Den "gyllene" mellanvägen är borträknad sedan länge. Fungerar säkert för många dock som inte pendlar.
Jag försöker bara visa att det finns lägen då en ny bil med lån inte innebär att man är dum i huvudet.
En bil för 100k innebär oftast att bilen gått 15k mil, alltså utanför motorförsäkringen. Dem är oftast moderna, så man vill inte pilla med den heller utan lämnar den på verkstad. Sen är de generellt högre skatt (Bortsett från nu med Bonusmalus), förbrukning och försäkring (Hel behövs) på de bilarna.
Och kollar man på 5 års period då kommer jag lägga mer än 15k mil till som innebär oftast att de stora grejerna kommer, såsom Partikelfilter, kamrem, EGR ventil, turbo osv osv.
Tar man lån med en ny bil på 5 år och kör i 5 år så innebär det för mig att jag har garanti till viss del samt motorförsäkring.
Sen blir ju den bilen för 100k nästan värdelös efter 30k mil, så man har fortfarande förlorat en hel del i värdeminskning.
Helt enig. Det kanske funkade att tänka 3-4 år gammal bil utan garanti kvar för 15-20 år sedan, men svårare med dagens tekniskt mer komplicerade bilar med sämre mekanisk hållbarhet p g a t ex Long-lifeserivce.
Man ville inte sitta med rasat partikelfilter för 25+ tusen, rasad turbo för lika mycket eller skrotad motor för 50-100k på en 3 år gammal lite fräckare tysk bil för 250-300k. Inte mycket värt att glida i en grannbräckare som känns som ny för halva priset då!