Xiaomi Mi 10 och Mi 10 Pro fokuserar på kameran och 5G

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi Mi 10 och Mi 10 Pro fokuserar på kameran och 5G

Xiaomi lanserar en ny duo flaggskeppstelefoner. Denna gång hamnar kamerorna, större batteri och 5G i fokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer intressant än s20 enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mer intressant än s20 enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt då? Priset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

På vilket sätt då? Priset?

antagligen.. du betalar typ dubbla priset för samsungs flagskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

På vilket sätt då? Priset?

Pris och batteritiden, konstant hög refreshrate utan skalning, samma kamerasensor... finns många anledningar

Detta är dessutom deras toppmodell så förutom deras prototyper så kommer mellansegmentet troligen få liknande men nedskalade specs, det bådar gott för mobilåret 2020 tycker jag.

Samsung hade också trevliga saker men de allra flesta sakerna kändes bara som varför då. Till exempel varför 12/16gb ram eller varför 1440p på displayen om det kommer med kompromisser? Dessa två är ju halva priset och har de saker som inte kändes ’over the top’ med s20

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den ena av 2 telefoner som fått ett så högt betyg på denna sida, kameran dvs:

https://www.dxomark.com/xiaomi-mi-10-pro-camera-review/

Permalänk
Medlem

Android one i eu,us ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Bra med konkurrens som nu även prispressar de bättre telefonerna. Där denna sätter stor press på Samsung S10. För Mi 10 Pro ser ut att bli riktigt bra.

Problemet jag ser med mycket minne är Copysweden. Köper man 512GB versionen så tillkommer det 1500kr i avgift till copysweden och det är ganska mycket pengar.

Sist så är det jättebra att fler telefoner blir 5G. För 5G utbyggnaden går trögt av flera orsaker, att få har mobiltelefoner som ens stöder 5G gör att efterfrågan inte är så hög som den kunde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

På vilket sätt då? Priset?

Vad många inte vet är att Samsung kör Snapdragon i de Galaxys som säljs i USA/Asien medans de kör Enyxos i de Galaxys som säljs i EU.

Det är inget fel med Enyxos, men Samsung är historiskt sett kassa på att optimera för Enyxos (vilket ironiskt nog är deras egna SoC!!), see recensioner/jämnförelse på S8, S9, S10. Typiskt sett har telefonerna med Enyxos SoC inte kommit ikapp när det gäller perstanda först CFW som fixar det släpps i XDA devs.

Jag köper hellre en Xiaomi is såfall.

Permalänk
Avstängd

Nämen sälj mig bananer och kalla mig August, det var ju exakt den telefonen jag väntade på.
Har ju inget "egentligt" behov av den som så, för tillfället. Men sinnesjukt hög villhöver-faktor.

Den kameran i en drönare däremot, rackarns vad bra flygbilder det hade blivit.

Permalänk
Medlem

Det som är störigt med de här är att de tycker det är premium med en skärm med så böjda kanter att det verkligen stör och förvränger. Löjligt! Samsung går ju iaf åt rätt håll på det området, skärmen är ju rätt nära platt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När jag ser priset i RMB så tycker jag det ser helt okej ut. 4000rmb för den billiga 6000 för den dyra. Visst har de blivit lite dyrare, för en 5 år sedan så kanske topmodellen hade kostat 4000 istället men så har även kvaliten gått upp rejält.

Det är först när man översätter priserna till svenska kronor som det känns helgalet! 10000 spänn för en mobil.

Ja det är där sanningen ligger. Det är svenska kronan som har blivit zimbabwekronor. Plus skatter och avgifter då möjligtvis, men de har väl inte ändrat sig så mycket de senaste åren utöver copyswedes legaliserade daytime robbery.

Tyvärr utgår jag från att de flesta här inne tycker det är okej eftersom folket fortsätter låta galningarna som sitter i regeringen fortsätta sänka vårt för inte så jättemånga år sedan otroligt fina land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Android one i eu,us ?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är Xiaomi flaggskepp så det blir deras eget MIUI.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Permalänk
Medlem

Å här gick man å nyss köpte sig en 9T för att den va nedsatt, förstår varför nu 😅

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Så mycket pengar för en kina-mobil, skulle inte tro det 😂

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Svinnöjd med min mi 9t pro. Så jäkla mycket bättre än min samsung s9+ jag råkade spräcka displayen o kameraglaset på. Aldrig mer dåligt optimerade exynos för min del. Min xiaomi strular inget, samsungen strulade hela tiden typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Så mycket pengar för en kina-mobil, skulle inte tro det 😂

Har du ens testat en? Innan du uttalar dig kanske du ska testa en och se hur den presterar, du lär nog ändra åsikt.
En kinamobil, vad gör den sämre än nån annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har du ens testat en? Innan du uttalar dig kanske du ska testa en och se hur den presterar, du lär nog ändra åsikt.
En kinamobil, vad gör den sämre än nån annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla mobiler utom de som säljs i Indien och Afrika är väl kinamobiler?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har en Xiaomi A2 för 1800:- o jag e nöjd.

