My Creative (3D) Corner (Inbyggnad och modifikation av Ender 3 Pro)

Permalänk
Medlem

My Creative (3D) Corner (Inbyggnad och modifikation av Ender 3 Pro)

Tjo alla där ute.

En lite sent påtänkt idé att skapa en liten projektlogg där ni kan följa mitt senaste projekt, 3D skrivare.
Nu är det inte så pass roligt att jag bygger min egna skrivare, utan denna kommer mer handla om att bygga om och bygga in denna,
vilket i och för sig kan tänkas vara ganska intressant för dem som är intresserade av 3D skrivare.

Min "master plan" var att skaffa en 3D skrivare för att kunna skriva ut mods för nuvarande och kommande datorbyggen.
Sagt och gjort så skaffades det en Creality Ender 3 pro skrivare, vilken f.ö är en trevlig maskin att börja med om man kan tänka sig att skruva en del. Inlärningskurvan är fruktansvärt brant så fort man stöter på problem.

Tanken var att få till en snygg inbyggnad som skulle passa in bra i resten av rummet.

Nu hade jag ju inte tänkt att skapa en projekttråd om detta så bilderna är ju inte överdrivet bra.

Så vad behöver jag "so far" för denna hörna?

  • Creality Ender 3 Pro

  • "Bror" hylla från Ikea

  • Snygg bänkskiva

  • Plexiglas

  • Gångjärn

  • Dämpmatta

  • Brandvarnare och släckare (safety first)

  • Ja ovanstående punkt är viktig.
    Det är trots allt ganska mycket värme man leker med

  • En Creality Ender 3 Pro till

  • Raspberry Pi 3 B

  • Webbkamera[

Efter att haft min(a) skrivare några månader har det dock inte blivit så jättemånga mod prints men oj så mycket annat skoj det blivit

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Så vad är gjort hittills då?

Hmm ja detta verkar vara typ första bilden av monteringen.
Vet inte om jag var mest frustrerad eller så pass inne i att montera skrivaren så det glömdes bort att tas bilder. Aja Denna STL är i alla fall den som medföljer skrivaren.
Montering i övrigt gick på ca 1.5 timme, lite noggrann behöver man ju vara.

Sen behövde man ju någonstans att ställa den så efter en tripp till IKEA blev det en "Bror"

Första "riktiga" printen fick bli en Filamentsrullehållare.
Tyckte det var en bra idé att testa skrivaren genom att skriva ut rullager

Och så klart en filamentguide.

Ja sen måste man ju "testa" ens uppgraderingar.
(Prydnadssaker blir det många av med en 3D skrivare).

Ja sen blev det faktiskt en liten mod till datorn också
3D printad text är mer knepigt än vad man kan tro om man typ aldrig hållit på med CAD tidigare.

Den stora fördelen med en 3D skrivare är att man kan skriva ut, ja typ allt så som egendesignade brickor för plexiglaset till inbyggnaden.

Ja sen har vi själva inbyggnaden. Tanken var att skrivaren skulle bli mer tyst så man kan göra dessa 3-dygns långa utskrifterna.

Redan där hade jag satt upp lite dämpmatta i taket men det räckte inte så det blev lite på baksidan också.

Nej det får räcka för idag.
Fortsätter det jag redan gjort lite senare.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ja jag kunde ju inte låta bli att köpa en Ender 3 Pro till när en begagnad, endast 1 månad gammal dök upp ca 2 mil från mig.
Fick dessutom den hemkörd och är uppgraderad med en del fina saker så som all metal extruder och glas bädd.

Ja så får man dra ut lite nyttoprints emellanåt också. Här är ett egendesignat ställ för mobilvektyg.

Då jag ändå har satsat en hel del på min skrivare så tänkte jag att det kan ju vara trevligt att ge den förutsättningarna att kunna printa i lite mer aggressivt material så som kolfiberförstärkt plast och flexibel plast. Ja dags för min "Ruby nozzel" samt Micro Swiss all metal hotend.

Nu var det ju så att en hel del inställningar behövde göras för att få skrivaren att fungera bra igen, vilket jag missat helt och hållet 🙄
Men tack vare detta så har jag dock lärt mig en hel del om retraction, PID autotune, e-steps och ganska mycket mer.
Nej det här är inte en bra Benchy men ändå bättre än de 5 andra jag försökte mig på efter bytet haha.

Såhär ska en benchy se ut.

Så när man äntligen förstått sig på den ny all metal hotend var det dags att börja skriva ut lite grejer så man kan få skrivaren tyst och prestera bättre.

Börjar med en fan duct så man kan få plats med större och tystare fläktar.
Började med delen som möjliggör att montera en 40x40x20 fläkt till hotend. Original sitter en 40x40x10 fläkt så denna är ju 10mm högre.

Sen för att kyla plasten bättre och från alla håll fick det bli en 5015 blower fläkt.

De 2 delarna för sig.

Och så hela paketet.

