2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Finessen med hybrid är att el används i stadstrafik där fossilmotorn är ineffektiv och drar mycket energi. Fossilmotorn används på landsväg där man kommit upp i fart, där är elmotorn inte lika effektiv som den är i stadstrafik.

Jag syftade på "laddhybrider", där man endast kan ladda batteriet via eluttag. Som Porschen t.ex. i exemplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Beror på massa faktorer tex:vätskekylt , sedan om du laddar hemma mest AC snällare mot batteriet , DC fast charging tar mer på batteriet för att detta skapar mer värme man ska också undvika och ladda det till 100% hela tiden eller glömma bort laddaren under längre perioder med laddning aktiverat.

Optimalt är att stanna på 80% Soc och detta är inställbart på Tesla och Polestar finns säkert flera bilar som kan detta.

Sedan förbättras cellerna hela tiden och dagens batterier beräknas att ha 400-500 000 miles levnadscykel men Tesla håller på att jobba på ett batteri som garanterar 1 miljon miles räckvidd.

Finns en i Tyskland som kört 1 miljon km i sin Tesla modell S.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-tesla-model-s-rekord-har-...

Så laddar du mest AC Laddning och sällan över 80% kommer det lätt överleva bilens levnadslängd.

Dock har dom första Nissan Leaf från 2012 som har passiva batteripack haft endel bilar med degradering och mer vanligt i Thailand, Californien och varma områden men gäller att ha koll på dessa bilar för man visste inte lika mycket om skötseln i ett tidigt skede.

borde inte 80% vara 100% för överlevnaden, DVS att användaren tror den laddas till 100%. när kommer "riktiga" batterier? litium är rätt dåliga batterier förutom på energi densiteten. går dom sönder sprutar dom eld, laddar man över dom brukar dom stendö, blir dom varma kan dom dö extremt snabbt. laddarna måste vara högintelligenta och balans ladda individuella celler. många äldre batterier är bättre på nästan alla områden förutom energi densiteten. borde det inte komma något batteri snart som råder bot på dessa ibland riktigt allvarliga brister?
https://www.youtube.com/watch?v=kJXRyWQgOY4&t=1s

det där verkar riktigt lovande. man ser många nya tekniker men inget direkt händer, dessa skulle minska många tråkiga saker med litium batterier och få dom mer normala och inte så "veka" och farliga.

https://www.youtube.com/watch?v=CUgbmCSmSNY

jäkla galna ryssar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

borde inte 80% vara 100% för överlevnaden, DVS att användaren tror den laddas till 100%. när kommer "riktiga" batterier? litium är rätt dåliga batterier förutom på energi densiteten. går dom sönder sprutar dom eld, laddar man över dom brukar dom stendö, blir dom varma kan dom dö extremt snabbt. laddarna måste vara högintelligenta och balans ladda individuella celler. många äldre batterier är bättre på nästan alla områden förutom energi densiteten. borde det inte komma något batteri snart som råder bot på dessa ibland riktigt allvarliga brister?
https://www.youtube.com/watch?v=kJXRyWQgOY4&t=1s

det där verkar riktigt lovande. man ser många nya tekniker men inget direkt händer, dessa skulle minska många tråkiga saker med litium batterier och få dom mer normala och inte så "veka" och farliga.

https://www.youtube.com/watch?v=CUgbmCSmSNY

jäkla galna ryssar.

Haha vilket batteri i världen klarar att man kastar det i asfalten, tegelvägg + Slå med en slägga i AA batteri storlek enligt mig känns Lithium batterier riktigt tåliga.

För när du ser första videon vid överbelastning så brinner anslutning av först innan cellerna som en säkerhetsåtgärd av tillverkaren.

Kollar du ett Tesla batteri innehåller varje enhet massa runda AA Lithium batterier i varje hölje så kan inte tänka mig hur många det behövs för 50 Kwh i modell 3 standard range+.

Därför kan dom fördela belastning på väldigt många små Lithium batterier i varje större batteri hölje.

Sedan har Aluminium bottenplattan värmemattor som värmer upp batterierna, sedan vätskekylning som går i slingor genom batteriet + motorn.

Verkligen thermal management system och egna drivlinor, egna batteri fabriker tillsammans med Panasonic, egen tillverkning av System Soc (Tesla) och programmering staff för mjukvaran.

