Ny NUC, Är nya sämre än gamla?

Permalänk
Medlem

Ny NUC, Är nya sämre än gamla?

Var precis på gång att inpulsköpa en ny NUC som jag lurat på sista 6 månaderna.

Men när jag kikar på nya gen 10 så verkar den vara sämre/likvärdig med generation 8. Missar jag något uppenbart?

Den gamla i5 är med för det är en sådan jag har idag och är njöd med den nivån av prestanda.

Nya Gen10 är 500kr dyrare än Gen8 just nu.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Du jämför inte riktigt äpplen och päron. i3-8109U är inte lika "low power" som i3-10110U. Det betyder att den har en lägre basklocka så att den inte ska dra lika mycket ström, vilket som du ser påverkar prestandan.

I ett integrerat system som en NUC eller laptop så funkar det inte heller att bara titta på CPU-benchmark, hur datorn presterar beror mycket på hur bra kylningen är och tillverkaren valt att "tuna" datorn.

Men en uppenbar fråga, om du är nöjd med prestandan i burken du har nu, varför vill du uppgradera?

Permalänk
Medlem

Det du utgår ifrån är enbart ett benchmark-program ser det ut som.
På pappret så är nya 10th gen bra mycktet snabbare.

Lite jämnförelse
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4250U-vs-...

https://technical.city/en/cpu/Core-i5-4250U-vs-Core-i3-10110U

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-4250U+...

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-10110U...

Så överlag nya 10th gen är rätt mycket snabbare. Är det värt för dig att uppgradera din NUC till det nya beror helt på vad ska du ha det för.

Du får mycket positivt med nya 10th gen enligt mig.

/ethnic

Edit - såg nu att du valde mellan de två andra - inte den du har och den nya 10th gen.. Men men, nu har din min input på ditt val överlag

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du jämför inte riktigt äpplen och päron. i3-8109U är inte lika "low power" som i3-10110U. Det betyder att den har en lägre basklocka så att den inte ska dra lika mycket ström, vilket som du ser påverkar prestandan.

I ett integrerat system som en NUC eller laptop så funkar det inte heller att bara titta på CPU-benchmark, hur datorn presterar beror mycket på hur bra kylningen är och tillverkaren valt att "tuna" datorn.

Men en uppenbar fråga, om du är nöjd med prestandan i burken du har nu, varför vill du uppgradera?

Kanske var otydlig. Behöver en till ;). Den gamla tuffar på och jag har till och med bytt fläkten på den nyligen.

Jag såg också TDP skillnaden och förstår vad sägen men det finn bara en i3 i line up. Även om TDP är lägre så har man släppt en produkt som har sämre prestanda än föregångaren.

Argumentet med kyllösning hade jag köpt om man fått den passive. Men nu är det antagligen samma lösning och formfaktor som tidigare nu.

Eventuellt så är den lite tystare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Implor:

Även om TDP är lägre så har man släppt en produkt som har sämre prestanda än föregångaren.

Sämre prestanda i tunga applikationer, men det högre boost frekvensen gör ju att den kommer bli snabbare till mycket.

Jag skulle rekomendera att du går ifrån Intel och köper en ASRock DeskMini A300.

2700 kronor (<3000 kronor med WiFi) för Deskmini A300+2200G istället för 3500 kronor för i3 NUC.
2st M.2 för SSD, 2st 2,5" platser.
3200 MHz RAM.
Deskminin kommer gå att uppgradera till R5 4400G medan du på NUC:en är fast med en i3.

ASRock DeskMini A300 ComputerSalg

Köp till M.2 med WIFI och Bluetooth för 1-300 kronor om du behöver.
Prisjakt Trådlösa nätverkskort M.2

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Implor: NUC8i3BEH har bättre och större fläkt än NUC 7 och äldre NUC och det gör att fläkten inte behöver köra på höga varvtal.

Jag har stängt av turbo funktionen i BIOS i min NUC8i3BEH eftersom datorn har tillräcklig bra prestanda utan turbo för mig, dessutom har jag ställt in i BIOS så att fläkten stänger av när tempen ligger under 49 grader och det gör datorn nästan ljudlös.

Läs mer om NUC8i3BEH på denna sida https://nucblog.net/2018/10/coffee-lake-nuc8i3beh-review/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: kör just en 2200G med en sån och det funkar perfekt. Dock är min gamla nuc tystare än denna med wraithkylare så hade lagt på en bättre kylare på priset också.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av NoAim:

@Eric Hjalmarsson: kör just en 2200G med en sån och det funkar perfekt. Dock är min gamla nuc tystare än denna med wraithkylare så hade lagt på en bättre kylare på priset också.

