Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

För en gång skull har man allt för att kunna spela "det senaste", ska bli riktigt kul att se vad de kokat ihop!

Skrivet av Halldin:

Och ”värdelös gimmick” är ett uttalande som inte kommer åldras väl. Biltillverkare, regissörer, konstnärer, kärnkraftverk, byggföretag etc. använder redan VR professionellt, konsument-VR ökar exponentiellt och inom 5-10 år kommer det vara allt vanligare med inte bara storspel utan även social teleportering, produktivitetsapplikationer etc. Det är generation 1 just nu och det tilltalar inte alla att ha en stor låda på huvudet, men det som finns runt hörnet är _mycket_ bättre, precis som att nuvarande smartphones är mycket bättre än första generationens smartphones.

VR är som röststyrning av prylar, ett störande och väldigt opraktiskt moment som får en att framstå som efterbliven när man går och pratar högljutt med döda ting. En övergående fas, för inte kan vi skrika oss igenom resten av vår existens på planeten. Prylar styr man med tysta medel. Men det var en parentes.

VR kan mycket väl fungera som ett bra verktyg i väldigt nischade situationer, men det är inget vidare att sitta med hemma i timmar. Jag gör massa saker samtidigt som jag spelar. Ofta rullar nån film på Youtube på skärmen intill, och jag både äter och dricker samtidigt. Inget av det funkar med VR, i nån form, nutida eller framtida.

Nä, det kommer att förbli en nisch, ungefär som handredskap för spel som Wii-prylarna, som kanske fortfarande finns i nån form, men som aldrig kommer att bli nåt en majoritet, eller ens en betydande minoritet, kommer att använda. Det är helt enkelt för opraktiskt, obekvämt och onödigt för nästan alla situationer.

All längtan efter Half Life 3 och det kulminerar i det här... Kan inte säga annat än att jag är besviken, Cyberpunk känns så låååångt borta.

Skrivet av Halldin:

Det är Half-Life i VR eller inget, VR är det enda skälet att det blir ett nytt Half-Life överhuvudtaget. Och det är knappast för att maximera vinsten de gör spelet, de sitter redan på sedelpressen Steam och är väl medvetna om att andelen Steamanvändare med VR-headset är låg.

Och ”värdelös gimmick” är ett uttalande som inte kommer åldras väl. Biltillverkare, regissörer, konstnärer, kärnkraftverk, byggföretag etc. använder redan VR professionellt, konsument-VR ökar exponentiellt och inom 5-10 år kommer det vara allt vanligare med inte bara storspel utan även social teleportering, produktivitetsapplikationer etc. Det är generation 1 just nu och det tilltalar inte alla att ha en stor låda på huvudet, men det som finns runt hörnet är _mycket_ bättre, precis som att nuvarande smartphones är mycket bättre än första generationens smartphones.

Hoppas innerligt att du har rätt, VR har extremt stor potential och jag vill testa det fullt ut och då kan det ju inte dö framför mig...

Skickades från m.sweclockers.com

fan måste fixa ett VR headset allså

Jag är grymt taggad på det här nu har jag en dator som passar för det, så det är bara headsetet som saknas. Det blir nog att köpa ett 64gb Oculus Quest, bara de inte skulle vara slutsålda för tillfället... Som tur är har jag några veckor på mig, men efterfrågan lär ju inte gå ner...

För de som har eller har tänkt köpa VR-headset så har Humble Bundle som bäst både rea och Bundle med VR-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cyklonen:

VR är som röststyrning av prylar, ett störande och väldigt opraktiskt moment som får en att framstå som efterbliven när man går och pratar högljutt med döda ting. En övergående fas, för inte kan vi skrika oss igenom resten av vår existens på planeten. Prylar styr man med tysta medel. Men det var en parentes.

VR kan mycket väl fungera som ett bra verktyg i väldigt nischade situationer, men det är inget vidare att sitta med hemma i timmar. Jag gör massa saker samtidigt som jag spelar. Ofta rullar nån film på Youtube på skärmen intill, och jag både äter och dricker samtidigt. Inget av det funkar med VR, i nån form, nutida eller framtida.