Allt som är i en Tesla är egenutvecklade känns ganska unikt många använder Nvidia Soc i bilar.

Men om du ställer 80% på touch screen då kommer bilen ladda dit och sedan sluta ladda automatiskt och inget man själv behöver övervaka.

Men då dom flesta bil tillverkare lämnar 8 års garanti på batteripacket så kan dom som känner sig osäker ha denna tryggheten.

Såg någon artikel nyligen att Tesla visats ha 1.8% degradering/år men dom visade inte hur dom kommit fram till detta.

Men kollar man på Tysken i artikeln så har han kört 71 000 mil på samma batteri med en Tesla modell S 2013 och med denna körsträckan har han 30% degradering alltså 70% kvar av batteri kapacitet.

Detta är imponerande och bättre en någon trodde och första batteri klara bara 29000 mil men gick på garanti så Tesla bytte ut detta, Första drivlinan blev också utbytt på garanti.

Snacka om dom kunnat förbättra drivlinan och batteri på Tyskens erfarenheter som han delat med sig till Tesla som sedan förbättra både drivlinan och batteri pga detta.

Skulle ändå vara kul och jämföra hur mycket degradering är det på en Bensinmotor efter 71 000 mil ?

Vilka moderna bilar klarar detta ? Hans mål är att fortsätta med bilen åtminstone 1 miljon miles för att den klarat sig så bra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Haha vilket batteri i världen klarar att man kastar det i asfalten, tegelvägg + Slå med en slägga i AA batteri storlek enligt mig känns Lithium batterier riktigt tåliga.

För när du ser första videon vid överbelastning så brinner anslutning av först innan cellerna som en säkerhetsåtgärd av tillverkaren.

Kollar du ett Tesla batteri innehåller varje enhet massa runda AA Lithium batterier i varje hölje så kan inte tänka mig hur många det behövs för 50 Kwh i modell 3 standard range+.

Därför kan dom fördela belastning på väldigt många små Lithium batterier i varje större batteri hölje.

Sedan har Aluminium bottenplattan värmemattor som värmer upp batterierna, sedan vätskekylning som går i slingor genom batteriet + motorn.

Verkligen thermal management system och egna drivlinor, egna batteri fabriker tillsammans med Panasonic, egen tillverkning av System Soc (Tesla) och programmering staff för mjukvaran.

Allt som är i en Tesla är egenutvecklade känns ganska unikt många använder Nvidia Soc i bilar.

Men om du ställer 80% på touch screen då kommer bilen ladda dit och sedan sluta ladda automatiskt och inget man själv behöver övervaka.

Men då dom flesta bil tillverkare lämnar 8 års garanti på batteripacket så kan dom som känner sig osäker ha denna tryggheten.

Såg någon artikel nyligen att Tesla visats ha 1.8% degradering/år men dom visade inte hur dom kommit fram till detta.

Men kollar man på Tysken i artikeln så har han kört 71 000 mil på samma batteri med en Tesla modell S 2013 och med denna körsträckan har han 30% degradering alltså 70% kvar av batteri kapacitet.

Detta är imponerande och bättre en någon trodde och första batteri klara bara 29000 mil men gick på garanti så Tesla bytte ut detta, Första drivlinan blev också utbytt på garanti.

Snacka om dom kunnat förbättra drivlinan och batteri på Tyskens erfarenheter som han delat med sig till Tesla som sedan förbättra både drivlinan och batteri pga detta.

Skulle ändå vara kul och jämföra hur mycket degradering är det på en Bensinmotor efter 71 000 mil ?

Vilka moderna bilar klarar detta ? Hans mål är att fortsätta med bilen åtminstone 1 miljon miles för att den klarat sig så bra.