Cryorig C7 får plats i chassit och har fått AM4 support. 379 kronor för den.
Fortfarande billigare än en NUC, även med WiFi.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Cryorig C7 får plats i chassit och har fått AM4 support. 379 kronor för den.
Fortfarande billigare än en NUC, även med WiFi.

Precis, en sån t.ex. Sen beror det ju klart på hur ljudkänslig man är. Wraithen funkar bra den med, men låter som sagt var lite mer och stör det så får man räkna med en kylare också Men som du säger, priset är ändå bättre.

Tror dock man måste ha 3x00G för att få ut netflix i 4k? Kan ha fel men sist jag pillade med det saknades något i drivrutinen för 2200G som gjorde att man inte fick 4k netflix.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hedersmedlem

Om ska man gå med en Deskmini så känns ju ändå en Ryzen 3 3200G som overkill om det räcker med en dual-core.

Man kan ju stoppa in en Athlon 300G istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Sämre prestanda i tunga applikationer, men det högre boost frekvensen gör ju att den kommer bli snabbare till mycket.

Jag skulle rekomendera att du går ifrån Intel och köper en ASRock DeskMini A300.

2700 kronor (<3000 kronor med WiFi) för Deskmini A300+2200G istället för 3500 kronor för i3 NUC.
2st M.2 för SSD, 2st 2,5" platser.
3200 MHz RAM.
Deskminin kommer gå att uppgradera till R5 4400G medan du på NUC:en är fast med en i3.

ASRock DeskMini A300 ComputerSalg
https://komponentkoll.se/bild/remrz.png
Köp till M.2 med WIFI och Bluetooth för 1-300 kronor om du behöver.
Prisjakt Trådlösa nätverkskort M.2

Är en tanke men den är för stor och designen lämnar mycket att begära.

ZBOX CA621 nano mera intressant då man får helt passive kylning i en attraktiv formfaktor. Frågan är bara när man kan köpa den.
https://www.zotac.com/se/product/mini_pcs/zbox-ca621-nano-bar...

Ska man köpa Gen 10 så ska man nog punga ut extra och ta i5 istället. 4c/8t mot 2c/4t på i3.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Implor:

Är en tanke men den är för stor

A300 är 15cm bred, 15cm djup, 8cm hög, under 2 liter
NUC är 11cm bred, 11cm djup, 5cm hög.
Alltså är den knappt större än NUC:en.

Skrivet av Implor:

designen lämnar mycket att begära.

Jo, men det kan man väl ändå leva med när den är 30% billigare och presterar bättre?
Häng den bakpå monitorn eller göm den i tv konsolen.

Skrivet av Implor:

ZBOX CA621 nano mera intressant då man får helt passive kylning i en attraktiv formfaktor. Frågan är bara när man kan köpa den.
https://www.zotac.com/se/product/mini_pcs/zbox-ca621-nano-bar...

Där förlorar man möjligheten att uppgradera till en R5...
Men visst är den också intressant!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

A300 är 15cm bred, 15cm djup, 8cm hög, under 2 liter
NUC är 11cm bred, 11cm djup, 5cm hög.
Alltså är den knappt större än NUC:en.
Jo, men det kan man väl ändå leva med när den är 30% billigare och presterar bättre?
Häng den bakpå monitorn eller göm den i tv konsolen.
Där förlorar man möjligheten att uppgradera till en R5...
Men visst är den också intressant!

I volym så är den 3ggr större. Är framförallt höjden som blir problem.

När jag kikar närmare så får nog inte ens ZBOX plats.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis som OP och impulsköpte först en NUC10i3 som skulle bli levererad samma dag men den dök aldrig upp.

Under tiden jag väntade hittade jag en del trådar om att NUC8i3 har mycket bättre GPU än NUC10i3, stämmer detta?

Nu har jag avbokat leveransen och kan inte bestämma mig för om jag ska köpa NUC7i3, NUC8i3 eller NUC10i3.

Vilken hade ni valt om ni skulle köpt en idag?
Kommer användas som dedikerad Plex server och behöver klara 2-3 1080p transcodes (när det är som mest aktivitet vilket inte är så ofta) eventuellt kommer servern även köra några mindre webbapplikationer också.

