är det kört för ssdn i en macbook är fastlödd.

Apple har alltså kommit på ett sätt att göra lagringen ännu mer osäker än med mekanisk hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Var hittar du icloud 1TB för 9kr? 2TB kostar närmare hundralappen.

Jag tänker framtiden. Som komplement eller delvis ersättning av lokal lagring. (i dagsläget är det för mig inte värt pengarna och för långsamt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Var hittar du icloud 1TB för 9kr? 2TB kostar närmare hundralappen.

Tänkte precis skriva det. 9kr är 50GB. 2TB är 89kr. 1TB finns inte längre som alternativ. Möjligen missade föregående talare på tangentbordet och hade tänkt skriva 89kr.

(Eftersom Dropbox kostar 10€ för 2TB och Google tar 99kr för 2TB är Apple inte ens speciellt dyra. Det är sannolikt bara mindre marginaler på det priset.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Åker datorn i golvet eller om du spiller vatten på den så är det kört för ssdn i en macbook är fastlödd.

Apple har alltså kommit på ett sätt att göra lagringen ännu mer osäker än med mekanisk hdd.

Åker datorn i golvet händer ingenting, eftersom lagringen tål det. Det som möjligen inte tål det är skärmen, men du kan komma åt driven utifrån så länge moderkortet fungerar (Target Disk Mode). Dränker du den kanske det inte är så bra, men traditionella hårddiskar tycker inte heller om att bada. Det som är problemet är om moderkortet dör p.g.a fabrikationsfel, men det verkar inte vara något stort problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har man ju hört sedan 2015. Än idag är inte SSD i närheten av kostnadseffektiva nog för att ersätta mekaniska diskar i varje segment. Framförallt inte när man ska lagra stora mängder data.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Åker datorn i golvet händer ingenting, eftersom lagringen tål det. Det som möjligen inte tål det är skärmen, men du kan komma åt driven utifrån så länge moderkortet fungerar (Target Disk Mode). Dränker du den kanske det inte är så bra, men traditionella hårddiskar tycker inte heller om att bada. Det som är problemet är om moderkortet dör p.g.a fabrikationsfel, men det verkar inte vara något stort problem.

Det är lätt hänt att man spiller cola,öl,vatten på datorn som tar död på moderkortet.
Ofta när det kommer till mac så dör de helt utan anledning.

Tur att man kan skriva hur mycket data till en ssd som man vill annars hade det varit riktigt korkat att löda fast den i en dator.