Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Den "gyllene" mellanvägen är borträknad sedan länge. Fungerar säkert för många dock som inte pendlar.
Jag försöker bara visa att det finns lägen då en ny bil med lån inte innebär att man är dum i huvudet.
En bil för 100k innebär oftast att bilen gått 15k mil, alltså utanför motorförsäkringen. Dem är oftast moderna, så man vill inte pilla med den heller utan lämnar den på verkstad. Sen är de generellt högre skatt (Bortsett från nu med Bonusmalus), förbrukning och försäkring (Hel behövs) på de bilarna.
Och kollar man på 5 års period då kommer jag lägga mer än 15k mil till som innebär oftast att de stora grejerna kommer, såsom Partikelfilter, kamrem, EGR ventil, turbo osv osv.

Tar man lån med en ny bil på 5 år och kör i 5 år så innebär det för mig att jag har garanti till viss del samt motorförsäkring.

Sen blir ju den bilen för 100k nästan värdelös efter 30k mil, så man har fortfarande förlorat en hel del i värdeminskning.

Helt enig. Det kanske funkade att tänka 3-4 år gammal bil utan garanti kvar för 15-20 år sedan, men svårare med dagens tekniskt mer komplicerade bilar med sämre mekanisk hållbarhet p g a t ex Long-lifeserivce.
Man ville inte sitta med rasat partikelfilter för 25+ tusen, rasad turbo för lika mycket eller skrotad motor för 50-100k på en 3 år gammal lite fräckare tysk bil för 250-300k. Inte mycket värt att glida i en grannbräckare som känns som ny för halva priset då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter hiskeligt! Själv skulle jag aldrig låna pengar till en bil och definitivt inte så mycket. Min senaste bil, Volvo s70 kostade 5000kr och har nu rullat 5000 mil på tre år utan större problem. 😬 Lägger runt 5000kr i året på reparationer men den är fortfarande väldigt billig. Men om något större går sönder så säljer jag eller skrotar den, inte värt att byta t ex växellåda.

Jag har aldrig haft motorproblem med någon bil, det som tar mest stryk är framvagnen. Dock är det mesta ganska enkelt att byta själv så länge man har verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle kunna sträcka mig till att 2/3 av Sveriges befolkning inte har ett garage att vara i eller kunskap/ verktyg att byta en spindelled eller ett fjäderben själv.
Jag vill heller inte råka ut för plötsliga haverier. Min far var alltid av åsikten att själv är bäste dräng och gjorde precis som du skriver. Körde gamla bilar tills något stort rasade och köpte en annan gammal bil. Och låg på uppfarten och bytte bromsrör eller krängningshämmare, lappade avgasrör m.m. med jämna mellanrum. Eller svor med bilel en hel helg, skitkul... Och minst en gång om året var felen sådana att bilen antingen inte startade eller att den dog på vägen till jobbet.
Jag har förstås också varit med och hjälpt till, och det känns inte värt det. Jag bor dessutom i lägenhet nu som en mycket stor del av befolkningen gör. Jag lägger hellre min begränsade fritid på annat.

Permalänk
Medlem

Jag står inför bilköp i år och kommer betala av bilen på max tre år.

Mitt tankesätt för att få fram budget var att titta på vilken summa jag behöver lägga per månad för att privatleasa och räknade ut vilken prisklass jag kan köpa för om jag vill äga bilen efter tre år.

År 4-6 tänkte jag spara halva den tidigare summan för kommande reparationener och mellanskillnaden skall jag lägga på något roligare än att köra runt i en leasad bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag förstår inte motståndet mot finansiering egentligen, alla kostnader är desamma förutom ränta. Räntan efter ränteavdrag är ju så låg att det handlar om hundralappar i månaden även för dyra bilar, alltså en väldigt lite. Som del av totalkostnaden är det ju väldigt lite och inget att oroa sig för. Har man råd med kostnaden för bilen har man råd med finansieringen helt enkelt.

