Nytt bygge POSTar inte, ingenting alls händer när jag försöker starta.

Permalänk
Medlem

Nytt bygge POSTar inte, ingenting alls händer när jag försöker starta.

Tjena,

Har spenderat hela helgen och bygga min första dator med en custom vattenloop! Här är en lista över alla komponenter, och här är min vattenkylningsloop.

Jag återanvände även mitt grafikkort för bygget, MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB DUKE OC

Problemet
Det händer absolut inget när jag försöker starta datorn, moderkortet lyser upp så fort jag kopplar in strömkabeln i nätagget, samt slår på det, men när jag startar via chasset, försöker jump-starta med skruvmejsel eller försöker starta via moderkortets startknapp så händer absolut ingenting, nada.

Vad har jag testat

  • Jag har testat att ta bot hela grafikkortet, samt PCIe kabeln ur PSUn för att eliminera att det är GPUn som är trasig och förhindrar en boot.

  • Jag har också dragit ur alla kablar mellan mitt nätaggregat och alla komponenter.

  • Mitt moderkort har två stycken CPU-strömkabeluttag, och jag har testat att köra med en och två.

  • Jag har satt om alla RAM-minnen. Samt testat med bara 2st stickor i.

Tyvärr har jag ingen liten högtalare för moderkortet som jag kan koppla in och kolla om den spottar något felmeddelande i pipform, jag ska försöka springa in på webhallen och köpa en imorgon.

OBS: Vill säga att jag även har jump-startat nätagget med min ATX Bridging Plug för att läkagetesta min loop, vilket fungerade; därefter stod pumpen och kämpade i tolv timmar utan läkage innan jag bestämde att det räckte.

Vad tycker ni jag borde testa? Det känns som att jag trampar i ett träsk just nu utan information att gå på.

Permalänk
Medlem

Har du något kopplat till Cpu_fan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

Det är nog mycket möjligt att problemet ligger hos SSD:n eftersom det är en Gen 4 SSD, och Intel har inte kommit så långt i utvecklingen än. Ska du köra med Pcie 4 måste du köpa AMD.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@fsser Hej, yes, jag har min Pump och Reservoir combo kopplat till CPU_FAN, samt får den ström från Peripheral sladden från PSUn.

Permalänk
Medlem

@Donnerstal intressant, från det jag läst på så stod det att det skulle gå, bara att hastigheten skulle vara begränsad för PCIe 3's maxspeed.

Permalänk
Viking
Skrivet av qvantry:

@Donnerstal intressant, från det jag läst på så stod det att det skulle gå, bara att hastigheten skulle vara begränsad för PCIe 3's maxspeed.

Jaha, det vet jag inget om. Men det stod på Inet nu när jag tittade att det skulle gå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Oavsett ska jag testa att koppla ur den, absolut värt ett försök!

Permalänk
Medlem

Låter som du har någon form av kortslutning. Jag skulle rycka ur moderkortet och bygga datorn på en plastpåsen moderkortet låg i med så få komponenter som behövs för att säkerställa att inte moderkortet är paj.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

@Donnerstal Hej igen, jag har testat utan SSDn också, men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@KeyPakt Tja, tack för tipset, det kan dock bli problematiskt i och med att jag redan har fyllt hela min loop med min vätska när jag gjorde läkagetestet, och jag har ingen extra vätska, jag har heller ingen annan CPU-kylare som jag kan använda istället. Jag kanske kan tömma loopen och försöka bevara vätskan i en PET-flaska eller liknande.

Vad är vanligtvis orsaken till en kortslutning i moderkortet? Om det är felet, kan jag säkert inte få retur på det eftersom att jag var tvungen att klippa av en plastpigg(enligt manualen för CPU-blocket) för att få plats med skyddsplasten ovanför IOpanelen när vattenblocket för CPUn är monterat.... jävligt blåst av mig, jag borde verkligen testat systemet utan plastskydd först innan jag brydde mig om det estetiska ...

