Permalänk

Hjälp med dator kompatibilitet.

Hej! Jag har de senaste 2,5 åren kommit in hur man bygger en dator, då jag köpte en själv för 2 år sen. Hade planer på att bygga, men vågade inte då jag bara är en student. Men för ett par månader sedan byggde jag om hela min dator och tog ut allting. De enda jag ej gjorde om var att sätta in processorn igen (då den redan var innbyggd i mitt moderkort). Jag gjorde detta för min psu gick sönder, och ville lära mig hur man byggde en dator. Detta gick strålande och nu är min dator så gott som ny igen
Min kompis har nu bett mig hjälpa honom bygga en dator då han blev lovad en av sin syster. Han bad då henne köpa alla delar, vilket hon ska göra om ett par veckor. Men de enda problem jag har är att jag inte är säker på att alla delar är kompatibla med varandra (just storleken, alla sockets och sånt har jag en hemsida som jag kan kolla det på).

Listan på dator delarna är här;

CPU: Intel i5-9600k @3.7GHz - LGA1151
CPU Cooler: Corsair H60 v3
Motherboard: Asus Prime Z390-P - LGA1151
Ram: Corsair Vengeance 16gb (2x8gb) DDR4-3200MHz LPX
GPU: Asus GeForce RTX 2060 6GB Rog Strix Gaming OC (3 fläktar)
PSU: Corsair RM750X 750W v2
Memory:
1st: Samsung 860 EVO 500GB
2nd: Seagate BarraCuda Desktop 2tb 7200rpm 256mb Cache 3.5"
Case: NZXT H510

Jag känner mig väldigt säker på att allt ska få plats. Men då det inte är till mig, vill jag dubbel checka. Vill it sitta i klistret sen för ngn del är för liten. Jag funderade först på att ha en Corsair Hydro H100i PRO RGB (med 2 fans istället för en som Corsair H60 v3 har. Men kände att jag visste inte var den skulle få plats. Så tog säker route och kör Corsair H60 v3).

Min sista fråga nu är; Är denna datorn kompatibel storleks messigt?

Permalänk
Viking

Allt ska vara kompatibelt, men jag skulle dock rekommendera det här istället:

Jämfört med din lista:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Allt ska vara kompatibelt, men jag skulle dock rekommendera det här istället:
https://komponentkoll.se/bild/BzPoJ.png

Jämfört med din lista:
https://komponentkoll.se/bild/bQKFa.png

Jag funderade på den builden. Men min kompis ville ha en Asus motherboard då han ansåg den som bättre än msi. Sen så är en water cooler bättre. Hade själv en be quiet kylare innan. Men märkte lägre temperaturer med en water cooling.

De är min anledning till valet av dessa delar. (Jag tyckte också Tomahawken och Ryzen men min kompis ville ha Asus och sa it emot då de är hans dator.)

Tanken på ssd’n och grafik kortet är något jag nog ska ta med! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av KianPlays:

Jag funderade på den builden. Men min kompis ville ha en Asus motherboard då han ansåg den som bättre än msi. Sen så är en water cooler bättre. Hade själv en be quiet kylare innan. Men märkte lägre temperaturer med en water cooling.

De är min anledning till valet av dessa delar. (Jag tyckte också Tomahawken och Ryzen men min kompis ville ha Asus och sa it emot då de är hans dator.)

Tanken på ssd’n och grafik kortet är något jag nog ska ta med! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du med ett Asus Strix mobo och en vattenkylare. Vattenkylaren du valde innan är ju kass, så jag valde en lite bättre:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: Tack för hjälpen! Jag är relativt ny till det här och kan inte så mycket, samt är jag bara en "dum tonåring" som många skulle anse mig haha. Så tack för hjälpen! Betyder mkt

EDIT: Läste nyligen rundor lite grann, och såg att Moderkortet inte var så bra med de nyare CPUs och drf ksk behövde en äldre version av CPU för detta. Jag tror nog jag kör på intel I5-9600k, för de är de jag känner mig bekvämast med (då per automatik måste jag ha samma socket på moderkortet så går tbx till Asus Prime Z390-P). Men grafik kortet, Kingston SSD'n och kylaren är ngt jag ska ta del av denna builden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KianPlays:

@Donnerstal: Tack för hjälpen! Jag är relativt ny till det här och kan inte så mycket, samt är jag bara en "dum tonåring" som många skulle anse mig haha. Så tack för hjälpen! Betyder mkt

EDIT: Läste nyligen rundor lite grann, och såg att Moderkortet inte var så bra med de nyare CPUs och drf ksk behövde en äldre version av CPU för detta. Jag tror nog jag kör på intel I5-9600k, för de är de jag känner mig bekvämast med (då per automatik måste jag ha samma socket på moderkortet så går tbx till Asus Prime Z390-P). Men grafik kortet, Kingston SSD'n och kylaren är ngt jag ska ta del av denna builden.

