Andreas och Jacob om när 5G släpps i Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

Haha. Det var ett skämt...

Dåligt skämt, finns för många som tror så 😟

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Hahahaha.... Det lurade ju iaf dig Godmorgon!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

@Esseboy:

Hahahaha.... Det lurade ju iaf dig Godmorgon!

Trolliskt av dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jacob:

Tjena! Det är stringhyllor! Googla "stringhylla" så får du upp en väldans massa alternativ. De kostar en slant men väl värt det om man gillar looken.

Tack så mycket, då är känslan att det går bättre också riktig. Det är alltid svårt när man sitter med någon man inte är van vid, men med tiden bör dynamiken mellan mig och @loevet bli finfin.

Tack för svar om hyllan

Du beskriver kameraupplevelsen med @loevet som ett första ligg med en ny/okänd..
Eller så är det bara jag

Bra jobbat iaf, båda två. Gillar, ni tar er framåt hele tiden

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Trigger:

Tack för svar om hyllan

Du beskriver kameraupplevelsen med @loevet som ett första ligg med en ny/okänd..
Eller så är det bara jag

Bra jobbat iaf, båda två. Gillar, ni tar er framåt hele tiden

Upplevelsen är likartad, vi blir bättre på det här tillsammans varje gång.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att operatörernas datamängdsbegränsningar är det stora problemet.

Hellre slopad datamängd än högre hastighet/lägre latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Tycker fortfarande att operatörernas datamängdsbegränsningar är det stora problemet.

Hellre slopad datamängd än högre hastighet/lägre latens.

Japp håller med, 100GB surf låter mycket men det går åt fort om man är några stycken och streamar med mera. Har en kollega vars familj(barn) surfade upp 25GB(4g) på en helg i sin stuga. Så jag har svårt att fatta vad man ska ha all hastighet till då.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Men 5G vågornas påverkan på hjärnan då? Varför pratar ingen om det?

Såg faktiskt ett reportage om det... det kom precis efter reportaget om "vacciner ger våra barn autism" och strax före "jorden är platt och månlandningen är fake". Kan tyvärr inte hitta klippet nu, sorry

Permalänk
Medlem

Konspiration - FolieHatt - Fakta vs. Fiction.

Skrivet av Peterrrrr:

De enda som pratar om det är konspirationsteoristroende som saknar vetenskaplig grund för sina påståenden....
Det var samma sak när 3g och 4g kom, då var det världens undergång....

Sweclockers är ett seriöst forum, så vill du sprida ovetenskapliga desinformation, gör det då i någon foliehattgrupp på fb.

.... Really? För att det finns inte gott om bevis för att det stör ut insektslivet menar jag. 4G är bi/humle mördarmaskinen nummer ett, och det vet många som jobbar inom branchen om. Jag har dock tänkt på att 5G funkar väldigt annorlunda, det är nu istället riktade strålar om tekniken funkar som den ska, så att det blir mindre strålning åt alla håll och kanter.

En bananfluga kan överleva en micro, kan du? Det är lite den här dårskapen som folk, som inte är sanningssökare inte förstår. I det här så är vi bananflugorna, för att vi är utav en kompaktare frekvens än vad 4G stolparna ger ut. Hur 4G påverkar och dödar insekterna, det är det väldigt få som tar sig tid till att titta på, men det vi vet är att populationen utav världens viktigaste insekter drastiskt minskat sedan en tid tillbaka, och om vi då kollar statistik för insektsförintelserna och sedan lägger datan för när 4G stolparna introducerades uppå insekts datan, så bör de vara rätt så snarlika.

Det är redan vetenskapligt bevisat att det säkraste avståndet från en 4G stolpe för en människa är täckning 2 eller mindre, och det är inte direkt det vi har dagligen numera, speciellt inte i städerna där täckningen är maxad dygnet runt.