Permalänk
Medlem

Prova boota utan några strömkablar för CPU'n inkopplad. Detta leder naturligtvis inte till nån boot eller bild då CPU'n då inte kommer fungera men det vore intressant att se om din mammabräda kommer längre i processen och kan generera en felkod i DR Debug displayen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: Tack för tips! Ska absolut testa det imorgonbitti, så återkommer jag med info sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova boota utan några strömkablar för CPU'n inkopplad. Detta leder naturligtvis inte till nån boot eller bild då CPU'n då inte kommer fungera men det vore intressant att se om din mammabräda kommer längre i processen och kan generera en felkod i DR Debug displayen.

Hej igen, jag har prövat att starta utan någon ström till CPUn nu, men det visar inget felmeddelande nu heller, det är precis likadant som förut, det är verkligen som att peta på en död fisk, som har slutat med nervryckningar.

Den enda feedbacken jag ens får i huvudtaget från datorn, är när jag kopplar in min ATX Jumper bridge, då startar pumpen och vattnet körs runt felfritt, förutom det så börjar moderkortet lysa när jag kopplar in strömmen och slår på PSUn, mer exakt; heatsinken för chippet på moderkortet blinkar till och blir svart på 0.5sec ungefär, medan Reset CMOS och POWER knappen som sitter på IOPanelen lyser och förblir upplysta.

Permalänk

När du körde psu jumpstarter, hade du enbart vattenpumpen ikopplad till psu då? Eller va allt inkopplat från psu till moderkortet?
Övriga komponenter tänker jag på , cpu , gpu ssd mm
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

Hej igen, jag har prövat att starta utan någon ström till CPUn nu, men det visar inget felmeddelande nu heller, det är precis likadant som förut, det är verkligen som att peta på en död fisk, som har slutat med nervryckningar.

Den enda feedbacken jag ens får i huvudtaget från datorn, är när jag kopplar in min ATX Jumper bridge, då startar pumpen och vattnet körs runt felfritt, förutom det så börjar moderkortet lysa när jag kopplar in strömmen och slår på PSUn, mer exakt; heatsinken för chippet på moderkortet blinkar till och blir svart på 0.5sec ungefär, medan Reset CMOS och POWER knappen som sitter på IOPanelen lyser och förblir upplysta.

Inga utav dessa knappar(Reset CMOS och POWER) är i intryckt läge på IO panelen.
Ingen annan kringutrustning som är inkopplad som typ sata kablar eller rgb?

Har du testat att ändra dessa switchar så att du kan pröva med dual bios funktionen
Sidan 25 i manualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

När du körde psu jumpstarter, hade du enbart vattenpumpen ikopplad till psu då? Eller va allt inkopplat från psu till moderkortet?
Övriga komponenter tänker jag på , cpu , gpu ssd mm
Skickades från m.sweclockers.com

När jag gjorde det orginella testet var inget utom pumpen inkopplad, har även testat i efterhand när jag vet att den inte läcker, då har allt varit inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Inga utav dessa knappar(Reset CMOS och POWER) är i intryckt läge på IO panelen.
Ingen annan kringutrustning som är inkopplad som typ sata kablar eller rgb?

Har du testat att ändra dessa switchar så att du kan pröva med dual bios funktionen
Sidan 25 i manualen

Tjena, tack för svar, lärde mig något nytt här, aldrig hört talas om dessa funktioner tidigare. Jag hade allt inkopplat när jag första gången skulle testa datorn, men därefter har jag kopplat ur RGB, SATA, M2, GPU, olika RAM utan resultat.

Det verkar också som om att moderkortet kom inställt på Dual BIOS; den står nu på Main BIOS i BIOS_SW, samt Dual BIOS i SB, och jag har inte pillat på dem förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Inga utav dessa knappar(Reset CMOS och POWER) är i intryckt läge på IO panelen.

Ursäkta dum fråga, men inte i intryckt läge på IOPanelen, hur kommer jag åt dem annars?