Frågan är väl snarare, vill du ha sämre prestanda och känna dig "bekväm" eller faktiskt få bra prestanda för pengarna? En i5 är inte ett bra val för en dator som kostar 12-14 tusen. Hade budgeten varit 8k så OK. Men du har alldeles för hög budget för att va nöjd med den prestandan!

Det finns en anledning till att du och nästan alla andra som frågar om cpu tips, får just Ryzen som svar. 3600 är grymt bra för priset, jag har en sådan i min dator som är värd 25k

Den enda anledningen jag ser för någon att använda vattenkylare är för utseendet, för de är inte lika bra för samma pris. Lägger man tex 700kr på luftkylare vs 700kr på vatten så får du bättre grejer med luft. Och säkrare med, inga läckage, ingen underhållning av förorenat vatten ect ect. Bara en fläkt som dammas av då o då

B450 Tomahawk är ett bra moderkort, bättre än allt asus erbjuder i den prisklassen.
Jag har haft Asus moderkort i mina 3 senaste byggen och jag är inte ett dugg imponerad längre, gammal design och funktioner som inte är aktiva. Kan fortfarande inte kontrollera PHC fläkten på mitt X570 moderkort som kostade 4000kr... 8 månader efter lansering. Nae, asus har droppat väldigt mycket i kvalitet. Inte imponerad.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD 5700XT är snabbare än RTX 2060 Super, men kostar knappt mer än RTX 2060 kortet ni tänkt köpa.

Skrivet av KianPlays:

Sen så är en water cooler bättre. Hade själv en be quiet kylare innan. Men märkte lägre temperaturer med en water cooling.

Vattenkylning är bättre. Men dyrare. Luftkylning är bättre om man kollar i samma prisspann.
Vill man ha en AIO som skall utmana luftkylare för 800 kronor så kommer en sådan att kosta 1200-1500 kronor och den kommer att låta lite mer då den har en pump.

Skrivet av KianPlays:

EDIT: Läste nyligen rundor lite grann, och såg att Moderkortet inte var så bra med de nyare CPUs och drf ksk behövde en äldre version av CPU för detta.

B450-F är billigast på Komplett och de garanterar att deras moderkorts BIOS är uppdaterade.
De du har läst om är antagligen fall där moderkortet inte varit uppgraderat.
Men eftersom att Kompletts moderkort är uppdaterade kommer det alltså att funka utmärkt med en ny processor.

Skrivet av SpeedRebirth:

B450 Tomahawk är ett bra moderkort, bättre än allt asus erbjuder i den prisklassen.

ASUS har 2 stycken M.2, trevligare BIOS och kostar 200 kronor mindre.
Vet att Tomahawk har bättre VRM & VRM kylning, men det är inte bättre på alla sätt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KianPlays:

@Donnerstal: Tack för hjälpen! Jag är relativt ny till det här och kan inte så mycket, samt är jag bara en "dum tonåring" som många skulle anse mig haha. Så tack för hjälpen! Betyder mkt

EDIT: Läste nyligen rundor lite grann, och såg att Moderkortet inte var så bra med de nyare CPUs och drf ksk behövde en äldre version av CPU för detta. Jag tror nog jag kör på intel I5-9600k, för de är de jag känner mig bekvämast med (då per automatik måste jag ha samma socket på moderkortet så går tbx till Asus Prime Z390-P). Men grafik kortet, Kingston SSD'n och kylaren är ngt jag ska ta del av denna builden.

Du erkänner själv att du inte har så bra koll. De andra i tråden tipsar om byggen varje dag och vet vad som gäller. Läs vad de skriver. 9600K har bara 6 trådar, det är precis på gränsen till okej just nu, men snart hopplöst gammalt. Nästa konsoler har 8c/16t vilket kommer ändra allt. Dessutom är den sockeln inne på sin sista generation. Du får mycket mer för pengarna med de andra rekommendationerna i tråden.

Asus moderkort till AM4 är absolut inte bra för pengarna, de har sparat in mycket på viktiga komponenter som strömförsörjningen till processorn. MSI är rekommenderade av en anledning och alla som slutar på MAX är fullt uppgraderade och redo för 3000 serien.

Ingen vattenkylare håller processorn bättre än en bra luftkylare om du inte går på extrema saker. Noctua D15 slår alla färdigbyggda med 240/280 radiatorer vad jag vet. Den kostar dock 900, så upp till var och en vad man vill investera i.

Det sagt så fungerar det bygget du har gjort men inte bra för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av medbor:

Asus moderkort till AM4 är absolut inte bra för pengarna, de har sparat in mycket på viktiga komponenter som strömförsörjningen till processorn.

Medan MSI sparar in på att sätta 1 M.2 på Tomahawk. Alltid är det något tillverkaren sparar in på. Frågan är bara vad.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

ASUS har 2 stycken M.2, trevligare BIOS och kostar 200 kronor mindre.
Vet att Tomahawk har bättre VRM & VRM kylning, men det är inte bättre på alla sätt.

Det asus kortet som det pratades om i den här tråden är rätt värdelöst så fler m.2 platser hjälper inte.
När man köper moderkort så måste man tänka på framtiden med. Och framtiden med Z390-P är inte rolig med tanke på att den inte ens klarar av att driva en 9900k i stock!

Och en 9900k är en självklar uppgradering om några år när den är gammal och billig. Men inte möjligt med ett så dåligt moderkort.

Personligen är jag helt emot budget moderkort men kan såklart förstå att vissa köper dem ändå. Men man bör inte köpa grisen i säcken för de får man ångra senare.
Har ej kollat på F kortet du skrev om i din edit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av SpeedRebirth:

Har ej kollat på F kortet du skrev om i din edit

Det är okej. Hamnade ju ändå i Sweclockers vinterdator...
Asus ROG Strix B450-F Gaming VS MSI B450 Tomahawk Max

  • 2st USB 2.0, 4st USB 3.0, 2st USB 3.1 Gen 2 (2st USB 2.0, 2st USB 3.0, 2st USB 3.1 Gen 2 på MSI B450 Tomahawk Max)

  • Displayport & HDMI 2.0 (vilka båda saknas på MSI B450 Tomahawk Max)

  • Optisk S/PDIF (vilket saknas på MSI B450 Tomahawk Max)

  • 3st PCIe x16 (2st på MSI B450 Tomahawk Max)

  • inbyggd I/O shield

  • 2st M.2 (endast 1 på MSI B450 Tomahawk Max)

  • 4st RAM slots

  • Intel I211-AT (medan MSI B450 Tomahawk Max kör Realtek RTL8111H som kan ge högre CPU load vid stor nätverksanvändning (Intel i211 vs Realtek RTL8111E)

  • Trevligt BIOS

Enda nackdelen jag kan se med ASUS moderkortet är VRM och VRM kylning. Som dock enkelt klarar en 2700X på 4,2GHz om man har en fläkt bak som man alltid brukar ha.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är okej. Hamnade ju ändå i Sweclockers vinterdator...
Asus ROG Strix B450-F Gaming VS MSI B450 Tomahawk Max

  • 2st USB 2.0, 4st USB 3.0, 2st USB 3.1 Gen 2 (2st USB 2.0, 2st USB 3.0, 2st USB 3.1 Gen 2 på MSI B450 Tomahawk Max)

  • Displayport & HDMI 2.0 (vilka båda saknas på MSI B450 Tomahawk Max)

  • Optisk S/PDIF (vilket saknas på MSI B450 Tomahawk Max)

  • 3st PCIe x16 (2st på MSI B450 Tomahawk Max)

  • inbyggd I/O shield

  • 2st M.2 (endast 1 på MSI B450 Tomahawk Max)

  • 4st RAM slots

  • Intel I211-AT (medan MSI B450 Tomahawk Max kör Realtek RTL8111H som kan ge högre CPU load vid stor nätverksanvändning (Intel i211 vs Realtek RTL8111E)

  • Trevligt BIOS

Enda nackdelen jag kan se med ASUS moderkortet är VRM och VRM kylning. Som dock enkelt klarar en 2700X på 4,2GHz om man har en fläkt bak som man alltid brukar ha.
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA?t=307

Bra sammanfattning!

Finns dock andra moderkort än dessa två.

Bra VRM är för mig ett måste, framförallt med AM4 med stöd för 16 kärnor. Jag har tappat många datorer på trasiga moderkort och jag tror att VRM varit en del av det vid två tillfällen minst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra sammanfattning!

Finns dock andra moderkort än dessa två.

Bra VRM är för mig ett måste, framförallt med AM4 med stöd för 16 kärnor. Jag har tappat många datorer på trasiga moderkort och jag tror att VRM varit en del av det vid två tillfällen minst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det en tråkig kostnad men man ska verkligen inte underskatta hur viktigt bra kvalitet på moderkorten är. Så jag håller med dig 100%.
Dåligt vrm är en deal-breaker oavsett extra funktioner för datorn blir då en build-once-then-throw-away eftersom den inte går att uppgradera.

Och det är ju en stor nackdel med Intels nuvarande plattform, den är framtidsdöd (kul med nya ord ) då Intel går över till en helt annan Socket för nästa generation, så det går inte ens att byta från i5 9600k till nästa generations i5. Utan 9900k är den enda vettiga uppgraderingen om nått år och det klarar inte dessa budget kort av.

Finns en anledning till att jag la ut 4k bara på moderkortet hehe (ja, det är lite overkill men väldigt framtidssäkert)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Viking
Skrivet av SpeedRebirth:

Visst är det en tråkig kostnad men man ska verkligen inte underskatta hur viktigt bra kvalitet på moderkorten är. Så jag håller med dig 100%.

Tråkig kostnad vet jag inte, 200kr extra är väl inte så farligt, iaf inte i mina ögon.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tråkig kostnad vet jag inte, 200kr extra är väl inte så farligt, iaf inte i mina ögon.

200kr och tappa allt som står i inlägget ovan känns ju tråkigt. Finns det inget som har hyfsad VRM och två m.2 slottar i alla fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Visst är det en tråkig kostnad men man ska verkligen inte underskatta hur viktigt bra kvalitet på moderkorten är. Så jag håller med dig 100%.
Dåligt vrm är en deal-breaker oavsett extra funktioner för datorn blir då en build-once-then-throw-away eftersom den inte går att uppgradera.

Och det är ju en stor nackdel med Intels nuvarande plattform, den är framtidsdöd (kul med nya ord ) då Intel går över till en helt annan Socket för nästa generation, så det går inte ens att byta från i5 9600k till nästa generations i5. Utan 9900k är den enda vettiga uppgraderingen om nått år och det klarar inte dessa budget kort av.

Finns en anledning till att jag la ut 4k bara på moderkortet hehe (ja, det är lite overkill men väldigt framtidssäkert)

Ditt moderkort är ju framtidssäkert på den sockeln, men när DDR5/PCIe5 kommer så står du där i alla fall. Min gamla stationära kostade typ lika mycket som ditt moderkort och den var övre medelklassen då (q6600, 4gb ddr2, hd 4830)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tråkig kostnad vet jag inte, 200kr extra är väl inte så farligt, iaf inte i mina ögon.

Jag kommenterade inte 200kr extra inlägget.. Jag sa det generellt, för moderkort är ett nödvändigt ont. Jag velade också en jäkla massa fram o tillbaka när jag skulle köpa mina grejer "ska jag köpa för 2500 eller 5000". Det blev ett mittemellan för 4000, vilket för många är alldeles för mycket för moderkort och de förstår jag. Även 2500 är en tråkig kostnad, men enligt mig värt de för framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ditt moderkort är ju framtidssäkert på den sockeln, men när DDR5/PCIe5 kommer så står du där i alla fall. Min gamla stationära kostade typ lika mycket som ditt moderkort och den var övre medelklassen då (q6600, 4gb ddr2, hd 4830)

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart. Så är det med utveckling och det visste jag när jag köpte det. Men jag köpte dyrt moderkort för jag var 99% säker på att Ryzen 4000 kommer stödjas på x570. Annars hade jag köpt x470 för halva kostnaden.

DDR5 och pcie5 kommer kräva ny plattform från både Intel och AMD så det är en given brytpunkt.
AM4 har ändå stött 3 generationer redan och 4 blir det senare i år (fortfarande 99% säker på de)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Självklart. Så är det med utveckling och det visste jag när jag köpte det. Men jag köpte dyrt moderkort för jag var 99% säker på att Ryzen 4000 kommer stödjas på x570. Annars hade jag köpt x470 för halva kostnaden.

