Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att ""We are working hard to build more units and meet the high demand," a Valve spokesperson told Road to VR. "We are targeting to be back in stock before Half-Life: Alyx ships." Further information remains unknown." stämmer.

Så man hinner köpa ett..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det är tur att Valve har en stor pengasäck med STEAM, för den här lilla nichmarknaden lär de inte tjäna några pengar på. Det har inte hänt något revolutionerande med hårdvaran under de senaste två åren. Fortfarande kass upplösning, fortfarande låg FOV osv på konsumentprodukter och för att inte tala om priset 😂

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeanC:

https://i.imgur.com/bPXQYuL.png

Fem min efter start av datorn. Då har jag bara aktivt valt att starta World of Warcraft och Chrome med fem tabbar.

Resten (discord, Spotify, mail-klient och docker är standard) Dock inga containrar som körs.

Det där säger ju typ ingenting.
Program jag har igång drar typ 1,5GB RAM (inkl Chrome med 4 flikar, varav en är youtube-video) medan den skärmen säger att 7GB används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det är tur att Valve har en stor pengasäck med STEAM, för den här lilla nichmarknaden lär de inte tjäna några pengar på. Det har inte hänt något revolutionerande med hårdvaran under de senaste två åren. Fortfarande kass upplösning, fortfarande låg FOV osv på konsumentprodukter och för att inte tala om priset 😂

Jag förstår inte invändningarna mot priset, inte längre. Index har ett väl tilltaget pris (som det verkar finnas en marknad för), men som exempel kostar en Rift S ca 4700kr på ordinarie pris från tillverkaren, ibland billigare på rea. För 4700kr får man knappt en bra gamingskärm. Jag kan rentav se ett större värde i att köpa en mellanbra skärm för 5000kr och ett VR-headset för liknande, än att köpa en flådig gamingskärm för 10k.

Upplösningen är 40% högre än original-Rift, fillraten är bättre, det har kommit inside-out tracking som funkar jättebra och gör det smidigt att ställa in rumsgränserna etc. I fallet Quest så finns det nu dessutom en helt trådlös och fristående produkt för samma kostnad, som i princip funkar som en konsol som även går att ansluta till datorn.

Vissa kompromisser har gjorts för att optimera mot pris snarare än prestanda, och det kan fortfarande klassas som Gen 1, men det är fortfarande stabila förbättringar som har gjorts samtidigt som priserna har halverats sedan Rift CV1 och Vive släpptes.

Permalänk
Avstängd

Finns det rekommenderade specs också? Vore intressant!

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på ett nytt Half life 3.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag förstår inte invändningarna mot priset, inte längre. Index har ett väl tilltaget pris (som det verkar finnas en marknad för), men som exempel kostar en Rift S ca 4700kr på ordinarie pris från tillverkaren, ibland billigare på rea. För 4700kr får man knappt en bra gamingskärm. Jag kan rentav se ett större värde i att köpa en mellanbra skärm för 5000kr och ett VR-headset för liknande, än att köpa en flådig gamingskärm för 10k.

Upplösningen är 40% högre än original-Rift, fillraten är bättre, det har kommit inside-out tracking som funkar jättebra och gör det smidigt att ställa in rumsgränserna etc. I fallet Quest så finns det nu dessutom en helt trådlös och fristående produkt för samma kostnad, som i princip funkar som en konsol som även går att ansluta till datorn.

Vissa kompromisser har gjorts för att optimera mot pris snarare än prestanda, och det kan fortfarande klassas som Gen 1, men det är fortfarande stabila förbättringar som har gjorts samtidigt som priserna har halverats sedan Rift CV1 och Vive släpptes.

Allt du tar upp gör det fortfarande till en extrem nichmarknad. Hur många köper ratt och pedaler för att spela några racingspel, försvinnande få. Jag har ingenting emot vr (jag äger tom ett Windows mixed reality headset), men det finns ingen massmarknad. Skall jag lägga lika mycket på ett vr-headset som min monitor, där jag kommer spendera >95% av tiden?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Allt du tar upp gör det fortfarande till en extrem nichmarknad. Hur många köper ratt och pedaler för att spela några racingspel, försvinnande få. Jag har ingenting emot vr (jag äger tom ett Windows mixed reality headset), men det finns ingen massmarknad. Skall jag lägga lika mycket på ett vr-headset som min monitor, där jag kommer spendera >95% av tiden?