Tror inte folk vänder sig mot finansieringen i sig utan att annat folk inte tänker på värdeminskningen och amorterar i motsvarande takt. Finns ett och annat exempel i programmet lyxfällan där folk köpt bilar, sålt och då inte haft täckning för lånet på bilen och står med ett lån kvar, men ingen bil och så har de upprepat det några gånger tills de sitter i TV och undrar över varför de har så stora skulder, men inget nämnvärt av värde kvar för att täcka skulderna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför köper folk nya bilar om dom inte ska behålla dom längre perioder, snacka om förlustaffärer.
Ska det nu alltid vara det nyaste så är det mycket bättre att leasa då man slipper värdeminskningen helt och den är tragiskt hög på bilar.

...så du tror leasingföretag står för värdeminskningen för att vara snälla? Självklart betalar du värdeminskningen även om du leasar, det är största delen av din leasingavgift, leasingföretaget är affärsdrivande verksamhet, de håller på med det för att _tjäna_ pengar, inte för att ge bort pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

@Nils-Göte: Jag håller med dig i det mesta du säger, men om man nu kan motivera att köpa en ny kombi till en barnfamilj exempelvis, är det då inte ganska naturligt att en del anser det värt att lägga 10-20% mer för att få något lite "finare"? Precis som att en person kanske lägger 2000 på ett par CK jeans medan andra nöjer sig med Levis för 1500.

Och tittar man på leasingmarknaden så kan priserna vara helt uppåt väggarna. Jag var exempelvis inne på en Octavia kombi när jag skulle köpa nytt i våras men den låg på typ 3800 som billigast om jag minns rätt. Min BMW 3-serie kombi automat kostade 3500, vilket var en bra deal visserligen. Hade jag haft behov av större, vilket jag funderade på också, så kostade en Superb typ 5000 då och en E-Klass låg på 4000. Jag tar ju mycket hellre en Merca än en Skoda liksom. Leasingpriserna varierar betydligt mer än priset för att köpa bilen beroende på hur gammal modellen är och så, så man kan få en "premiumbil" väldigt prisvärt. Det handlar om att märket eller importören inte vill devaluera märket och sälja bilarna för billigt även om modellen är på väg ut och de därför inte säljer så bra till fullpris, då kan man leasa ut dem med sjuka rabatter. Billigare märken bryr sig inte lika mycket om detta så där går priserna för att köpa utgående modeller ofta ner på kampanjer och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och tittar man på leasingmarknaden så kan priserna vara helt uppåt väggarna. Jag var exempelvis inne på en Octavia kombi när jag skulle köpa nytt i våras men den låg på typ 3800 som billigast om jag minns rätt. Min BMW 3-serie kombi automat kostade 3500, vilket var en bra deal visserligen. Hade jag haft behov av större, vilket jag funderade på också, så kostade en Superb typ 5000 då och en E-Klass låg på 4000. Jag tar ju mycket hellre en Merca än en Skoda liksom. Leasingpriserna varierar betydligt mer än priset för att köpa bilen beroende på hur gammal modellen är och så, så man kan få en "premiumbil" väldigt prisvärt. Det handlar om att märket eller importören inte vill devaluera märket och sälja bilarna för billigt även om modellen är på väg ut och de därför inte säljer så bra till fullpris, då kan man leasa ut dem med sjuka rabatter. Billigare märken bryr sig inte lika mycket om detta så där går priserna för att köpa utgående modeller ofta ner på kampanjer och så.

Har du testat att förhandla köp eller bara gått på priset som står i bilhallen?

Man kan även köpa till sjuka rabatter om vi pratar utgående modeller, jag fick ner totalpriset på senaste köpet (premiummärke enligt ovan) nästan 30% eftersom det bara var ett par månader kvar till nästa generation skulle bli tillgänglig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Avbetalningstakten ska definitivt inte understiga värdeminskningstakten. Tar det 15 år att betala av en bil ska man kunna ha den i 15 år. Och säljer man vidare den så ska man få tillbaka pengar nog för att täcka kvarvarande lån.

Personligen lånar jag inte till bilar. Jag sparar pengar och köper inte en bil som är dyrare än jag har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror inte folk vänder sig mot finansieringen i sig utan att annat folk inte tänker på värdeminskningen och amorterar i motsvarande takt. Finns ett och annat exempel i programmet lyxfällan där folk köpt bilar, sålt och då inte haft täckning för lånet på bilen och står med ett lån kvar, men ingen bil och så har de upprepat det några gånger tills de sitter i TV och undrar över varför de har så stora skulder, men inget nämnvärt av värde kvar för att täcka skulderna.