DDR5 och pcie5 kommer kräva ny plattform från både Intel och AMD så det är en given brytpunkt.
AM4 har ändå stött 3 generationer redan och 4 blir det senare i år (fortfarande 99% säker på de)

Känns som ett 2000 kort nu och ett till när du uppgraderar (kanske nytt chipset som är bättre?) i höst för lika mycket hade varit mer värt och säkrare i min värld. Dessutom kan ju det första kortet säljas eller användas tillsammans med den cpu du ska byta ut så inte pengar helt i sjön... alla tänker olika och har olika budget. Inget fel med ditt resonemang heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som ett 2000 kort nu och ett till när du uppgraderar (kanske nytt chipset som är bättre?) i höst för lika mycket hade varit mer värt och säkrare i min värld. Dessutom kan ju det första kortet säljas eller användas tillsammans med den cpu du ska byta ut så inte pengar helt i sjön... alla tänker olika och har olika budget. Inget fel med ditt resonemang heller

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker aldrig mer gå på niten med att köpa ett moderkort för att sen vara TVUNGEN att byta när jag vill uppgradera. Jag vet hur de kändes för jag köpte z270 och 7700k och kunde inte uppgradera till 8700k pga Intels artificiella begränsning (nej, 8700k krävde INTE mer power än vad z270 klarade av, oavsett moderkortsmodell).
Asus hade tom färdiga och fungerande bios för z270 och 8700k men förbjöds att släppa dem av Intel. Riktigt illa faktiskt.

Ser ingen som helst anledning att uppgradera från x570 till x670, det kommer fortfarande vara pcie4, och alla andra funktioner är snarlika.
Byta moderkort är de sista man vill göra, cpu och gpu är det man vill uppgradera för mer prestanda

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av medbor:

Finns dock andra moderkort än dessa två.

Absolut gör det de! Men det finns en annledning till att Asus ROG Strix B450-F Gaming är det mest populära av alla moderkort på Prisjakt (alla socklar) medan MSI B450 Tomahawk Max hamnar på plats två. Båda är helt enkelt otroligt bra moderkort för ett väldigt lågt pris.

Skrivet av SpeedRebirth:

Dåligt vrm är en deal-breaker oavsett extra funktioner för datorn blir då en build-once-then-throw-away eftersom den inte går att uppgradera.

Asus ROG Strix B450-F Gaming (som är det aktuella ASUS moderkortet (vilket önskades) i just den här tråden) har absolut inte dålig VRM, kolla videon jag länkade. Med en fläkt längst bak eller i toppen av chassit (standardkonfiguration, alla chassin förutom Fractal Design Core 1000, Lian Li PC-O11 och Phanteks Eclipse P400A har det vad jag vet) så klarar moderkortet en 2700X överklockad till 4.2GHz under full belastning. Väldigt mycket tyngre än en stock 3600 i spel vilket antagligen är hur dessa moderkort kommer användas mest.

Skrivet av Donnerstal:

Tråkig kostnad vet jag inte, 200kr extra är väl inte så farligt, iaf inte i mina ögon.

200 kronor extra hade inte varit farligt om det vore ett bättre moderkort på alla sätt.
Men så är det inte. Det har bättre VRM men det saknar en del funktioner, så du betalar ju mer för mindre...

Skrivet av medbor:

Finns det inget som har hyfsad VRM och två m.2 slottar i alla fall?

ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 gjorde bra i Hardware Unboxed test.
Det skall ha samma VRM som ASRock B450 Pro4 vilket är lite billigare.

Skrivet av SpeedRebirth:

Men jag köpte dyrt moderkort för jag var 99% säker på att Ryzen 4000 kommer stödjas på x570. Annars hade jag köpt x470 för halva kostnaden.
AM4 har ändå stött 3 generationer redan och 4 blir det senare i år (fortfarande 99% säker på de)

Jag personligen tror definitivt att X470 & B450 kommer stödja Ryzen 4000 serien. X370 & B350 stödjer ju Ryzen 3000 trots att de var gjorda för 8 kärniga processorer medan Ryzen 3000 innehåller 16 kärniga processorer. Vi kommer ju inte att se mer än 16 kärnor på AM4 utan bara högre klockfrekvenser och IPC. A320 blir det enda chipset som blir begränsat i Ryzen generation tror jag personligen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|