Garantiärende , lösning acceptabel ?

Garantiärende , lösning acceptabel ?

i korta drag
Om ni har en produkt, visar sig vara fel på den. Garanti tid kvar. Butik testar och konstaterar fel, ok, garanti kvar, ok.
Och plockar fram ersättnings produkt.
Borde då inte värdet på produkten i inköps pris spegla ersättnings produktens pris oxå ?
Och inte gå på "ersättningsproduktens" likvärdighet enbart ?. ( Och inte heller över allt mätt som helt likvärdig prestandamässigt visar det sig i efterhand ).

Ersättningsproduktens pris ligger 20% 19,nånting ) lägre än inköpts produkt.
och är av ett extremt helt annat utseende och i mina ögon kvalitet och funktionalitet.
Vilket speciellt spelar en stor roll när man sitter med ett chassi och härdade glas sidor. saknar även RGB'n.

Med möjligheten att lägga till pengar för att komma upp till en ersättningsprodukt ja, men värdet utgår dock ifrån ersättnings produktens 20% lägre pris. så för att få en ersättnings produkt med samma "design/layout" skulle kosta en betydlig slant extra, att lägga till för att eventuellt skutta upp ett hack eller två i prestanda skulle kosta, låt oss säga, Nästan lika mycket som inköpt produkt som skall bytas ut...

Och som extra salt på. Så fanns inte ens tanken på att uppdatera ovan nämnd del föräns när nästa generation eventuellt ser marknadens ljus.

Hur resonerar gemene man ?, är detta en normal lösning ?, skall man finna sig i det ?,

Har funderat på detta i veckor nu men kände det kunde va intressant att se hur andra resonerar.

Mvh
Zejtan

Vad är det för produkt det handlar om? Grafikkort? Moderkort?

Skrivet av Zejtan:

i korta drag
Om ni har en produkt, visar sig vara fel på den. Garanti tid kvar. Butik testar och konstaterar fel, ok, garanti kvar, ok.
Och plockar fram ersättnings produkt.
Borde då inte värdet på produkten i inköps pris spegla ersättnings produktens pris oxå ?
Och inte gå på "ersättningsproduktens" likvärdighet enbart ?. ( Och inte heller över allt mätt som helt likvärdig prestandamässigt visar det sig i efterhand ).

Ersättningsproduktens pris ligger 20% 19,nånting ) lägre än inköpts produkt.
och är av ett extremt helt annat utseende och i mina ögon kvalitet och funktionalitet.
Vilket speciellt spelar en stor roll när man sitter med ett chassi och härdade glas sidor. saknar även RGB'n.

Med möjligheten att lägga till pengar för att komma upp till en ersättningsprodukt ja, men värdet utgår dock ifrån ersättnings produktens 20% lägre pris. så för att få en ersättnings produkt med samma "design/layout" skulle kosta en betydlig slant extra, att lägga till för att eventuellt skutta upp ett hack eller två i prestanda skulle kosta, låt oss säga, Nästan lika mycket som inköpt produkt som skall bytas ut...

Och som extra salt på. Så fanns inte ens tanken på att uppdatera ovan nämnd del föräns när nästa generation eventuellt ser marknadens ljus.

Hur resonerar gemene man ?, är detta en normal lösning ?, skall man finna sig i det ?,

Har funderat på detta i veckor nu men kände det kunde va intressant att se hur andra resonerar.

Mvh
Zejtan

Skiljer sig utseendet på produkten som du blivit erbjuden och utseendet är viktigt för dig så har du ju inte blivit erbjuden en likvärdig produkt.

Hade själv samma problem när det gällde en projektor, de ville ge mig en svart jag hade en vit .
Slutade med att jag prestandamässigt fick en bättre och dyrare projektor än den jag hade innan för att att vit inte fanns kvar ...

Normalt sett så är likvärdig produkt normen. Så länge din produkt inte finns i deras sortiment längre såklart. Annars ska man väl ha en likadan produkt tillbaka.

Lite mer info tack!