Ja men då är man ju inte mot att låna till bil utan mot att köpa saker man inte har råd med. Om jag bara sparar 5k i månaden men köper en bil som kostar 10k/mån med pengar jag sparat så anser jag inte att jag har råd med bilen. Det spelar ingen roll om det är sparpengar man bränner utan man måste helt enkelt kunna täcka kostnader man har med sin inkomst, jag tycker helt enkelt att man skall ha ett positivt kassaflöde.

Skrivet av Mindfighter:

...så du tror leasingföretag står för värdeminskningen för att vara snälla? Självklart betalar du värdeminskningen även om du leasar, det är största delen av din leasingavgift, leasingföretaget är affärsdrivande verksamhet, de håller på med det för att _tjäna_ pengar, inte för att ge bort pengar.

Ibland kan det dock vara fördelaktigt för slutkund att privatleasa, det är oftast ett sätt tillverkarna har för att trycka ut bilar utan att sänka de annonserade priserna för mycket. Har sett flera exempel där det helt enkelt varit omöjligt att slå leasingerbjudandet genom att köpa motsvarande bil ens kontant. Gissningsvis handlar det om att tillverkaren tar en lägre marginal (eller tom 0 marginal) på just de bilarna för att hålla produktionen uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men då är man ju inte mot att låna till bil utan mot att köpa saker man inte har råd med. Om jag bara sparar 5k i månaden men köper en bil som kostar 10k/mån med pengar jag sparat så anser jag inte att jag har råd med bilen. Det spelar ingen roll om det är sparpengar man bränner utan man måste helt enkelt kunna täcka kostnader man har med sin inkomst, jag tycker helt enkelt att man skall ha ett positivt kassaflöde.

Håller med, men TS bjöd in till detta genom att sätta upp premissen att någon lånar till en bil med 15 års betalningstid för att få ner månadskostnaden, vilket förstås är vansinnigt då redan en 10 år gammal bil inte har något stort värde kvar.

Skrivet av Aktsu:

Ibland kan det dock vara fördelaktigt för slutkund att privatleasa, det är oftast ett sätt tillverkarna har för att trycka ut bilar utan att sänka de annonserade priserna för mycket. Har sett flera exempel där det helt enkelt varit omöjligt att slå leasingerbjudandet genom att köpa motsvarande bil ens kontant. Gissningsvis handlar det om att tillverkaren tar en lägre marginal (eller tom 0 marginal) på just de bilarna för att hålla produktionen uppe.

Annonserade priser säger ingenting, det går alltid att pruta olika mycket eller köpa via något ramavtal via någon förening o.s.v., så antalet bilar sålda till annonserat pris är nog lika med antalet bostadsrätter/villor som har köpts till annonserat pris. (fast åt andra hållet där )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Såg en farbror bli fast med ett billån när han förlorade jobbet

Blir aldrig billån för mig efter jag såg den affären

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Annonserade priser säger ingenting, det går alltid att pruta olika mycket eller köpa via något ramavtal via någon förening o.s.v., så antalet bilar sålda till annonserat pris är nog lika med antalet bostadsrätter/villor som har köpts till annonserat pris. (fast åt andra hållet där )

Ja jag håller med, har fått bra rabatter på köp också. Har dock funnits tillfällen där bästa pris jag prutat på leasing är bra mycket bättre än bästa priset vid köp, just för att tillverkaren har skjutit till extra pengar vid leasingen men inte vid köp. Har dock aldrig kört leasing själv eftersom jag vill ha friheten att byta efter ett år om jag känner för det, har dock hjälpt till att få bra priser åt bekanta då jag redan haft kontakt med bilsäljaren för andra dyrare bilar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dinlo:

Såg en farbror bli fast med ett billån när han förlorade jobbet

Blir aldrig billån för mig efter jag såg den affären

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blev han "fast"? Var hans lånebelopp högre än bilens värde? (Något som i princip alla här i tråden avråder från.)

Annars brukar det ju gå att sälja av bilen och betala av lånet till fullo så är man fri.

Om han inte kunde sälja av bilen p.g.a. att han behövde den i sin vardag är det ju mer korrekt att säga att han var fast med bilen, inte med själva billånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tja!