Nä, det kommer att förbli en nisch, ungefär som handredskap för spel som Wii-prylarna, som kanske fortfarande finns i nån form, men som aldrig kommer att bli nåt en majoritet, eller ens en betydande minoritet, kommer att använda. Det är helt enkelt för opraktiskt, obekvämt och onödigt för nästan alla situationer.

Tyvärr du är ute och cyklar.
Pratar efter personligt intryck. Eller har du ens provat VR?
kanske det är "mobil" VR som är dina erfarenheter eller var du en som "brände ut dig " som Early adopter som tror att det är samma sak idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cyklonen:

VR är som röststyrning av prylar, ett störande och väldigt opraktiskt moment som får en att framstå som efterbliven när man går och pratar högljutt med döda ting. En övergående fas, för inte kan vi skrika oss igenom resten av vår existens på planeten. Prylar styr man med tysta medel. Men det var en parentes.

VR kan mycket väl fungera som ett bra verktyg i väldigt nischade situationer, men det är inget vidare att sitta med hemma i timmar. Jag gör massa saker samtidigt som jag spelar. Ofta rullar nån film på Youtube på skärmen intill, och jag både äter och dricker samtidigt. Inget av det funkar med VR, i nån form, nutida eller framtida.

Nä, det kommer att förbli en nisch, ungefär som handredskap för spel som Wii-prylarna, som kanske fortfarande finns i nån form, men som aldrig kommer att bli nåt en majoritet, eller ens en betydande minoritet, kommer att använda. Det är helt enkelt för opraktiskt, obekvämt och onödigt för nästan alla situationer.

Det verkar snarare som att du tycker mycket utan att vara insatt. På vilket vis är det analogt med röststyrning? Jag går personligen inte runt och pratar när jag kör VR, men att du kan spela ett parti pingis med en kompis som är 100 mil bort och konversera som om ni vore i samma rum tilltalar en del människor. Du kan göra din konditionsträning i vardagsrummet och vara så uppslukad att du glömmer bort att du tränar. Eller sitta och ratta ett rymdskepp som om du vore där, etc. Det är en upplevelse som i många situationer inte går att få på något annat sätt, medan röststyrning i många fall bara är ett krångligare sätt att uppnå samma sak som du kan göra med händerna.

Redan i denna första generation finns till exempel Dash till Oculus, där du kan dra upp alltifrån YouTube-videos och webbläsare till babymonitors i ett eget fönster samtidigt som du spelar. Det finns "passthrough" så att du kan använda kamerorna för att se omgivningen i 3D. Personligen skulle jag ta av headsetet när jag äter, men vill man så går det. Och det finns ingenting som säger att det är antingen eller, du kan ägna dig åt VR i några timmar och sen ägna resten av tiden framför den vanliga skärmen som du brukar.

Tröskeln för att hoppa in i VR utan krångel minskade dramatiskt med Oculus Quest, i framtida iterationer kommer komforten (både optiken och vikten) vara mycket bättre.

Lite exempel på framtida utveckling, enligt läget i september i fjol:

1) Variabelt fokusdjup = mycket skönare för ögonen: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=2m15s
2) Mindre och lättare headset med hjälp av pannkakslinser: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=3m41s
3) Digital rekonstruktion: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=5m16s
4) Realistiska avatarer: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=8m19s
5) Distansarbete på ett lika effektivt, eller effektivare sätt, än att vara på plats och dess implikationer: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=17m25s

Och detta är bara en liten del av allt som är på gång. Är helt övertygad om att framtiden kommer att visa att VR-ludditerna har fel.

Senast redigerat 2020-02-16 15:13

16 gb börjar närma sig sitt slut. När man byter till ddr5 om ett år eller 2 när det är standard så blir det 32gb eller mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja inte kommer jag köpa ett snordyrt VR headset för detta iaf

Skrivet av Sando:

Jag är grymt taggad på det här nu har jag en dator som passar för det, så det är bara headsetet som saknas. Det blir nog att köpa ett 64gb Oculus Quest, bara de inte skulle vara slutsålda för tillfället... Som tur är har jag några veckor på mig, men efterfrågan lär ju inte gå ner...

För de som har eller har tänkt köpa VR-headset så har Humble Bundle som bäst både rea och Bundle med VR-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att du måste ha en HMD som stöder steamVR (egentligen alla PCVR-headsets) men just quest är lite knepig att ha som gränssnitt till PCn även om det går då den är tänkt att vara stand alone och enbart använda Oculus store. Kör på en Rift S, nåt WMR, pimax eller valve index istället.

Skrivet av Nima2001:

Ungefär lika irrelevant som att folk "utanför sweclockers" inte ofta har 16GB..

Nope

Skrivet av Molotov:

Tyvärr du är ute och cyklar.
Pratar efter personligt intryck. Eller har du ens provat VR?
kanske det är "mobil" VR som är dina erfarenheter eller var du en som "brände ut dig " som Early adopter som tror att det är samma sak idag?

Har inget med personliga erfarenheter att göra, utan bara ett krasst konstaterande att med nån form av VR-pryl på huvudet, så kan man inte gör i stort sett nåt annat samtidigt. Man är väldigt låst till bara en enda sak, och är dessutom farligt utestängd från omgivningen (hur problematiskt det är beror förstås på den aktuella bostadssituationen och om det finns andra i bostaden).

På grund av det är VR-utrustning för snävt och begränsande för att kunna bli vardagligt och vida spritt. Det kommer att förbli en nischprodukt för vissa typer av spel där fördelarna så kraftigt uppväger nackdelarna att vissa tycker att det är värt det. Jämför med t ex joystick för flygsimulator eller ratt för bilspel. Produkterna finns, men det är en mycket liten andel av datoranvändarna och spelarna som har såna.

VR-utrustning har varit "på gång" i åtminstone 25 år, men ännu inte fått sitt genombrott. Och jag känner mig säker på att det kommer att fortsätta vara så.

VR känns som 3D tv, måste ha specialgrejer och förhöjer inte upplevelsen särskiljt mycket. Nu har jag inte testat vr på några år i och för sig. Men på den tiden var det mest stillasittande. Nu med rumsupplevelser är det säkert bättre upplevelsemässigt, men då ska man ha ännu mer dedikerat till de timmar i månaden man vill hålla på eller möblera om och blockera hela vardagsrummet för varje session. Nej inte för mig på ett bra tag.

Om några år kanske man kan ha inside-out tracking och spärra av en gräsmatta ute med något helt mobilt headset, då kan det finnas en poäng (om prestandan räcker). Just nu är det ju kul att folk tycker om det och är en helt unik och häftig upplevelse, men så långt från att kunna bli mainstream att det nästan är löjligt. Jag har långt från resurserna till ett dedikerat rum eller tiden att fixa yta inför varje session. Kul att några investerar nu dock, annars skulle det ju dö innan det blir coolt på riktigt. Tror absolut det kan bli något för framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cyklonen:

Har inget med personliga erfarenheter att göra, utan bara ett krasst konstaterande att med nån form av VR-pryl på huvudet, så kan man inte gör i stort sett nåt annat samtidigt. Man är väldigt låst till bara en enda sak, och är dessutom farligt utestängd från omgivningen (hur problematiskt det är beror förstås på den aktuella bostadssituationen och om det finns andra i bostaden).

På grund av det är VR-utrustning för snävt och begränsande för att kunna bli vardagligt och vida spritt. Det kommer att förbli en nischprodukt för vissa typer av spel där fördelarna så kraftigt uppväger nackdelarna att vissa tycker att det är värt det. Jämför med t ex joystick för flygsimulator eller ratt för bilspel. Produkterna finns, men det är en mycket liten andel av datoranvändarna och spelarna som har såna.