De flesta batterier klarar extrem hantering. många gånger man glömt dumladdare på med gamla nicd och nimh så höljena smällt av dom av hettan(jag var liten och på 80 talet så var smarta laddare extremt dyra om det ens fanns några.). batterierna fungerade efter sådan behandling.
otaliga batterier har krossats till flis utan reaktion. en rc bil jag hade blev överkörd av en last bil, batterierna var platta men ofarliga.

litium celler är de enda jag sett som ger en sådan explosiv reaktion även om vanliga batterier kan sprängas om man kopplar tex 230 volt till dom

bensin motorer slits givetvis mer än elmotorer då de är mycket mer komplexa med mycket mer rörliga delar. elbilar kommer alltid vara maskinellt bättre än bränsle bilar på allt och på alla sätt, speciellt när batterierna kommer ikapp bensinens/diselns energi densitet.

finns några bilar med i guinness rekordbok som som teslan eller någon annan elbil kanske kan slå?

elmotorer är extremt tåliga och lätta att laga i de flesta fall, dessutom saknar de flesta växellåda. det som blir och är problemen idag är samma för alla bilar och det är all övrig teknologi som strular till det oftast innan motorn sätter stopp.

teslor brukar brinna jäkligt bra också, dom kanske kan knipa alla rekord

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Haha vilket batteri i världen klarar att man kastar det i asfalten, tegelvägg + Slå med en slägga i AA batteri storlek enligt mig känns Lithium batterier riktigt tåliga.

För när du ser första videon vid överbelastning så brinner anslutning av först innan cellerna som en säkerhetsåtgärd av tillverkaren.

Kollar du ett Tesla batteri innehåller varje enhet massa runda AA Lithium batterier i varje hölje så kan inte tänka mig hur många det behövs för 50 Kwh i modell 3 standard range+.

Därför kan dom fördela belastning på väldigt många små Lithium batterier i varje större batteri hölje.

Sedan har Aluminium bottenplattan värmemattor som värmer upp batterierna, sedan vätskekylning som går i slingor genom batteriet + motorn.

Verkligen thermal management system och egna drivlinor, egna batteri fabriker tillsammans med Panasonic, egen tillverkning av System Soc (Tesla) och programmering staff för mjukvaran.

Allt som är i en Tesla är egenutvecklade känns ganska unikt många använder Nvidia Soc i bilar.

Men om du ställer 80% på touch screen då kommer bilen ladda dit och sedan sluta ladda automatiskt och inget man själv behöver övervaka.

Men då dom flesta bil tillverkare lämnar 8 års garanti på batteripacket så kan dom som känner sig osäker ha denna tryggheten.

Såg någon artikel nyligen att Tesla visats ha 1.8% degradering/år men dom visade inte hur dom kommit fram till detta.

Men kollar man på Tysken i artikeln så har han kört 71 000 mil på samma batteri med en Tesla modell S 2013 och med denna körsträckan har han 30% degradering alltså 70% kvar av batteri kapacitet.

Detta är imponerande och bättre en någon trodde och första batteri klara bara 29000 mil men gick på garanti så Tesla bytte ut detta, Första drivlinan blev också utbytt på garanti.

Snacka om dom kunnat förbättra drivlinan och batteri på Tyskens erfarenheter som han delat med sig till Tesla som sedan förbättra både drivlinan och batteri pga detta.

Skulle ändå vara kul och jämföra hur mycket degradering är det på en Bensinmotor efter 71 000 mil ?

Vilka moderna bilar klarar detta ? Hans mål är att fortsätta med bilen åtminstone 1 miljon miles för att den klarat sig så bra.

Aldrig hört talas om att det skulle sitta AA celler i batteripaketet.
18650 är väl vanligast eller de större 20700. Teslas egna 2170 sitter i modell 3.

Så, när slår du till på en Tesla? Eller har du redan beställt? Färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Aldrig hört talas om att det skulle sitta AA celler i batteripaketet.
18650 är väl vanligast eller de större 20700. Teslas egna 2170 sitter i modell 3.

Så, när slår du till på en Tesla? Eller har du redan beställt? Färg?

18650 batterierna jag tänkte på och sitter även i min Elmoped men du får ursäkta mig då utseende är väldigt likta AA Batterierna.

Även en till länk med dessa.
https://www.lightinthebox.com/sv/p/5000mah-18650-batteri-4st_...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tesla håller på att bygga en ny Gigafactory i Berlin Tyskland för att minska sina kostnader och kunna konkurrera med bättre priser här så ska jag köpa en kommer jag vänta tills dom börjar leverera från denna fabrik.

Tesla har även nyligen börja samarbeta med Kinesiska Catl för att kunna säkra sina batteri leveranser till utökad produktion och även nyligen också börja samarbete med LG Chem.

