Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du sliter på utrustningen på det sättet. Pannan expanderar/krymper med temperaturskiftningarna, bästa för pannan är konstant temperatur, så högst osäkert om du sparar något i längden på att spara någon krona på elförbrukningen.

Det är en Bosch luft/vatten VP och den håller aldrig konstant temperatur så det är nog lugnt. Den ändrar setpoint för både framledning (värme) och varmvatten baserat på utetempen mycket oftare än vad jag ändrar baserat på elpriset. Idag har det varit billig el hela dagen så jag har inte påverkat värmen alls men pumpen har ändrat setpoint för framledningstempen 21 gånger idag.

Varmvattentemperaturen sjunker ca 8 grader på ett dygn och det är typ samma om man låter den köra auto uppvärmning. När jag kör auto värmer den ca 1,5 gånger per dag mot nu bara en gång. Den stora skillnaden är att jag nu kan bestämma när uppvärmningen sker.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja och nej. Man kan alltid bränna pengar men jag tycker jag har svårt att hitta saker som faktiskt ger mig glädje så det är värt det. Sparar en hel del men jag vet inte riktigt varför jag sparar för det finns inget mål med sparandet egentligen. Vilket är varför mina pengar sitter fast på lönekontot till 0% ränta, ser inte anledningen att ta en risk och investera pengarna när jag inte har någon vision för vad jag skulle göra med mer pengar.

För att inte någon skall tro att jag är för dryg så kan jag säga att jag vet att det är en lyxig situation. Den kommer dock av att jag inte bryr mig ett jota om status med mera utan är i grunden nöjd bara jag kan vara hemma med frun och ha en dator så jag kan spela med vänner.

Själv sparar jag för att få mer ledig tid. Vill gå ner i arbetstid och pensioneras vid lämplig ålder och inte 70

Men ja, jag saknar väldigt lite, känns verkligen inte som att jag behöver spendera mer till vardags i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Själv sparar jag för att få mer ledig tid. Vill gå ner i arbetstid och pensioneras vid lämplig ålder och inte 70

Men ja, jag saknar väldigt lite, känns verkligen inte som att jag behöver spendera mer till vardags i alla fall.

Så kände jag förut faktiskt, tills jag hittade rätt roll och företag. Det var min motivation till att börja tjäna bra från början men sen försvann det när jag hittade rätt. Jag behövde bara få känna att jag var fri att bestämma själv och arbeta på mina villkor. Jag tycker också mitt arbete är genuint roligt, var sjukskriven ett tag för några år sedan och jag längtade bara tillbaka till jobbet faktiskt.

Men jag kan helt förstå varför det är något man sparar för faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ingen som har problemet att finna något att spendera pengarna på? Antar att det är lite ovanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Resor. Det finns ingen övre gräns egentligen. Är en resa för billig byter du ut hotellet bara.

Permalänk
Medlem

Aldrig gå till affären och handla på väg hem från träningen.
Ett par veckors karenstid innan ett större köp. Det brukar räcka för att habegäret ska gå över om det är något jag inte är säker på att jag verkligen "behöver" (ny dator, bil osv).

Permalänk
Medlem

Försöker leva hälsosamt för att minimera risken för sjukskrivningar eller andra hälsoproblem som kommer påverka min inkomst negativt.
Och försöker sälja av så mkt jag kan medans det fortfarande har något värde och kan nyttjas av andra.
Fokusera på kvalitet (som oftast håller längre) när jag köper saker.

Permalänk
Medlem

Matlåda istället för "dagens lunch" Sparar ca 13000:- om året

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Matlåda istället för "dagens lunch" Sparar ca 13000:- om året

Matlåda istället för "dagens lunch" jag sparar 0:- men får bättre råvaror

Permalänk
Medlem

Det var något argument ett par sidor tillbaka där man hellre köpte lunch istället för att tappa livslust över tråkig mat, men då har man nog rätt dålig fantasi kring sin matlagning. Jag förstår helt klart att man kan tycka det är fruktansvärt om en torr torsk eller köttfärssås är det enda som dansar i huvudet, men jäääklar vad trångsynt det känns. Att vandra in i en större mataffär ger gränslösa möjligheter, och med YouTube-kanaler som spottar ur sig enkla recept varje dag är det enklare än någonsin att hitta inspiration. Att då ge max två timmar per vecka för att säkra matlådor är värt det i min bok.

Däremot köper jag helt klart att man kan se det som en befogad utgift. Alla är vi inte intresserade av matlagning, ens lite grann. Och givetvis kan man kosta på sig 90-120:- om dagen under arbetsveckan, ifall inkomsten har en bekväm buffert.

Det kan ju vara så att jag är snål, men så har livet inte varit särskilt stabilt eller bekvämt senaste åren. Hellre att jag använder dessa tusentals kronor till smartare investeringar för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det var något argument ett par sidor tillbaka där man hellre köpte lunch istället för att tappa livslust över tråkig mat, men då har man nog rätt dålig fantasi kring sin matlagning. Jag förstår helt klart att man kan tycka det är fruktansvärt om en torr torsk eller köttfärssås är det enda som dansar i huvudet, men jäääklar vad trångsynt det känns. Att vandra in i en större mataffär ger gränslösa möjligheter, och med YouTube-kanaler som spottar ur sig enkla recept varje dag är det enklare än någonsin att hitta inspiration. Att då ge max två timmar per vecka för att säkra matlådor är värt det i min bok.

Däremot köper jag helt klart att man kan se det som en befogad utgift. Alla är vi inte intresserade av matlagning, ens lite grann. Och givetvis kan man kosta på sig 90-120:- om dagen under arbetsveckan, ifall inkomsten har en bekväm buffert.

Det kan ju vara så att jag är snål, men så har livet inte varit särskilt stabilt eller bekvämt senaste åren. Hellre att jag använder dessa tusentals kronor till smartare investeringar för framtiden.

Sant. 120:- kostar dagens runt min arbetsplats. Idag lagade jag 6 matlådor som totalt kostade runt 300:- Då har jag en hel del ingredienser över, så kanske 30:- per låda om jag krystar.
Vad jag gjorde idag? Inte on topic kanske, men glutenfri pasta med quornfärs ala bolognese.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en sån här för 2-3 år sedan, inte gått till frisören sen dess. Har säkert sparat 5-6 tusen på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tror du på det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså inget argument varför du skulle behålla pengar som du "inte ens vet vad du ska göra av".

Att ha pengar som du "behöver tips på vad du ska spendera på" är liksom ett solklart argument på varför du inte förtjänar dem, lol.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Du har alltså inget argument varför du skulle behålla pengar som du "inte ens vet vad du ska göra av".

Att ha pengar som du "behöver tips på vad du ska spendera på" är liksom ett solklart argument på varför du inte förtjänar dem, lol.

Nej jag behöver inte ha några förslag på vad man kan spendera pengar på.

Undrade bara om någon har det motsatta problemet. För är det något som folk har problem med så är det ju just att kunna spara pengar. Och det verkar oftast inte ha någon betydelse hur mycket man än tjänar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan helt ärligt säga att jag inte skulle ha problem med att spendera pengar oavsett hur rik jag var. Inte ens om jag hade hundratals miljarder skulle det vara ett bekymmer... Men då är vi långt förbi "prylar".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har ett mål med ekonomisk frihet som sporrar mig. Bör vara där om 12-15 år. Vill ni få bättre ekonomi så följ min instagram

https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Ekonomisk frihet? Menar du en ekonomi som innebär att du inte behöver jobba mer?

Jag har räknat på hur mycket jag skulle behöva ha för att kunna sluta jobba och ändå få en levnadsstandard som är minst den jag har i dag. Det handlar om minst ca 15 miljoner, investerade så att avkastningen över tid blir så stor att jag kan plocka ut tre procent årligen (att leva på) och ha några procent avkastning ytterligare över för att kompensera för inflation och fluktuationer. Jag kommer aldrig att nå dit, det vet jag helt säkert.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag har ett mål med ekonomisk frihet som sporrar mig. Bör vara där om 12-15 år. Vill ni få bättre ekonomi så följ min instagram

https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/

Om du med ekonomiskt fri menar sluta jobba så låter det som att du borde bygga upp något som ger passiva inkomster eller något som ger inkomster för ganska lite underhållsarbete. Då slipper du vänta 12-15 år på att känna frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Aha, det är du som lurkar där. Gillar din instagram.

