Vissa problem efter kloning till SSD

Permalänk

Vissa problem efter kloning till SSD

jag klonade min windowspartition som jag hade på en intern 3.5 sata hdd till en ssd av märket crucial och jag har nu upptäckt ett par konstiga saker:

först när jag hade installerat ssd:n i datorn så provade jag med programmet acronis (som det tipsades om på crucials hemsida) för att klona mitt windows. det gick väldigt segt. acronis segade när det skulle läsa in mina partitioner och när jag väl kom till sista steget att göra själva kloningen så gick det inte. minns inte vad det stod men det var något om att det hittades fel och att man kunde fortsätta ändå. men det kom bara upp fel igen så jag avbröt och använde mig istället av aomei partition assistant server och det gick att klona utan problem.

men nu som sagt har jag upptäckt ett par saker som är lite skumma: när jag ska starta ett program som heter freefilesync så får jag upp detta felmeddelande: https://imgur.com/a/GysPXEd
och den andra grejen är att när jag startar ett program som heter easy sfv creator så kan jag inte klicka på next (se bild) https://imgur.com/a/UdToeFB som ska ta mig direkt till att skapa en sfv-fil utan jag behöver ställa mig på ett annat val för att sen klicka i "create" och sen "next" för att kunna skapa en sfv-fil. visst det fungerar men irriterande och märkligt att det har blivit så här efter kloningen.

så ska jag bara installera om dessa program då eller finns det något annat man kan göra först?
har inte upptäckt något mer knas än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

så ska jag bara installera om dessa program då eller finns det något annat man kan göra först?
har inte upptäckt något mer knas än så länge

Du kan testa att göra det men du bör ta Acronis varning på större allvar. Troligen så klonade du över felet till nya disken.

Du bör ta bort alla partitioner på båda diskarna och installera om Windows med bara nya disken kopplad. Det finns såna här fel som kräver att man går så långt för att fixa för i flera fall var felen kvar när de först testade att formatera, återställa, reparera på olika sätt. Minskar också risken att felen kommer tillbaka.

Se åtminstone till att ha backup om du tänker vänta med att fixa diskarna.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du kan testa att göra det men du bör ta Acronis varning på större allvar. Troligen så klonade du över felet till nya disken.

Du bör ta bort alla partitioner på båda diskarna och installera om Windows med bara nya disken kopplad. Det finns såna här fel som kräver att man går så långt för att fixa för i flera fall var felen kvar när de först testade att formatera, återställa, reparera på olika sätt. Minskar också risken att felen kommer tillbaka.

Se åtminstone till att ha backup om du tänker vänta med att fixa diskarna.

det var det jag tänkte också, att problemen klonades över till ssd:n. hur dom nu kan göra det..för disken formateras väll när man klonar ett operativsystem till en annan disk?
backup? på vad? mitt windows? skapade en systemavbildning innan jag gjorde kloningen. man måste ju vara förberedd! händer ju att det krånglar när man "grejjar" med windows

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du kan testa att göra det men du bör ta Acronis varning på större allvar. Troligen så klonade du över felet till nya disken.

Du bör ta bort alla partitioner på båda diskarna och installera om Windows med bara nya disken kopplad. Det finns såna här fel som kräver att man går så långt för att fixa för i flera fall var felen kvar när de först testade att formatera, återställa, reparera på olika sätt. Minskar också risken att felen kommer tillbaka.

Se åtminstone till att ha backup om du tänker vänta med att fixa diskarna.

det kan inte ha att göra med att partitionen jag klonade var en GPT och att partitionen som skapades av kloningen till min ssd blev en MBR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

det kan inte ha att göra med att partitionen jag klonade var en GPT och att partitionen som skapades av kloningen till min ssd blev en MBR?

Är den klonade partitionen mindre än 2TB så ska det gå bra, hade det gått illa hade systemet inte ens gått att starta.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Är den klonade partitionen mindre än 2TB så ska det gå bra, hade det gått illa hade systemet inte ens gått att starta.

ok. så konstigt att det blir fel med freefilesync och easy sfv creator.
antar att jag får installera om dom två proggen helt enkelt för att installera om hela windows känns onödigt om jag inte hittar mer fel.

vad händer om man konverterar MBR til GPT då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ok. så konstigt att det blir fel med freefilesync och easy sfv creator.
antar att jag får installera om dom två proggen helt enkelt för att installera om hela windows känns onödigt om jag inte hittar mer fel.

vad händer om man konverterar MBR til GPT då?

Du kan ju prova, men tror inte det hjälper. Funkar programmen som dom ska på originalskicken? I så fall är det nåt som går fel med kloningen... Du kan ju även prova med clonezilla.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Du kan ju prova, men tror inte det hjälper. Funkar programmen som dom ska på originalskicken? I så fall är det nåt som går fel med kloningen... Du kan ju även prova med clonezilla.

mm tack för det. ja dom funkar fint på original-windowset. ok jag provar klona med annat program så får vi se.

edit: vad i hela fridens namn är detta? jag laddade ner clonezilla men jag fattar noll hur jag ska installera det. hittar ingen exe fil eller nånting