Detta har gjorts för att sänka priserna i Kina som är den största marknaden i världen på Elbilar just nu och dom beräknar att dom har lyckats pressa ner kostnaderna med 25% i Shanghai med dessa åtgärder.

Men skulle jag köpt en Elbil idag så hade jag köpt en Hyundai Ionic 28 Kw 2017 årsmodell begagnat tills allt börjar rulla på i utvecklingen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Haha vilket batteri i världen klarar att man kastar det i asfalten, tegelvägg + Slå med en slägga i AA batteri storlek enligt mig känns Lithium batterier riktigt tåliga.

För när du ser första videon vid överbelastning så brinner anslutning av först innan cellerna som en säkerhetsåtgärd av tillverkaren.

Kollar du ett Tesla batteri innehåller varje enhet massa runda AA Lithium batterier i varje hölje så kan inte tänka mig hur många det behövs för 50 Kwh i modell 3 standard range+.

Därför kan dom fördela belastning på väldigt många små Lithium batterier i varje större batteri hölje.

Sedan har Aluminium bottenplattan värmemattor som värmer upp batterierna, sedan vätskekylning som går i slingor genom batteriet + motorn.

Verkligen thermal management system och egna drivlinor, egna batteri fabriker tillsammans med Panasonic, egen tillverkning av System Soc (Tesla) och programmering staff för mjukvaran.

Allt som är i en Tesla är egenutvecklade känns ganska unikt många använder Nvidia Soc i bilar.

Men om du ställer 80% på touch screen då kommer bilen ladda dit och sedan sluta ladda automatiskt och inget man själv behöver övervaka.

Men då dom flesta bil tillverkare lämnar 8 års garanti på batteripacket så kan dom som känner sig osäker ha denna tryggheten.

Såg någon artikel nyligen att Tesla visats ha 1.8% degradering/år men dom visade inte hur dom kommit fram till detta.

Men kollar man på Tysken i artikeln så har han kört 71 000 mil på samma batteri med en Tesla modell S 2013 och med denna körsträckan har han 30% degradering alltså 70% kvar av batteri kapacitet.

Detta är imponerande och bättre en någon trodde och första batteri klara bara 29000 mil men gick på garanti så Tesla bytte ut detta, Första drivlinan blev också utbytt på garanti.

Snacka om dom kunnat förbättra drivlinan och batteri på Tyskens erfarenheter som han delat med sig till Tesla som sedan förbättra både drivlinan och batteri pga detta.

Skulle ändå vara kul och jämföra hur mycket degradering är det på en Bensinmotor efter 71 000 mil ?

Vilka moderna bilar klarar detta ? Hans mål är att fortsätta med bilen åtminstone 1 miljon miles för att den klarat sig så bra.

Från artikel angående Tesla taxi bilar.
Sedan 2014 har Michael Lindblad köpt sex Tesla Model S till sitt taxiåkeri i Stockholm. Den första bilen skaffades redan 2014 och den hann gå hela 48 000 mil innan den gick i pension förra året. När den såldes satt originalbatteriet fortfarande i, men det hade varit urtaget en gång för reparation.

Nästa Tesla inköptes 2016 och den har i dag gått 33 000 mil.
– Det är inte batterierna som är problemet. Dessutom har Model S väldigt bra garanti på batteriet. Däremot är kvaliteten inte i nivå med de höga priserna. Jag vet inte hur många dörrhandtag jag har fått byta ut, säger Michael Lindblad.

https://teknikensvarld.se/48%E2%80%AF000-mil-i-tesla-batterie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Så hur vore det då att sluta subventionera stor städer med konstgjord andning med pengar från glesbygden? Så sent som igår skrev vattenfall att dom ska ge dela ut 7,3 miljarder till statskassan och 5,2 av dom är vatten kraft från..ja just det, glesbygd och det var bara bonus utdelning. Dom vanliga skatterna och vinsterna är inte ens inräknat i dom miljarderna.
Hade varit bättre om man tvångsförflyttade människor i överbefolkade städer ut till olika mindre samhällen och på samma gång starta upp dom olika statliga bolagen som fanns där förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av folzar:

