Nvidia: "Vi missförstod Activision Blizzards samtycke kring Geforce Now"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vi missförstod Activision Blizzards samtycke kring Geforce Now"

Kort efter Geforce Now-lanseringen fimpades stödet för alla Activision Blizzard-titlar. Nvidia hade nämligen inte utgivarens godkännande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det något kvar av ursprungliga Blizzard som alla älskade?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Finns det något kvar av ursprungliga Blizzard som alla älskade?

Alla skithögar som är chefer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Alla skithögar som är chefer...

Ursprungliga cheferna är väl borta? Morhaime lämnade ett tag sen...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Finns det något kvar av ursprungliga Blizzard som alla älskade?

Är folk upprörda över att inte ha Blizzardspel på Geforce Now? *suck*

Permalänk
Avstängd

Hade Activision Blizzards varit en person skulle nog han fått ganska många diagnoser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är folk upprörda över att inte ha Blizzardspel på Geforce Now? *suck*

Det är väl rätt gött om de flesta spel finns på geforce now. Vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blizzard motarbetar sig själva hela tiden.. självskadebeteende?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför ska A/B ha pengar för att jag hyr hårdvara av Nvidia? Okej om Nvidia drev en egen spelbutik likt Stadia, men detta baseras ju helt på vanliga köp utanför tjänsten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man har köpt spelen så tycker jag att utgivarna har fått sina pengar, att de vill ta betalt (få en kommersiell överenskommelse) en gång till för att användare ska kunna strömmar spelen låter ju helt sjukt i mina öron.
Om dessa tjänster slår igenom stort så kan man ju hoppas att Nvidia ger igen sen och börjar ta betalt av utgivarna som varit motsträviga för att deras spel ska få lov att spelas genom Geforce Now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Om man har köpt spelen så tycker jag att utgivarna har fått sina pengar, att de vill ta betalt (få en kommersiell överenskommelse) en gång till för att användare ska kunna strömmar spelen låter ju helt sjukt i mina öron.
Om dessa tjänster slår igenom stort så kan man ju hoppas att Nvidia ger igen sen och börjar ta betalt av utgivarna som varit motsträviga för att deras spel ska få lov att spelas genom Geforce Now.

Det kan ju vara så att det krävs viss support från spelföretaget, att de vill ha mer optimerade versioner för deras system, rätten att tillhandahålla etc.
Utan avtal riskerar även företaget att försvaga sitt eget varumärke rättsligt, speciellt om det används i marknadsföring utan avtal.
Exakt vad som saknades eller inte är svårt att veta från utsidan och normalt ska man inte som företag göra antaganden om andra företag, även bra regel att ha som privatperson om andra personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Om man har köpt spelen så tycker jag att utgivarna har fått sina pengar, att de vill ta betalt (få en kommersiell överenskommelse) en gång till för att användare ska kunna strömmar spelen låter ju helt sjukt i mina öron.
Om dessa tjänster slår igenom stort så kan man ju hoppas att Nvidia ger igen sen och börjar ta betalt av utgivarna som varit motsträviga för att deras spel ska få lov att spelas genom Geforce Now.

Om det blir stort är det konsumenterna som får betala inte Activision. Gammalt djungelordspråk 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Att missförstå det här med samtycke kan ju vara lite känsligt såhär i post-metoo-tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför ska A/B ha pengar för att jag hyr hårdvara av Nvidia? Okej om Nvidia drev en egen spelbutik likt Stadia, men detta baseras ju helt på vanliga köp utanför tjänsten...

Skickades från m.sweclockers.com

Utvecklades spelutbud tillgängliga via tjänsten gör väl tjänsten mer attraktiv, eller något?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Har testat Google Stadia och GeForce Now, och det sistnämnda soppar banan med det förstnämnda. Inte bara det heller, modellen är betydligt bättre, spel jag redan köpt spelar jag med glädje där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det vore gynnsamt för Activision-Blizzard att låta spelmöjligheten vara kvar, det är ju fortfarande människor som först måste köpa spelen för att kunna spela från första början. Det Nvidia gör är att de minskar belastningen på Acti-blizz egna servrar, och således sparar de i teorin pengar. Samt det faktum att fler kanske skulle få för sig att köpa deras spel om det fanns en möjlighet att strömma den via Nvidia. Snacka om självskadebeteende.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Hjälpsam

Även de bästa kan göra misstag, inte så konstigt att även Nvidia gör det.

Får hoppas att de snart syr ihop ett avtal, Activision Blizzards borde förstå att det ligger i deras intresse.
edit Det ligger givetvis i bägges intresse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Varför ska A/B ha pengar för att jag hyr hårdvara av Nvidia? Okej om Nvidia drev en egen spelbutik likt Stadia, men detta baseras ju helt på vanliga köp utanför tjänsten...

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia måste ju ha spelet på sina servrar, det måste ju vara värt något. Jag har noll koll över hur det är att driva ett cybercafe, men jag antar att du inte har samma lisens för spel som en privatperson.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att Nvidia använder tillgängliga spel som en punkt i marknadsföringen för betaltjänsten, där kanske A/B har en liten poäng att tjänsten blir mer attraktiv? Ska dock röra sig om väldigt lite och tror snarare att folk med en 10+år gammal dator helt plötsligt kan plocka upp och spela wow casual igen. A/B och alla andra stora bolag beter sig som skit som vanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är nog större chans att A/B missförstår Nvidia. Finns väl inget att förlora på att ha sitt spel tillgängligt på en sån här tjänst?

Permalänk
Medlem

Samtycke? Mitt spel, köpt och betalt för som jag kör via en dator. Om det är en dator hemma, strömmat från datorn hemma till TV'n eller strömmat från en dator någon annanstans bör Blizzard ha väldigt lite att säga till om.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Finns det något kvar av ursprungliga Blizzard som alla älskade?

Det ursprungliga Blizzard? Du menar det som såldes till Davidson & Associates 1994, CUC International 1996, Havas 1998, konglomeratet Vivendi 1998, eller innan Activision köpte det 2008?

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icegrin:

Det ursprungliga Blizzard? Du menar det som såldes till Davidson & Associates 1994, CUC International 1996, Havas 1998, konglomeratet Vivendi 1998, eller innan Activision köpte det 2008?

Rätt säker på att han syftade på grundarna och deras glädje att skapa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.2*

Sidospår raderat, vänligen höj nivån.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är nog större chans att A/B missförstår Nvidia. Finns väl inget att förlora på att ha sitt spel tillgängligt på en sån här tjänst?

Om spel-upplevelsen är dålig spiller det över negativt för spel-varumärket.
Sen är det väl inte konstigt om Activision vill ha en del av kakan om tjänsten delvis "drar nytta" av deras spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om spel-upplevelsen är dålig spiller det över negativt för spel-varumärket.
Sen är det väl inte konstigt om Activision vill ha en del av kakan om tjänsten delvis "drar nytta" av deras spel.

Iallafall under betan var det helt ok, Sonen brukade spela Sonic Racing och klagade inte på lag. Att Activision skall ha mera pengar är väl knappast självklart. Dom får ju pengar när man köper spelet så man kan spela det, räcker inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Nvidia måste ju ha spelet på sina servrar, det måste ju vara värt något. Jag har noll koll över hur det är att driva ett cybercafe, men jag antar att du inte har samma lisens för spel som en privatperson.

När jag sätter mig på internetcaféet så loggar jag in på mitt steam-konto och börjar lira med polarna.
Vet inte om dom faktiskt behöver ha några licenser till spelen själva.

Det här blir ju lite samma sak som Nvidia Now bara det att jag kan sitta hemma och komma åt internetcaféets dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om spel-upplevelsen är dålig spiller det över negativt för spel-varumärket.
Sen är det väl inte konstigt om Activision vill ha en del av kakan om tjänsten delvis "drar nytta" av deras spel.

A/B lär ändå tjäna på det, för vem skaffar en sån här tjänst? Inte är det folk som redan har en ok dator iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Det ursprungliga Blizzard? Du menar det som såldes till Davidson & Associates 1994, CUC International 1996, Havas 1998, konglomeratet Vivendi 1998, eller innan Activision köpte det 2008?

Innan ActiVision så hade Blizzard kontroll över sin utveckling, jag antar det var för att dessa företag insåg att Blizzard inte skulle vara Blizzard om de inte skapade perfektion, det var just så de blev världskända då Blizzard stämpeln var typ den högsta stämpeln man kunde få inom spelindustrin. När ActiVision "mergades" så blev Blizz mer eller mindre sakta ActiVision. Dagens Blizzard är inte Blizzard som skapade Warcraft 3, SC, ursprungliga WoW eller Diablo spelen, alla dessa personer som gjorde dessa spel är långt borta ifrån företaget.

Det närmsta företag som kommer nära ursprungliga Blizzard är CDPR, möjligtvis Naughty Dog eller Rockstar,, men även Rockstar har börjat drifta åt fel håll.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600