Electronic Arts lägger ned svensk studio och flyttar Need for Speed

Två starka NFS minnen,

1. När man fick Doge Viper å Lamborghini Countach i NFS (1:an)
2. När man hade införskaffat sitt första 3dfx Voodoo kort (mins ej om de var voodoo 1 el 2, troligen 1 ) å tyckte regndropparna på vindrutan i NFS-2 var löjligt verkliga!!

Skickades från m.sweclockers.com

Criterion bantar anställda och dom flyttar till Ghost games, ghost games bantar och Criterion får tillbaka NFS serien.

Ingen som ser problemet?

Skrivet av gargamelo:

Jaha detta förklarar för mig processen för hur EA lyckas på löpande band förstöra studios efter studios med att nöta ner och mjölka ur och omorganisera tills "studion" går i graven.

En studio är bara ett namn. De som gör studion är folket som jobbar där och kulturen de skapar. Ta exempel som Westwood och Maxis. Huvudpersonerna i dessa företag lämnar, byter position eller förlorar sin touch. Det som finns kvar är bara namnet. Det är bara att kolla på Westwoods och Maxis sista spel i respektive spelserie för att förstå varför de tappade sina respektive ledarpinnar och varför de vart nedlagda. EA och andra utgivare sysslar knappast med välgörenhet.

DICE har 794 anställda!? Wow, inte konstigt att de bara kör uppföljare på uppföljare. 0 originalitet. Bara en tidsfråga innan de också faller. Hoppas det leder till flertal indie utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av A1200:

DICE har 794 anställda!? Wow, inte konstigt att de bara kör uppföljare på uppföljare. 0 originalitet. Bara en tidsfråga innan de också faller. Hoppas det leder till flertal indie utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

EA i Sverige har 794 anställda. Bland dessa ingår Frostbite, marketing, etc etc. DICE som enskild studio är cirka 500

Skrivet av ducedo:

Enligt EA så saknar Göteborg tillräckligt många AAA-utvecklare:

"Despite our best efforts to establish an independent development group in Gothenburg over several years, it's become clear that the breadth of talent we need to maintain a full AAA studio is just not available to us there."

Ska man tro it-företagen så har det varit ett problem ganska länge i Sverige. För övrigt en genomgående trend i många yrken. Vet bekanta som bytt arbetsplats tre gånger på två år eftersom de bjuder över varandra i brist på folk.

Undrar hur mycket Göteborgs anseende spelat in i det hela. EA Dice i Stockholm har ju vuxit explosionsartat.

Gick på skoj in och kollade på Ghost på LinkedIn och vilka som angett att de jobbar där. Har en herrans massa folk från Chalmers Datateknik/IT på LinkedIn men ändå nästan uteslutande kontakter i 3:e led på Ghost. Säger kanske en del om hur skickliga de varit på att snappa upp folk från stadens högskolor (kanske högskolor överlag) de senaste åren. Är övertygad om att det finns gott om folk som velat jobba med att utveckla spel. Problemet är nog att de inte varit bra på att locka folk, och att spelen de senaste åren varit ganska tråkiga vilket också sänker intresset hos de med passion för spelutveckling. Själv har jag knappt vetat om att de existerat i staden.

Synd tycker jag. Ghost Games skapade två av mina favorit NFS spel. NFS samt NFS Payback. Båda är 2 riktigt roliga spel. Min absoluta favorit är Need for Speed: Porsche 2000