Så hur vore det då att sluta subventionera stor städer med konstgjord andning med pengar från glesbygden? Så sent som igår skrev vattenfall att dom ska ge dela ut 7,3 miljarder till statskassan och 5,2 av dom är vatten kraft från..ja just det, glesbygd och det var bara bonus utdelning. Dom vanliga skatterna och vinsterna är inte ens inräknat i dom miljarderna.
Hade varit bättre om man tvångsförflyttade människor i överbefolkade städer ut till olika mindre samhällen och på samma gång starta upp dom olika statliga bolagen som fanns där förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Igen med denna polarisering, det är bara löjligt. Jag förstår att du är väldigt stolt över att du råkar vara född eller råkar bo i en kategori av landskap som innehåller älvar, men jag förstår inte riktigt varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag är knappast ensam om att tycka flera decennier är en på tok för lång tidshorisont för investeringar... speciellt med tanke på att där också är en osäkerhet om just hur lång tid framåt det kommer bli.

Okej, så du menar att eftersom att oljepriset sjunkit de senaste månaden så har vi oändliga oljereserver? Eller vad är din poäng?

Tidpunkten för oljans slut tenderas skjutas fram kontinuerligt, vad är det dem säger i finanskretsar, gissa aldrig på både pris och tidpunkt.

Oljepriset är delvis spekulativt, men oron är klart befogad att efterfrågan kommer vara svagare än utbudet längre fram, reserverna är också stigande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Man utvinner betydligt mer ur en reservoar idag än för 10 år sedan. Tekniken har gått väldigt mycket framåt så det är inte så konstigt att oljan fortfarande är såpass billig. Dock så är det relativt dåligt med fynd på nya utvinningsbara fyndigheter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Exxovion:

Jag syftade på "laddhybrider", där man endast kan ladda batteriet via eluttag. Som Porschen t.ex. i exemplet.

Du har nog missuppfattat vad laddhybrid innebär. Den är precis som en vanlig hybrid att bensin/diesel-motorn laddar batteriet i bilen, bland annat vid inbromsning och motorvägskörning. Plug-in innebär sen utöver hybrid-konceptet att man kan ladda batteriet från en extern källa (eluttaget hemma exempelvis), för att utöka andelen batteri-körning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag såg bilen i Malmö. Mycket trevlig bil. Jag har reserverat bilen.

@Cooling23

Fick dessa nyheter via mail då jag har premeration på Volkswagens nyhetsbrev.

Köper du en ny eller begagnad Elbil från Volkswagen auktoriserade återförsäljare får du 3 års fri Laddning i hemmet via Jämtkraft.
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/samarbetspartners/jamt...

Volkswagen ID 3 8-9 Februari på Friends Arena "E Carexpo".
http://ecarexpo.se/stockholm/

Efter eCarExpo så kommer ID.3 även att visas exklusivt den 10-11 februari hos vår Volkswagenåterförsäljare i Södertälje.

Forskargatan 13

Detta tillsammans med 1 års fri laddning via Ionity eller 2000 kwh är riktigt fördelaktigt vid köp av en ny ID 3.

Volkswagen kommer också släppa en egen Laddbox för deras Elbilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@Cooling23

Fick dessa nyheter via mail då jag har premeration på Volkswagens nyhetsbrev.

Köper du en ny eller begagnad Elbil från Volkswagen auktoriserade återförsäljare får du 3 års fri Laddning i hemmet via Jämtkraft.
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/samarbetspartners/jamt...

Volkswagen ID 3 8-9 Februari på Friends Arena "E Carexpo".
http://ecarexpo.se/stockholm/

Efter eCarExpo så kommer ID.3 även att visas exklusivt den 10-11 februari hos vår Volkswagenåterförsäljare i Södertälje.

Forskargatan 13

Detta tillsammans med 1 års fri laddning via Ionity eller 2000 kwh är riktigt fördelaktigt vid köp av en ny ID 3.

Volkswagen kommer också släppa en egen Laddbox för deras Elbilar.

Jag får också nyhetsbrev från Volkswagen eftersom jag har reserverat ID.3. Jag tackar ändå för din info.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du har nog missuppfattat vad laddhybrid innebär. Den är precis som en vanlig hybrid att bensin/diesel-motorn laddar batteriet i bilen, bland annat vid inbromsning och motorvägskörning. Plug-in innebär sen utöver hybrid-konceptet att man kan ladda batteriet från en extern källa (eluttaget hemma exempelvis), för att utöka andelen batteri-körning.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har kört så du tömt batteriet behöver du ladda det via ett vanligt eluttag för att återigen kunna gå över på ren elkörning. Så fungerar laddhybriderna i praktiken.

