Apples Pro Display XDR säljstartas – 32 tum med 6K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är Apple, så självklart inte. Du måste köpa en VESA-adapter för 2000 spänn.

Sen måste du betala apple 3000kr extra och vänta 20-36 dagar för att dom måste skruva dit adaptern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Eller så väntar du på Asus PA32UCG. Typ samma egenskaper förutom att den är 4k istället för 6k men har 120 hz.

Nummenum! Jepp, väntar själv på denna (samt att få en kniv stucken i bröstet när jag ser prislappen... Ugh.)

Denna har ju också en del annat gossigt som Apples skärm inte har, typ flera videoingångar (dvs inte bara TB 3), inbyggda högtalare och kanske något gojs mer jag inte kommer ihåg just nu...

Skrivet av matnojje:

Jag tror att den är fantastisk att redigera på. Frågan är om den är låst till mac dock.

Borde inte vara det, borde räcka med att du har en thunderbolt 3-port med video ut-kapabilitet - vilket inte är det lättaste att hitta på en PC kan lätt erkännas. ASUS har ett instickskort vill jag minnas, med en DP-anslutning för video in från datorns grafikkort, men annars är det rätt dött på den fronten...

Dock får du kanske inte stöd för byte av färgprofiler eller Apples multispektrum ljussensor om man inte ansluter till en Mac, men det är kanske inte så viktigt, vad vet jag.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Greyguy1948:

6K på 32 tum betyder att man måste sitta oerhört nära. Man vill väl se allt?
Jag har 4K på 43 tum och det passar perfekt!

Apple favoriserar dock skalningsfunktioner i MacOS. Och iom att denna skärm har en bara något mindre pixeltäthet än 5K-panelen som finns på 27" iMac (217.57 vs 215.7 ppi) så skulle man kunna nyttja samma algoritm på båda skärmarna och därefter blir ikoner, grafik etc nästan lika stora på båda. Ganska smart uttänkt.

Om skärmen faktiskt håller vad den lovar så tänker jag att det kan vara en lämplig kompromiss för de som kräver god färgåtergivning men har en förhållandevis liten budget. Jag säger förhållandevis, eftersom det mig veterligen inte finns någon referensskärm med HDR-kapabilitet för en femsiffrig summa i dagsläget. Det är en intressant approach om än inte coloristens ersättare till sin BVM-X300.

Det är ingen vidare idé att ställa orealistiska förväntningar på Apple i största allmänhet utifrån min erfarenhet, men jag skulle absolut vilja se skärmen i hög person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Kostar ~60k för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

För en amatör ja, kanske i ditt fall.
Alla kostnader är relevanta.

Permalänk

Som fått

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Min gissning är att han tror att det är ett billigare sätt att skaffa en fot på. Men det är bara en gissning.

EN fot?

Permalänk
Avstängd

Nån som vet om det ingår en dator skärm om man köper apple stand för 12 495kr?

Permalänk

Old news, det finns redan 8K skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert

@Thunderstruck: Som är avsedda för professionellt bruk?

Permalänk
Medlem

Apple är djävulens verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Proffsmobbare

Jag vet inte huruvida det är möjligt, men jag skulle väldigt gärna se @Laxpudding ge sig an den här skärmen vid tillfälle. Han hade mycket vettigt att tillägga i diskussionen kring XDR när den var på tapeten senast.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Laine: För vad den lovar och vad motsvarande kostar är priset inte alls högt jämfört med vad motsvarande (motsvarande finns heller inte riktigt) yrkesskärmar kostar. Vore intressant att se vad den verkligen går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Apple är djävulens verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tur att djävulen är en fantasifigur då… Sauron kanske kör Mac? Han finns ju på riktigt. 🙃

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av floppa:

Jag förstår vad du fiskar efter och det är så klart helt barockt med dessa pengar för ett stativ.
Meeeen... Du kan inte tro att utvecklingskostnaden är intjänad efter 20-30 sålda ex? Apple har höga marginaler - men de har inte höga marginaler.

