Permalänk
Medlem

Ryzen 3700x Temp

Hej

Har som sagt en ryzen 3700x som jag kyler med en Corsair Hydro H115i PRO RGB, PBO aktiverad på cpu. I ryzen master och hwmonitor ligger cpun på ca 82 grader under last, men i aida64 så ligger den på ca 55grader vilket kanske är mer rimligt? men blir orolig över vilken jag ska kika på. Har senaste bios på mbo. Ska testa montera om kylaren senare men tror inte den ska vara felmonterad. körde tidigare en 1700 rätt ordentligt överklockad och hade inga problem alls då.

tilläggas är att den kommer till 80 grader efter några sekunder när man lastar cpun till max.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Hej

Har som sagt en ryzen 3700x som jag kyler med en Corsair Hydro H115i PRO RGB, PBO aktiverad på cpu. I ryzen master och hwmonitor ligger cpun på ca 82 grader under last, men i aida64 så ligger den på ca 55grader vilket kanske är mer rimligt? men blir orolig över vilken jag ska kika på. Har senaste bios på mbo. Ska testa montera om kylaren senare men tror inte den ska vara felmonterad. körde tidigare en 1700 rätt ordentligt överklockad och hade inga problem alls då.

tilläggas är att den kommer till 80 grader efter några sekunder när man lastar cpun till max.

Låter normalt, speciellt då du har PBO aktiverat vilket ökar max-värdena för PPT, TDC och EDC. Din 3700X boostar så högt det går fram tills dess PPT, TDC eller EDC slår i maxtaket.

Följande artikel från Gamers Nexus förklarar hur detta fungerar väldigt bra:
https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-...

EDIT:

Skrivet av nolfie:

tilläggas är att den kommer till 80 grader efter några sekunder när man lastar cpun till max.

Också normalt för Ryzen 3000-serien. Den krympa noden (7 nm) går varm väldigt fort oavsett kylning (förutom LN2).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack för ditt svar.

Ja men då kanske jag ska nöja mig med det, men för mitt sinnes ro så får det bli att montera om kylaren bara så jag vet att den har bra kontakt.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Hej

Har som sagt en ryzen 3700x som jag kyler med en Corsair Hydro H115i PRO RGB, PBO aktiverad på cpu. I ryzen master och hwmonitor ligger cpun på ca 82 grader under last, men i aida64 så ligger den på ca 55grader vilket kanske är mer rimligt? men blir orolig över vilken jag ska kika på. Har senaste bios på mbo. Ska testa montera om kylaren senare men tror inte den ska vara felmonterad. körde tidigare en 1700 rätt ordentligt överklockad och hade inga problem alls då.

tilläggas är att den kommer till 80 grader efter några sekunder när man lastar cpun till max.

Hur är hastigheten på pumpen, går den på full?

Permalänk
Medlem

Min idlear runt 38-45 med en H100i. Vid load ligger den runt 60-70. Kör pumpen på 2100 varv och kurvan balanserad så fläktarna de går upp en hel del vid load.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur är hastigheten på pumpen, går den på full?

Är lite osäker, men tror inte jag har ställt in att den ska gå på max

Skrivet av MiLeS:

Min idlear runt 38-45 med en H100i. Vid load ligger den runt 60-70. Kör pumpen på 2100 varv och kurvan balanserad så fläktarna de går upp en hel del vid load.

Får kolla hur min pump är inställd. Dock är frågan om jag ska avvaktivera PBO, verkar inte vara som det är nån större vinning annat än att den blir varmare och drar mer ström.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Är lite osäker, men tror inte jag har ställt in att den ska gå på max

Får kolla hur min pump är inställd. Dock är frågan om jag ska avvaktivera PBO, verkar inte vara som det är nån större vinning annat än att den blir varmare och drar mer ström.

Är flödet för lite så kan detta göra att tempen sticker fort iväg vid belastning, inte helt ovanligt på AIO.
Pröva gärna med att öka hastigheten och se om tempen går ner.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte vattenpump, men min 3700x ligger på 40-46 i idle i ett ITX bygge med en Noctua LP fläkt kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som kör corsair H modeller, har ni kontakten kopplat till CPU_Fan eller CPU_Pump?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7