VR-utrustning har varit "på gång" i åtminstone 25 år, men ännu inte fått sitt genombrott. Och jag känner mig säker på att det kommer att fortsätta vara så.

Orkar inte gå igenom allt du skrivit då det har tagits upp och debunkats flertalet gånger i åratal vid det här laget men tänkte iaf prata om det här med att man är "låst".

Jag kan se min omgivning utan problem med indexen på knoppen. Jag kan se var min play area gränsar, kan toggla så jag får en 3D-vy av rummet jag är i. Finns laternativ så att riktiga världen fasar in i min vy om något kommer för nära, kan ha flytande fönster med vad jag vill runt omkring mig när jag spelar osv.

Skrivet av medbor:

VR känns som 3D tv, måste ha specialgrejer och förhöjer inte upplevelsen särskiljt mycket. Nu har jag inte testat vr på några år i och för sig. Men på den tiden var det mest stillasittande. Nu med rumsupplevelser är det säkert bättre upplevelsemässigt, men då ska man ha ännu mer dedikerat till de timmar i månaden man vill hålla på eller möblera om och blockera hela vardagsrummet för varje session. Nej inte för mig på ett bra tag.

Om några år kanske man kan ha inside-out tracking och spärra av en gräsmatta ute med något helt mobilt headset, då kan det finnas en poäng (om prestandan räcker). Just nu är det ju kul att folk tycker om det och är en helt unik och häftig upplevelse, men så långt från att kunna bli mainstream att det nästan är löjligt. Jag har långt från resurserna till ett dedikerat rum eller tiden att fixa yta inför varje session. Kul att några investerar nu dock, annars skulle det ju dö innan det blir coolt på riktigt. Tror absolut det kan bli något för framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nästan så att du inte alls är insatt :thinking:

Skrivet av Halldin:

Det verkar snarare som att du tycker mycket utan att vara insatt. På vilket vis är det analogt med röststyrning? Jag går personligen inte runt och pratar när jag kör VR, men att du kan spela ett parti pingis med en kompis som är 100 mil bort och konversera som om ni vore i samma rum tilltalar en del människor. Du kan göra din konditionsträning i vardagsrummet och vara så uppslukad att du glömmer bort att du tränar. Eller sitta och ratta ett rymdskepp som om du vore där, etc. Det är en upplevelse som i många situationer inte går att få på något annat sätt, medan röststyrning i många fall bara är ett krångligare sätt att uppnå samma sak som du kan göra med händerna.

Redan i denna första generation finns till exempel Dash till Oculus, där du kan dra upp alltifrån YouTube-videos och webbläsare till babymonitors i ett eget fönster samtidigt som du spelar. Det finns "passthrough" så att du kan använda kamerorna för att se omgivningen i 3D. Personligen skulle jag ta av headsetet när jag äter, men vill man så går det. Och det finns ingenting som säger att det är antingen eller, du kan ägna dig åt VR i några timmar och sen ägna resten av tiden framför den vanliga skärmen som du brukar.

Tröskeln för att hoppa in i VR utan krångel minskade dramatiskt med Oculus Quest, i framtida iterationer kommer komforten (både optiken och vikten) vara mycket bättre.

Lite exempel på framtida utveckling, enligt läget i september i fjol:

1) Variabelt fokusdjup = mycket skönare för ögonen: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=2m15s
2) Mindre och lättare headset med hjälp av pannkakslinser: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=3m41s
3) Digital rekonstruktion: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=5m16s
4) Realistiska avatarer: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=8m19s
5) Distansarbete på ett lika effektivt, eller effektivare sätt, än att vara på plats och dess implikationer: https://www.youtube.com/watch?v=o5Qn8QRswrw#t=17m25s

Och detta är bara en liten del av allt som är på gång. Är helt övertygad om att framtiden kommer att visa att VR-ludditerna har fel.

