Windows 10 dödade min laptop (Lenovo Thinkpad X1 Carbon)

Permalänk
Medlem

Windows 10 dödade min laptop (Lenovo Thinkpad X1 Carbon)

Det låter kanske som clickbait, men det är faktiskt sant. Jag har en Lenovo Thinkpad X1 Carbon 3 gen, med Windows 7, som jag idag skulle uppgradera till Windows 10 med Windows 10 Media Creation Tool. Den har funkat bra, sånär som på en och annan blåskärm under de 2-3 år jag haft den, så det vore synd att slänga den.

Började installationen, klickade i valet att rensa allt, och väntande. Märkte att datorn stängde av sig helt en bit in i installationen, istället för att starta om som den ska göra. Satte på den igen och installationen fortsatte. Men en bit därefter startar den om i Windows 7 igen, och visar det här meddelandet:

We couldn't install Windows 10
...
0xC1900101 - 0x2000C
The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during APPLY_IMAGE operation.

Läste på lite om det och insåg att hårddisken kanske var för full. Jag tog bort min gamla virtuella maskin på 100 GB och gjorde om alltihop. Datorn stängde av sig igen en bit in i installationen, och nu går den inte att sätta på alls! Har provat både strömknappen (kort och långt) och reset-knappen på undersidan.

Vad gör man nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustaf:

Det låter kanske som clickbait, men det är faktiskt sant. Jag har en Lenovo Thinkpad X1 Carbon 3 gen, med Windows 7, som jag idag skulle uppgradera till Windows 10 med Windows 10 Media Creation Tool. Den har funkat bra, sånär som på en och annan blåskärm under de 2-3 år jag haft den, så det vore synd att slänga den.

Började installationen, klickade i valet att rensa allt, och väntande. Märkte att datorn stängde av sig helt en bit in i installationen, istället för att starta om som den ska göra. Satte på den igen och installationen fortsatte. Men en bit därefter startar den om i Windows 7 igen, och visar det här meddelandet:

We couldn't install Windows 10
...
0xC1900101 - 0x2000C
The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during APPLY_IMAGE operation.

Läste på lite om det och insåg att hårddisken kanske var för full. Jag tog bort min gamla virtuella maskin på 100 GB och gjorde om alltihop. Datorn stängde av sig igen en bit in i installationen, och nu går den inte att sätta på alls! Har provat både strömknappen (kort och långt) och reset-knappen på undersidan.

Vad gör man nu?

Reset knappen kopplar bort batteriet om jag minns rätt.

Dra ut laddarn, stäng av datorn håll inne resetknappen samtidigt som du försöker sätta på datorn. Hålla inne båda två i ca 10sek

Sätt sedan i laddarn och försök starta datorn som vanligt.

Dett är en så kallad "hard reset" samma tanke som att dra ur strömmen och CMOS batteriet på en vanlig dator.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Tack för snabbt svar. Drog ur laddaren, höll inne båda knapparna i minst 10 sekunder, satte i laddaren och försökte starta. Tyvärr inga som helst livstecken.

Blir kanske att uppsöka service någonstans. Tar gärna emot tips i Stockholms-området. Känner mig inte redo att börja skruva själv.

Permalänk
Medlem

@gustaf: Händer ingenting alls när du startar datorn?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Gör en ren installation, dvs ta bort formatering innan du väljer partition att installera Win10 på.
Löser nästan garanterat alla Win installations problem.

Permalänk
Medlem

boota på usb och ta bort alla partitioner vid installation.
klicka delete på allt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som sagt, datorn startar alltså inte alls. Svart skärm, inga ljud, inga lampor. Både ström- och resetknappen är helt verkningslösa.

Permalänk
Medlem

Det visade sig till slut ha sin naturliga förklaring. Den pinsammaste av alla förklaringar: sladden var ur. Sladden i vägguttaget, som jag trodde hörde till min döda laptop, var sladden till min nya laptop. Så när datorn dog mitt under installationen berodde det helt enkelt att batteriet var slut.

Permalänk
Medlem

@gustaf: Haha, skönt med ett enkelt fel 👍

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080