Hög tid att skaffa ny bil för min del, lite fundersam över hur lång tid/hur hög månadskostnad andra väljer. Nu fattar jag förstås att det inte alltid är så att andra vet exakt hur folk generellt tänker men det är ändå intressant att höra era funderingar.
Jag tänker mig en bil på sisådär 300000:- (bättre begagnad större bil (typ V90-storlek) inte mycket äldre än 3år).
Tror ni att det är vanligt med billån som sträcker sig uppemot 15år? Personligen klarar jag en kostnad på ca. 3000:-/mån men så höga summor tror jag knappast alla har råd med, så då måste lånelängden öka.

Att bilar generellt är dåliga köp hur man än gör råder det ingen tvekan om.

Tacksam för era tankar!

Förhoppningsvis är det ovanligt med 15år avbetalning på en begagnad bil.. Bilen skulle ju med lite otur kunna vara värd noll och ingenting flera år innan det.
Vi köpte senast 'motsvarande' större kombi men valde en ett par år äldre och betalade ca 100k. Kändes bara fånigt att ens fundera på lån på den slanten.
Med det sagt är det ofta så billigt att låna att det är bättre att ha de pengarna försiktigt investerade med avkastning som lätt dubblas mot låneräntan.
Om man däremot lånar för att man saknar pengar och funderar på lång avbetalning av samma anledning.. ja folk får göra som de vill men generellt, enligt mig, slösar folk bort alldeles för mycket pengar på onödigt dyra bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag håller med, har fått bra rabatter på köp också. Har dock funnits tillfällen där bästa pris jag prutat på leasing är bra mycket bättre än bästa priset vid köp, just för att tillverkaren har skjutit till extra pengar vid leasingen men inte vid köp. Har dock aldrig kört leasing själv eftersom jag vill ha friheten att byta efter ett år om jag känner för det, har dock hjälpt till att få bra priser åt bekanta då jag redan haft kontakt med bilsäljaren för andra dyrare bilar.

Kan vara att de t.ex. räknat med riskfyllt restvärde, d.v.s. risken att det faktiskt är lägre när det är dags att lämna tillbaka. (för att få ner månadskostnaden) o.s.v., det är en hel del man måste räkna på och läsa det finstilta innan man vet om det faktiskt är en bättre affär eller inte. Oftast är det inte det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag hittar verkligen väldigt sällan en bil som är 3 år och som kostar halva nypriset.

Vi kan kolla på Volkswagen Golf då det är den mest sålda bilen och därmed den som allra flest kollar på.
Volkswagen Golf 1,2 TSI 110 har kostat lite olika genom åren beroende på erbjudanden och specs men ungefär det dubbla emot denna tre år gamla lågmilare med endast 4000 mil.
Annars kan det vara en bra idé också att kolla på lagerbilar som säljs ut, kanske förra årets modell. Min granne köpte en likadan för två år sedan för endast 170 000 kronor har jag för mig.

Skrivet av Shitpommfrit:

Man får tänka på att priset man ser på onlinekonfiguratorn oftast är mycket högre än vad du får ge hos handlare.

Jä, så speciellt om du vill ha mycket tillval är ju en begagnad bil ofta än mer prisvärd.

Skrivet av snajk:

Honda E är en stadsbil främst, den är inte så dyr för vad man får egentligen förutom just att batterikapaciteten är klen för priset.

Seat Mii Electric i samma klass men med längre räckvidd (260km) är ju bra mycket mer prisvärd för 265 000 kronor i mina ögon.

Skrivet av snajk:

Det kan kännas väldigt logiskt rent ekonomiskt att köpa en tre år gammal bil, den stora smällen av värdeminskningen är passerad och så.

Absolut är det mycket som spelar in och olika från fall till fall, men generellt sett så är det lite billigare att köpa en begagnad speciellt med de höjda skatterna, men absolut inte så mycket som det först verkar när man tittar på inköpspriset. Sen är det ju mer att göra med en begagnad som du säger (även om försäljningen som är det jobbigaste är densamma som för en ny) så det beror ju absolut på hur högt man värdesätter sin tid.

