Ska köpa min första gaming dator någonsin

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Tusen tack!

Förutom priset, hur skiljer sig dessa två grafikkort?

Som jag skrev igår:
” Värt att notera är att ett 2070 super fortfarande är ca 7% bättre än 5700 xt och dessutom har ray tracing, så det är inte 1000kr i sjön...”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Dom redditmedlemarna som klagade på Sapphire var skrivna september, oktober, november, december 2019 och även januari 2020, så det är väldigt färska problem. Om företaget skulle lösa problemet med drivrutinerna så är det definitivt en kandidat, inte alltför dyrt samt verkar vara ett riktigt bra grafikkort, men jag väljer nog att punga ut 1-2000 kr extra för att stå på den säkrare sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som jag skrev igår:
” Värt att notera är att ett 2070 super fortfarande är ca 7% bättre än 5700 xt och dessutom har ray tracing, så det är inte 1000kr i sjön...”

Skickades från m.sweclockers.com

Oj förlåt mig, är vilsen och avskyr att skrolla via telefon.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En artikel från 2010 som handlar om HD 5800 och 5700 serierna? Nog för att det är fel på Navi, men detta var nog att ta i

Skickades från m.sweclockers.com

Haha vops. Jag tänkte heeelt fel där 🙈

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Jag byggde en dator med radeon sapphire pulse 5700xt för några månader sedan och jag har inte stött på några problem alls efter varje drivrutins uppdatering så jag förstår inte varför det är så många som klagar. Det fungerar felfritt med r5 3600 så det är kanske processorn som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Jag byggde en dator med radeon sapphire pulse 5700xt för några månader sedan och jag har inte stött på några problem alls efter varje drivrutins uppdatering så jag förstår inte varför det är så många som klagar. Det fungerar felfritt med r5 3600 så det är kanske processorn som är problemet?

Jag har nu pendlat fram och tillbaks på frågan kring grafikkortet och jag tror att det bästa jag kan göra är att satsa/chansa på Sapphirekortet, kommer kolla att jag har öppet köp och kan lämna tillbaks produkten vilket jag med säkerhet kommer att kunna göra. Funkar kortet felfritt så perfekt, ett billigare kort som är super. Ifall kortet strular så lämnar jag tillbaks den och lägger 1-2000 kr till och köper det som rekommenderades ovanför, 2070-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Jag har nu pendlat fram och tillbaks på frågan kring grafikkortet och jag tror att det bästa jag kan göra är att satsa/chansa på Sapphirekortet, kommer kolla att jag har öppet köp och kan lämna tillbaks produkten vilket jag med säkerhet kommer att kunna göra. Funkar kortet felfritt så perfekt, ett billigare kort som är super. Ifall kortet strular så lämnar jag tillbaks den och lägger 1-2000 kr till och köper det som rekommenderades ovanför, 2070-kortet.

Köper du lösa komponenter på postorder och bygger själv så har du alltid 2 veckor på dig att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köper du lösa komponenter på postorder och bygger själv så har du alltid 2 veckor på dig att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, alla komponenter kommer att beställas hem FÖRUTOM grafikkortet. Grafikkortet tänkte jag köpa direkt från Webhallen om ett par dagar när jag får pengar, gäller inget sådant öppetköp etc då?

edit: Hittade detta på Webhallens hemsida "Vi erbjuder 60 dagars öppet köp både online och i butik vilket gäller för privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper. ".

60 dagar? Perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Hmm, alla komponenter kommer att beställas hem FÖRUTOM grafikkortet. Grafikkortet tänkte jag köpa direkt från Webhallen om ett par dagar när jag får pengar, gäller inget sådant öppetköp etc då?

edit: Hittade detta på Webhallens hemsida "Vi erbjuder 60 dagars öppet köp både online och i butik vilket gäller för privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper. ".

60 dagar? Perfekt!

Vid köp i butik diffar det, men webhallen är nog bra där. Öppnad och använd är ju definitivt en del av det undersökandet så det ska inte vara någon fara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, komponenterna beställdes igår. Grafikkortet blev Palit Geforce Rtx 2070 gamerock.

Men en fundering jag har, på komponentkoll står det så här om Amd ryzen 5 3600 och moderkortet MSI b450 Tomahawk max:
"Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)"

Är det något jobbigt att lösa? För dessa 2 komponenter har jag valt.