Själv så när jag luktar på huden, så luktar det kokt/bränt kött, men det kanske bara är jag, och att jag är föredetta rökare samt föredetta köttätare som kallduschar med jämna mellanrum så att kroppen får arbeta mer, det är rätt mycket klor i vattnet btw, luktar som fasen av det när man står i duschen, i varje fall här. När det gäller den brända doften, så kanske man behöver ha bränt sig själv ordentligt för att känna igen doften, strålningen stannar förhoppningsvis vid hudlagren på människor, som gör att vi inte får allvarliga skador, men hur påverkas djur och insekter verkligen?

Det finns en väldigt intressant video(Länkad nedan) där en man uppvisar hur bin faller till marken, när de flyger mellan två 4G stolpar i USA, frekvenserna är inte speciellt olika de svenska LTE banden, så du kanske borde ta dig en promenad med lite insekter i en glasburk till en stolpe nära dig, för att se hur länge de överlever miljöbytet.

Youtube:> 4G stolpar dödar bin.
"Tyler Vanover 6 months ago (edited)
Industry construction expert here.
Those towers are not 5g they are 4g.
All modern 4g sites are outfitted with 5g capabilities. Not specifically to operate at 5g frequencies, but at the lower band using 4g radios to communicate with the future 5g infrastructure which will be much smaller antennas, every several hundred meters in every direction on every public street. This bee killing phenomenon has been talked about for years inside the industry.

All tower climbers can attest to bees getting "drunk" on rf signal coming from the towers, which act as a lure.

Heavily concentrated 4g activity like the site featured in this video, can aggregate alot of frequency, and since its so low to the ground, it becomes quite dangerous for low flying insects.

Blame California city regulations for these "hidden" low height cell structures. We build them up high and away from people for a reason."

Man ska inte vara arrogant och tro att man vet allt bara för att företag tryckt ned i halsen att deras oprövade produkter är säkra, med betalad selektivt vald forskning. Det är investerarnas fel att företag inte är supertransparenta med vad de håller på med.

Vi vet ingenting, vi vet inte ens vad vi gått igenom själva, för att vi upplever ett utav oändligt många perspektiv, att dra foliehats kortet så fort folk tar upp frågor som du själv inte ställer dig och istället förlitar dig på att företag skulle vara 100% ärliga, då lever du troligen ett bra liv där ingen någonsin har ljugit för dig under hela din existens. GLHF. Greed is Greed.

Svårläst.
Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Tycker fortfarande att operatörernas datamängdsbegränsningar är det stora problemet.

Hellre slopad datamängd än högre hastighet/lägre latens.

För att det är inte riktat till konsumenter, det är riktat till företag som förflyttar stora mängd data, då behövs hastigheten, för att folk är för loja i huvudet för att använda landlinor, fast att fiber kan förflytta data många gånger snabbare.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men 5G vågornas påverkan på hjärnan då? Varför pratar ingen om det?

Hur det påverkar hjärnan? Troligen inte speciellt mycket, då huden är flera lager utav väldigt höga frekvenser som agerar väldigt bra sköld mot solljus, som är mycket högre frekvenser än vad någon radioutrustning som vi använder just nu antar jag.

Jag är mer nojig över hur insektslivet påverkas dock, så som 5G skiljer sig från 4G är att det är kortare avstånd mellan stolparna, men det är också så att 5G parar ihop sig med enheterna i området och länkar direkt till dem, istället för så som 4G gör, att kasta ut frekvenserna åt alla håll konstant i hopp om att något är där och behöver användas, och 4G approachen är troligen farligare för insekterna än 5G kommer vara, men så länge som vi fortsätter använda 4G, vilket 5G stolparna kommer göra, så är det här egentligen inte förebyggande på något sätt utan snarare ett totalt självmord på allt liv på jorden... Exaggerating much? Om bina dör, så dör ekosystemet, och då dör vi, så enkelt är det. Där har forskare uttryckt sig om och om igen genom de senaste 50-100 åren om insekternas vikt. Så det borde vara mer forskning på insekterna innan man slänger upp en totalt oprövad funktion i omlopp. Va?! Kan man inte alphatesta saker globalt direkt?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Querzion:

För att det är inte riktat till konsumenter, det är riktat till företag som förflyttar stora mängd data, då behövs hastigheten, för att folk är för loja i huvudet för att använda landlinor, fast att fiber kan förflytta data många gånger snabbare.