Gillar inte kamerafokus. Vill se en sajt som rankar mobiler där man kan sätta krav o så. Hade ignorerat kameran.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hade köpt om det inte vore edgeskärm. Det har man ingen användning av med skal runt.

@campaigner gsmarena.com?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Köpte en Mi 9 för ett halvår sedan men är tyvärr inte särskilt nöjd. Telefonen är snabb, kameran OK men MIUI är en pina som gör att jag har svårt att tänka mig att jag skulle köpa en Xiaomi igen. Till viss del är det en vanesak men jag har haft irriterande problem med appar som självstartar flera gånger i snabb följd, dåliga översättningar och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Gillar inte kamerafokus. Vill se en sajt som rankar mobiler där man kan sätta krav o så. Hade ignorerat kameran.

Meningen med "flaggskepp modeller" är att ha inte så jättemeningsfulla men som folk med mycket pengar är villiga att slösa pengar i, so t.ex kamera, skärm och lagring. Böjda kanter på skärmen brukar typiskt vara ett trick att få upp screen to body ratio.

Vill du ha bara prestanda och inte så mycket flum så är det att vänta på redmi KX alt xiaomi AX modellen som gäller

Permalänk
Avstängd

Så, har Mi 10 Pro "samma" 8K-video-kamera lens som Samsung S20 Ultra? 8K@30fps är ju isf bättre/inte lika mjukvarucappat som Samsung implementerat med sin 8K@24fps gräns för sin 8K-video. Kommer Mi 10 Pro också vara limiterad till max 5-minuter långa videoklipp? Kommer Mi 10 utan pro's 8k-video vara sämre än Pro-modellen p.g.a. "7P 108Mp lens" vs Pro'ns "8P 108Mp lens"? För visst bör Samsungs S20 Ultra med 108Mp lensen ge bäst 8k-videos utav Samsungs nya lurar då dem andra filmar med 64Mp kameran? Eller? Vill spela in video i 8k@25fps om något, borde spela bättre med 50hz nätet än 24fps/30fps.

Tack på förhand för eventuellt svar på någon utav frågorna du bättre vetande/pålästa Swec'are! 🤗

Mvh r3mpuh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Så, har Mi 10 Pro "samma" 8K-video-kamera lens som Samsung S20 Ultra? 8K@30fps är ju isf bättre/inte lika mjukvarucappat som Samsung implementerat med sin 8K@24fps gräns för sin 8K-video. Kommer Mi 10 Pro också vara limiterad till max 5-minuter långa videoklipp? Kommer Mi 10 utan pro's 8k-video vara sämre än Pro-modellen p.g.a. "7P 108Mp lens" vs Pro'ns "8P 108Mp lens"? För visst bör Samsungs S20 Ultra med 108Mp lensen ge bäst 8k-videos utav Samsungs nya lurar då dem andra filmar med 64Mp kameran? Eller? Vill spela in video i 8k@25fps om något, borde spela bättre med 50hz nätet än 24fps/30fps.

Tack på förhand för eventuellt svar på någon utav frågorna du bättre vetande/pålästa Swec'are! 🤗

Mvh r3mpuh

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa att det sker en del binning på alla typer av kretsar, men det ska ju vara samsungs 108mp sensor som ska vara likadan specmässigt. Kan vara så att de får plats med bättre kylning eller komprimerar på ett annat sätt för att få till det, svårt att veta...

Permalänk
Medlem

Någon här som har erfarenhet från någon av de senaste Xiaomi-mobilerna och har erfarenhet av både MIUI och kameran?
Är MIUI skräp eller något att ha? Är det fritt från bloat? Ogillar fyrkantiga ikoner, men går väl att ändra med Launcher antar jag.
Också fungerar alla funktioner såsom Google Assistant utan problem?
Som jag förstått det, så ska det vara lite renare från bloat än Huaweis EMUI.

