Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Lego Master

God damn and his fucking goats.
US åker rakt ut genom dörren igen, HELVETE MED DET!

Satt flera timmar med att installera igår, trots autonedladdning av moddarna. Vissa funkade inte, andra skulle man ändå köra manuellt. Det skulle härjas med editors och när det väl gick ens att starta Skyrim så skulle man gå igenom och trixa inställningar i typ 30 mods manuellt.

Fine, det kan jag leva med.

Sen var det dags att starta. Nu var klockan rätt sent, så brydde mig inte så mkt om min karaktär. Lite puts bara, sen fick det duga. Spelet laddas, och jag sitter framför en lägereld nånstans i mörkret. Ooooh...fresh!

Får några dialogrutor i ansiktet, och läser noga igenom dem. Tar nån minut. Sista rutan dyker upp. "Hur vill du att död ska hanteras?" Permadeath, Standard eller Vanilla. Suger på den medan jag hör nånstans bakom mig "you shouldn't have come here!"

Jag sitter fast i en dialog angående död, medan jag dör. Innan jag ens tagit mitt första steg.
Suck, okej. In i MCM igen för att reloada. Men NEJ, det går fan inte! "Start your adventure"-knappen i Ultimate Skyrim är redan aktiverad. Min karaktär är död, jag har ingen tidigare load och jag kan inte börja om.

Jag stängde ner skiten i ilska, rev ut varenda fil i modmappen och stängde av datorn. Åt helvete med skiten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

God damn and his fucking goats.
US åker rakt ut genom dörren igen, HELVETE MED DET!

Satt flera timmar med att installera igår, trots autonedladdning av moddarna. Vissa funkade inte, andra skulle man ändå köra manuellt. Det skulle härjas med editors och när det väl gick ens att starta Skyrim så skulle man gå igenom och trixa inställningar i typ 30 mods manuellt.

Fine, det kan jag leva med.

Sen var det dags att starta. Nu var klockan rätt sent, så brydde mig inte så mkt om min karaktär. Lite puts bara, sen fick det duga. Spelet laddas, och jag sitter framför en lägereld nånstans i mörkret. Ooooh...fresh!

Får några dialogrutor i ansiktet, och läser noga igenom dem. Tar nån minut. Sista rutan dyker upp. "Hur vill du att död ska hanteras?" Permadeath, Standard eller Vanilla. Suger på den medan jag hör nånstans bakom mig "you shouldn't have come here!"

Jag sitter fast i en dialog angående död, medan jag dör. Innan jag ens tagit mitt första steg.
Suck, okej. In i MCM igen för att reloada. Men NEJ, det går fan inte! "Start your adventure"-knappen i Ultimate Skyrim är redan aktiverad. Min karaktär är död, jag har ingen tidigare load och jag kan inte börja om.

Jag stängde ner skiten i ilska, rev ut varenda fil i modmappen och stängde av datorn. Åt helvete med skiten.

Låter som Skyrim

Permalänk
Avstängd

Denhär verkade ju rätt snygg:

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Lego Master

Men alltså, finns det några bra modpaket för enbart visuals? Ultimate Skyrim innehåller ju både visuals och rena gameplay-ändringar, men om jag vill spela (i stort sett) vanilla Skyrim, men med den fätaste grafiken...vad kan man ta bort? Vad är beroende av annat? Jag är så jävla dåligt på att reda ut sånt där.

ENB verkar vara...något?

EDIT:
Hittade detta, verkar nice.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men alltså, finns det några bra modpaket för enbart visuals? Ultimate Skyrim innehåller ju både visuals och rena gameplay-ändringar, men om jag vill spela (i stort sett) vanilla Skyrim, men med den fätaste grafiken...vad kan man ta bort? Vad är beroende av annat? Jag är så jävla dåligt på att reda ut sånt där.

ENB verkar vara...något?