Tror du förväxlar mig med någon, jag har inte instragram alls :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattiiss:

Jag har ett mål med ekonomisk frihet som sporrar mig. Bör vara där om 12-15 år. Vill ni få bättre ekonomi så följ min instagram

https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/

Aha, det är du som lurkar där. Gillar din instagram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ekonomisk frihet? Menar du en ekonomi som innebär att du inte behöver jobba mer?

Jag har räknat på hur mycket jag skulle behöva ha för att kunna sluta jobba och ändå få en levnadsstandard som är minst den jag har i dag. Det handlar om minst ca 15 miljoner, investerade så att avkastningen över tid blir så stor att jag kan plocka ut tre procent årligen (att leva på) och ha några procent avkastning ytterligare över för att kompensera för inflation och fluktuationer. Jag kommer aldrig att nå dit, det vet jag helt säkert.

Oj, det lät som höga utgifter Jag och min sambo behöver ca 6 000 000 kr för att kunna leva på som vi gör idag. Har ca 15 - 20 000 kr i utgifter i månaden så räknat med att ha detta på 4 % avkastning per år i snitt. Genom mitt egna sparande så är jag där inom 13 år om det går som det gjort tidigare. Räknar jag med min sambos sparande är vi där inom 10 år men man vet ju aldrig hur det ser ut så därför räknar jag enbart med mitt eget.

Skrivet av Aktsu:

Om du med ekonomiskt fri menar sluta jobba så låter det som att du borde bygga upp något som ger passiva inkomster eller något som ger inkomster för ganska lite underhållsarbete. Då slipper du vänta 12-15 år på att känna frihet.

Ja, jag har tänkt köpa fastighet och hyra ut, måste dock räkna mer på det för att se om det blir värt det

Skrivet av anon2110:

Aha, det är du som lurkar där. Gillar din instagram.

Ja, haha, vad roligt! Försöker göra bra bilder och skriva utifrån vetenskap iaf

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Verkar vara känsligt ämne med matlådor men storkok sparar man både tid och pengar på kontra laga middag varje kväll.

Ex söndag, gör potatismos, hemmagjorda vegobullar + lite grönsaker.
Tidsåtgång ca 90 minuter. Antal matlådor
18 (måndag-torsdag är det lunch och middag, + fredag lunch) för två. Matvarorna kostade ungefär 250 så typ 14 kr matlådan.
Tjejen storhandlade i början av månaden, tidsåtgång ca 1 timme, hämtar henne med alla varor påväg hem från jobbet

90 minuter för maten 15 minuter för att handla totalt då 105 minuter i veckan för att fixa lunch + middag för alla veckodagarna. Ser inte hur man inte sparar både tid och pengar med storkok kontra att laga dagligen och lägga till en matlåda nästa dag osv. I snitt blev alltså matkostanden för denna veckan 14 kr lådan, och 5.8 minuter per låda 🤷‍♂️ kan även tillägga att maten jag gör är betydligt godare än alla lunchställen i närheten upp till 120kr klassen, så det tar inte ens emot att laga maten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Verkar vara känsligt ämne med matlådor men storkok sparar man både tid och pengar på kontra laga middag varje kväll.

Ex söndag, gör potatismos, hemmagjorda vegobullar + lite grönsaker.
Tidsåtgång ca 90 minuter. Antal matlådor
18 (måndag-torsdag är det lunch och middag, + fredag lunch) för två. Matvarorna kostade ungefär 250 så typ 14 kr matlådan.
Tjejen storhandlade i början av månaden, tidsåtgång ca 1 timme, hämtar henne med alla varor påväg hem från jobbet

90 minuter för maten 15 minuter för att handla totalt då 105 minuter i veckan för att fixa lunch + middag för alla veckodagarna. Ser inte hur man inte sparar både tid och pengar med storkok kontra att laga dagligen och lägga till en matlåda nästa dag osv. I snitt blev alltså matkostanden för denna veckan 14 kr lådan, och 5.8 minuter per låda 🤷‍♂️ kan även tillägga att maten jag gör är betydligt godare än alla lunchställen i närheten upp till 120kr klassen, så det tar inte ens emot att laga maten

Skickades från m.sweclockers.com

Ni käkar alltså samma maträtt under hela veckan? Både lunch och middag?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ni käkar alltså samma maträtt under hela veckan? Både lunch och middag?!