Kör man bara kortare sträckor så laddar du aldrig ur batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om du har kört så du tömt batteriet behöver du ladda det via ett vanligt eluttag för att återigen kunna gå över på ren elkörning. Så fungerar laddhybriderna i praktiken.

Kör man bara kortare sträckor så laddar du aldrig ur batteriet.

De laddhybrider jag tittat på (främst VW och Audi) laddar även bilens batterier när den går på fossilt bränsle men det primära tänket är att man ska ladda bilen med kabel så att batteriet är fullt vid start.
Att köpa en laddhybrid och inte ha möjlighet att ladda är enligt mig en dålig ide i de flesta scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

De laddhybrider jag tittat på (främst VW och Audi) laddar även bilens batterier när den går på fossilt bränsle men det primära tänket är att man ska ladda bilen med kabel så att batteriet är fullt vid start.
Att köpa en laddhybrid och inte ha möjlighet att ladda är enligt mig en dålig ide i de flesta scenarion.

Ja tanken är ju att man ska ladda den när den står parkerad, precis som vilken annan elbil som helst. Men eftersom man har en bensin- eller dieseldriven motor utöver elmotorn så får man betydligt mer räckvidd och möjlighet att köra långt ifrån närmaste laddstation.

Passar utmärkt för dem som behöver köra korta sträckor dagligen med några enstaka längre turer emellanåt.

En annan sak jag funderat på med hybrider/laddhybrider är hur de löst detta med driftstemperatur på den vanliga motorn. Någon som känner till det? Avgasreningen fungerar ju nämligen inte alls innan den och motorn är uppe i arbetstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Malmö är ju inte glesbygd, har du lust att förklara ditt resonemang lite mer då den allra största bidragstagaren är en storstad? Med andra är det glesbygden som stöttar Malmö?

"Kommunala utjämningssystemet. ... Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet, cirka 4,4 miljarder (cirka 14 000 kr/inv) 2015, där ca 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Malmö är ju inte glesbygd, har du lust att förklara ditt resonemang lite mer då den allra största bidragstagaren är en storstad? Med andra är det glesbygden som stöttar Malmö?

"Kommunala utjämningssystemet. ... Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet, cirka 4,4 miljarder (cirka 14 000 kr/inv) 2015, där ca 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag"

Men va har detta med topic att göra ?
Så många trådar nuförtiden som spårar ur utan åtgärder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja tanken är ju att man ska ladda den när den står parkerad, precis som vilken annan elbil som helst. Men eftersom man har en bensin- eller dieseldriven motor utöver elmotorn så får man betydligt mer räckvidd och möjlighet att köra långt ifrån närmaste laddstation.

Passar utmärkt för dem som behöver köra korta sträckor dagligen med några enstaka längre turer emellanåt.

En annan sak jag funderat på med hybrider/laddhybrider är hur de löst detta med driftstemperatur på den vanliga motorn. Någon som känner till det? Avgasreningen fungerar ju nämligen inte alls innan den och motorn är uppe i arbetstemperatur.

Har läst att det finns en del smarta lösningar för att t.ex. värma upp kylarvätska för att ge värme in i kupe osv, men det värmer ju inte upp olja eller själva motorn. Så där fungerar det nog som det alltid gjort, d.v.s. en kall motor släpper ut mer skit precis som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Malmö är ju inte glesbygd, har du lust att förklara ditt resonemang lite mer då den allra största bidragstagaren är en storstad? Med andra är det glesbygden som stöttar Malmö?

