Permalänk
Medlem

Ny gamingdator 1440p

Hej,
Nu är det dags för en ny dator som är mer lämpad för gaming i 1440p.

Jag sitter idag med en klassiker i form av i5 2500k, 8GB 1600mzh DDR3, SSD samt GTX 970.
Har en Acer Predator 1440p-slärm med G-sync som just nu räddar mitt flyt vid fps drops till låga 20-30, med avg på ca 60 i de flesta spel med optimerade lägre inställningar. Nu är det dock dags för nytt igen för att kunna njuta lite mer.
Har kikat här på forumet, på byggen via Youtube och Sweclockers Vinterdator.

Jag sitter med fingret på köpknappen men önskar nu gärna er input.

Har kommit fram till nedan för min budget på 14-15k. Vill inte slösa pengar, utan vara kostnadseffektiv.
- Datorn används i huvudsak för gaming, skall klara stabila 70+ fps med högre inställningar 1440p.
- Windows 10 har jag tillgängligt.
- 1TB HDD 7200rpm-lagring finns.
- Ett antal extra Noctua chassifläktar finns också om det behövs.

Moderkort - Har nu lagt in ASUS, men har också funderat på MSI Tomahawk MAX som rekommenderas av många. Här har jag dock valt ASUS då vissa menar bättre BIOS samt 2st M.2. MSI skall vara bättre för överklockning, men vad tycker ni?
CPU - Spelar mindre roll i 1440p men 3600 eller 3600X? Mindre skillnad mellan dessa, känns som att en ny i5:a är för ovärt. Kommer köra standardkylaren från början, kommer inte överklocka utan annan kylare. Räcker den utan RGB som följer med i 3600?
GPU - 2070 Super är spikat. Har valt ett budgetkort, varför ska jag välja ett annat?
Minne - 3200mhz? Behöver snabbare? Behöver inte RGB, men finns det andra alternativ? Hur vitkgit är det att välja Corairs minne med Z istället för B i artikelnumret? Det som skall vara optimerat för Ryzen.
M.2 - Intel 1TB är rätt billig och har fått schysst betyga, finns det något annat Crucial och Kingston runt samma pris?
Chassi - Meshify eller P400A, eller något helt annat? Jag önskar högt luftflöde med minimalistisk design. Är inte superkänslig för fläktljud.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Du skriver att du inte är superkänslig för fläktljud, men jag hade ändå valt en annan kylare för CPU än stockkylaren eftersom du har en bit kvar till 14-15K, lika bra att få en relativt tyst och sval dator från början. Jag kör en Noctua NH-U12S till min 3700X och med en egen fläktkurva står fläkten still fram till ett visst tröskelvärde. Man ska inte underskatta en tyst dator

Permalänk
Medlem

@Haglund: Det är iofs ett bra tips. Tänkte köpa en Cooler Master Hyper 212 Black Edition men var slut i lager överallt just nu.
Sitter dock en Noctua NH-U14S i min nuvarande bruk, den borde jag ju kunna flytta över om inte annat? Hade vart kul med helsvart dock.
Lite osäker om jag har alla monteringsadaptrar kvar om det krävs för montering på AM4.

Permalänk
Medlem

Håller med @Haglund gällande CPU kylaren pga den inkluderade kylaren är effektiv men det uppnår sin prestanda via hög hastighet på fläkten. Noctua kylaren han rekommenderar är extremt fin men känns den lite dyr så är Cryorig H7 Universal ett bra alternativ som inte är lika dyr.

*Vet inte om man måste fortfarande köpa till AM4 kittet till Cryorig kylaren jag rekommenderade, kostar 9kr på Webhallen sist jag kollade.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoacimG:

@Haglund: Det är iofs ett bra tips. Tänkte köpa en Cooler Master Hyper 212 Black Edition men var slut i lager överallt just nu.
Sitter dock en Noctua NH-U14S i min nuvarande bruk, den borde jag ju kunna flytta över om inte annat? Hade vart kul med helsvart dock.
Lite osäker om jag har alla monteringsadaptrar kvar om det krävs för montering på AM4.

Sitter du på en Noctua NH-U14S hade jag i ditt ställe använt den över stockkylaren utan att blinka! Då slipper du köpa en ny kylare. Den ska fungera för AM4, ja - Saknar du monteringskit kan det köpas separat: https://www.inet.se/produkt/5320127/noctua-nm-am4-mounting-ki... (som tyvärr är slut i lager hos Inet, har inte kollat andra butiker)

Permalänk
Medlem

@Haglund: Fråga på det, om jag nu hittar tillbehören till kylaren hemma. Följde passande adaptrar med en kylare som köptes 2015-04-19 eller behöver jag köpa det på sidan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoacimG:

@Haglund: Fråga på det, om jag nu hittar tillbehören till kylaren hemma. Följde passande adaptrar med en kylare som köptes 2015-04-19 eller behöver jag köpa det på sidan om?

Utifrån vad som står på Noctuas sida om kylaren i fråga kommer du behöva köpa ett monteringskit:

"Socket compatibility: AM4 (included since 2019, older coolers require NM-AM4-UxS)"

https://noctua.at/en/nh-u14s/specification

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Utifrån vad som står på Noctuas sida om kylaren i fråga kommer du behöva köpa ett monteringskit:

"Socket compatibility: AM4 (included since 2019, older coolers require NM-AM4-UxS)"

https://noctua.at/en/nh-u14s/specification

Tack för ett snabbt och bra tips! Såg att kitet fanns i lager på Komplett där mycket annat fanns i lager också.

Finns inget annat ni kan se som ur ert perspektiv kan ändras av någon anledning?

Permalänk
Medlem

Påminner om Sweclockers vinterdator. Du kan spara en hundring om du väljer samma nätagg i 650w har jag för mig.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Beroende på hur bråttom du har kan det vara värt att vänta på ett bra erbjudande på grafikkortet, se ifall de rear ut någon modell med lite bättre kylare. Annars tycker jag det ser toppen ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Påminner om Sweclockers vinterdator. Du kan spara en hundring om du väljer samma nätagg i 650w har jag för mig.

Skiljer bara 100kr så tog ett med lite extra marginal, kändes bättre då det är samma effekt jag har idag. Men kanske är helt onödigt?

Skrivet av Chrisism8:

Beroende på hur bråttom du har kan det vara värt att vänta på ett bra erbjudande på grafikkortet, se ifall de rear ut någon modell med lite bättre kylare. Annars tycker jag det ser toppen ut.

Har kikat runt lite men tycker inte det verkar vara en dålig kylare direkt, hittar inte heller något som lockar avsevärt mer. ROG-korten är ju fina men 1000kr extra idag känns onödigt. Blir en beställning i dagarna så orkar inte vänta in reor iaf.
Det är om något annat kort för liknande pris är bättre, kikat på nedanstående men tycker där att Asus-kortet verkar bäst. Vad tycker ni?

Palit GeForce RTX 2070 SUPER GameRock
KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer Black 8GB
Palit RTX 2070 Super Jetstream LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoacimG:

Skiljer bara 100kr så tog ett med lite extra marginal, kändes bättre då det är samma effekt jag har idag. Men kanske är helt onödigt?

Har kikat runt lite men tycker inte det verkar vara en dålig kylare direkt, hittar inte heller något som lockar avsevärt mer. ROG-korten är ju fina men 1000kr extra idag känns onödigt. Blir en beställning i dagarna så orkar inte vänta in reor iaf.
Det är om något annat kort för liknande pris är bättre, kikat på nedanstående men tycker där att Asus-kortet verkar bäst. Vad tycker ni?

Palit GeForce RTX 2070 SUPER GameRock
KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer Black 8GB
Palit RTX 2070 Super Jetstream LE

Tycker det ser väldigt bra ut. Jag har läst mycket bra om kfa2 korten, men inte sett några exakta siffror. Tror inte det spelar någon roll egentligen och du kommer bli nöjd med vilken som.

Enda jag hade tänkt på är att kolla med åf för moderkortet så att den är ryzen 3000 ready, annars blir det till att skaffa en gammal cpu och uppdatera bios med. Men tror väl att i princip alla kort ska vara uppdaterade nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoacimG:

Skiljer bara 100kr så tog ett med lite extra marginal, kändes bättre då det är samma effekt jag har idag. Men kanske är helt onödigt?