Jepp, för en del är det tråkigt men vi gillar det som fan, framförallt när vi båda kommer hem mellan 19:30-20 efter jobb och träning, då orkar ingen av oss laga mat Gör man tillräckligt godmat fungerar det utmärkt, iallfall för oss, inte för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Oj, det lät som höga utgifter Jag och min sambo behöver ca 6 000 000 kr för att kunna leva på som vi gör idag. Har ca 15 - 20 000 kr i utgifter i månaden så räknat med att ha detta på 4 % avkastning per år i snitt.

Nä, jag vill ha ungefär 25 efter skatt. Beloppet som krävs för att överleva utan att kunna köpa saker utöver mat och sånt, är mycket lägre. Sen glömmer ju du inflation. Jag räknar med netto tre procents avkastning som är uthålligt att plocka ut utan att avkastningen minskar över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man kan spara 50 000kr på att itudela tabletter till diskmaskinen under en livstid. Man kan spara 200 000kr på att använda pulver i stället för tabletter. Själv sparar jag 400 000 kr på att inte köpa diskmaskin och äta direkt ur kastrullen eller stekpannan när jag äter ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nä, jag vill ha ungefär 25 efter skatt. Beloppet som krävs för att överleva utan att kunna köpa saker utöver mat och sånt, är mycket lägre. Sen glömmer ju du inflation. Jag räknar med netto tre procents avkastning som är uthålligt att plocka ut utan att avkastningen minskar över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömmer inflation? har jag 6 MSEK som ger ca 8 % avkastning och jag tar ut 4 %, då har jag räknat med 2 % inflation eller hur tänker du?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Glömmer inflation? har jag 6 MSEK som ger ca 8 % avkastning och jag tar ut 4 %, då har jag räknat med 2 % inflation eller hur tänker du?

Jag är inte lika optimistisk. Åtta procent är mycket, och ett år kanske det blir minus, så då får man nalla av grundkapitalet. Därför bra med extra avkastning för att kompensera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Glömmer inflation? har jag 6 MSEK som ger ca 8 % avkastning och jag tar ut 4 %, då har jag räknat med 2 % inflation eller hur tänker du?

Vad har du placerat i som ger dig 8% varje år?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Man kan spara 50 000kr på att itudela tabletter till diskmaskinen under en livstid. Man kan spara 200 000kr på att använda pulver i stället för tabletter. Själv sparar jag 400 000 kr på att inte köpa diskmaskin och äta direkt ur kastrullen eller stekpannan när jag äter ensam.

Och hur bra stämmer detta?

Brukar räkna ungefär 1kr/disk på diskmedlet. Det bli i snitt en disk varje dag för oss, två personer. Dvs 365kr per år med nuvarande prisnivå. För att spara 50 öre per disk måste vi köra en maskin om dagen i 273 år och även om vetenskapen går framåt så tror inte jag att jag kommer att kunna fira 300 år innan jag loggar ut på livstid.

Sparar en jäkla massa tid och får livskvalitet för den kronan diskmedel som går år per dag.

Sen ska man iofs inte räkna på sånt som är halvt uppenbart trolleri

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Och hur bra stämmer detta?

Brukar räkna ungefär 1kr/disk på diskmedlet. Det bli i snitt en disk varje dag för oss, två personer. Dvs 365kr per år med nuvarande prisnivå. För att spara 50 öre per disk måste vi köra en maskin om dagen i 273 år och även om vetenskapen går framåt så tror inte jag att jag kommer att kunna fira 300 år innan jag loggar ut på livstid.

Sparar en jäkla massa tid och får livskvalitet för den kronan diskmedel som går år per dag.

Sen ska man iofs inte räkna på sånt som är halvt uppenbart trolleri

Jag fick uppgifterna från Handelsbankens ekonomi tv efn.se !

Skickades från m.sweclockers.com