Permalänk
Skrivet av ndr:

Jag gjorde precis som OP och impulsköpte först en NUC10i3 som skulle bli levererad samma dag men den dök aldrig upp.

Under tiden jag väntade hittade jag en del trådar om att NUC8i3 har mycket bättre GPU än NUC10i3, stämmer detta?

Nu har jag avbokat leveransen och kan inte bestämma mig för om jag ska köpa NUC7i3, NUC8i3 eller NUC10i3.

Vilken hade ni valt om ni skulle köpt en idag?
Kommer användas som dedikerad Plex server och behöver klara 2-3 1080p transcodes (när det är som mest aktivitet vilket inte är så ofta) eventuellt kommer servern även köra några mindre webbapplikationer också.

Undrar över exakt samma sak, låg ljudnivå är prio ett för mig. Vilken ska man köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folkefolke:

Undrar över exakt samma sak, låg ljudnivå är prio ett för mig. Vilken ska man köpa?

Vatför inte spana in http://www.fanlesstech.com/ lite grann. Dät länkas ofta till fläktlösa NUCar och liknande.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Vatför inte spana in http://www.fanlesstech.com/ lite grann. Dät länkas ofta till fläktlösa NUCar och liknande.

Tack, men så känslig är jag inte. Har i stort sett valt en NUC, men står fortfarande mellan 8th gen i3 och 10th gen i3, de kostar i stort sett lika. Men vet inte vilken man borde välja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Var precis på gång att inpulsköpa en ny NUC som jag lurat på sista 6 månaderna.

Men när jag kikar på nya gen 10 så verkar den vara sämre/likvärdig med generation 8. Missar jag något uppenbart?

Den gamla i5 är med för det är en sådan jag har idag och är njöd med den nivån av prestanda.

Nya Gen10 är 500kr dyrare än Gen8 just nu.

https://i.imgur.com/C9qKTc1.png

Gen 10 är något av ett nedbyte, de har gått från Iris Pro grafik till vanlig, så 24 Execution Units mot 48 i Iris Pro 655.

Vi använder mycket NUC:ar på jobbet, har i princip alla generationer, NUC8i5BEH är imo den bästa dom släppt, mycket prestanda och rätt tyst.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Gen 10 är något av ett nedbyte, de har gått från Iris Pro grafik till vanlig, så 24 Execution Units mot 48 i Iris Pro 655.

Vi använder mycket NUC:ar på jobbet, har i princip alla generationer, NUC8i5BEH är imo den bästa dom släppt, mycket prestanda och rätt tyst.

Ok, intressant det där med grafikdelen. Har man någon användning av de om man inte ska "spela"? Jag tänker vid uppspelning av 4k etc? Får den äldre generationen jobba mindre/går tystare? Jag är inne på en i3 antingen 8th eller 10th.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Folkefolke:

Ok, intressant det där med grafikdelen. Har man någon användning av de om man inte ska "spela"? Jag tänker vid uppspelning av 4k etc? Får den äldre generationen jobba mindre/går tystare? Jag är inne på en i3 antingen 8th eller 10th.

Beror på vad man gör. Personligen skulle jag välja 8:e generationen både för i3 och i5 (men jag använder NUC:en för GPGPU-programmering av Intels iGPU, så rätt specifikt), men högre enkeltrådprestanda är alltid trevligt så inte ett helt självklart val... Kliver man upp till i7 blir måste man definitivt fundera hur man använder produkten då 10:e generationen fick 6C/12T medan 8:e har en rätt mycket snabbare GPU, tvivlar dock att 10:e generationen kan utnyttja sin något högre turbo (4,7 GHz mot 4,5 GHz) så mycket här då inte ens 28 W TDP räcker speciellt länge för att köra 4,5 GHz (men 4,2-4,3 fixar den ett bra tag).

Kör man två skärmar, framförallt om de är 4k, är kan den snabbare GPUn vara värd att köpa. Har själv en 8:e generation NUC med i7-8559U och kan som redan nämnts i tråden nämna att kyllösningen där är ett klart steg upp från tidigare NUCs. Vet inte om 10:e generationen kör samma kyllösning, den är ju 15 W TDP med 8:e är 28 W TDP (och den extra TDPn används primärt av GPU-delen).

Den "riktiga" ersättaren till 8:e generationen NUC kommer senare i år i form av Panther Canyon. Willow Cove CPU + Xe GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer