EK Water Blocks lanserar vattenkylning med serverfokus

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks lanserar vattenkylning med serverfokus

EK Professional Line tar sikte på serverhallen med smarta kopplingslösningar vars fokus ligger på minimerad nedtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett snitt på Manifold-produkterna. Har lite svårt att förstå hur genomströmningen fungerar.
Spännande produkter i övrigt, vattenkylning till alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det är bra att introducera mer punkter där katastrofala fel kan inträffa i en server.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Skulle vilja se ett snitt på Manifold-produkterna. Har lite svårt att förstå hur genomströmningen fungerar.
Spännande produkter i övrigt, vattenkylning till alla

Skickades från m.sweclockers.com

Installationsmanualen som finns på deras hemsida förklarar riktigt bra

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109813492.pdf

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att de jobbade med servertillverkarna för att kunna köpa "komplett/färdigt" från fabrik/återförsäljare. Mer vattenkylning till folket!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av LPG:

Tvivlar på att det är bra att introducera mer punkter där katastrofala fel kan inträffa i en server.

Migrationen mot vattenkylning i serverhallarna har väl börjat för länge sedan, speciellt intressant blir det när man kan få plats med fler grafikkort än tidigare med hjälp av kylning som tar mindre plats. Sedan är det grejer som strömbudgetar som styrs beroende på temperatur och liknande.

Men som du säger, går något fel med vattenkylning blir det ofta större fel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Men som du säger, går något fel med vattenkylning blir det ofta större fel.

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

Du har en poäng, gör man saker ordentligt minimerar man även risken. Får köra en uppföljning med statistik från servertillverkare som kört vattenkylning om de är villiga att dela med sig av siffrorna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du har en poäng, gör man saker ordentligt minimerar man även risken. Får köra en uppföljning med statistik från servertillverkare som kört vattenkylning om de är villiga att dela med sig av siffrorna.

Alla som fått uppleva felaktigt utlösta släcksystem dränka en serverhall vet hur lite skada det faktisk gjorde

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

de fantasilöst döpta "2CPU 2GPU" och "2CPU 4GPU",

Det är sådan fantasilöshet som gör det lättare för de som köper. 1650MMX Super Tri-Ti GDDR4 GRTX ROG STRIX MASTER STARTER ULTIMATE.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

Som till slut leder ström är det väl?

Edit: Kanske var ett litet kort svar det där.. Men Avjoniserat/destillerat vatten leder väl till slut ström de också även om det inte gör det i början

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Har inte hört så mycket mer om det de senaste månaderna, men der8auer håller ju på att utveckla en ny generation av evaporationskylning med lågtrycksgas för mindre serversystem.

Lägger man samman det med detta så tror jag att vi har en bra kombo av moderniserad äldre teknologi som bör fungera väl utan potentiell risk för skador orsakade av utläckande kylvätska eller förlorad överföringskapacitet med olja tex.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Vad jag tolkar är väl EKs lösning för närvarande tänkt att bli en förbättring av system som dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=v7RdwkU9WiI

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kelthar:

Det är sådan fantasilöshet som gör det lättare för de som köper. 1650MMX Super Tri-Ti GDDR4 GRTX ROG STRIX MASTER STARTER ULTIMATE.

Håller med om att det gör det lättare, även om jag personligen kanske hade döpt dem "Dual CPU/Dual GPU" respektive "Dual CPU/Quad GPU" med ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Som till slut leder ström är det väl?

Edit: Kanske var ett litet kort svar det där.. Men Avjoniserat/destillerat vatten leder väl till slut ström de också även om det inte gör det i början

Då är det inte längre destillerat/avjoniserat vatten och man har sedan länge hunnit stänga ned och sanera miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

Det är inte avjoniserat/destillerat 5 minuter efter du börjat pumpa runt det i metallblock.

Jag tror också snabbkopplingarna inte är så lämpliga också eftersom det ännu är en punkt som kan börja läcka väldigt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det statistik på det? Det är inga dammig hemmabyggen med kranvatten vi pratar här utan sofistikerade system med avjoniserat/destillerat vatten som vi alla vet (?) inte leder ström.

Hur länge är vatten är avjoniserat i en miljö med exponerad koppar/mässing etc.?

Angående dränka serverhall med släcksystem så har jag inte sett serverhallar med annat än Halon och CO2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur länge är vatten är avjoniserat i en miljö med exponerad koppar/mässing etc.?

Angående dränka serverhall med släcksystem så har jag inte sett serverhallar med annat än Halon och CO2?

Ingen aning hur lång tid det tar för koppar innan det börjar erodera men det fanns tid att kontrollerat stänga ner samtliga servrar.
Din bristande erfarenhet av släcksystem kan jag inte heller hjälpa dig med. Serverhallen i fråga finns inte längre och nu kör vi CO2.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte avjoniserat/destillerat 5 minuter efter du börjat pumpa runt det i metallblock.

Jag tror också snabbkopplingarna inte är så lämpliga också eftersom det ännu är en punkt som kan börja läcka väldigt lätt.

Det är i och för sig en aspekt jag inte tänkt på.... men tänk om man tagit hänsyn till det också genom olika galvaniska motåtgärder?

Snabbkopplingar använder jag privat och det har tuffat på hemma i över 6-7 år nu utan läckage så det är jag inte så orolig för. Klara jag det så kan nog ett företag som lägger ner lite omsorg på sina produkter också klara av att erbjuda en säker lösning. Annars är man inte med i matchen så länge till...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vore roligare om man kunde koppla vattenslingan direkt till kylsystemet i serverhallen. Tänk en tyst serverhall..... mmm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ingen aning om att EK Water Blocks är från Slovenien och jag lärde mig nyss att välrenommerade Akrapovič också är från Slovenien. Inte illa av den lilla österrikiska provinsen! Ni slabo! <3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ingen aning hur lång tid det tar för koppar innan det börjar erodera men det fanns tid att kontrollerat stänga ner samtliga servrar.
Din bristande erfarenhet av släcksystem kan jag inte heller hjälpa dig med. Serverhallen i fråga finns inte längre och nu kör vi CO2.

Jag kan hjälpa dig med din bristande kunskap om joner. Ganska exakt samma sekund som du fyller loopen med ditt avjoniserade vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag kan hjälpa dig med din bristande kunskap om joner. Ganska exakt samma sekund som du fyller loopen med ditt avjoniserade vatten.

Tydligen inte tillräckligt för att orsaka kortslutning i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alla som fått uppleva felaktigt utlösta släcksystem dränka en serverhall vet hur lite skada det faktisk gjorde

Vad kör ni för släcksystem egentligen? Största risken med om Argonite (Mix Argon och Kväve) löser ut borde vara för eventuella tekniker i hallen som plötsligt inte får något syre.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vad kör ni för släcksystem egentligen? Största risken med om Argonite (Mix Argon och Kväve) löser ut borde vara för eventuella tekniker i hallen som plötsligt inte får något syre.

Idag har vi CO2, lagom skönt för öronen när det löser ut. Diskussionen gällde dock vatten och jag tänkte tillbaka på en gammal hall där man hade spridare som atomiserade vattnet till en ånga. När ånga lagt sig droppade det vatten överallt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net