Säg att ett 1080 gått sönder men inte längre finns inlager så skulle ett 2070 kunna ersätta men kunden måste ju acceptera ersättande varan. Har du ett eget förslag på ersättande vara kan du fråga vad de tycker. Färg, form, ljud och design är definitivt viktiga parametrar inte bara prestanda som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle värdet spela roll? Det är form och funktion man köper, och det är det som ska ersättas eller lagas, man ska inte dra fördel av att en vara går sönder, garanti m.m. är menat för att ersätta som att skada aldrig skett.

Nu, det ska vara med allt inom form och funktion, kan inkludera färg, storlek, extra funktion som 3,5 hörlursjack m.m.

att få uppgradera vid garanti ärenden ser jag som en bonus om en säljare erbjuder, men det är när det annars finns en likvärdig ersättningsprodukt tillgänglig, man ska inte behöva betala om det är enda alternativet för ersätta en vara i övrigt.

Likvärdig måste räknas utifrån kundens behov.

Det kan t ex handla om att man valt ett Nvidia-grafikkort för att kunna använda CUDA-beräkningar, och då duger inget AMD-kort. Det kan också vara så att man valt ett kort med en specifik storlek för att få plats i ett litet chassi, och då funkar inte ett kort som är för stort.

Hmm jag har alltid fått pengarna tillbaka när produkten utgått ur sortimentet om jag inte varit nöjd med ersättningsprodukten eller dom inte haft någon produkt som kunde ersätta den trasiga.

senast var en dell dator jag köpte i andra hand för ett par år sedan, dell kunde inte ersätta den med likvärdig produkt så dom betalade mig vad första killen betalat i inköp.

Jag tycker du skriver alldeles för luddigt och jag har svårt att förstå vad du menar. Du måste vara mer specifik i vad som hänt och vad det är för sorts komponent vi pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett grafik kort. 1080 TI, mer exakt
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TGAMINGOC-BLACK...

Ersättning som erbjöds kan jag inte hitta bild på just nu, och verkar som om inköps stället inte saluför det märket heller längre då dom inte har kvar varken det kortet, eller ens det märket. Det va iallafall en modell som inte ens är i närheten av att likna det jag har. Va inte ens i samma färg vill jag minnas.
har till och med letat i mail korgen nu i desperation och hela mail konversationen är bortblåst !.
därav tatt lite tid innan jag svara.

jimjans: Helt enig, och ja, utseendet har ganska stor betydelse, när man valde att köpa ett chassi som visar allt.

walkiii: enig, men när samma inte finns längre, och "likvärdig" enbart är likvärdig Delvis, och speciellt inte ens är i närheten av utseende mässigt lik, så blir det ganska "fel".
Blir lixxom lite Roy å rogers mack när han skall hämta Saaben dom inte hittar å frågar om han inte kan ta en opel istället känsla över det hela...

Skrivet av Zejtan:

i korta drag
Om ni har en produkt, visar sig vara fel på den. Garanti tid kvar. Butik testar och konstaterar fel, ok, garanti kvar, ok.
Och plockar fram ersättnings produkt.
Borde då inte värdet på produkten i inköps pris spegla ersättnings produktens pris oxå ?
Och inte gå på "ersättningsproduktens" likvärdighet enbart ?. ( Och inte heller över allt mätt som helt likvärdig prestandamässigt visar det sig i efterhand ).

Ersättningsproduktens pris ligger 20% 19,nånting ) lägre än inköpts produkt.
och är av ett extremt helt annat utseende och i mina ögon kvalitet och funktionalitet.
Vilket speciellt spelar en stor roll när man sitter med ett chassi och härdade glas sidor. saknar även RGB'n.

Med möjligheten att lägga till pengar för att komma upp till en ersättningsprodukt ja, men värdet utgår dock ifrån ersättnings produktens 20% lägre pris. så för att få en ersättnings produkt med samma "design/layout" skulle kosta en betydlig slant extra, att lägga till för att eventuellt skutta upp ett hack eller två i prestanda skulle kosta, låt oss säga, Nästan lika mycket som inköpt produkt som skall bytas ut...

Och som extra salt på. Så fanns inte ens tanken på att uppdatera ovan nämnd del föräns när nästa generation eventuellt ser marknadens ljus.

Hur resonerar gemene man ?, är detta en normal lösning ?, skall man finna sig i det ?,

Har funderat på detta i veckor nu men kände det kunde va intressant att se hur andra resonerar.

