European Speedrunner Assembly Winter 2020 16-22 feb

Permalänk
Entusiast

European Speedrunner Assembly Winter 2020 16-22 feb

Foto: Michael Kire

Du har troligtvis hört talas om speedrun-eventen Awesome Games Done Quick och Summer Games Done Quick, men visste du att Europas största speedrunevent hålls i Sverige?

European Speedrunner Assembly eller ESA har sedan 2012 varit en mötesplats för Europas och även världens speedrunners. Med sina två event per år, ESA Summer och ESA Winter har ESA blivit en naturlig del i Europas Speedrun-sfär.

Sedan 2018 har sommareventet hållits på Quality Hotel View i Malmö. Den 16-22 februari är Streamarna igång för er att njuta av snabba genomspelningar av gamla som nya klassiker.

Till skillnad från de amerikanska GDQ-maratonen är ESA känt för att ha mer PC-spel på schemat, men även fler Sega-titlar då det var mer populärt i Europa än på andra sidan Atlanten.


Nu är det dags för ESA Winter 2020

När?: Börjar kl 16:00 CET 16/2
Hur länge: Slutar lördag kväll 22/2.

I år på vinterevenetet kommer det drygt 300 speedrunentusiaster från hela världen för att umgås och samla in pengar till Rädda barnen

Hur donerar jag?

Vill du stödja en bra organisation som Rädda barnen och samtidigt njuta av speedruns så donera gärna!

Donerar gör du lättast via denna länk: https://donate.esamarathon.com/ (Öppnas inte förrän streamen går live för ESA Winter 2020 den 16 februari)

För att se donationsmål och vilka priser gå in på spårningsidorna.
Stream 1 - Donationspårning
Stream 2 - Donationspårning

Länkar

Titta på ESA Winter 2020

ESA har ett litet annorlunda upplägg än Games Done Quick-maratonen. ESA har två streams som är igång samtidigt så det blir ännu fler speedruns, samt att om en run inte är intressant kanske den andra streamen har något som lockar!

Stream 1

https://www.twitch.tv/esamarathon

Stream 2

https://www.twitch.tv/esamarathon2


Vilka runs ser du fram emot?

Permalänk
Entusiast

Nu har maratonet börjat!
Guacamelee! är precis avklarat, härnäst blir det Goat Simulator!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Trots idogt hetsande från @Grukk har jag aldrig fastnat för speedruns riktigt. Tittar några minuter, tycker det är häftigt, och sedan gör jag något annat. Smaken är som baken och sådär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Forumledare

@emilakered: Jag måste säga att jag blir djupt imponerad över speedrunnare. Brukar knarka GDQ och ESA när tid finns. Speciellt intressant blir det när det handlar om titlar man själv kört då man får se en annan sida av det hela.
Sen folk som kör ”no hit run” av spel som dark souls eller liknande borde ju inte kategoriseras som människor 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tänkte förra året komma över med dottern några timmar under en dag så hon kan uppleva hur det är. Hon är bara fem år men spelar väldigt mycket på xbox och pc.
Dock priset för 100 euro per person har gjort att jag inte velat åka dit ochdet finns inga biljeter man kan köpa som gäller en dag eller så.
Synd, speciellt när man ser att bara 20% av platserna är upptagna (just nu legend of zelda).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Trots idogt hetsande från @Grukk har jag aldrig fastnat för speedruns riktigt. Tittar några minuter, tycker det är häftigt, och sedan gör jag något annat. Smaken är som baken och sådär.

Du är ju ett hopplöst fall också 😉 jag ser det som let's plays men med folk som faktiskt vet vad de gör. Väldigt avslappnande och trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NordhNet:

@emilakered: Jag måste säga att jag blir djupt imponerad över speedrunnare. Brukar knarka GDQ och ESA när tid finns. Speciellt intressant blir det när det handlar om titlar man själv kört då man får se en annan sida av det hela.
Sen folk som kör ”no hit run” av spel som dark souls eller liknande borde ju inte kategoriseras som människor 😱

Det är ju häftigt när folk är riktigt bra på något. Det är bland annat därför jag gillar speedruning så mycket. Extremt nördig nisch inom spel. Oavsett om det är det senaste spelet eller om det är 30 år gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zargoz:

Tänkte förra året komma över med dottern några timmar under en dag så hon kan uppleva hur det är. Hon är bara fem år men spelar väldigt mycket på xbox och pc.
Dock priset för 100 euro per person har gjort att jag inte velat åka dit ochdet finns inga biljeter man kan köpa som gäller en dag eller så.
Synd, speciellt när man ser att bara 20% av platserna är upptagna (just nu legend of zelda).

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att intresset finns! Men jag förstår din situation.
Jag är inte med och arrangerar så kan inte tala för organisatörerna.

Det som visas på kameran är dock inte sanningen. Det mesta av ESA är utanför själva streamen. Det är aktiviteter på sidan, folk spelar arkadspel, tränar på sina spel. Så trots att det inte är så mycket personer i publiken, så är det inte folktomt.

Jag ska dit på torsdag, så ska försöka jag ge en mer detaljerad bild på hur det ser ut!

Permalänk
Medlem

hej,
Det känns som om ESA är blivit lite av en flopp senaste åren.
30K dollars tills idag är inte mycket.
Presentation av programmet på twitch blir sämre och sämre. Inga intervjuer eller någon "soffa" där folk pratar. Inga programledare?
Tror att det måste till en förändring om det skall bli mer lyckat

Det var mycket bättre och roligare för ett antal år sedan. 2016? Var ett väldigt kul event.
ex https://www.youtube.com/watch?v=4X3vvtfCmIE