Så har det låtit de senaste 20 åren. Men det är en för begränsad och handikappande produkt - av sin natur, dvs oberoende av hur fantastiskt den produktutvecklas.

Missförstå mig inte, jag har inget emot VR i sig, där den verkligen behövs och kan göra nytta. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa VR-prylar inom några år för flygsimulatorer, om tekniken är mogen nog då. Men då skulle det handla om koncentrerade sessioner om kanske 20-30 min i taget, för att sen ta av och kunna göra allt det där andra som jag vill göra samtidigt egentligen.

Skrivet av Polisbil:

Orkar inte gå igenom allt du skrivit då det har tagits upp och debunkats flertalet gånger i åratal vid det här laget men tänkte iaf prata om det här med att man är "låst".

Jag kan se min omgivning utan problem med indexen på knoppen. Jag kan se var min play area gränsar, kan toggla så jag får en 3D-vy av rummet jag är i. Finns laternativ så att riktiga världen fasar in i min vy om något kommer för nära, kan ha flytande fönster med vad jag vill runt omkring mig när jag spelar osv.

Vet inte riktigt vad du pratar om här, men jag menar inte att jag skulle vara rädd för att det kommer lösa balkar från taket svingande ner i skallen på mig, utan att jag inte kan se om det skulle komma rök från köket, eller om ett eventuellt husdjur välter en lampa så det börjar brinna. Såna saker. Den närmaste omgivningen vid datorn, i stolen, lär inte förändras. Jag går ju inte runt med det på mig!

Skrivet av cyklonen:

Så har det låtit de senaste 20 åren. Men det är en för begränsad och handikappande produkt - av sin natur, dvs oberoende av hur fantastiskt den produktutvecklas.

Missförstå mig inte, jag har inget emot VR i sig, där den verkligen behövs och kan göra nytta. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa VR-prylar inom några år för flygsimulatorer, om tekniken är mogen nog då. Men då skulle det handla om koncentrerade sessioner om kanske 20-30 min i taget, för att sen ta av och kunna göra allt det där andra som jag vill göra samtidigt egentligen.

För 20 år sen fanns viljan, men tekniken var inte tillräckligt bra. Det är skillnaden då mot nu. Plus att det finns flera aktörer som pumpar in väldigt mycket pengar i det nu. Den här gången ger det även avkastning i form av att antalet användare följer en exponentiell tillväxtkurva vilket i sin tur driver utvecklingen vidare.

Kul att se att riktiga spel börjar komma till VR.

Det är nog vad som behövs för att det inte ska dö ut.

Skrivet av cyklonen:

Vet inte riktigt vad du pratar om här, men jag menar inte att jag skulle vara rädd för att det kommer lösa balkar från taket svingande ner i skallen på mig, utan att jag inte kan se om det skulle komma rök från köket, eller om ett eventuellt husdjur välter en lampa så det börjar brinna. Såna saker. Den närmaste omgivningen vid datorn, i stolen, lär inte förändras. Jag går ju inte runt med det på mig!

"Jag inte kan se om det skulle komma rök från köket" och "om ett eventuellt husdjur välter en lampa så det börjar brinna" är det på riktigt dina anledningar? xD Hur gör du angående det när du inte är hemma eller sover? Förlåt men det blev bara väldigt tragikomiskt

Skrivet av Polisbil:

Det är nästan så att du inte alls är insatt :thinking:

Det står ju i texten att det var några år sedan.

Sen ska man komma ihåg att insatt oftast innebär investerad i tekniken och alltså inte helt oberoende.

Jag pratar om det ur perspektivet gemene man och det är långt kvar tills det är moget/redo för det. Då har jag inte ens pratat om det ekonomiska ännu, men där tillkommer en till tröskel. Att uppfylla minimum på Alyx och ett headset är inte gratis direkt. Har man redan allt så kommer upplevelsen troligen vara fantastisk! Men det finns också anledningar till varför EVE Valkyrie lades ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade en "vanlig" Vive redan innan men blev såpass pepp av Alyx att jag tog och uppgraderade med ett par Index-kontroller!