Mvh
Zejtan

Det fetstilta är det som är viktigt inte kostnaden. Får du ett exakt likadant i ersättning så spelar det ju ingen roll om det bara kostar hälften av det du köpte det för. Likadant ska det inte spela någon roll om det nu kostar det dubbla.

Är det en vara som inte säljs överhuvudtaget längre, eller är det bara det stället som inte säljer den längre, viss skillnad där.

Men du får påpeka de egenskaper du tycker är viktiga och som den gamla produkten har och säga att du vill ha det i den nya också (viss kvalitetsnivå kan ju ingå där).

Kort sagt, du ska inte behöva godkänna en sämre produkt än den du hade.

Som man sett ett antal gånger nu det senaste så försöker säljaren få köparen att ta smällen när något går fel.

Skrivet av medbor:

Säg att ett 1080 gått sönder men inte längre finns inlager så skulle ett 2070 kunna ersätta men kunden måste ju acceptera ersättande varan. Har du ett eget förslag på ersättande vara kan du fråga vad de tycker. Färg, form, ljud och design är definitivt viktiga parametrar inte bara prestanda som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

precis.

Skrivet av aragon:

Hmm jag har alltid fått pengarna tillbaka när produkten utgått ur sortimentet om jag inte varit nöjd med ersättningsprodukten eller dom inte haft någon produkt som kunde ersätta den trasiga.

senast var en dell dator jag köpte i andra hand för ett par år sedan, dell kunde inte ersätta den med likvärdig produkt så dom betalade mig vad första killen betalat i inköp.

Va inte aktuellt att få tillbacka värdet, och varför skulle dom ge mig det när jag inte ens kan få värdet på kortet som jag köpte det för som start för att ev utifrån det lägga till pengar för en uppgradering.
Det var här problemet visade sig när jag kollade på deras ersätningskort av en modell som är ganska exakt likt mitt kort, och även låg inom 200 kronor i samma pris, fast lägre. Men det visade sig dså att dom ville ersätta med ett kort som inte liknar nånstans samt va 1900 kronor billigare.
Så om jag skulle lägga till pengar, så måste jag först lägga till 1900 kronor för att komma upp till värdet på mitt kort. Och sedan efgter det, lägga till pengar för en eventuell uppgradering...

Som ersättning för ett 1080 Ti anser jag att det enda acceptabla är 2080 som minimum. Om man använder det på ett sätt där VRAM-kapaciteten är kritisk, så är det egentligen upp på 2080 Ti-nivå som krävs (11 GB vs 8 GB för 2080).

Skrivet av Zejtan:

Det är ett grafik kort. 1080 TI, mer exakt
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TGAMINGOC-BLACK...
https://static.gigabyte.com/Product/3/6374/2017070719190495_big.png

Ersättning som erbjöds kan jag inte hitta bild på just nu, och verkar som om inköps stället inte saluför det märket heller längre då dom inte har kvar varken det kortet, eller ens det märket. Det va iallafall en modell som inte ens är i närheten av att likna det jag har. Va inte ens i samma färg vill jag minnas.
har till och med letat i mail korgen nu i desperation och hela mail konversationen är bortblåst !.
därav tatt lite tid innan jag svara.

jimjans: Helt enig, och ja, utseendet har ganska stor betydelse, när man valde att köpa ett chassi som visar allt.

walkiii: enig, men när samma inte finns längre, och "likvärdig" enbart är likvärdig Delvis, och speciellt inte ens är i närheten av utseende mässigt lik, så blir det ganska "fel".
Blir lixxom lite Roy å rogers mack när han skall hämta Saaben dom inte hittar å frågar om han inte kan ta en opel istället känsla över det hela...

Exakt vilken modell blev du då erbjuden istället för detta?

Skrivet av Åsa-Nisse:

Det fetstilta är det som är viktigt inte kostnaden. Får du ett exakt likadant i ersättning så spelar det ju ingen roll om det bara kostar hälften av det du köpte det för. Likadant ska det inte spela någon roll om det nu kostar det dubbla.

Är det en vara som inte säljs överhuvudtaget längre, eller är det bara det stället som inte säljer den längre, viss skillnad där.

Men du får påpeka de egenskaper du tycker är viktiga och som den gamla produkten har och säga att du vill ha det i den nya också (viss kvalitetsnivå kan ju ingå där).

Kort sagt, du ska inte behöva godkänna en sämre produkt än den du hade.

Som man sett ett antal gånger nu det senaste så försöker säljaren få köparen att ta smällen när något går fel.

Hade jag fått möjligheten att få kort modelen dom vill ersätta med, i samma prisklass, och inte det absolut billigaste som finns att frambringa av den modelen i deras hylla, så hade jag varit nöjd med den lösningen. Och ännu mer nöjd om jag då fått möjligheten att lägga till pengar för att uppgradera på samma gång.

Har påpekat allt du nämner.
är så sjukt arg över att mailet är heöt borta från gmail kontot. fattar inte hur det försvunnit.

Håller med @Ragnvlad att det är ganska viktigt i sammanhanget. Annars har vi inte så mycket att ta ställning till enligt mig.

Skrivet av Ragnvlad:

Exakt vilken modell blev du då erbjuden istället för detta?

När jag var i butiken då felsökningen skedde, så tog säljaren fram ett 2070.
Det var där jag "sparkade bakut" med mycket diskusionner etc som slutade med att jag tog med kortet hem igen och tog dialogen med service avdelningen via mail.
Därav sedan skulle det tydligen ha varit ett 2070 super som erbjöds, men jag är fanken 99,98% säker på att det inte va ett super säljaren hade framme.

Skrivet av Forsgren:

Håller med @Ragnvlad att det är ganska viktigt i sammanhanget. Annars har vi inte så mycket att ta ställning till enligt mig.

Som jag skrev ovan, om ersättnings alternativet varit ett 2070 super. och utgått ifrån samma pris som mitt inköps pris. så hade jag varit nöjd. Och än mer nöjd om möjlighet för att lägga till pengar för att uppgradera från ett 2070 S.

Tilläggas skall även att jag erbjöds att dom kunde skicka in kortet på reparation.
men det kunde ta lååååång tid innan det kom tillbaka igen.

Skrivet av Zejtan:

Tilläggas skall även att jag erbjöds att dom kunde skicka in kortet på reparation.
men det kunde ta lååååång tid innan det kom tillbaka igen.

Kan vara ett alternativ, om du lyckas få ett tillfälligt "låne"kort under reparationstiden. Kanske inte likvärdigt men så datorn går att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Edvin-89:

Kan vara ett alternativ, om du lyckas få ett tillfälligt "låne"kort under reparationstiden. Kanske inte likvärdigt men så datorn går att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

blev aldrig nämnt nått lånekort när jag svarade med att jag inte kan sitta utan dator så länge.

Skrivet av Zejtan:

Va inte aktuellt att få tillbacka värdet, och varför skulle dom ge mig det när jag inte ens kan få värdet på kortet som jag köpte det för som start för att ev utifrån det lägga till pengar för en uppgradering.

Har du ens diskuterat detta med dem?
Eller tar du det bara förgivet att du inte får det?

Sen om du vill lägga pengar emellan för att köpa ett annat/bättre, så är det mig veterligen vad du betalade för det gamla som ska vara utgångspunkt för vad du ska betala som mellanskillnad inte vad ersättningskortet de erbjöd kostar.

@Zejtan:

Jag har jobbat i branschen och funderat en hel del på detta ämne, så här tänker jag.

Du "ärver/hittar/får" en pryl värde 10.000 kr. Den går sönder och du ringer ditt försäkringsbolag. "Jaja, vad har du betalat för den? Jaha ingenting, nej då ersätter vi ju den med ingenting ser du..." .. Nej det går du ju självfallet inte med på. Du vill ju bli ersatt med en LIKVÄRDIG produkt, eller summan pengar för att köpa en LIKVÄRDIG produkt.

Du ska sälja en TV på blocket. Du vann den i en tävling och TVn kostar ny 10 000 kr. Du kommer överens med köparen om att du ska sälja den för 9000 kr till denne. Ni är båda nöjda. Köparen dyker upp och ber om kvittot. På kvittot står det "0 kr, vinst. Garanti gäller 1 år med 3 års reklamationsrätt". Köparen säger "Du har ju inte betalat något för denna, jag tänker inte betala 9000 kr!"... Det är ju ganska orimligt eller hur? Skulle köparen gå till en affär och köpa en LIKVÄRDIG produkt kostar ju denna 10 000 kr, det spelar ju ingen roll vad du har betalat eller hur?