Tänkte att jag skriver ut en turbintop till fläkten för ytterliggare bättre tryck. Jodå det blev nog bättre tryck men satan vad den väsnades med denna.

Jag har nämnt detta tidigare men värt att nämna igen. Är man inte nöjd med en del, ja då skriver man ut en ny
Antar att jag inte behöver nämna temat på den här fan guarden närmre

Något jag fått lära mig är att om filamentrullen inte rullar riktigt bra och bildar ett visst motstånd så påverkar detta lagren när man skriver ut.
Så då tänkte jag att jag designar en egen Creality inspirerad filamenthållare som bygger på en universiell hållare som rullar på 608zz kullager.

Då jag ändå inte tänkt använda dem hållarna som följer med dessa skrivare valde jag att modifiera dessa. för att förhållandevis ganska lätt ska kunna byta filament,
Blev till att kapa ur toppen på 2 stycken och designa nya "slide in brickor"

Och så klart basen som dessa fästs i. Dock bara en CAD bild.

Efter lite montering så kom denna skapelse ut.
Den är nästan lite för effektiv då filamentet rullar ut lite för lätt haha.

Ja det var allt för idag. Fortsätter med lite andra bilder snart igen. Nästan framme i realtid nu iaf

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ja vi fortsätter tråden lite nu då.
Då min bed verkar vara lite ojämn på skrivaren jag köpte, trots glasskiva, så blev det till att shimsa upp denna.
Ja detta blev ju väldigt snabbt ett 3 timmars projekt då det tydligen "glömts" att ta bort det som höll magnetdelen kvar på aluminiumplattan :/
Fy satan vad denna satt fast. Det blev en hel del isopropanol innan den lossnade om man säger så.

Aja sagt och gjort så sitter det nu ett par lager med aluminiumtejp så nu är bädden väldigt rak

Ja man måste ju testa lite olika saker efter att man gjort vissa ändringar.
Denna gång blev det en skål körd i spiralized (vase mode) i Cura. Inte allt för dåligt, förutom att den var för stor enligt frun i huset.

Ja då skrivaren fortfarande inte är speciellt tyst (enligt vissa) så beställde jag ett kort med de tysta drivarna TMC2209.
Det blev ett SKR mini E3 kort från BTT. Måste säga att detta kort är ju mer eller mindre ett måste om man vill ha en tyst skrivare, som dessutom klarar av att skriva ut i högre hastigheter.

Om man nu ändå har en Raspberry Pi liggandes så kan man ju lika gärna använda den till att fixa en OctoPi

Ja riktigt sådär kan det ju inte se ut. Blev till att skriva ut ett nytt chassi som passar tema lite bättre.

Ja det blev ju bättre i alla fall.

Om man ändå ska köra Octoprint så kan man ju hooka upp den till en kamera och göra sitt eget fäste.

Nu så finns det ju en hel del att önska om kamerans kvalitet. Tog en webbkamera jag har liggandes hemma.
Men OctoPi är ju fruktansvärt smidigt må jag säga.

Nu är det på väg dit jag vill att det ska vara i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Om ni har några frågor kring en eventuell fördjupning i någon del så kan jag självklart försöka ge ett svar på det.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ja nu när man äntligen fått ordning på skrivaren så tänkte jag att jag testar köra ut en lite större sak.

Behold the (green) lantern

För att få en aning om hur stor den är.

Massproduktion av cablechains.
Behöver ju snygga till kabeldragningen, kan inte lämna ett synligt ormbo så att säga.

Ja nu har jag faktiskt inte så mycket mer för tillfället men fortsättning följer.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ja så vad är inte en modd utan RGB?
Nu är det lite underligt då min kamera inte klarar av att filtrera bort den blåa frekvensen, det lyser alltså vitt i skåpet egentligen haha.

Aja i verkligheten blev det betydligt bättre belysning till skrivaren i alla fall.

Ja så var det ju det där med kabledragning. Ingenstans tycks man komma undan denna faktor.
Nu har jag då äntligen börjat montera ihop min "Cablechain", vilken verkar ta betydligt fler länkar än jag trodde från början.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd å roligt å se en annan i "Creality familjen" här.
Har skaffat 3D modellen av Ender 3 från Creality å håller på att göra modifieringar av den, och det ska bli så simpel montering som det kan bli. Kan dela med mig av dem ifall du skulle va intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De som vänter på nöe gött, vänter int fö läng ;)
Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |

Permalänk
Medlem

Jag fick också hem min Ender 3 (inte Pro) i torsdags och har provat mig fram lite, helt utan tidigare erfarenhet. Tog lång tids videotittande och försök att få någorlunda utskrifter (som i alla fall gör sitt jobb) och jag har skrivit ut några uppgraderingar såsom bättre kylningsutblås mot munstycket, fläktskydd till kretskortslådan och några clips till kabeln för LCDn.

Däremot har jag ingen erfarenhet alls om att göra egna ritningar och kan bara ladda ner de här filerna som andra gjort mjukvara är inte min grej