Permalänk
Medlem

Gissar att det är nätaggsrelaterat. Har du ett extra du kan testa med?

fick nämligen exakt samma problem med grabbens burk. (Visade sig att nätagget hade dött).

Innan du börjar felsöka nätagget... Kolla hur dessa sitter:

Kör du med separata kablar? Eller med en kabel som splittras i två 8-pin?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Gissar att det är nätaggsrelaterat. Har du ett extra du kan testa med?

fick nämligen exakt samma problem med grabbens burk. (Visade sig att nätagget hade dött).

Hmm, svårt att tro att det är nätagget iom att jag användt det för att läkagetesta, samt att jag får led på moderkortet när jag sätter på det osv? Jag har ett annat som jag kan testa med dock.

Permalänk
Medlem

@qvantry: Om du kör med en kabel som splittras till två 8-pin, testa kör med två separata kablar.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Kör du med separata kablar? Eller med en kabel som splittras i två 8-pin?

Kör med två separata kablar, helt 100 att jag inte fick med en som splittras i två 8-pins, letade nämligen efter det.

Permalänk
Medlem

@qvantry: ok... hmmm... Har du kontrollerat så att de sitter ordentligt? Både i nätagget och i moderkortet?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Googlade... Första som dök upp var: https://www.pcgamer.com/5-reasons-your-new-pc-wont-boot/

Bilden är på just ditt moderkort. Värt att undersöka om frontpanel-kontakterna sitter som de ska.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@qvantry: ok... hmmm... Har du kontrollerat så att de sitter ordentligt? Både i nätagget och i moderkortet?

Yup, har dubbelcheckat och dragit ur samt i alla kablar säkert 5 gånger, också dragit ur och in alla ram minnen osv

Skrivet av martak:

Googlade... Första som dök upp var: https://www.pcgamer.com/5-reasons-your-new-pc-wont-boot/

Bilden är på just ditt moderkort. Värt att undersöka om frontpanel-kontakterna sitter som de ska.

Har pillat på dem hundra gånger nu känns det som, har också försökt starta via on-board power button utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvantry:

Ursäkta dum fråga, men inte i intryckt läge på IOPanelen, hur kommer jag åt dem annars?

Har Gigabyte moderkort med annan modell, och de kan ibland kiva lite om man trycker in dom så kan det bli att de inte kommer helt ut det var därför som jag frågade

Permalänk
Medlem

@qvantry: Gissar att du inte uppdaterat bios heller i och med att den inte postar, så kan ju vara disken den inte gillar.
Jag fick köra med en gammal "fuldisk" uppdatera bios, sedan så gillade mitt moderkort min M2-disk.

kan ju vara något liknande för dig.

Har du en "fuldisk" att testa med?

Edit: Tycker dock ändå att den borde posta...
Du kan ju testa köra utan grafikkortet en gång också (enkelt att testa i alla fall).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har Gigabyte moderkort med annan modell, och de kan ibland kiva lite om man trycker in dom så kan det bli att de inte kommer helt ut det var därför som jag frågade

Då är jag med, tack för uppklarningen, har klickat på dem flertal gånger, och är bombsäker på att de kommer ut, så det kan inte vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@qvantry: Gissar att du inte uppdaterat bios heller i och med att den inte postar, så kan ju vara disken den inte gillar.
Jag fick köra med en gammal "fuldisk" uppdatera bios, sedan så gillade mitt moderkort min M2-disk.

kan ju vara något liknande för dig.

Har du en "fuldisk" att testa med?

Nope, har inte kommit till BIOS uppdatering än, jag har absolut en fuldisk att lira med, men har till och med testat att försöka POSTa utan m2 och HDD ikopplad, samt med endast HDD med samma resultat, ska testa byta nätagg och ram från min andra burk nu. Kan tyvärr inte testa det moderkortet iom att det är annan socket. Börjar bli bombsäker att det är moderkortet som strular :/

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att det inte är någon böjd pin på processorn.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart