Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Inaktiv

Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Jag är nyfiken om det stämmer att Inet saknar kollektivavtal. Isf slutar jag omedelbart att handla där.

Skickades från m.sweclockers.com

Från moderator:
Inlägg innan kl. 18 17/2 har brutits ut från artikel https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586608 då inläggen inte diskuterade artikeln men handlade om ett intressant ämne som är värt att diskutera. Jag har därför brutit ut dessa till egen tråd.

/DavidtheDoom, - Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag är nyfiken om det stämmer att Inet saknar kollektivavtal. Isf slutar jag omedelbart att handla där.

Skickades från m.sweclockers.com

var ska du då få dina pingvin godisar då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

var ska du då få dina pingvin godisar då?

Äter inte godis

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Hur är det med kollektivavtal. Såg att några skrev att de inte har någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där var jävligt intressant och lätt att ta reda på.... Vi väntar till på måndag, om vi inte fått svar, kommer de utan kollektivavtal att skapa en anonym tråd här på sweC. Lätt fixat!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av The Kristoffer:

Det där var jävligt intressant och lätt att ta reda på.... Vi väntar till på måndag, om vi inte fått svar, kommer de utan kollektivavtal att skapa en anonym tråd här på sweC. Lätt fixat!

Hoppas det är skrammel

Skippar dom kollektivavtal så är adjö för mig för allt som inet byggt upp med trovärdighet, åker ner i källaren

Kollar mer på måndag (har rätt kontakter)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag är nyfiken om det stämmer att Inet saknar kollektivavtal. Isf slutar jag omedelbart att handla där.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Trigger:

Hoppas det är skrammel

Skippar dom kollektivavtal så är adjö för mig för allt som inet byggt upp med trovärdighet, åker ner i källaren

Kollar mer på måndag (har rätt kontakter)

Huvudsaken är väl att de anställda trivs, har marknadsmässig lön, bra arbetsförhållanden m.m. Eller är det av rent politiska skäl ni i sådana fall skulle välja att sluta handla hos dem? Och vart skulle ni handla istället? Vilka andra e-handelsbolag kan ni vända er till där större fokus skulle ligga på anställda? Finns ingenting som pekar på att de anställda på Inet skulle vara missnöjda enligt min uppfattning av företaget.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av kaptengrek:

Huvudsaken är väl att de anställda trivs, har marknadsmässig lön, bra arbetsförhållanden m.m. Eller är det av rent politiska skäl ni i sådana fall skulle välja att sluta handla hos dem? Och vart skulle ni handla istället? Vilka andra e-handelsbolag kan ni vända er till där större fokus skulle ligga på anställda? Finns ingenting som pekar på att de anställda på Inet skulle vara missnöjda enligt min uppfattning av företaget.

Politiska skäl är det inte, precis som du menar på så finns det företag som fixar till det bra utan avtal. Men vänd på det, varför inte skriva på ett avtal?

Det som oftast brukar vara bekymret när företag inte vill skriva på ett avtal är att de vill runda saker som är till anställdas fördel. Pensioner, övertidsersättning, försäkringar, arbetsmiljö, arbetstider, OB, ja det går att ta allt som finns i ett kollektivavtal som exempel. Få till samma förmåner för anställda utan avtal kostar långt mer än vad det gör att skriva på om man säger så.

Ett starkt ideologiskt eller ekonomiskt ställningstagande från arbetsgivaren som är till anställdas nackdel

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptengrek:

Huvudsaken är väl att de anställda trivs, har marknadsmässig lön, bra arbetsförhållanden m.m. Eller är det av rent politiska skäl ni i sådana fall skulle välja att sluta handla hos dem? Och vart skulle ni handla istället? Vilka andra e-handelsbolag kan ni vända er till där större fokus skulle ligga på anställda? Finns ingenting som pekar på att de anställda på Inet skulle vara missnöjda enligt min uppfattning av företaget.

Sen går det lite dåligt för företaget och det går direkt ut över personalen. Pensionssparande, friskvård etc görs ej för att nå upp till vinstmålet.
Vart jag vänder mig är min angelägenhet. Sen uppskattar jag inte att du kommer med flera följdfrågor utan att besvara min fråga.
Jag ville veta om de är kollektivt anslutna, vilket de inte verkar vara efter ha läst lite på nätet. Bye-bye Inet!