Nej, den snabbare responstiden är mycket viktigare än den högre hastigheten, särskilt för industrin.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sundsten:

Japp håller med, 100GB surf låter mycket men det går åt fort om man är några stycken och streamar med mera. Har en kollega vars familj(barn) surfade upp 25GB(4g) på en helg i sin stuga. Så jag har svårt att fatta vad man ska ha all hastighet till då.

Använder 30 GB i dygnet Snittar 1000 GB/mån. 30€/mån betalar jag i Finland

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den snabbare responstiden är mycket viktigare än den högre hastigheten, särskilt för industrin.

Fiber har väl fortfarande kortare latens eller?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Använder 30 GB i dygnet Snittar 1000 GB/mån. 30€/mån betalar jag i Finland

Hur lyckas du? 30 timmar netflix om dagen? Jag har wifi på jobbet, wifi hemma, spotify musik nedladdat osv. Jag gör sällan av med mer än 5GB/månad, men har 25 nånting. 1TB/Månad kommer jag inte ens upp i med mitt bredband normalt sett.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur lyckas du? 30 timmar netflix om dagen? Jag har wifi på jobbet, wifi hemma, spotify musik nedladdat osv. Jag gör sällan av med mer än 5GB/månad, men har 25 nånting. 1TB/Månad kommer jag inte ens upp i med mitt bredband normalt sett.

30h? 1080p ligger på 1½-2GB/h

Personligen så ligger jag på mellan 200-1500GB / månad.... Beror på hur många gånger jag väljer att installera om datorn eller logga in på molnlagringstjänster och annat.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

30h? 1080p ligger på 1½-2GB/h

Personligen så ligger jag på mellan 200-1500GB / månad.... Beror på hur många gånger jag väljer att installera om datorn eller logga in på molnlagringstjänster och annat.

Tror vanliga ligger på 1GB/timme, mellannetflix 3GB/timme och UHD 11GB. 30 h/dagen var ju uppenbarligen ett skämt, även om det ligger sanning bakom. Men min poäng var att det var väldigt mycket trafik, speciellt från en telefon där iallafall jag har wifi 95% av dygnet

edit: Installera om datorn? What? xD Har aldrig gjort det de senaste 25 åren om jag inte bytt moderkort.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Querzion:

Fiber har väl fortfarande kortare latens eller?

Fast fiber är svårt att få ut till självkörande bilar, ner i gruvor eller folk på stan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exroz:

Tycker fortfarande att operatörernas datamängdsbegränsningar är det stora problemet.

Hellre slopad datamängd än högre hastighet/lägre latens.

Håller med. Som tur är finns det i alla fall en operatör som tänker olika. Tre är de enda som har obegränsat mobilt bredband just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Hur lyckas du? 30 timmar netflix om dagen? Jag har wifi på jobbet, wifi hemma, spotify musik nedladdat osv. Jag gör sällan av med mer än 5GB/månad, men har 25 nånting. 1TB/Månad kommer jag inte ens upp i med mitt bredband normalt sett.

YT, netflix, HBO, o.s.v. Har 4G som mitt internet, allt kopplas till min WiFi hotspot på telefonen En timme YT 4K äter 10 GB.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querzion:

Själv så när jag luktar på huden, så luktar det kokt/bränt kött, men det kanske bara är jag, och att jag är föredetta rökare samt föredetta köttätare som kallduschar med jämna mellanrum så att kroppen får arbeta mer, det är rätt mycket klor i vattnet btw, luktar som fasen av det när man står i duschen, i varje fall här. När det gäller den brända doften, så kanske man behöver ha bränt sig själv ordentligt för att känna igen doften, strålningen stannar förhoppningsvis vid hudlagren på människor, som gör att vi inte får allvarliga skador, men hur påverkas djur och insekter verkligen?