Skrivet av snajk:

Nja, jag gillar Skoda och de är ofta prisvärda men Seat bygger ju på samma komponenter i grunden som alla VAG-bilar och de ligger generellt lägre i pris än Skoda.

Tja, beror på klass. Den väldigt populära Skoda Octavia är tusen kronor billigare än SEAT Leon Sportstourer (som dessutom har varit mindre än Skodan fram tills i år, om man kollar på begagnad.) så de ligger väl ganska så likt i pris skulle jag snarare säga.
Ungefär lika stor procentuell skillnad i service kostnader också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Förhoppningsvis är det ovanligt med 15år avbetalning på en begagnad bil.. Bilen skulle ju med lite otur kunna vara värd noll och ingenting flera år innan det.
Vi köpte senast 'motsvarande' större kombi men valde en ett par år äldre och betalade ca 100k. Kändes bara fånigt att ens fundera på lån på den slanten.
Med det sagt är det ofta så billigt att låna att det är bättre att ha de pengarna försiktigt investerade med avkastning som lätt dubblas mot låneräntan.
Om man däremot lånar för att man saknar pengar och funderar på lång avbetalning av samma anledning.. ja folk får göra som de vill men generellt, enligt mig, slösar folk bort alldeles för mycket pengar på onödigt dyra bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Många ser bilen som en statussymbol. Inte minst i andra delar av världen samt våra nysvenskar.
Bilen sätts oftast framför boende vilket jag tycker är en jättekonstig prioritering.

Själv har jag bakat in mitt billån i bolånet. Ja det kan tyckas konstigt, men när man sitter på ett lågt bolån är det fördelaktigt att kunna låna till ca 2% ränta.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur blev han "fast"? Var hans lånebelopp högre än bilens värde? (Något som i princip alla här i tråden avråder från.)

Annars brukar det ju gå att sälja av bilen och betala av lånet till fullo så är man fri.

Om han inte kunde sälja av bilen p.g.a. att han behövde den i sin vardag är det ju mer korrekt att säga att han var fast med bilen, inte med själva billånet.

Fanns ett vanligt fel med den modellen som hans bil inte hadde men hans bil förlorade ändå 30% av saluvärdet på en vecka p.g.a. det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ok, jag var kanske inte helt klar med hur jag uttryckte mig, bara för att JAG kollar på en bil för 300k som är 3år gammal var det egentligen inte det som efterfrågades utan om ni tror att det är vanligt med att folk tar lån på ungefär 15år för att komma ner i mer "lagom" månadskostnad (typ 1500:-/mån)?

Jag klarar som jag skrev utan större problem månadskostnad på ungefär 3000:-/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Som svar på din fråga. Ja det finns folk som gör det men inte så vanligt. De flesta tar lånet på antingen 3 lr 5 år det är det vanligaste eftersom det första alternativet blir alldeles för dyrt. Måste man ta ett lån på 8 lr 15 år, då är man nog utanför sin budget. Då köper man en bil man egentligen inte har råd med. Sen tillkommer reparationer, service, slitage, skatt och försäkring osv det måste man ha med i beräkningarna också, för att inte tala om värdeminskningen. Köper man en bil på avbetalning så måste den vara helförsäkrad.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Köpte ny bil 2017 för totalt 27 000€, lånet är på 6 år. 0,95% ränta, betalar totalt 823,70€ i ränta över hela låneperioden, knappast så att man går under av det.
Betalar ~300€/månad med en större sista betalningsrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Köpte ny bil 2017 för totalt 27 000€, lånet är på 6 år. 0,95% ränta, betalar totalt 823,70€ i ränta över hela låneperioden, knappast så att man går under av det.
Betalar ~300€/månad med en större sista betalningsrat.