Nu blir det perfekt att värma upp innan med Boneworks!

Det finns säkert en naturlig förklaring för de inbitna som förstår, men varför krav på Windows10??

Mitt nybygge klarar hårdvarukraven med råge, men jag gjorde i samband med det en sedan länge efterlängtad total övergång till Linux...

Inte för att jag är speciellt taggad på VR iaf, men jag hade kunnat köpa enbart för att stödja Valve nu när de börjar tänka på Half-Life igen ÄNTLIGEN

Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Jovars, men många kör HTPC och lättare arbetsdatorer med 8 GB. Exempelvis jag kör med 8 GB ram till HTPC för det behövs inte mer för just mina behov. Uppgraderingsalternativ finns alltid och är mer angeläget att byta än processor och/eller grafikkort.

Skrivet av Polisbil:

Tänk på att du måste ha en HMD som stöder steamVR (egentligen alla PCVR-headsets) men just quest är lite knepig att ha som gränssnitt till PCn även om det går då den är tänkt att vara stand alone och enbart använda Oculus store. Kör på en Rift S, nåt WMR, pimax eller valve index istället.

Jag måste säga att Quest fungerar alldeles utmärkt för PC (för mig, vet att det är beta fortf.) och jag har bättre upplevelse med Quest än vad jag hade med mitt tidigare WMR, mycket trevligt med combon att kunna köra standalone trådlöst och PC när man vill. Jag använder den officiela link-kabeln för PCVR.
Rift S, Pimax eller Index har jag inte provat.

Skrivet av Flygplanet:

Bizarrt påstående.

https://i.imgur.com/bPXQYuL.png

Fem min efter start av datorn. Då har jag bara aktivt valt att starta World of Warcraft och Chrome med fem tabbar.

Resten (discord, Spotify, mail-klient och docker är standard) Dock inga containrar som körs.

Skrivet av cyklonen:

Har inget med personliga erfarenheter att göra, utan bara ett krasst konstaterande att med nån form av VR-pryl på huvudet, så kan man inte gör i stort sett nåt annat samtidigt. Man är väldigt låst till bara en enda sak, och är dessutom farligt utestängd från omgivningen (hur problematiskt det är beror förstås på den aktuella bostadssituationen och om det finns andra i bostaden).

På grund av det är VR-utrustning för snävt och begränsande för att kunna bli vardagligt och vida spritt. Det kommer att förbli en nischprodukt för vissa typer av spel där fördelarna så kraftigt uppväger nackdelarna att vissa tycker att det är värt det. Jämför med t ex joystick för flygsimulator eller ratt för bilspel. Produkterna finns, men det är en mycket liten andel av datoranvändarna och spelarna som har såna.

VR-utrustning har varit "på gång" i åtminstone 25 år, men ännu inte fått sitt genombrott. Och jag känner mig säker på att det kommer att fortsätta vara så.

Du verkar mest sitta och tro saker nu.
Ja VR kanske är nisch, men det är inte så nisch som du får det att låta som.

Skrivet av cyklonen:

Vet inte riktigt vad du pratar om här, men jag menar inte att jag skulle vara rädd för att det kommer lösa balkar från taket svingande ner i skallen på mig, utan att jag inte kan se om det skulle komma rök från köket, eller om ett eventuellt husdjur välter en lampa så det börjar brinna. Såna saker. Den närmaste omgivningen vid datorn, i stolen, lär inte förändras. Jag går ju inte runt med det på mig!

Vet inte om du testat själv men redan när dk1 släpptes och jag testade det i Assetto Corsa och Project Cars 2 så var jag såld trots att jag blev åksjuk och att det var super pixligt. Det är en gamechanger, precis som 3df Voodoo korten var för 3d spelandet.

Istället för att du själv försöker föreställa dig att du är i spelet så är du i princip i spelet.