Du köper ett hus 1975. Du betalar 100 000kr. Ditt hus brinner ner 2020. Försäkringsbolaget frågar vad du betalade för huset... Ja ni förstår vart jag är på väg någonstans.

Det rimligaste är ju att bli ersatt på det sätt där du får en LIKVÄRDIG produkt som det du hade, oavsett vad den kostade att köpa och vad ersättningen kostar för garantin/försäkringen. Det problemet som uppstår dock, och där förstår jag dig helt, är när man köper vissa premium produkter. Laptops är bra exempel. Tekniken går framåt på kiselsidan, men inte särskilt mycket på chassi sidan. Du köper en premium dator med metallchassi, som är byggd som en pansarvagn med 250gb SSD, Full HD och 4 kärnor. Den går sönder och ersätts på garantin 2 år senare. Nu hittar man bara 250 SSD, Full HD och 4 kärnor i mellan/budgetsegmentet. Och i det prisspannet så har man inte råd att göra ett 1000 kr chassi till datorn. Butiken tycker "denna är likvärdig", men det är den ju tekniskt sätt inte då "metall chassi" var en anledning till att du köpte datorn. I dessa fall tycker jag man ska stå på sig och säga att det finns mer till datorn är processor/ssd storlek. Estetik är svårt. Jag tror att de flesta butiker skulle gå med på ditt argument "Jag vill inte ha en ersättningsdator som är rosa och har hello kitty över hela chassit", men när det är "Denna är grå, den andra svart" så blir det lurigt som fan. Då har du nog större chans att lyckas genom att hitta något annat, fel portar. Sämre kylare etc och sen argumentera för att det är anledningen till att det inte är en likvärdig produkt.

När mitt 1080Ti Gaming X trio brakade så blev jag erbjuden det billigaste 2080 återförsäljaren hade. Efter lite snack fram och tillbaka fick jag åtminstone ett 2080 Ventus (som jag sedan la mellanskillnad från). Tyckte det var helt OK, även om jag inte tyckte kylaren var motsvarande. Ett 2080Ti hade dock känts orimligt. Alternativet i mitt fall var att få pengarna tillbaka, vilket hade varit betydligt mindre än vad ett 2080 kostade.

Skrivet av Zejtan:

blev aldrig nämnt nått lånekort när jag svarade med att jag inte kan sitta utan dator så länge.

De själva kan inte tänka ut/gissa sig till alla eventuella lösningar som du känner dig nöjd med.
Om det är en lösning du själv skulle kunna tänka dig och är nöjd med så är det bara att föreslp.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Belzader:

Har du ens diskuterat detta med dem?
Eller tar du det bara förgivet att du inte får det?

Sen om du vill lägga pengar emellan för att köpa ett annat/bättre, så är det mig veterligen vad du betalade för det gamla som ska vara utgångspunkt för vad du ska betala som mellanskillnad inte vad ersättningskortet de erbjöd kostar.

varför skulle dom ge mig det när jag inte ens kan få värdet på kortet som jag köpte det för som start för att ev utifrån det lägga till pengar för en uppgradering.

Du "ärver/hittar/får" en pryl värde 10.000 kr. Den går sönder och du ringer ditt försäkringsbolag. "Jaja, vad har du betalat för den? Jaha ingenting, nej då ersätter vi ju den med ingenting ser du..." .. Nej det går du ju självfallet inte med på. Du vill ju bli ersatt med en LIKVÄRDIG produkt, eller summan pengar för att köpa en LIKVÄRDIG produkt.

Har du en värdering på "saken", så är ju försäkringen utifrån värderingen. Oavsett vad du betalat för den.

Du ska sälja en TV på blocket. Du vann den i en tävling och TVn kostar ny 10 000 kr. Du kommer överens med köparen om att du ska sälja den för 9000 kr till denne. Ni är båda nöjda. Köparen dyker upp och ber om kvittot. På kvittot står det "0 kr, vinst. Garanti gäller 1 år med 3 års reklamationsrätt". Köparen säger "Du har ju inte betalat något för denna, jag tänker inte betala 9000 kr!"... Det är ju ganska orimligt eller hur? Skulle köparen gå till en affär och köpa en LIKVÄRDIG produkt kostar ju denna 10 000 kr, det spelar ju ingen roll vad du har betalat eller hur?