Haha, det här var det roligaste jag läst på länge 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tror vanliga ligger på 1GB/timme, mellannetflix 3GB/timme och UHD 11GB. 30 h/dagen var ju uppenbarligen ett skämt, även om det ligger sanning bakom. Men min poäng var att det var väldigt mycket trafik, speciellt från en telefon där iallafall jag har wifi 95% av dygnet

edit: Installera om datorn? What? xD Har aldrig gjort det de senaste 25 åren om jag inte bytt moderkort.

Windows XP på dig då eller? hahaha

Jag försöker att bygga om min dator till en VM workstation/server, så det är mycket tweakande med olika distrubitioner utav linux för att hitta det jag känner mig mest bekväm med, dvs, det jag behöver göra minst med om systemet skulle krasha helt och hållet. För tillfället så känner jag mig lite lurad på POP!_OS, för att det laggar, när man börjar få ihop rimligt mycket applikationer samt vm i bakgrunden, men det funkar riktigt bra som vanlig desktop funktion, så jag kan nästan rekommendera det till andra, men jag kan lite lätt störa mig på att det är gnome3 och inte kde plasma som jag föredrar något. Funderar på om inte Manjaro är ett bättre val ändå, eller om jag ska köra på KDE Neon, för det var verkligen jäkligt nice att sitta med, men det kan vara som en VM istället.

Testar Deepin just nu, för att det skulle vara ett bra system, men inte på en VM, det är helt värdelöst på en VM och just nu så har jag inga bärbara som jag kan installera om här hemma heller. Det blir många GB i bara uppdateringar när man håller på så som jag gör, sen ser jag på mycket streams också, Twitch <3.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast fiber är svårt att få ut till självkörande bilar, ner i gruvor eller folk på stan.

Vart skulle världen vara om folk inte hade tillgång till internet 24/7. Woosh back to the 80's! ÅÅÅH!! Folk pratar med varandra på riktigt igen! Självkörande bilar, hört talas om räls? Eller marksensorer? Kamera teknologi? Sensor teknologi? Inget utav det där behöver internet. Det är rätt vårdslöst att koppla upp allt till nätet, vad kommer härnäst? Wifi uppkopplad mat?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, det här var det roligaste jag läst på länge 😂

Ja, det kanske var lite roligt att läsa, men jag kan liksom inte styra över mitt luktsinne, det har alltid varit närmre en blodhund än de flesta andras. "/ Har du luktat på dig själv?

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller med. Som tur är finns det i alla fall en operatör som tänker olika. Tre är de enda som har obegränsat mobilt bredband just nu.

Det har de alltid haft, men de har begränsat hastigheten efter en viss mängd. 200kb/s. damn. Därför jag hoppade över till Comviq, när surfen är slut, så är den.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem

@Querzion: Var tidigare neutral och trodde det bästa om 5G, att det skulle vara ofarligt. Men så läste jag att meterologerna var oroliga för tekniken och att den skulle leda till betydligt sämre väderdata om det implementerades som tänkt. Då började saker gå upp för mig, att tekniken både är obeprövad men också att den har oväntade effekter.

Som du är inne på så görs det inga korrekt utförda riskanalyser eftersom allt handlar om att få ut det så fort som möjligt. De som håller på med tekniken är inte intresserade att undersöka eventuella negativa aspekter eftersom det leder till att de tjänar mindre pengar. Sunt förnuft säger att avsaknaden av bevisförda samband inte betyder att något är säkert. Ska vi få bra grund för hur säkert/osäkert det är behöver myndigheter slå näven i bordet och se till att det görs opartiska studier, och att det görs på nytt gång på gång allteftersom vi lär oss mer.