Du kanske inte går under men du har iallafall betalat ca 8000 kronor mer än vad bilen är värd. Hade du köpt den kontant så kanske du hade kunnat pruta ned lite. Visst de flesta har inte råd och köpa nya bilar kontant. Så det är ju bra att man kan välja avbetalning men det blir alltid dyrare hur man än vänder och vrider på det. En bil är ju alltid en förlust affär ändå men man måste ju ha en för det dagliga livet.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Så länge man går plus varje år så får man väl göra precis vad man vill, och låna till vad man vill. En del varianter är.väl mindre logiska ur ett rent ekonomiskt perspektiv, men alla värderar väl olika saker olika.
Kanske roligare att leva loppan det liv man har även om det är mha lån? Eller så tycker man annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så länge man går plus varje år så får man väl göra precis vad man vill, och låna till vad man vill. En del varianter är.väl mindre logiska ur ett rent ekonomiskt perspektiv, men alla värderar väl olika saker olika.
Kanske roligare att leva loppan det liv man har även om det är mha lån? Eller så tycker man annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst du har rätt men det är ju ändå oavsett vad man tycker lr värderar en ekonomisk förlust.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Du kanske inte går under men du har iallafall betalat ca 8000 kronor mer än vad bilen är värd. Hade du köpt den kontant så kanske du hade kunnat pruta ned lite. Visst de flesta har inte råd och köpa nya bilar kontant. Så det är ju bra att man kan välja avbetalning men det blir alltid dyrare hur man än vänder och vrider på det. En bil är ju alltid en förlust affär ändå men man måste ju ha en för det dagliga livet.

Den fetade biten där har jag sett förr på olika forum och hört nämnas av bekanta med.
Vad har prutning att göra med kontant/lån? varför skulle du inte kunna pruta om du väljer att finansiera bilen via lån?
Den som får betalt för bilen struntar ju helt i var pengarna kommer ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av helgonet:

Du kanske inte går under men du har iallafall betalat ca 8000 kronor mer än vad bilen är värd. Hade du köpt den kontant så kanske du hade kunnat pruta ned lite. Visst de flesta har inte råd och köpa nya bilar kontant. Så det är ju bra att man kan välja avbetalning men det blir alltid dyrare hur man än vänder och vrider på det. En bil är ju alltid en förlust affär ändå men man måste ju ha en för det dagliga livet.

Å andra sidan...

Förutsätt att du har alla pengar du behöver till ett bilköp liggande på ett konto med noll eller nära noll i ränta, dvs de gör inte så mycket nytta där de ligger. Köper du bilen kontant så är de borta från kontot och bilen är betald.

Alternativt så lånar du förmånligt (är nån dum nog att låna ut pengar snorbilligt, varför tacka nej?) och petar in pengarna som inte gick åt till kontantinsatsen på något som kan ge hygglig avkastning, säg 5-6% i snitt om man ser på det historiskt.

Enkelt räknat så är det nånstans kring 35-38000 EUR efter sex år vilket med ganska bra marginal täcker lånekostnaden.

Sen kan alltid investeringar i fonder och annat skita sig, men sannolikheten att de ökar i värde är i alla fall större än att bilen ökar i värde.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ungefärligt...

1300/mån försäkring & service
1900/mån drivmedel
550/mån däckskifte/tvätt/besiktning/etc
800/mån parkering
150/mån bilskatt/trängselavgift
0/mån billån
--------
Totalt 4700:- / månad.

Det är kostar att ha bil...

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte jämföra med min förra bil

Ford focus 07 (nypris 100 000)

Köpt för 17000 sommar 15 vid 12700 mil
Jag körde den vid 19700 mil nu i januari 2020 för 10000

Kostnad per månad:
Försäkring 200kr (endast trafik)
1400 drivmedel (drog ca 0.75/mil)
50kr besiktning, fick begagnade däck längs med vägen och tvättade bilen bara med slang hemma
500kr parkering sista två åren (vi flyttade)
150kr skatt
200kr reparationer (skruvade själv och väldigt lite som gick sönder)
130kr värdeminskning

2600kr i månaden varav mer än hälften är direkt från bensinkostnaden. Cirka 1200kr utan drivmedel varav nästan hälften är parkeringen.

Behöver inte kosta mycket att ha bil...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jazon:

Den fetade biten där har jag sett förr på olika forum och hört nämnas av bekanta med.
Vad har prutning att göra med kontant/lån? varför skulle du inte kunna pruta om du väljer att finansiera bilen via lån?
Den som får betalt för bilen struntar ju helt i var pengarna kommer ifrån.

Snarare är det tvärtom. Bilhandlare har låga marginaler på själva bilarna men tjänar rätt bra på att sälja finansiering så ofta finns det mer prutmån om man tar ett lån samtidigt. Ofta får man också rabatt på andra saker som serviceavtal eller vinterdäck om man finansierar bilen via handlaren.