Har kikat runt lite men tycker inte det verkar vara en dålig kylare direkt, hittar inte heller något som lockar avsevärt mer. ROG-korten är ju fina men 1000kr extra idag känns onödigt. Blir en beställning i dagarna så orkar inte vänta in reor iaf.
Det är om något annat kort för liknande pris är bättre, kikat på nedanstående men tycker där att Asus-kortet verkar bäst. Vad tycker ni?

Palit GeForce RTX 2070 SUPER GameRock
KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer Black 8GB
Palit RTX 2070 Super Jetstream LE

Sjukt bra pris på Palitkortet, jag skaffade sånt kort till yngsta tonåringen i somras när jag byggde nytt åt honom. Tungt kort, läs recension här: https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-2070-...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoacimG:

Skiljer bara 100kr så tog ett med lite extra marginal, kändes bättre då det är samma effekt jag har idag. Men kanske är helt onödigt?

Har kikat runt lite men tycker inte det verkar vara en dålig kylare direkt, hittar inte heller något som lockar avsevärt mer. ROG-korten är ju fina men 1000kr extra idag känns onödigt. Blir en beställning i dagarna så orkar inte vänta in reor iaf.
Det är om något annat kort för liknande pris är bättre, kikat på nedanstående men tycker där att Asus-kortet verkar bäst. Vad tycker ni?

Palit GeForce RTX 2070 SUPER GameRock
KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer Black 8GB
Palit RTX 2070 Super Jetstream LE

KFA2 har ju 3 fläktar på sin kylare och dom brukar kyla bättre än de med bara 2 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Tycker det ser väldigt bra ut. Jag har läst mycket bra om kfa2 korten, men inte sett några exakta siffror. Tror inte det spelar någon roll egentligen och du kommer bli nöjd med vilken som.

Enda jag hade tänkt på är att kolla med åf för moderkortet så att den är ryzen 3000 ready, annars blir det till att skaffa en gammal cpu och uppdatera bios med. Men tror väl att i princip alla kort ska vara uppdaterade nu

Skickades från m.sweclockers.com

Det står på Kompletts hemsida att den är redo för Ryzen 3000, fick även som svar från Inet för någon månad sedan att MSI's Max-serie, ASUS B450-F Gaming samt ASUS Prime B450M-A är uppdaterade för Ryzen 3000. Dock köpte jag ett från Asrock som hade ett "Ryzen 3000 ready"-klistermärke på sig som klarade CPU:n i fråga.

Permalänk
Medlem

Då har jag lagt beställningen via Komplett.se.
Processorn var det enda som inte fanns i lager så den rycker jag från lokala NetOnNet för 100kr mindre är hos komplett.

Nu håller vi tummarna! Tack för alla bra tips, var mycket beslutsångest men blir nog bra. Kör på min Noctua kylare så fick bli ett monterings-kit också.

Skrivet av Oppna:

Tycker det ser väldigt bra ut. Jag har läst mycket bra om kfa2 korten, men inte sett några exakta siffror. Tror inte det spelar någon roll egentligen och du kommer bli nöjd med vilken som.

Enda jag hade tänkt på är att kolla med åf för moderkortet så att den är ryzen 3000 ready, annars blir det till att skaffa en gammal cpu och uppdatera bios med. Men tror väl att i princip alla kort ska vara uppdaterade nu

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som @Haglund skrev så framgår det på komplett.se att det har stöd för Ryzen 3000, skickade dock ett mail dit nu för att dubbelkolla. Tack för påminnelsen!

Skrivet av Näbbdjuret:

Sjukt bra pris på Palitkortet, jag skaffade sånt kort till yngsta tonåringen i somras när jag byggde nytt åt honom. Tungt kort, läs recension här: https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-2070-...

Läste den recensionen också men blev tillslut ASUS-kortet då det fanns hos komplett där jag till slut köpte allt.

Skrivet av Åsa-Nisse:

KFA2 har ju 3 fläktar på sin kylare och dom brukar kyla bättre än de med bara 2 fläktar.

Kan hända, får testa med ASUS-kortet och är det helt hopplöst så löser det sig.

Tack igen för all hjälp!