Permalänk
Avstängd

Behöver man ens en licens nuförtiden?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Men en fundering jag har, på komponentkoll står det så här om Amd ryzen 5 3600 och moderkortet MSI b450 Tomahawk max:
"Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)"

Är det något jobbigt att lösa? För dessa 2 komponenter har jag valt.

Moderkortet är redan uppdaterat. Det där är bara en varning eftersom att b450 släpptes innan Ryzen 3000. Men Msi MAX-serien som du köpt är redan optimerat för Ryzen 3000 från fabrik, så det är bara komponentkollen som inte är uppdaterat.

Kan du länka grafikkortet?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Moderkortet är redan uppdaterat. Det där är bara en varning eftersom att b450 släpptes innan Ryzen 3000. Men Msi MAX-serien som du köpt är redan optimerat för Ryzen 3000 från fabrik, så det är bara komponentkollen som inte är uppdaterat.

Kan du länka grafikkortet?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Moderkortet är redan uppdaterat. Det där är bara en varning eftersom att b450 släpptes innan Ryzen 3000. Men Msi MAX-serien som du köpt är redan optimerat för Ryzen 3000 från fabrik, så det är bara komponentkollen som inte är uppdaterat.

Kan du länka grafikkortet?

https://www.komplett.se/product/1134509/datorutrustning/dator...

Det grafikkortet beställde jag
Du länkade till jetstream, jag fann denna för 100 kr dyrare.

Hoppas den är funkar med kittet jag beställde, vilket var det du länkande fast ett fractal design define c chassi i stället.
Åsikter kring kortet?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

https://www.komplett.se/product/1134509/datorutrustning/dator...

Det grafikkortet beställde jag
Du länkade till jetstream, jag fann denna för 100 kr dyrare.

Skulle bara titta så att du inte köpte ett vanligt 2070 eftersom du bara skrev "Palit Geforce Rtx 2070 gamerock", men då är det lugnt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skulle bara titta så att du inte köpte ett vanligt 2070 eftersom du bara skrev "Palit Geforce Rtx 2070 gamerock", men då är det lugnt.

Jaha ok

Vad är ditt åsikt kring grafikkortet? Bra, sådär, inte bra?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Vad är ditt åsikt kring grafikkortet? Bra, sådär, inte bra?

Jag vet inte riktigt, men den ser ut att ha en bra kylare. Antar att du kan titta på denna: https://www.youtube.com/watch?v=T_hZ1_UpQNo

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet inte riktigt, men den ser ut att ha en bra kylare. Antar att du kan titta på denna: https://www.youtube.com/watch?v=T_hZ1_UpQNo

På kommentarerna får den mycket beröm för kylningen och att den inte låter samt levererar. Många kritiserar dock priset. Men äh, levererar den så bryr jag mig inte om den kostar lite dyrare.

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

På kommentarerna får den mycket beröm för kylningen och att den inte låter samt levererar. Många kritiserar dock priset. Men äh, levererar den så bryr jag mig inte om den kostar lite dyrare.

Men den var ju bland de billigaste 2070 super just nu, så då har du nog gjort ett bra köp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men den var ju bland de billigaste 2070 super just nu, så då har du nog gjort ett bra köp.

Nice!

Så, tack för all hjälp allihop, detta blev till slut vad som beställdes:

https://komponentkoll.se/bygg/vMOSj

Och grafikkortet blev alltså Palit GeForce RTX 2070 Super Gamerock, som inte finns med på listan där.
Och även be quiet! Pure rock 379 kr

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Nice!

Så, tack för all hjälp allihop, detta blev till slut vad som beställdes:

https://komponentkoll.se/bygg/vMOSj

Och grafikkortet blev alltså Palit GeForce RTX 2070 Super Gamerock, som inte finns med på listan där.
Och även be quiet! Pure rock 379 kr

Ser bra ut!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ser bra ut!

Tack, å tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga redan nu så jag vet vad direkt vad som ska göras när datorn är byggd.

Är driver boost ett program att rekommendera? Den skannar datorn och installerar drivrutinerna själv. Eller är programmet osäkert med risk för virus? Är det bättre att hämta drivrutinerna manuellt, dvs från tillverkarnas egna hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Tänkte fråga redan nu så jag vet vad direkt vad som ska göras när datorn är byggd.