Sen när det kommer till kameran, får man räkna med mycket shutterlag/delay när de blir lite mörkare?
Som med min Oneplus 5 t.ex, där kameran generellt sätt är skit, men blir ännu mer skit så fort de blir mörkt/man är inomhus.
Hur är det att ta bild på saker som rör på sig, blir det helt ur fokus/blurrigt osv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Någon här som har erfarenhet från någon av de senaste Xiaomi-mobilerna och har erfarenhet av både MIUI och kameran?
Är MIUI skräp eller något att ha? Är det fritt från bloat? Ogillar fyrkantiga ikoner, men går väl att ändra med Launcher antar jag.
Också fungerar alla funktioner såsom Google Assistant utan problem?
Som jag förstått det, så ska det vara lite renare från bloat än Huaweis EMUI.

Sen när det kommer till kameran, får man räkna med mycket shutterlag/delay när de blir lite mörkare?
Som med min Oneplus 5 t.ex, där kameran generellt sätt är skit, men blir ännu mer skit så fort de blir mörkt/man är inomhus.
Hur är det att ta bild på saker som rör på sig, blir det helt ur fokus/blurrigt osv?

Inte senast versionen längre men min fru hade miui förra året. Dom jobbar ju med billiga telefoner och vill tjäna pengar på tjänster istället, därför erbjuds molnlagring och annat via appar och saker i deras os, men går att välja bort allt vad jag vet. En fördel med detta är att de ser dig som kund som potentiell inkomstkälla och håller därför många gamla telefoner uppdaterade väldigt länge till nya android versioner. Jag tror man kan lära sig att leva med det men ganska långt från vanilla när man startar första gången

Skickades från m.sweclockers.com

Kamera i mörker får du gå till Nokia Lumia 1020 eller ännu äldre om du vill ha bra bilder i mörker (xenon blixt är överlägset), men lite mer seriöst så hade hennes telefon en riktig skitkamera. Den som artikeln pratar om borde vara riktigt bra hårdvarumässigt, men jag vet inte hur det är med deras mjukvara på den fronten. Huawei som satsat på kamera senaste åren är ju nära topp, så om de är liknande kan det bli riktigt bra, men jag tror inte det tyvärr

Permalänk
Medlem

Har en Mi 9t pro, sjukt bra telefon, kan tom ladda den varannan dag ibland. Den har aldrig dött en dag även vid tung användning. Går nog att döda med Google maps i 5+h men i övrigt toppen telefon.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

China numba #1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Någon här som har erfarenhet från någon av de senaste Xiaomi-mobilerna och har erfarenhet av både MIUI och kameran?
Är MIUI skräp eller något att ha? Är det fritt från bloat? Ogillar fyrkantiga ikoner, men går väl att ändra med Launcher antar jag.
Också fungerar alla funktioner såsom Google Assistant utan problem?
Som jag förstått det, så ska det vara lite renare från bloat än Huaweis EMUI.

Sen när det kommer till kameran, får man räkna med mycket shutterlag/delay när de blir lite mörkare?
Som med min Oneplus 5 t.ex, där kameran generellt sätt är skit, men blir ännu mer skit så fort de blir mörkt/man är inomhus.
Hur är det att ta bild på saker som rör på sig, blir det helt ur fokus/blurrigt osv?

MIUI är ok, finns en del bloat men det kör inte av sig själv och går att ignorera. Jag rekommenderar att man låser upp telefonen och flashar om till Xiaomi EU ROM istället som tar bort en del bloat, lägger till funktioner on optimeringar. Det lägger också till en theme store där man kan tanka ned en vad man vill med ikoner osv (ironiskt nog brukar iOS themes vara mest populär)

Kameramässigt brukar de köra samma sony lins och sensor som andra flagship mobiler. Mi10 rankar #1 hos DXOMark och är #2 bäst i mörka förhållanden.
"shutter lag" är så som kamerateknik fungerar. Det är så oavsätt ifall du kör riktig digitalkamera eller mobilkamera. Sensorn behöver ljus. Om det är mörkt så behöver den aktiveras under längre till för att ta in tillräkligt med ljus vilket betyder att shutter time går upp från 1/160s till kanske 1/20s, antingen det eller höjd ljuskänslighet vilket leder till "grain" sandig RGB mönster. Det går att manuellt tvinga shutter time till lågt och ställa in ljuskänslighet till lågt, resultatet blir att du får en svart bild bara.

Vet inte om Google assistant, kör inte det.