"Kommunala utjämningssystemet. ... Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet, cirka 4,4 miljarder (cirka 14 000 kr/inv) 2015, där ca 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag"

Malmö och Göteborg tar emot mest bidrag totalt sett, men per invånare ser det väldigt annorlunda ut och det är väl en mer relevant siffra liksom. De kommuner som tilldelas mest per invånare 2015 är Bjurholm (cirka 27 000 kr/inv), Dorotea (27 000 kr/inv), Vilhelmina (cirka 26 000 kr/inv), Åsele (cirka 26 000 kr/inv), och Sorsele (cirka 25 000 kr/inv).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Malmö och Göteborg tar emot mest bidrag totalt sett, men per invånare ser det väldigt annorlunda ut och det är väl en mer relevant siffra liksom. De kommuner som tilldelas mest per invånare 2015 är Bjurholm (cirka 27 000 kr/inv), Dorotea (27 000 kr/inv), Vilhelmina (cirka 26 000 kr/inv), Åsele (cirka 26 000 kr/inv), och Sorsele (cirka 25 000 kr/inv).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet

Personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att storstäder som Gbg och Malmö överhuvudtaget behöver bidrag för att klara sin ekonomi , om inte storstäderna med sina stordriftsfördelar klarar sej vart är samhället på väg egentligen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att storstäder som Gbg och Malmö överhuvudtaget behöver bidrag för att klara sin ekonomi , om inte storstäderna med sina stordriftsfördelar klarar sej vart är samhället på väg egentligen.

Tja, samtidigt får i princip alla kommuner bidrag på detta sätt, det är endast nio kommuner som stoppar in pengar i systemet. Den stora delen av pengarna är statliga.

Mycket av det handlar väl om det konstiga skatteupplägg vi här där företag betalar väldigt lite medan individer betalar mycket, och förstås att företags skatter är statliga medan individuella mestadels kommunala. Storstäderna har blivit dyra att bo i, speciellt om man har barn eller vill bo lite större eller exempelvis ha trädgård av annan orsak, så de som tjänar pengar flyttar till ("fina") förorter som mestadels ligger i kranskommuner och det blir förstås där de betalar skatt samtidigt som själva arbetet utförs i storstäderna inklusive all kostnad för infrastruktur och liknande. Det är därför som "finare" förorter till storstäderna är de som bidrar mest till systemet.

Stockholm är undantaget förstås, men det har väl sannolikt att göra med att det är landets ekonomiska centrum, företag, myndigheter och andra har ofta sina säten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt får i princip alla kommuner bidrag på detta sätt, det är endast nio kommuner som stoppar in pengar i systemet. Den stora delen av pengarna är statliga.

Mycket av det handlar väl om det konstiga skatteupplägg vi här där företag betalar väldigt lite medan individer betalar mycket, och förstås att företags skatter är statliga medan individuella mestadels kommunala. Storstäderna har blivit dyra att bo i, speciellt om man har barn eller vill bo lite större eller exempelvis ha trädgård av annan orsak, så de som tjänar pengar flyttar till ("fina") förorter som mestadels ligger i kranskommuner och det blir förstås där de betalar skatt samtidigt som själva arbetet utförs i storstäderna inklusive all kostnad för infrastruktur och liknande. Det är därför som "finare" förorter till storstäderna är de som bidrar mest till systemet.

Stockholm är undantaget förstås, men det har väl sannolikt att göra med att det är landets ekonomiska centrum, företag, myndigheter och andra har ofta sina säten där.

De betalar statlig skatt och inte kommunal skatt så var företagen har sitt säte gör inget för kommunens ekonomi.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

De betalar statlig skatt och inte kommunal skatt så var företagen har sitt säte gör inget för kommunens ekonomi.

Jo, jag beskrev det precis i inlägget. Angående Stockholm så menar jag att många funktioner ligger där, många välbetalda personer är anställda och bor i Stockholm även om företagens verksamhet till stor del ligger någon annanstans. Mitt företag har exempelvis ingen som helst verksamhet i Stockholm men två av våra tre högsta chefer är bosatta där, den tredje på Lidingö, och de tjänar ju sannolikt flera gånger mer än snittlönen på företaget. Alltså att den ekonomiska "eliten" (de som tjänar mest) bor i och kring Stockholm oavsett vart deras företag har sin verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag beskrev det precis i inlägget. Angående Stockholm så menar jag att många funktioner ligger där, många välbetalda personer är anställda och bor i Stockholm även om företagens verksamhet till stor del ligger någon annanstans. Mitt företag har exempelvis ingen som helst verksamhet i Stockholm men två av våra tre högsta chefer är bosatta där, den tredje på Lidingö, och de tjänar ju sannolikt flera gånger mer än snittlönen på företaget. Alltså att den ekonomiska "eliten" (de som tjänar mest) bor i och kring Stockholm oavsett vart deras företag har sin verksamhet.