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av anon246659:

Sen går det lite dåligt för företaget och det går direkt ut över personalen. Pensionssparande, friskvård etc görs ej för att nå upp till vinstmålet.
Vart jag vänder mig är min angelägenhet. Sen uppskattar jag inte att du kommer med flera följdfrågor utan att besvara min fråga.
Jag ville veta om de är kollektivt anslutna, vilket de inte verkar vara efter ha läst lite på nätet. Bye-bye Inet!

Friskvård har inget med kollektivavtal att göra. Diskussionen ovan är intressant och det finns företag som nyttjar medarbetare genom att inte ha kollektivavtal men det finns också företag som gör tvärtom som gör mer för medarbetarna (jag har själv drivit ett sådant). Huruvida Inet är det ena eller andra får ni såklart själva avgöra och det vet väl medarbetarna bäst.

Jag får be alla hålla sig till ämnet vilket är innehållet i reportaget och något drev kommer såklart inte accepteras här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin:

Friskvård har inget med kollektivavtal att göra. Diskussionen ovan är intressant och det finns företag som nyttjar medarbetare genom att inte ha kollektivavtal men det finns också företag som gör tvärtom som gör mer för medarbetarna (jag har själv drivit ett sådant). Huruvida Inet är det ena eller andra får ni såklart själva avgöra och det vet väl medarbetarna bäst.

Jag får be alla hålla sig till ämnet vilket är innehållet i reportaget och något drev kommer såklart inte accepteras här.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollektivavtalet är en grund. Vill du göra mer för personalen så finns det absolut inga hinder! Självklart ni inte vill ha drev mot en av era sponsorer.
Banna mig, ta bort mitt inlägg, gör vad du vill. Arbetarnas hälsa och framtid är betydligt viktigare.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av anon246659:

Kollektivavtalet är en grund. Vill du göra mer för personalen så finns det absolut inga hinder! Självklart ni inte vill ha drev mot en av era sponsorer.
Banna mig, ta bort mitt inlägg, gör vad du vill. Arbetarnas hälsa och framtid är betydligt viktigare.

Det finns ingen motsättning i det du säger och jag håller med dig om att folks hälsa är viktigt (även bland våra sponsorer och deras medarbetare). Brinner för samma sak.

Edit: Omformulerade mig, menade inte att det är ett hinder utan snarare att det inte hindrar att det även kan innebära det motsatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin:

det finns också företag som gör tvärtom där kollektivavtal blir ett hinder om man vill göra mer för medarbetarna (jag har själv drivit ett sådant).

Något exempel på vad i ett kollektivavtal som utgör ett hinder för att göra mer för de anställda? Det finns absolut inget som hindrar att ha bättre villkor i ett lokalt avtal med kollektivavtalet som grund. Ofta brukar det handla om att arbetsgivaren vill "erbjuda" flexibel arbetstid (dvs övertidsavlösning) utan att betala för det.

EDIT:

Citat:

menade inte att det är ett hinder utan snarare att det inte kan innebära det motsatta.

Om jag tolkar dig rätt, så menar du att brist på kollektivavtal inte nödvändigtvis betyder att villkoren är sämre? Det är förstås sant, men ett kollektivavtal ger en väldigt bra grund och det finns egentligen ingen anledning att inte ha kollektivavtal (eller hängavtal). Motståndet mot kollektivavtal är oftast av typen "det ger oss konkurrensfördelar om våra anställda har sämre villkor än hos våra konkurrenter", rena missförstånd eller politiskt motiverade.

Edit 2: Får att hålla mig till ämnet, jag är glutenintolerant och kan inte äta pingvinstänger. Hade varit bra om man kunde välja bort dem mot inget (eller "skänk två kronor till pingvinerna i Slottskogen")

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av anon138754:

EDIT:

Om jag tolkar dig rätt, så menar du att brist på kollektivavtal inte nödvändigtvis betyder att villkoren är sämre? Det är förstås sant, men ett kollektivavtal ger en väldigt bra grund och det finns egentligen ingen anledning att inte ha kollektivavtal (eller hängavtal). Motståndet mot kollektivavtal är oftast av typen "det ger oss konkurrensfördelar om våra anställda har sämre villkor än hos våra konkurrenter", rena missförstånd eller politiskt motiverade.

Bra, vi är på samma plan här och det är säkert så många tänker - poängen är väl att det inte är svart eller vitt och hur specifika bolag tänker får stå för dem och inget jag kan gå i god för bara så att det är tydligt. För transparens var detta reportage delvis min idé och det vore även kul att höra om liknande saker / innehållet uppskattas eller inte.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Få till samma förmåner för anställda utan avtal kostar långt mer än vad det gör att skriva på om man säger så.

Hänger inte med. Kan du förklara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Jag är nyfiken om det stämmer att Inet saknar kollektivavtal. Isf slutar jag omedelbart att handla där.

Skickades från m.sweclockers.com

För er som minns datorbutiken.com så hade dem inte heller något kollektivavtal, även den butiken var populär här på swec.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av dpj:

Hänger inte med. Kan du förklara?

Skickades från m.sweclockers.com

Som exempel, livförsäkringar/arbetsskada mm för enskilda kostar mer än att teckna gemensamt
Titta lite på vad ett kollektivavtal innehåller, finns på nätet...

Utvecklar inte mer pga det är en aning utanför ämnet... lägg ett pm om du vill ha fler argument, men lägg då till varför man inte ska skriva avtal

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Edin:

Bra, vi är på samma plan här och det är säkert så många tänker - poängen är väl att det inte är svart eller vitt och hur specifika bolag tänker får stå för dem och inget jag kan gå i god för bara så att det är tydligt. För transparens var detta reportage delvis min idé och det vore även kul att höra om liknande saker / innehållet uppskattas eller inte.

Tycker också man kan göra som man vill och inget är svart eller vitt. Lever efter liknande måtto så gott det går. Tänker ändå en ganska bestämd åsikt, varför ej avtal om man har hundratals anställda?
(Politiskt ställningstagande?)

Jäkla skillnad på ett litet bolag med kanske 10 anställda, för de större firmorna så kostar det mer att avstå kråkan på avtalet

Utgår nu från att de inte har avtal (hade nog sagts till i denna tråd om vore annat)
Kollar hur det verkligen ligger till imorgon måndag

Onödigt isf är väl förordet

På ämnet då..

Gillar, men jäkligt svårt att göra nåt vettigt av utan att trampa nån medlem på tån..
Gör annat istället, det som ni är bäst på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Något exempel på vad i ett kollektivavtal som utgör ett hinder för att göra mer för de anställda? Det finns absolut inget som hindrar att ha bättre villkor i ett lokalt avtal med kollektivavtalet som grund. Ofta brukar det handla om att arbetsgivaren vill "erbjuda" flexibel arbetstid (dvs övertidsavlösning) utan att betala för det.

EDIT:

Om jag tolkar dig rätt, så menar du att brist på kollektivavtal inte nödvändigtvis betyder att villkoren är sämre? Det är förstås sant, men ett kollektivavtal ger en väldigt bra grund och det finns egentligen ingen anledning att inte ha kollektivavtal (eller hängavtal). Motståndet mot kollektivavtal är oftast av typen "det ger oss konkurrensfördelar om våra anställda har sämre villkor än hos våra konkurrenter", rena missförstånd eller politiskt motiverade.

Edit 2: Får att hålla mig till ämnet, jag är glutenintolerant och kan inte äta pingvinstänger. Hade varit bra om man kunde välja bort dem mot inget (eller "skänk två kronor till pingvinerna i Slottskogen")

Man kan inte ge de anställda vilken tjänstepensions lösning de vill. Man kan inte välja att få mer lön istället för tjänstepension. (Jag vill inte ha tjänstepension, jag sköter det hellre själv)

Man är tvungen att ge dem vissa försäkringar de inte vill ha. Istället för mer lön. (I mitt fall TRR)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Tack @trigger.

Jag trodde att kollektivavtal satte lägsta nivåer av tex lön och försäkring.
Därefter håller sig arbetsgivaren till avtalet och tecknar försäkring enligt lästa nivån eller bättre.

Eller kan ett kollektivavtal innehålla en specifik försäkring? En försäkring som redan är framförhandlad mellan försäkringsbolag, arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation?
En försäkring till ett lägre pris än om arbetsgivaren tecknat den på egen hand.

Eller hur görs besparingen annars?
Hur görs den stora besparingen kollektivavtal vs inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För alla som hävdar att de ska sluta handla på Inet eftersom de inte har kollektivavtal: har någon kollat upp hur det ser ut på de andra stora e-handlarna? Jag har ingen koll själv, men det blir ju lite lustigt om man istället ger sina pengar till en annan aktör som i själva verket har sämre villkor för sina anställda.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Kanske dags för företaget att bry sig lika mycket om sina anställda och införa kollektivavtal med?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av dpj:

Tack @trigger.