20-30 stativ utgjorde då väldigt högavlönade apple anställda som lagt en hel del möda på att göra skärmen så bra som möjligt.

Vad är det du tror apple går runt och filar på vad gäller en skärmfot? Känns som du försöker bortförklara för apple varför deras skärmar är så dyra. Nej det är inte mer avancerat än att apple tjänar ruggigt mycket pengar på sina skärmstativ. "Utvecklingen" är ingenting med mindre det är någon nypatenterad teknologi inbyggt i den, men det har jag inte läst något om? Däremot kanske de lägger lite extra på produktionskostnaden så att stativet kanske till o med kostar flera hundralappar för de att framställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag må vara emot Apple för jag känner att de säljer mer status än faktiska nyttoprodukter, men jag inväntar faktiska utlåtanden från faktiska färgkorrigerare och videoredigerare vars levebröd förlitar sig på om skärmen har det som krävs oavsett sin prislapp.

Nja. Skärmen verkar vara inriktat mot programmerare enligt bilderna i artikeln. Gäller väl att färgen för arrayerna återges rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

20-30 stativ utgjorde då väldigt högavlönade apple anställda som lagt en hel del möda på att göra skärmen så bra som möjligt.

Vad är det du tror apple går runt och filar på vad gäller en skärmfot? Känns som du försöker bortförklara för apple varför deras skärmar är så dyra. Nej det är inte mer avancerat än att apple tjänar ruggigt mycket pengar på sina skärmstativ. "Utvecklingen" är ingenting med mindre det är någon nypatenterad teknologi inbyggt i den, men det har jag inte läst något om? Däremot kanske de lägger lite extra på produktionskostnaden så att stativet kanske till o med kostar flera hundralappar för de att framställa.

20-30 stativ är ca 200-300 000 kr. Och det är på riktigt vad du tror att Apple lägger ned i utvecklingskostnad på foten?
Igen. Jag försvarar inte kostnaden för foten öht, utan försöker bara bli klok över om du verkligen tror att det är var det kostar att ta fram en bit industridesign?
...med modelleringar, tester, nya verktyg, ytterligare tester och verktyg, marknadsundersökningar etc.

Läste nånstans att Apple lade nånstans runt 35 miljarder SEK på R&D under ett enskilt kvartal. Förstår naturligtvis att en väldigt stor del av det är iPhones, Macbooks, etc och inte alls innefattar fötter till skärmar i alls nån större utsträckning.

Men... Betydligt mycket mer än 300k kostar det att ta fram nåt sånt här.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt, bra Apple!
Efter 2012 så rasade Apple som företag vad det gäller att tillverka professionell utrustning, sen gick det utför och allt nytt som släpptes var bara snyggt att se på men presterade som skräp.
Både den här fina skärmen och nya MacPro är ett bevis på att Apple faktiskt försöker återvända som ett seriöst alternativ på kontoret även om MacPro var utdaterad redan när den kom och Den här skärmen ser riktigt fin ut, hoppas att den håller vad den lovar till skillnad mot exempelvis iMac Pro som levererade en bild som påminde om 2010.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

@Thunderstruck: Som är avsedda för professionellt bruk?

Lanserades 2017 ~~
https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rmen-dell-ultrasharp-32-8k-up3218k/apd/210-amfd/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B6r

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av floppa:

20-30 stativ är ca 200-300 000 kr. Och det är på riktigt vad du tror att Apple lägger ned i utvecklingskostnad på foten?
Igen. Jag försvarar inte kostnaden för foten öht, utan försöker bara bli klok över om du verkligen tror att det är var det kostar att ta fram en bit industridesign?
...med modelleringar, tester, nya verktyg, ytterligare tester och verktyg, marknadsundersökningar etc.