Är driver boost ett program att rekommendera? Den skannar datorn och installerar drivrutinerna själv. Eller är programmet osäkert med risk för virus? Är det bättre att hämta drivrutinerna manuellt, dvs från tillverkarnas egna hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle installera de manuellt, för jag vet inget om driver boost

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Tänkte fråga redan nu så jag vet vad direkt vad som ska göras när datorn är byggd.

Är driver boost ett program att rekommendera? Den skannar datorn och installerar drivrutinerna själv. Eller är programmet osäkert med risk för virus? Är det bättre att hämta drivrutinerna manuellt, dvs från tillverkarnas egna hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig hört någon annan prata om eller rekommendera ’driver boost’ så är nog bäst att undvika.

Moderkortskaparens hemsida har drivrutiner för allt integrerat, sen är det grafikkort och kanske ssd. Tänk också på att nästan allt installeras automatiskt via windows update utan att man behöver köra manuellt. Bara gå in på enhetshanteraren och leta efter utropstecken (saker som saknar drivrutiner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Tänkte fråga redan nu så jag vet vad direkt vad som ska göras när datorn är byggd.

Är driver boost ett program att rekommendera? Den skannar datorn och installerar drivrutinerna själv. Eller är programmet osäkert med risk för virus? Är det bättre att hämta drivrutinerna manuellt, dvs från tillverkarnas egna hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju säga vad jag brukar göra.(Vissa grejer kanske du inte vill ha)
1. Gå in i UEFI/BIOS, load optimized defaults och sätta på secure boot, TPM, X.M.P, virtualiseringsteknik etc.
2. Installera Windows(vet inte om du köpte licens men det är väldigt enkelt att få en digital licens direkt från MS gratis)
3. Kör upp UAC till always notify, control panel->system and security->Change User Account Control settings
4. Gå till Windows update och installera uppdateringar, starta om när den vill det och sök igen tills det inte finns några kvar. Jag brukar ta bort allt skräp som kommer förinstallerat med windows medan den laddar ner uppdateringar.
5. "Uppgraderar" MS Edge till den nya chromium-baserade, då jag använder den som webbläsare. Installerar Ublock origin, Ublock origin extra och min password managers tillägg på det.
6. Installerar drivrutiner till GPU och mus(så jag kan ändra DPI etc), windows update fixar resten automatiskt.
7. Stänger av Enhanced pointer precision i Windows pekarinställningarna(mouse acceleration), klart.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av filidutten:

Jag byggde en dator med radeon sapphire pulse 5700xt för några månader sedan och jag har inte stött på några problem alls efter varje drivrutins uppdatering så jag förstår inte varför det är så många som klagar. Det fungerar felfritt med r5 3600 så det är kanske processorn som är problemet?

Själv har jag haft enorma problem, först nu insåg Webhallen vad felet var. Notera att jag köpte mitt färdigbygge blackfriday-veckan. Härligt att det gått felfritt för dig dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Igår monterades datorn ihop och jag är supernöjd! (Skriver via den nu).
Endast testat LoL hittills och funkar perfekt, allt annat är sjukt smidigt och datorn är extremt tyst.

Så tack för rekommendationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

En liten uppdatering. Igår monterades datorn ihop och jag är supernöjd! (Skriver via den nu).
Endast testat LoL hittills och funkar perfekt, allt annat är sjukt smidigt och datorn är extremt tyst.

Så tack för rekommendationen!

Tänkte för mig själv när jag såg att denna tråd varit aktiv igen att ’KÖP DATORN NÅGON GÅNG’ var det jag skulle skriva, men det behövdes ju inte som tur var! Efter all denna diskussion hoppas jag verkligen att du blir nöjd och att allt är bra än så länge.

För att validera att allt är i sin ordning brukar det rekommenderas att köra lite ’stresstester’ för att se att kylningen orkar med delarna på max och att verifiera att allt är stabilt. Några vanliga är memtest, hwmonitor, occt, furmark, prime95, ... finns många mer.

sen kan man köra userbenchmark och se att komponenterna var för sig inte presterar dåligt, eller andra liknande saker.

Inget av det ovan ska behövas dock och du gör precis vad du vill med din dator!

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com