Permalänk
Medlem

För att vara ännu mer Ontopic är det troligtvis inte ens möjligt att låna specifikt till en bil på 15 års återbetalningstid hos något seriöst kreditinstitut. Vad jag sett av det finstilta i tidningsannonser osv verkar det vara noga uträknat med återbetalningstid, amorteringsbelopp och restvärde/ kontantinsats så att restvärdet i varje givet ögonblick är högre än skulden. Exempel för att illustrera varför 15 års avbetalning inte funkar: Bil med lån på 300k, rak amortering 20k per år. Efter 10 år återstår 100k av skulden, där någonstans går troligen också brytpunkten på när värdet understiger skulden.

Det är inte heller vad bilen kostar på Blocket kreditinstitutet ska räkna på som restvärde, det är vad man garanterat kan få för att lämna bilen hos KVD som den står om man måste återta den från låntagaren, som kanske då troligen inte haft råd med underhållet heller så att skicket är därefter. Det värdet kanske bara är 50-60% av priset för en bra skött 10 år gammal bil mellan privatpersoner på Blocket allt annat lika.

Permalänk

Kan man inte lägga 5k i månaden på ett bil-lån borde man verkligen inte ha en bil för 300k. Det är ju helt galet.

Bil-lån har oftast hög ränta. Sålänge du inte förväntar dig en rejäl löneutveckling är det sällan värt att ta långa lån. Jag skulle aldrig ta ett lån på över 5 år, utan hellre sänka kostnaden för bilinköp tills jag hade råd med ett lån på max 2-3 år. Du får ju en helt okej bil (som ingen skulle skämmas över) för 150k, det är 4.2k/mån över 3 år vid 0% ränta.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

5000 mil på 3 år är inte så mycket. Om du hade kört det dubbla eller mer så kanske du hade kommit till en annan slutsats!

Det är ungefär 1600 mil per år vilket är över genomsnitt sist jag kollade.

Folk får såklart göra vad dom vill och har olika prioriteringar. Jag tycker inte det är värt med en flådig bil. Jag slipper oroa mig för att tvätta den, barn som slår upp dörrarna, dyra försäkringar etc. Värdeminskningen är noll, tvärtom nu är den nybesiktiad så kan nog få 5-10 000kr för den(24 000 mil). Min tidigare bil hade jag från 20 000 till 36 000 mil. Kollade nyss bilregistret och den blev besiktigad i december förra året och rullar än. 😬 (inget fel på den förutom att AC:n la av och det var outhärdligt att köra sommaren 2018).

Skrivet av Nils-Göte:

Jag skulle kunna sträcka mig till att 2/3 av Sveriges befolkning inte har ett garage att vara i eller kunskap/ verktyg att byta en spindelled eller ett fjäderben själv.
Jag vill heller inte råka ut för plötsliga haverier. Min far var alltid av åsikten att själv är bäste dräng och gjorde precis som du skriver. Körde gamla bilar tills något stort rasade och köpte en annan gammal bil. Och låg på uppfarten och bytte bromsrör eller krängningshämmare, lappade avgasrör m.m. med jämna mellanrum. Eller svor med bilel en hel helg, skitkul... Och minst en gång om året var felen sådana att bilen antingen inte startade eller att den dog på vägen till jobbet.
Jag har förstås också varit med och hjälpt till, och det känns inte värt det. Jag bor dessutom i lägenhet nu som en mycket stor del av befolkningen gör. Jag lägger hellre min begränsade fritid på annat.

Du har helt rätt såklart! Dom flesta har varken möjlighet eller intresse av att fixa det själv. Och är man beroende av bil är det såklart en annan femma. Vissa saker är ju dock skrattretande enkla, t ex byta bromsskiva som jag tror vilken datorbyggare som helst kan göra. Jag får ont i magen när jag hör av kollegor som bytar belägg för 3000kr eller en "borttappad" oljeplugg för 100kr på verkstaden. Det där med tid är också spännande. De få gånger jag varit på verkstad har det tagit tid och energi att ta sig dit, ordna skjuts osv.

Skickades från m.sweclockers.com