Jag vill inte kalla det extrem nichmarknad.
Det säljs många headset mer än vad som produceras, det säljs mer och mer spel.
Större utvecklare och utgivare börjar intressera sig för marknaden.
Fortfarande nish, ja möjligtvis men inte extrem.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Allt du tar upp gör det fortfarande till en extrem nichmarknad. Hur många köper ratt och pedaler för att spela några racingspel, försvinnande få. Jag har ingenting emot vr (jag äger tom ett Windows mixed reality headset), men det finns ingen massmarknad. Skall jag lägga lika mycket på ett vr-headset som min monitor, där jag kommer spendera >95% av tiden?

Kort sagt: ja, antagligen. VR-headsetet ger en unik upplevelse, medan en monitor för 10000kr inte nödvändigtvis är dubbelt så bra mot en som kostar hälften. Själv gav jag 1000kr för en begagnad 1440p 60Hz monitor, men flera gånger mer för ett VR-headset trots att mest tid spenderas vid skärmen. Bara det faktum att jag kan köra min konditionsträning inomhus så här års gör det värt det, jag sålde av spinningcykeln som jag hade som nästan aldrig användes.

När blir det en massmarknad förresten? PSVR har passerat 5 miljoner sålda headset, antalet SteamVR-headset såg ut så här i RoadToVr:s senaste sammanställning:

1,3 miljoner och en väldigt bra anpassning till en exponentiell kurva och ovanstående inkluderar inte Questanvändare som kör med Link, eller Oculus butik. Både Valve Index och Oculus Quest har haft svårt att möta efterfrågan. Hur länge till går det att hävda att det är en ”extrem nisch”?

(https://www.roadtovr.com/analysis-monthly-connected-vr-headse...)

Permalänk
Medlem

Om bara Valve skulle få för sig att få in ett parti av valve index nån gång. den har ju varit ur stock sen Alyx vart announcat och har därför inte kunnat köpa ett headset.
2 månader senare och man kan fortfarande inte köpa det. Om dom inte får in partiet snart så är ju bundlen "få alyx gratis om du har index" värdelös om du inte var early adopter.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är Half-Life i VR eller inget, VR är det enda skälet att det blir ett nytt Half-Life överhuvudtaget. Och det är knappast för att maximera vinsten de gör spelet, de sitter redan på sedelpressen Steam och är väl medvetna om att andelen Steamanvändare med VR-headset är låg.

Och ”värdelös gimmick” är ett uttalande som inte kommer åldras väl. Biltillverkare, regissörer, konstnärer, kärnkraftverk, byggföretag etc. använder redan VR professionellt, konsument-VR ökar exponentiellt och inom 5-10 år kommer det vara allt vanligare med inte bara storspel utan även social teleportering, produktivitetsapplikationer etc. Det är generation 1 just nu och det tilltalar inte alla att ha en stor låda på huvudet, men det som finns runt hörnet är _mycket_ bättre, precis som att nuvarande smartphones är mycket bättre än första generationens smartphones.

haha precis, internet var väl också bara en fluga

Permalänk
Medlem

Jag minns 2012 när jag skaffade mitt första VR headset och alla haters sa att det aldrig kommer släppas ett ordentligt AAA spel till VR, och att det bara var en fluga. 2020 kommer bli ett bra VR-år!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom tappade mig vid VR, inte ens nära att vara moget nog. Bad move Valve hoppas det kommer kännas i er plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gashemi:

Dom tappade mig vid VR, inte ens nära att vara moget nog. Bad move Valve hoppas det kommer kännas i er plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det kommer ju aldrig bli moget nog om inte giganter som Valve gör storspel som detta och höjer nivån avsevärt.
Förövrigt anser jag hela spelindustrin vara i sin vagga. Som medium kan det utvecklas enormt. Men det tar tid. Så även för VR!

Permalänk
Medlem

jättesugen på detta men! vilket VR headset skall man skaffa? känns ju jättesvårt det där

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jättesugen på detta men! vilket VR headset skall man skaffa? känns ju jättesvårt det där

Har du mycket pengar och tid och vänta på att Valve kommer ikapp med produktionen, så ett Valve Index. Har du måttligt med pengar så är förmodligen Oculus Rift S det bästa alternativet.

Permalänk
Sötast

Huh, funkar det inte på Linux?!