En sak värd att tänka på är att existensen av fosforescens kan använda energin från ljus som är för lågfrekvent för att uppfattas med ögat, och omvandla det till synligt ljus. Det är alltså ett exempel på när all ljusenergi inte omvandlas till värme när det borde.

Finns molekyler som absorberar utanför synligt spektra, och de skulle potentiellt kunna strålas sönder alternativt brännas av för hög inkommande mängd strålning på rätt frekvens. Om det finns koncentrerat på ett visst ställe i en kropp så kan det leda till lokal energiinput/temperaturhöjning. Jämför med hur en mikrovågsugn kör med frekvenser som värmer vatten i vätskeform, inte is eller annat. Olika molekyler har olika absorptionsspektra.

En annan sak att tänka på är det ljud som orsakas av GSM-nätets TDMA. Att det kan höras i högtalare bör ge lite eftertanke, att det har oväntade effekter och påverkar saker som det inte borde.

Som många säkert kommer påpeka är detta bara tankar och spekulationer. Men går det att göra något bättre när det inte finns underlag? Jag ser gärna att någon lägger fram lägger fram relevant underlag som styrker eller dementerar.

De flesta kommer väl ta på sig skygglapparna och köra, men det är exakt den ignoransen som gör att vi ännu sitter med förbränningsmotorer istället för vätgasbilar och ett utbyggt elnät uppbackat med moderna kärnreaktorer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Querzion:

Vart skulle världen vara om folk inte hade tillgång till internet 24/7. Woosh back to the 80's! ÅÅÅH!! Folk pratar med varandra på riktigt igen! Självkörande bilar, hört talas om räls? Eller marksensorer? Kamera teknologi? Sensor teknologi? Inget utav det där behöver internet. Det är rätt vårdslöst att koppla upp allt till nätet, vad kommer härnäst? Wifi uppkopplad mat?

Räls? Ska vi byta ut allt mot tåg? Låter dumt...

Marksensorer? Va..?

"Kamerateknologi" används redan, men de kan inte kommunicera med varandra med kameror. För det behövs internet med mycket låga svarstider.

Nej, det är inte vårdslöst att koppla upp till internet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querzion:

Det har de alltid haft, men de har begränsat hastigheten efter en viss mängd. 200kb/s. damn. Därför jag hoppade över till Comviq, när surfen är slut, så är den.

Nej det verkar inte stämma, jag hittar absolut ingenting om att deras obegränsade abonnemang sänker hastigheten efter en viss mängd. Jag har använt det i ett år nu till gaming och streaming, har aldrig märkt av något sådant. Använder ca 700 GB i månaden enl min räkning. Om det finns en sådan gräns måste den vara rejält högt satt. Men jag tvivlar.

https://www.tre.se/privat/handla/bredband/hemma/

Tele2 har ju ett obegränsat abonnemang, dock riktat till telefoner och inte hushåll. De har ju en begränsning på 20GB om dagen som man sen kan utöka när det tar slut med 5GB åt gången. Riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Tackar vet ja fiber, låg ping och bra prestanda (oändlig) Har svårt att tro 5G funkar bra för gamers som kräver låg ping osv.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Räls? Ska vi byta ut allt mot tåg? Låter dumt...

Marksensorer? Va..?

"Kamerateknologi" används redan, men de kan inte kommunicera med varandra med kameror. För det behövs internet med mycket låga svarstider.

Nej, det är inte vårdslöst att koppla upp till internet.

Det är vårdslöst, då vi inte tänker på något annat än oss själva och det vi vill ha ut utav allt. Om du inte bryr dig om de minsta så är det också det värdet du gett allt liv. Det finns wifiteknologi, det skulle man kunna ha för att bilarna ska kommunicera med varandra, för det behövs inte internet.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |