Permalänk
Medlem

Köpa Soundbar

Hej!
Är det god tid att köpa Soundbar, händer det mycket på marknaden. ska jag vänta 1-2 eller 3 månader. Ger komprimerad storlek vettigt ljud?
Är LG SL9YG Soundbar ett bra kap?
Budget 5000 kr.

LG SL9YG

Den får ofta 4av5 i betyg i test. men i det negativa skriver dom saknar "HDR10" stöd, jag vet inte riktigt vad hdr gör. men stött på ordet när jag googlat på skärmar också

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Hej!
Är det god tid att köpa Soundbar, händer det mycket på marknaden. ska jag vänta 1-2 eller 3 månader. Ger komprimerad storlek vettigt ljud?
Är LG SL9YG Soundbar ett bra kap?
Budget 5000 kr.

LG SL9YG

https://snipboard.io/4XacP3.jpg

Jag kör ljudlimpa hemma ur toppsegmentet, en hw-k960 från samsung. Ljudet är helt okej, den kostade dock runt 10k ny för några år sen då den köptes. Jag vill nog påstå att den enda anledningen att köra ljudlimpa är om man har platsbrist, man får helt enkelt bättre ljud för samma pengar om man köper vanliga system. Den gör sig mycket bättre till film än till musik, men till musik har jag ett separat 2.0-system samt ett par sennheiser-lurar.

Med det sagt kan man fortfarande få helt okej ljud ur en limpa. Bästa är väl att ta sig ut och provlyssna, som alltid, och se om det lever upp till ens krav och förväntningar. Alla tycker olika...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Såg att din soundbar fick fina omdömen 2018.
Vet du hur många Watt dina högtalare ger? Jag är inget ljudtekniker, men jag inbillar mig , hög watt ger bra styrka, effekt? LGSLY9 ger 500watt, högt! jag har två monitor högtalare, som ger 200 tror jag
Samsung verkar dominera rätt bra på tv marknaden och highend kontra prisvärdhet va?

Kollar just nu på samsung HW-Q76R, verkar va toppen

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Såg att din soundbar fick fina omdömen 2018.
Vet du hur många Watt dina högtalare ger? Jag är inget ljudtekniker, men jag inbillar mig , hög watt ger bra styrka, effekt? LGSLY9 ger 500watt, högt! jag har två monitor högtalare, som ger 200 tror jag
Samsung verkar dominera rätt bra på tv marknaden och highend kontra prisvärdhet va?

Kollar just nu på samsung HW-Q76R, verkar va toppen
https://snipboard.io/RM9S8m.jpg

Du ska aldrig stirra dig blind på watt, du vill ha nåt som låter bra, inte mycket. Som sagt, mitt bästa tips är att du åker ut och lyssnar på olika system! Är det krav på surround? Finns en hel del kompetenta 2/3.1-system runt din budget som kanske är värda att kika på.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag blandar mig i men är inte LGSL10Y för 6500 kr @Power ett bra pris om man letar soundbar i den prisklassen? Har själv kollat på LGSL9Y när den var aktuell för 5000 kr men velade för länge. (Länken avser 10an) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5128940
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev det något köp tillslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Jag vill nog påstå att den enda anledningen att köra ljudlimpa är om man har platsbrist, man får helt enkelt bättre ljud för samma pengar om man köper vanliga system.

Eller om man inte gillar hur konventionella högtalare ser ut. Jag var ljudnörd förut men nu tycker jag att högtalare ser förjävligt ut i ett rum, och jag är beredd att offra en del av ljudet för det.

Permalänk
Skrivet av odjur:

Såg att din soundbar fick fina omdömen 2018.
Vet du hur många Watt dina högtalare ger? Jag är inget ljudtekniker, men jag inbillar mig , hög watt ger bra styrka, effekt? LGSLY9 ger 500watt, högt! jag har två monitor högtalare, som ger 200 tror jag
Samsung verkar dominera rätt bra på tv marknaden och highend kontra prisvärdhet va?

Kollar just nu på samsung HW-Q76R, verkar va toppen
https://snipboard.io/RM9S8m.jpg

Watt siffra säger nada. Som exempel kan du ta en titt på till exempel Luxman som har en förstärkare som anger ynka 25w, som driver högtalare som vilken hifi nörd skulle dregla fradga över.
Rent objektivt se på ett renodlat märke än dessa märken som tillverkar TV apparater. Du får en från Canton utan sub för runt 6k. Går säkert att få ner till 5k. Det som är bra här är att man kan koppla in valfri sub. Till exempel en REL T-Zero när du har sparat lite mer och då har du ett system som är bra.

Permalänk
Medlem

Denna är över budget, men jag tyckte den lät bra när jag var runt och provlyssnade:

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalare-till-tv/denon-...

Valde själv en Bluesound Pulse 2i istället ihop med deras sub och är väldigt nöjd, men det är rätt mycket dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Eller om man inte gillar hur konventionella högtalare ser ut. Jag var ljudnörd förut men nu tycker jag att högtalare ser förjävligt ut i ett rum, och jag är beredd att offra en del av ljudet för det.

Faktiskt en aspekt jag aldrig tänkt på. Ljudlimpor gör sig ju väldigt diskreta. Ett alternativ kan ju vara mindre hifi-högtalare i bokhylleformat. Dessa kan ju även takmonteras uppåt hörnen. Föredrar själv ett par rejäla golvare men dom tar ju en hel del plats, och som du säger så gör dom sig inte alltid så snygga. Blir lite ungkarlsstuk över det hela 😏

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Går lite i tankarna att byta ut mina Addon T20 + sub till en limpa + trådlös bas.
Är denna limpa något man bör slå till på för priset under kampanj just nu?

https://www.komplett.se/product/900151/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Går lite i tankarna att byta ut mina Addon T20 + sub till en limpa + trådlös bas.
Är denna limpa något man bör slå till på för priset under kampanj just nu?

https://www.komplett.se/product/900151/tv-ljud-bild/hemmabio/...

Skulle nog kolla på en annan Ljudlimpa, om du ska ha Bose, så får du nog kolla på 500/700 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Warus: Alright, vad är motivationen till en 500 över 300 touch?
Jag behöver absolut inte sikta in mig på Bose, är öppen för förslag helt klart

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@Warus: Alright, vad är motivationen till en 500 över 300 touch?
Jag behöver absolut inte sikta in mig på Bose, är öppen för förslag helt klart

Beror på hur du hade tänkt att använda den. Bose är ju tänkt att oftast utökas med deras extra produkter, så om du siktar in dig på dessa så kan det i slutändan vara värt priset.

Men Bose 300 har fått en del negativa reviews och betyg, men det är bara att kolla igenom noga innan man köper, eller att man beställer hem varan och testar. Men med extra sub, så kanske allt blir bra 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@Warus: Alright, vad är motivationen till en 500 över 300 touch?
Jag behöver absolut inte sikta in mig på Bose, är öppen för förslag helt klart

Komplett säljer nu Samsung Q86r för 5999:-, eller Sony zf9 med bakre högtalare för 6499:-.
Samsung Q76r finns med för 4999:-.

Kanske skulle vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Warus: Helt klart värt att kika på! Tackar för tipset

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Komplett säljer nu Samsung Q86r för 5999:-, eller Sony zf9 med bakre högtalare för 6499:-.
Samsung Q76r finns med för 4999:-.

Kanske skulle vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips!

Jag är väldigt intresserad av de två förstnämnda. Otroligt osäker på vilken man ska slå till på. Det som talar mot Q86R är att jag har en kakelugn som kan tänkas vara i vägen i sidled, och balkar i taket som kanske förtar studsandet från tak. Får ju bakre högtalare med ZF9.. men kanske lite knöligt att ha dessa på fönsterbräda preciiiiis bakom soffan och jag är lite tveksam till effekten ljudlimpan sägs skapa. Plus eventuella fasfel.

Har du någon input dem emellan?

Permalänk
Medlem

Q86r är den bättre soundbaren, har bättre Atmos effekter, ljud och surround, samt bas. Den är ganska rejäl, men jag vet inte hur det fungerar med din setup. Man kan även köpa till bakhögtalare till Q86r. Men det är svårt, och det bästa skulle kanske vara att beställa hem båda, och välja den du tycker om mest?

Vet att Sonys högtalare är ganska smidiga, och att dem är ett måste för att få bra upplevelse. (Varierar på person)

Sony ger enbart 12 månaders garanti, medan du får 24 mån från Samsung, vilket kan vara bra att nämna.

Sony har inbyggd chromecast, men ska vara sämre till ljudet, speciellt vid musik. Men som sagt, detta varierar per person, och det bästa är att testa båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Warus:

Sonyn är bättre eftersom den har stöd för eARC vilket gör att du kan få ut Dolby True HD, DTS HD Master Audio, Dolby Atmos och DTS:X från TVn till soundbaren

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Q86r är den bättre soundbaren, har bättre Atmos effekter, ljud och surround, samt bas. Den är ganska rejäl, men jag vet inte hur det fungerar med din setup. Man kan även köpa till bakhögtalare till Q86r. Men det är svårt, och det bästa skulle kanske vara att beställa hem båda, och välja den du tycker om mest?

Vet att Sonys högtalare är ganska smidiga, och att dem är ett måste för att få bra upplevelse. (Varierar på person)

Sony ger enbart 12 månaders garanti, medan du får 24 mån från Samsung, vilket kan vara bra att nämna.

Sony har inbyggd chromecast, men ska vara sämre till ljudet, speciellt vid musik. Men som sagt, detta varierar per person, och det bästa är att testa båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Och därmed slog jag till på Samsung, tack!

Det blir för mycket bök med retur, även om idén är god

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Och därmed slog jag till på Samsung, tack!

Det blir för mycket bök med retur, även om idén är god

Hör gärna av dig när den är uppe. Är nyfiken på hur den funkar i rummet 😉👍

Skickades från m.sweclockers.com