Du svarar ju på frågan där själv ?, eller läser jag helt tokigt.
Eller, "Du har ju inte betalat något för denna, jag tänker inte betala 9000 kr" gör inte det då ?, ingen som tvingar han/hon att köpa tvn.
Hade jag stått i dörren påväg att köpa ett nytt grafik kort för 20000:- och "Nisse" annonserar att han skall sälja det kortet jag vill ha, 2000 under listpriset så är det ju 2000:- jag sparar, att han har haft flyt å vunnit det är ju bara att gratulera, tror du han vill ha swish eller banköverförning ?.

Du köper ett hus 1975. Du betalar 100 000kr. Ditt hus brinner ner 2020. Försäkringsbolaget frågar vad du betalade för huset... Ja ni förstår vart jag är på väg någonstans.

Nej. Du har en värdering på ett hus, utifrån försäkringen. Försäkrings värde, sen även en lös öres försäkring upp till x kronor.
Men !. Om du däremot har köpt ett hus, renoverat reparerat å allt för att få det fint. och har en markant värdeökning i huset. Och inte har gjort en omvärdering på det. Då kan du få kraftiga problem om det brinner ner och försäkringen säger att det va värt det du köpte det för efter att du renoverat för 2 miljoner.

Det rimligaste är ju att bli ersatt på det sätt där du får en LIKVÄRDIG produkt som det du hade, oavsett vad den kostade att köpa och vad ersättningen kostar för garantin/försäkringen. Det problemet som uppstår dock, och där förstår jag dig helt, är när man köper vissa premium produkter. Laptops är bra exempel. Tekniken går framåt på kiselsidan, men inte särskilt mycket på chassi sidan. Du köper en premium dator med metallchassi, som är byggd som en pansarvagn med 250gb SSD, Full HD och 4 kärnor. Den går sönder och ersätts på garantin 2 år senare. Nu hittar man bara 250 SSD, Full HD och 4 kärnor i mellan/budgetsegmentet. Och i det prisspannet så har man inte råd att göra ett 1000 kr chassi till datorn. Butiken tycker "denna är likvärdig", men det är den ju tekniskt sätt inte då "metall chassi" var en anledning till att du köpte datorn. I dessa fall tycker jag man ska stå på sig och säga att det finns mer till datorn är processor/ssd storlek. Estetik är svårt. Jag tror att de flesta butiker skulle gå med på ditt argument "Jag vill inte ha en ersättningsdator som är rosa och har hello kitty över hela chassit", men när det är "Denna är grå, den andra svart" så blir det lurigt som fan. Då har du nog större chans att lyckas genom att hitta något annat, fel portar. Sämre kylare etc och sen argumentera för att det är anledningen till att det inte är en likvärdig produkt.

ja, jag håller med här till viss del.
Men som ett exempel som hände mig, Jag halkade en vinter och knäckte mitt hagelgevär under jakt, en bössa inköpt för 20000:- 10 år tidigare. fick ut ett nytt gevär på försäkringen efter en besiktningsman som intygade att en reparation blir dyrare än vapnets värde. Eftersom geväret fortfarande var i produktion fick jag välja mellan nytt, eller pengar. Valde pengar och köpte ett nytt identiskt gevär.

Skrivet av macmann1:

När mitt 1080Ti Gaming X trio brakade så blev jag erbjuden det billigaste 2080 återförsäljaren hade. Efter lite snack fram och tillbaka fick jag åtminstone ett 2080 Ventus (som jag sedan la mellanskillnad från). Tyckte det var helt OK, även om jag inte tyckte kylaren var motsvarande. Ett 2080Ti hade dock känts orimligt. Alternativet i mitt fall var att få pengarna tillbaka, vilket hade varit betydligt mindre än vad ett 2080 kostade.

låter som en bra lösning.
Då jag inte vill gå ut med vilket företag det rör sig om i mitt fall.
så gör ju din lösning mig nyfiken på vilket det var som erbjöd dig denna lösningen.