Permalänk
Medlem

Det är lite tråkigt att det fortfarande är så många som är "utanför" och inte ens har möjlighenen eller VILJAN att testa det.

Väldigt många på jobbet som inte ens ville ta på sig ett headset för att testa VR. Det var först när man gav dom möjligheten att låna hem en Oculus Quest från jobbet. Det sålde in det hos nästan samtliga. Oculus Quest blev den mest populära julklappen på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jättesugen på detta men! vilket VR headset skall man skaffa? känns ju jättesvårt det där

Jag skulle rakt av rekommendera Quest, då det ger möjligheten att köra både tethered (mot PC med Link) och standalone. Dom tyngre spelen, Alyx inräknat kräver Link. Quest standalone med Beat Saber är helt suveränt, även om Link-varianten av spelet funkar bra med det med så är man aldrig riktigt "fri". Rift S är ett alternativ om du vet med dig att du hellre vill köra PC alltid. Index är naturligtvis det både dyraste och "bästa" rent tekniskt. Men Index kräver en über-PC-dator för att komma till sin rätt, och ger inte tillgång till Oculus store.

Quest:

  • Både standalone/tethered modes

  • OLED (bättre svärta)

  • Högre upplösning än Rift S

  • IPD justering som är fysisk i headsetet, inte digital. Större range än vad Rift klarar

  • OLED (bättre svärta)

  • Inside/out tracking som fungerar riktigt bra

  • Access till både Oculus och Steam stores

  • Aningen framtung och mindre bekväm än de två övriga. (Går dock att modda)

  • Ca 5000 kr (64 GB)

Rift S:

  • Subpixlarna ligger tätare än i OLED vilket reducerar screendoor, (men upplösningen är lägre än Quest)

  • LCD, sämre svärta än OLED

  • "Digital" IPD justering, med sämre range

  • Högre refreshrate, 80 Hz mot Quest 72 Hz.

  • Lättare, bättre komfort än Quest

  • Inside/out tracking som fungerar riktigt bra

  • Ca 5.000 kr

Index:

  • Handkontrollerna!

  • Hög upplösning/

  • LCD, sämre svärta än OLED

  • 120 Hz refresh rate, men kräver biffig PC för att leverera det!

  • Outside/In tracking. Kräver att man sätter upp sensorer

  • Endast Valve store, ingen access till Oculus egna spel, ex Asgard's Wrath

  • Bra ljud!

  • Ca 10.000 kr

HTC vive och andra headsets från Microsofts "familj" har jag sämre koll på så jag listar dom inte här. Jag ser dom också som sämre alternativ än dessa tre idag huvudkandidater.

Att tänka på med Oculus store är att inte alla spel som finns till både Rift och Quest är "cross buy", dvs man får köpa dom dubbelt om man vill ha till båda plattformarna. Knasigt, jag vet...

Oculus spel är tillgängliga från Index och vice versa med Revive, ett open source program (gratis) som gör spel från den "andra" sidan tillgängliga. Utvecklades ursprungligen att göra HTC vive-spel i Steam tillgängliga för Rift, men har vuxit sen dess. Ibland med vissa problem i emuleringen, men för de flesta spel fungerar den 100%. Användning och integration av Revive med Steam och Oculus är supersmidig.

Ljudet i Oculus headsets är inget vidare IMHO. Satsa på lurar (som kopplas in via 3.5mm-uttag). Det finns flera alternativ här.

Tyvärr är ju Quest 64 GB och Index hopplöst omöjliga att få tag i, vilket ju bara i sig borde ge alla nej-sägare i tråden något att fundera på. Dom säljer allt dom lyckas bygga, och hade ju sålt mycket mer om bara lagren varit större. Tiden då VR var en nischprodukt är förbi. Fortfarande är dock antalet spel litet, men de som finns där de satsat lite krut är ju förb* bra! Alla headsets som nu säljs ger ju bara en indikation till alla speltillverkare: Intresset finns, hårdvaran är där. Ut med spelen bara!

Hårdvaran i sig är ju inte billig, men handen på hjärtat. Vilken komponent i DIN speldator är det. CPU, nvme SSD, grafikkortet och spelskärmen med IPS, gsync och >=120 Hz. Mobilerna ska vi inte prata om, med tanke på vad folk lägger pengar på... Med större volymer och mer streamlinad produktion så kommer dock priserna att sjunka. Något.