Jag trodde att kollektivavtal satte lägsta nivåer av tex lön och försäkring.
Därefter håller sig arbetsgivaren till avtalet och tecknar försäkring enligt lästa nivån eller bättre.

Eller kan ett kollektivavtal innehålla en specifik försäkring? En försäkring som redan är framförhandlad mellan försäkringsbolag, arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation?
En försäkring till ett lägre pris än om arbetsgivaren tecknat den på egen hand.

Eller hur görs besparingen annars?
Hur görs den stora besparingen kollektivavtal vs inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så,
Vem tror du får bäst pris på en förfrågan som gäller några hundratusen kontra en enskild?
Du vet själv svaret, du verkar mest trolla

Lite mer info om avtalssituationen:
Captech har kollektivavtal (bekräftat)
Verkar värre med Inet tyvärr, inte 100 än, återkommer med svar om isf varför

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dahle86:

Man kan inte ge de anställda vilken tjänstepensions lösning de vill. Man kan inte välja att få mer lön istället för tjänstepension. (Jag vill inte ha tjänstepension, jag sköter det hellre själv)

Man är tvungen att ge dem vissa försäkringar de inte vill ha. Istället för mer lön. (I mitt fall TRR)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där stämmer inte
Nån har då lurat i dig att det är just så...

Det du får med kollektivavtal är just en botten att stå på som tyvärr allt för många inte inser.
Finns det nåt i afas försäkringar som är piss? Finns det nåt suspekt med de fördelarna i kollektivavtalet som ges till de anställda?
Tycker nog en seriös aktör 2020 ska skriva på för sina anställdas skull

Förhandla upp din lön har inget med avtalet att göra, då har du blivit dragen vid näsan. Någon skyllde på nåt helt enkelt....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Politiska skäl är det inte, precis som du menar på så finns det företag som fixar till det bra utan avtal. Men vänd på det, varför inte skriva på ett avtal?

För att man vill slippa ha att göra med facket?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av improwise:

För att man vill slippa ha att göra med facket?

Ok, backa gärna upp varför i ett PM till mig så håller vi storpolitiken utanför forumet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Fast det där stämmer inte
Nån har då lurat i dig att det är just så...

Det du får med kollektivavtal är just en botten att stå på som tyvärr allt för många inte inser.
Finns det nåt i afas försäkringar som är piss? Finns det nåt suspekt med de fördelarna i kollektivavtalet som ges till de anställda?
Tycker nog en seriös aktör 2020 ska skriva på för sina anställdas skull

Förhandla upp din lön har inget med avtalet att göra, då har du blivit dragen vid näsan. Någon skyllde på nåt helt enkelt....

Det stämmer visst då jag kollat med facket (unionen) och det går inte välja bort tjänstepension, det går inte välja något annat än ITP och det går inte slippa betala till TRR som jag inte vill ha med att göra. Ingen skyllde på något då det är jag själv som kollat med facket vad som gäller.

Att kollektivavtal är bra för de flesta stämmer men samtidigt så hindrar det dig från att göra på ditt eget sätt. Så jag undviker kollektivavtal om jag skulle ta en anställning idag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ok, backa gärna upp varför i ett PM till mig så håller vi storpolitiken utanför forumet

Finns inte så mkt mer att säga, det var ett svar på din fråga med ett skäl varför man vill undvika det. Det relevanta i denna diskussion är väl om Inet behandlar sin personal bra eller inte, så länge dom gör det så ser jag avsaknaden av kollektivavtal som en ickefråga.

Edit: Detta skrev då innan detta blev en egen tråd, i en tråd om Inet har kollektivavtal eller inte är det så klart mer relevant om dom har det eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag trollar aldrig @trigger.
Ville veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Att kollektivavtal är bra för de flesta stämmer men samtidigt så hindrar det dig från att göra på ditt eget sätt. Så jag undviker kollektivavtal om jag skulle ta en anställning idag.

Jag vill enbart jobba för arbetsgivare som har kollektivavtal.
Jag har även skött mina arbetsuppgifter bra och därför kunnat förhandla mig till en bättre lön än vad kollektivavtalet säger. Skulle inte falla mig in att jobba utan kollektivavtal.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag vill enbart jobba för arbetsgivare som har kollektivavtal.
Jag har även skött mina arbetsuppgifter bra och därför kunnat förhandla mig till en bättre lön än vad kollektivavtalet säger. Skulle inte falla mig in att jobba utan kollektivavtal.

Roligt för dig men det har inget med det jag säger att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3