Läste nånstans att Apple lade nånstans runt 35 miljarder SEK på R&D under ett enskilt kvartal. Förstår naturligtvis att en väldigt stor del av det är iPhones, Macbooks, etc och inte alls innefattar fötter till skärmar i alls nån större utsträckning.

Men... Betydligt mycket mer än 300k kostar det att ta fram nåt sånt här.

Det är en annan fabrik som framställer skärmenfoten, apple har inga egna fabriker för sånt.
2-300k motsvarar två mycket högavlönade månadslöner. Eftersom de antagligen redan hade kontakt med en fabrik som kunde framställa foten utan massa konstigheter så lär "utvecklingskostnaden" varit längre än så.

Det är en skärmfot. Inte deras nya processor till iphone 12 det är snack om. Ingen rocketsience här. Förstår inte varför du absolut försöker romantisera om hur mycket tid och kärlek som lagts på apples lilla skärmfot.

Nu vart jag tvungen att googla efter en bild på skiten.
https://medium.com/@princezorldo/apple-pro-stand-c9ae4a57db7a

Tar tillbaka vad jag sade. 2-300k är för mycket. Men vem vet, designerna kanske varit duktiga på att ta ut enormt långa kaffepauser och haft många onödiga möten där ingenting vettigt kommit ut...Räcker annars med att chefen blir sugen på en tur till kina för att inspektera fabriken och ha lite kul så kostar säkert bara den resan 200k. Aldrig svårt att bränna pengar när man har i överflöd.

Men försök inte påstå att det kostar s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det är en annan fabrik som framställer skärmenfoten, apple har inga egna fabriker för sånt.
2-300k motsvarar två mycket högavlönade månadslöner. Eftersom de antagligen redan hade kontakt med en fabrik som kunde framställa foten utan massa konstigheter så lär "utvecklingskostnaden" varit längre än så.

Det är en skärmfot. Inte deras nya processor till iphone 12 det är snack om. Ingen rocketsience här. Förstår inte varför du absolut försöker romantisera om hur mycket tid och kärlek som lagts på apples lilla skärmfot.

Nu vart jag tvungen att googla efter en bild på skiten.
https://medium.com/@princezorldo/apple-pro-stand-c9ae4a57db7a

Tar tillbaka vad jag sade. 2-300k är för mycket. Men vem vet, designerna kanske varit duktiga på att ta ut enormt långa kaffepauser och haft många onödiga möten där ingenting vettigt kommit ut...Räcker annars med att chefen blir sugen på en tur till kina för att inspektera fabriken och ha lite kul så kostar säkert bara den resan 200k. Aldrig svårt att bränna pengar när man har i överflöd.

Men försök inte påstå att det kostar s

Okej. Let's agree to disagree.
Apple spenderade absolut 0,00085% av sin totala R&D under det kvartalet för att ta fram foten. Som ändå får anses vara rimligt viktig i deras ekosystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av floppa:

Okej. Let's agree to disagree.
Apple spenderade absolut 0,00085% av sin totala R&D under det kvartalet för att ta fram foten. Som ändå får anses vara rimligt viktig i deras ekosystem.

Om man vill ha ett tecken på hur absurt lite det är så skulle 0.00085% av tiden (ett kvartal, om vi låtsas om att den inte tog längre tid) motsvara en designtid på 67 sekunder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Recension av skärmen. Slutsatsen är att den inte är ens i närheten av Sonys BVM-HX310 referensmonitor (vilken Apple själva tog upp som jämförelse) och inget som någon seriös professionell användare bör köpa. Den lämpar sig bäst för någon som gör Youtube-material och inte bryr sig så mycket om exakthet i återgivning.

Apples skryt om att det är världens bästa pro-display är alltså totalt skitsnack och trots sin för kategorin låga prislapp är den inte värd pengarna för ändamålet eftersom professionellt användande fokuserar på kvalitet, vilket den inte levererar.