EDIT:
Hittade detta, verkar nice.
https://www.youtube.com/watch?v=qo6JKvUMro8

Kort svar är väl i grund och botten ENBs en samling av olika post processing additiv som påverkar hur man upplever grafiken.
Har för mig att den vanligaste basen är grundad på en universalplattform designad av Boris Voronstov.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mizzarrogh:

Kort svar är väl i grund och botten ENBs en samling av olika post processing additiv som påverkar hur man upplever grafiken.
Har för mig att den vanligaste basen är grundad på en universalplattform designad av Boris Voronstov.

Bra skit. Installerat och lekt med lite settings nu, trevligt. Men jag får en del framedrops med mina 30+ texturepacks och ENB... ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men alltså, finns det några bra modpaket för enbart visuals? Ultimate Skyrim innehåller ju både visuals och rena gameplay-ändringar, men om jag vill spela (i stort sett) vanilla Skyrim, men med den fätaste grafiken...vad kan man ta bort? Vad är beroende av annat? Jag är så jävla dåligt på att reda ut sånt där.

ENB verkar vara...något?

EDIT:
Hittade detta, verkar nice.
https://www.youtube.com/watch?v=qo6JKvUMro8

Inte min favorit. Tycker det ser alldeles för just ut. Mina favoriter är Sinitar Games eller Predcaliber
Kan vara mycket svårt att hitta en ENB som är både bra ute och inne samtidigt. Ofta är det bra ute och på tok för mörkt inomhus

Skrivet av Mizzarrogh:

Till Skyrim LE vet jag det finns det en mod där man ska bygga en hel stad (nära Riften) med vall och allt.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Bra skit. Installerat och lekt med lite settings nu, trevligt. Men jag får en del framedrops med mina 30+ texturepacks och ENB... ^^

Jo, det är väl baksidan med tunga ENBs, man får prova sig fram till vad man trivs med, har ju mycket att göra med vilken spelstil man gillar också, det är tyvärr fortfarande svårt att förena perfekt grafik med bra flyt på normala datorer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Requiem för dom som gillar lite mer utmaning utan level scaling. Personligen kan jag inte spela Skyrim utan denna mod. Funkar typ till Special Edition men det är lite halvbökigt att installera, finns dock färdiga FOMOD filer man kan installera med Nexus mod manager om man googlar.

Permalänk
Medlem

@Denkis: Ultimate skyrim 4.0 (+300 mods) är baserad runt modden Requiem. Den kanske skulle vara något för dig?
Men om det är special edition som du lirar så är den tyvärr inte kompatibel med denna.

Jag visste inte ens a requiem gick att köra på SE, där ser man.

Permalänk

Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med ett nexus problem! En del moddar vill inte installeras/Aktiveras. Så fort jag klickar på installeras/Aktiveras så laddar den sen händer det ingenting! hoppas någon känner igen problemet

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mnystedt86:

Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med ett nexus problem! En del moddar vill inte installeras/Aktiveras. Så fort jag klickar på installeras/Aktiveras så laddar den sen händer det ingenting! hoppas någon känner igen problemet

I avvaktan på bättre svar...

Men ibland har jag råkat på att äldre moddar kan behöva packas upp och läggas in manuellt om man använder Vortex eller NMM, var dock en tid sedan jag använde Vortex nu så jag vet inte om det är samma problem i ditt fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@Mizzarrogh: NMM använder jag!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mnystedt86:

@Mizzarrogh: NMM använder jag!

Det var något år sedan jag använde NMM, men jag minns att det var ett fåtal äldre moddar man fick packa upp, tex med 7zip om det är zip eller rar filer och lägga in manuellt då det inte stöddes helt av NMM.

Men, om du inte får svar här kanske du skulle lägga ut frågan på Nexus forum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Här finns mycket fint. https://www.sinitargaming.com/skyrim_graphics.html
Gå med i Discord gruppen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den där killen är bra på mods. Har han som favorit på Youtube

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hejsan

Noterade att min C: börjar bli full. Disken är på 500GB så inte särskilt stor men tydligen tar Skyrim upp 280GB av dessa. Det ser ut som enligt bilden nedan. Jag använder Nexus Mod Manager Community Edition och är bekväm med den men det som stör mig är att den måste vara installerad på samma enhet som Skyrim, eller har jag missförstått något? Än mer relevant - vad ska jag göra för att kunna ha mina moddar på en annan enhet? Förstår att Skyrim\data alltid kommer växa men nu är blir spelet dubbelt så stort som det egentligen skulle behöva vara

Permalänk

Jag har problem med modden "Cloaks of Skyrim" till Skyrim SE. Modden är aktiverad och installerad men det dyker inte upp några mantlar/slängkappor i spelet. Enligt folk på Nexus Mods så behöver man skapa en "batch patch" med Wyre Bash. Jag har prövat det men utan resultat. Ingen aning om jag gjorde rätt dock.

Någon som sitter på en lösning? Det är en grym modd som jag verkligen inte vill vara utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghostfenix:

Jag har problem med modden "Cloaks of Skyrim" till Skyrim SE. Modden är aktiverad och installerad men det dyker inte upp några mantlar/slängkappor i spelet. Enligt folk på Nexus Mods så behöver man skapa en "batch patch" med Wyre Bash. Jag har prövat det men utan resultat. Ingen aning om jag gjorde rätt dock.

Någon som sitter på en lösning? Det är en grym modd som jag verkligen inte vill vara utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske idiotisk fråga, men har du kollat att alla bilder och datafiler ligger i korrekta mappar?
(Ibland får jag kollision vid merge av datafiler om de är rakt av från "oldrim" till SE)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske idiotisk fråga, men har du kollat att alla bilder och datafiler ligger i korrekta mappar?
(Ibland får jag kollision vid merge av datafiler om de är rakt av från "oldrim" till SE)

Absolut inte. Jag ska kolla det ikväll!

En vän pratar om att jag behöver lägga "batch patchen" längst ned i min "load order". Hur gör jag det? Använder mig endast av Vortex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghostfenix:

Absolut inte. Jag ska kolla det ikväll!

En vän pratar om att jag behöver lägga "batch patchen" längst ned i min "load order". Hur gör jag det? Använder mig endast av Vortex.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ett tag sedan jag använde Vortex nu, men listan du ser skall vara i kronologisk ordning.
Någonstans (bland det du tankat hem) bör du ha en *.bat fil, troligen i form av ett råtext dokument, den skall du lägga längst ned i den kronologisla laddlistan. (Edt, kolla att batch filen är korrekt taggad så att den har rätt ändelse (.bat), den bör vara det, men om den inte är det så hittas den inte tror jag)
Kommer dock inte ihåg just nu hur man gjorde i vortex, men kan kolla upp det närmare i kväll när jag kommer hem om du fortfarande har kört fast, skall prova litet själv i Vortex och se om jag hittar igen det... Det var dock ganska enkelt vad jag minns att ändra i laddlistan..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Var ett tag sedan jag använde Vortex nu, men listan du ser skall vara i kronologisk ordning.
Någonstans (bland det du tankat hem) bör du ha en *.bat fil, troligen i form av ett råtext dokument, den skall du lägga längst ned i den kronologisla laddlistan. (Edt, kolla att batch filen är korrekt taggad så att den har rätt ändelse (.bat), den bör vara det, men om den inte är det så hittas den inte tror jag)
Kommer dock inte ihåg just nu hur man gjorde i vortex, men kan kolla upp det närmare i kväll när jag kommer hem om du fortfarande har kört fast, skall prova litet själv i Vortex och se om jag hittar igen det... Det var dock ganska enkelt vad jag minns att ändra i laddlistan..

Tack för hjälpen! Jag fortsätter kampen ikväll. Jag återkommer.

Update: Jag tankade hem LOOT för att fixa "load ordern". Jag ser att "Bashed patch" ligger längst ned men in-game är det ingen skillnad. Jag har även uppdaterat Bashed patch i Wrey Bash. Enligt folk på Nexus så ska "Cloaks of Skyrim" ligga i levled list(s). Jag ser dock inte modden under den kategorin när jag bygger min Bashed patch. Hoppas ni förstår min röriga förklaring.