Många får betalning i aktier för att hålla nere skatten och sen är det återigen staten som tar hand om mycket av skatten när det blir höga löner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag beskrev det precis i inlägget. Angående Stockholm så menar jag att många funktioner ligger där, många välbetalda personer är anställda och bor i Stockholm även om företagens verksamhet till stor del ligger någon annanstans. Mitt företag har exempelvis ingen som helst verksamhet i Stockholm men två av våra tre högsta chefer är bosatta där, den tredje på Lidingö, och de tjänar ju sannolikt flera gånger mer än snittlönen på företaget. Alltså att den ekonomiska "eliten" (de som tjänar mest) bor i och kring Stockholm oavsett vart deras företag har sin verksamhet.

Så är det ju så klart. Vill absolut inte föra någon linje stad vs landsbygd men i slutändan tvingas ingen bo vare sig i stad eller landsbygd, det är ett personligt val. Ur miljöperspektiv vore det bättre om vi delade på fler resurser och bodde trängre med kortare transportsträckor. I de fall det inte går måste vi hitta lösningar. Koldioxidskatt (och andra miljöskatter) skall ju självklart följa med på samma sätt som moms så att det är slutkonsumenten som betalar och inte personer längst ner i kedjan.

Mitt problem ligger väl mest i en uråldrig jordbrukspolitik som dikteras av LRF där vi subventionerar förgiftningen av våran planet för att förenkla produktionen. För städerna hoppas jag på ökade bränslepriser, utbyggt elnät och kollektivtrafik. En modernare jordbrukspolitik skulle innebära avskaffandet av dieselsubventioner (och de flesta obskyra jordbrukssubventionerna som är tänkta att styra jordbruk i en viss riktning), höjd bränsleskatt, kraftiga investeringsbidrag i förnybar energi och sänkt elskatt.

Dyrare mat nu!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Många får betalning i aktier för att hålla nere skatten och sen är det återigen staten som tar hand om mycket av skatten när det blir höga löner.

Jo visst är det så. Men Stockholm har fått till en ganska bra mix av höga löner och (relativt) låg arbetslöshet. En del kanske kommer av att Stockholm har spridit ut invånarna över flera kommuner, Botkyrka exempelvis är en av kommunerna som får mest från utjämningssystemet, medan Göteborg och Malmö mer har behållit områden med låg inkomst inom kommunen som Biskopsgården eller Angered. Att Stockholm är väldigt dyrt att bo i kan också bidra, har man låg inkomst så får man flytta någon annanstans helt enkelt. Det är dyrt i Göteborg och Malmö också men det finns fortfarande billigare områden i större utsträckning.

Skrivet av Mordekai:

Så är det ju så klart. Vill absolut inte föra någon linje stad vs landsbygd men i slutändan tvingas ingen bo vare sig i stad eller landsbygd, det är ett personligt val. Ur miljöperspektiv vore det bättre om vi delade på fler resurser och bodde trängre med kortare transportsträckor. I de fall det inte går måste vi hitta lösningar. Koldioxidskatt (och andra miljöskatter) skall ju självklart följa med på samma sätt som moms så att det är slutkonsumenten som betalar och inte personer längst ner i kedjan.

Mitt problem ligger väl mest i en uråldrig jordbrukspolitik som dikteras av LRF där vi subventionerar förgiftningen av våran planet för att förenkla produktionen. För städerna hoppas jag på ökade bränslepriser, utbyggt elnät och kollektivtrafik. En modernare jordbrukspolitik skulle innebära avskaffandet av dieselsubventioner (och de flesta obskyra jordbrukssubventionerna som är tänkta att styra jordbruk i en viss riktning), höjd bränsleskatt, kraftiga investeringsbidrag i förnybar energi och sänkt elskatt.

Dyrare mat nu!

Håller helt med.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är snarast att Sthlm utvecklats och inte haft ett långvarigt sossestyre. För precis som med Stockholmsexemplet Botkyrka så är det som är gemensamt med Malmö och Göteborg ett långvarigt sossestyre. Sen har ju Stockholms stad sina problemområden i nordväst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730