Quest Link är idag i beta, men fungerar för det allra mesta helt perfekt. Kablar som hos oss fungerar helt perfekt (testat på två olika PC) finns här för €22: https://www.sweclockers.com/forum/post/18214722

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag minns 2012 när jag skaffade mitt första VR headset och alla haters sa att det aldrig kommer släppas ett ordentligt AAA spel till VR, och att det bara var en fluga. 2020 kommer bli ett bra VR-år!

Såklart när folk yttrar sig så runtomkring dig så pratar de om valuta för pengarna närmsta tiden. Tog "bara" åtta år med andra ord innan du får "valuta" för pengarna. Du hade kunnat spara de pengarna och köpa ett headset nu i stället om du nu inte nyttjat det mycket under tiden såklart och gillar att hoppa in i massa demos hela tiden.

Folk sade att låta en bil stå i garaget utan att användas är slöseri med pengar; woow.. idag säljs det relativt oanvända veteran-bilar för multum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

HTC vive och andra headsets från Microsofts "familj" har jag sämre koll på så jag listar dom inte här. Jag ser dom också som sämre alternativ än dessa tre idag huvudkandidater.
[/url]

Bra sammanfattning! Jag var tvungen att köpa ett HP Lenovo Explorer headset bara för det var billigt och kan intyga att det till och med är mycket sämre än HTC Vive som kom redan 2016, förutom på en punkt och det är att det är enklare att få igång. Om man nu ska köra Mixed Reality headsets så är det förmodligen Samsung eller HP Reverb som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag skulle rakt av rekommendera Quest, då det ger möjligheten att köra både tethered (mot PC med Link) och standalone. Dom tyngre spelen, Alyx inräknat kräver Link. Quest standalone med Beat Saber är helt suveränt, även om Link-varianten av spelet funkar bra med det med så är man aldrig riktigt "fri". Rift S är ett alternativ om du vet med dig att du hellre vill köra PC alltid. Index är naturligtvis det både dyraste och "bästa" rent tekniskt. Men Index kräver en über-PC-dator för att komma till sin rätt, och ger inte tillgång till Oculus store.

Väl värt att nämna är att medans Questen har högre 'upplösning' så har den färre antal subpixlar... Jag fixar inte riktigt det hos panelen personligen. Plus att man fortfarande kan se komprimerinen över linken, men det blir bättre förhoppningsvis.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att ljudet i de inbyggda lurarna på indexen är sjukt bra, jag var väldigt skeptisk till en början. Det är så bra spatialt ljud i dem att jag bokstavligt talat kan trace:a folks huvuden genom väggen och skjuta dem direkt när de kommer i en öppning i shooters. Det är läskigt likt wallhack fast med ens öron!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inet säljer flera 8gb datorer som "speldatorer".
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator
Netonnet har också några stycken. Men de verkar bekväma med att kalla en dator utan grafikkort för en speldator.

Annan observation: hos Inet hittas 32 GB först i en dator för 33 000 kr. Det är väl ändå lite skevt det också?

Permalänk
Medlem

@Barsk66:
HTC Vive/Vive Pro kan du köra trådlöst till PC med officiell modul.

(Och att inte ha tillgång till oculus store ser jag som ett plus eftersom hela rasket ägs av facebook.)

Permalänk
Medlem

Är det nån VR-pryl som är helt flimmerfri, dvs inte har nån form av PWM-styrning av ljusstyrkan?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danka:

Annan observation: hos Inet hittas 32 GB först i en dator för 33 000 kr. Det är väl ändå lite skevt det också?

Eller så är det för att 32GB RAM är onödigt mycket för typ 99,5% av användarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

inte hos casual spelare, på tok för dyrt o omständigt för en värdelös gimmick.. dom skjöt sig rejält i foten när dom gjorde spelet VR only imo...

Jag får känslan av att Valve har tänkt igenom detta bra många fler varv än vad du har. Visst, jag håller med om att på kortsiktigt skulle de tjäna ofattbart mycket mer att göra det till icke-VR men vi får väl lite på att de har en tanke med detta och inte att det är från dumhet/jävulskap de valde att göra det VR-only. Minns gissning är för att kränga Index samt kanske se hurvida det finns något större intresse för VR och om det är något de ska satsa vidare på.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Vad tror du?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@anon42512: Stirrar på min stationära dator med 64gb ram. Stirrar sedan över till mitt server rack med över 300gb ram i sig fördelar på flertal vmhostar.