Update 2: Om jag nu skriver "resetinventory" (har jag för mig) i konsolen och pekar på en vakt så tar hen på sig manteln. Jag hittar också mantlarna via crafting. Detta borde betyda att modden ändå är aktiv. Frågan är hur länge jag behöver vänta innan samtliga vakter har mantlarna på. Ping @Mizzarrogh

Update2
Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag har problem med modden "Cloaks of Skyrim" till Skyrim SE. Modden är aktiverad och installerad men det dyker inte upp några mantlar/slängkappor i spelet. Enligt folk på Nexus Mods så behöver man skapa en "batch patch" med Wyre Bash. Jag har prövat det men utan resultat. Ingen aning om jag gjorde rätt dock.

Någon som sitter på en lösning? Det är en grym modd som jag verkligen inte vill vara utan.

Skickades från m.sweclockers.com

efter att du skapat Batch Patch måste du också köra en Rebuild och eventuellt inkludera Cloaks of Skyrim om den inte är ibockad - är detta gjort?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

efter att du skapat Batch Patch måste du också köra en Rebuild och eventuellt inkludera Cloaks of Skyrim om den inte är ibockad - är detta gjort?

Ja den är inkluderad i patchen och finns med på listan som dyker upp när den är gjord.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

@ghostfenix: ok ibland kan det ta ett par ingame dagar för att en cell ska nollställas. Du kan testa att ta fram konsolen och markera en vakt och skriva resurrect (tror jag) eller om du måste köra kill och sedan resurrect så laddas de nya grejerna

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@ghostfenix: ok ibland kan det ta ett par ingame dagar för att en cell ska nollställas. Du kan testa att ta fram konsolen och markera en vakt och skriva resurrect (tror jag) eller om du måste köra kill och sedan resurrect så laddas de nya grejerna

Ja det har jag gjort får vänta några ingame-dagar då och hoppas på det bästa. Tack för dina svar

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

När jag moddar Skyrim SE, brukar jag använda mig utav som grund;

https://wiki.step-project.com/STEP:Guide

Därefter hittar jag resten utav mods jag vill ha på Nexus.

Permalänk
Skrivet av Jaxalot:

När jag moddar Skyrim SE, brukar jag använda mig utav som grund;

https://wiki.step-project.com/STEP:Guide

Därefter hittar jag resten utav mods jag vill ha på Nexus.

Bästa guiden om man vill ha en stabil grund. Sedan kan man placera andra mods man är sugen på i de olika grupperna och på så sätt enkelt få ett hum om det kan tänkas bli kompabilitetsproblem.

De mods jag själv lägger till kollar jag med xEdit efter installation en och en.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Avstängd

Sory for delay, mitt SE totalhavererade tidigare på grund av ett experimant med filkonvertering jag gjorde förut, bestämde mig för att göra en clean installation efter det, tyvärr är mitt internet riktigt, riktigt segt då jag sitter med radiolänks modem här (var typ fem-sex år sedan man lovade fiber hit, men det enda som hänt är att kopparlinan försvunnit...), men jag är intresserad själv av denna mod så snart things are up and running...

Just nu har jag kört fast med hur man ordnade filer i kronologisk ordning för hand i mapparna, går det ens att göra utan additiv mjukvara? Var flera r sedan jag var in och handpetade på riktigt, utan mjukvarueditor, så jag kommer ärligt talat inte ihåg... pinsamt nog.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag spelade Skyrim för över 2 år sedan sist (november 2017) och jag tänker börja spela det igen när jag är färdig med Mass Effect triologin. Jag spelade då Skyrim SE och tänker även nu spela SE. Följande moddar kommer jag nog att använda:

Unofficial Skyrim Special Edition Patch

Improved Adoptions

Realistic Water Two

Skyrim 2020 Parallax by Pfuscher

Skyrim Flora Overhaul SE

RS Children Overhaul

Nordic Snow (aka HQ Snow Texture)

Footprints

Realistic Ragdolls and Force

Wet and Cold SE

Vivid Weathers Definitive Edition

Immersive Citizens - AI Overhaul SE

Total Character Makeover

Static Mesh Improvement Mod

Enhanced Blood Textures

Unread Books Glow

Har ni förslag på bättre moddar jag kan byta med med någon av dessa?