Retur paket jag skickade har inte kommit fram (Postnord)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Jag är rädd att utan kollinummer kommer ingen kunna hitta ditt paket på postnord. (jag jobbar där)
Det finns inget annat sätt att spåra försändelser på, varken vi eller ombud kan söka på namn eller personnummer.

Det är alltid viktigt att spara spårningsnummer på alla försändelser man skickar iväg. Tyvärr blir nog det här en hård läxa, jag hoppas att den inte blev allt för dyr..

Själv brukar jag hitta mina paket via mobilnumret. Ibland kommer paketen upp automatiskt annars får man starta en sökning. Det går även att använda e-postadressen. Ytterst sällan som jag använder sändningsnumret numer. Men vid beställning får man se till att mobilnumret är registrerat. Avser hur paketen aviseras då de kommer fram.

Skickade paket borde kundservice kunna söka fram om du inte har kvar kolli-id:et om de får göra det.

Permalänk
Medlem

@abki: Jag jobbar med paketdistrubition i stockholm och vi ha ringet sätt att söka på paket på något annat sätt än med ett kollinummer.
Ombud kan inte heller söka på varken personnummer, mail eller telefonnummer. Jag tror inte att postnords kundtjänst heller har den funktionen men där har jag ingen erfarenhet ifrån. Men jag anatar att det har att göra med säkerheten.

Sen om jag ange rmobilnummer eller mail så kan jag som mottagre få kollinummer och på så sätt få det i appen.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering på situationen (jag är fortfarande i kontakt med PostNord då jag håller på och reklamerar paketet)

Mitt under konversationen (mailen) så frågar de efter grejer som:

Citat:

Har försändelsen kommit i retur?
Har försändelsen levererats till mottagaren?

Ersättningsbelopp:
Begärt belopp ska styrkas med kopia på inköpsfaktura/kvitto:
Ersättningsbeloppets storlek beror på produktvillkoren för gällande tjänst.
Vikt på den del av godset som är saknat/skadat:

Plusgiro/Bankgiro:
Clearing nummer och bankkonto:
Bankens namn:
Kontohavarens namn:

"Enligt 2 kap. 7 § postlagen (2010:1045) är ett postbefordringsföretag endast skyldigt att betala ersättning till kunden för förlust, skada eller försening av brev om det har avtalats mellan företaget och kunden"

Så vad för avtal pratar de om? Är detta avtalet köpet/returen mellan mig och Webhallen eller är det något annat?

Några frågor här, all hjälp uppskattas:

Hur ser jag vilket avtal mitt paket skickats med?
Vad för ersättningar tror ni jag kan få? 25%, 50%, fullt? Kan den variera eller är det antingen X/ingen alls?
Med tanke på hur de formulerar sig här verkar det som de inte vill/kan hitta paketet, varför är det så svårt? Det har ju spårning och befann sig sist i Kristianstad där det står att den "returneras", är det verkligen så svårt att leta reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Liten uppdatering på situationen (jag är fortfarande i kontakt med PostNord då jag håller på och reklamerar paketet)

Mitt under konversationen (mailen) så frågar de efter grejer som:

"Enligt 2 kap. 7 § postlagen (2010:1045) är ett postbefordringsföretag endast skyldigt att betala ersättning till kunden för förlust, skada eller försening av brev om det har avtalats mellan företaget och kunden"

Så vad för avtal pratar de om? Är detta avtalet köpet/returen mellan mig och Webhallen eller är det något annat?

Några frågor här, all hjälp uppskattas:

Hur ser jag vilket avtal mitt paket skickats med?
Vad för ersättningar tror ni jag kan få? 25%, 50%, fullt? Kan den variera eller är det antingen X/ingen alls?
Med tanke på hur de formulerar sig här verkar det som de inte vill/kan hitta paketet, varför är det så svårt? Det har ju spårning och befann sig sist i Kristianstad där det står att den "returneras", är det verkligen så svårt att leta reda på det?

Avtalet är den tjänst du köpt till exempel skicka lätt eller postpaket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Avtalet är den tjänst du köpt till exempel skicka lätt eller postpaket

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, det är ju ett postpaket tack vare vikten, vilket om jag förstått det rätt ger mig lite mer "skydd" angående ersättningar osv. Vet du om det går få full ersättning för det, och om det inte går, ifall det är värt att försöka övertala PostNord att hitta paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ok, det är ju ett postpaket tack vare vikten, vilket om jag förstått det rätt ger mig lite mer "skydd" angående ersättningar osv. Vet du om det går få full ersättning för det, och om det inte går, ifall det är värt att försöka övertala PostNord att hitta paketet?

Det ska väl inte vara något problem att hitta paketet? Du har väl kunnat spåra det (att det gick i retur och så menar jag). Ersättning vet jag inte, svårt där, att du inte fått tillbaka det som avsändare ska du kanske ersättas för, men att webhallen inte hämtade ut det är ju inte deras fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det ska väl inte vara något problem att hitta paketet? Du har väl kunnat spåra det (att det gick i retur och så menar jag). Ersättning vet jag inte, svårt där, att du inte fått tillbaka det som avsändare ska du kanske ersättas för, men att webhallen inte hämtade ut det är ju inte deras fel

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag frågade i mailet varför det skulle vara så svårt att få tag i det då de vet exakt var det fastnat. Som du säger är det svårt att bedöma vad för ersättning jag skulle få då Webhallen inte gjorde något, paket skickades ju tillbaks som retur automatiskt, men rent tekniskt gjorde jag ju inget fel i systemet heller, paket returneras på detta sätt hela tiden (jag har själv gjort så för att slippa betala retur faktiskt).

Får hoppas att supporten faktiskt letar rätt på paketet, det blir enklast för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja jag frågade i mailet varför det skulle vara så svårt att få tag i det då de vet exakt var det fastnat. Som du säger är det svårt att bedöma vad för ersättning jag skulle få då Webhallen inte gjorde något, paket skickades ju tillbaks som retur automatiskt, men rent tekniskt gjorde jag ju inget fel i systemet heller, paket returneras på detta sätt hela tiden (jag har själv gjort så för att slippa betala retur faktiskt).

Får hoppas att supporten faktiskt letar rätt på paketet, det blir enklast för alla.

Det är väl inte alls svårt? Om du kan hämta ut paketet så får du ingen ersättning alls. Om PN däremot inte vet var kollit finns så kan du kräva ersättning om försändelsen var försäkrad.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Ersättningen för vad som var i försändelsen kommer du inte få om du inte har betalat för det genom en separat försäkring eller valt ett fraktalternativ som innehåller det. Och uppenbarligen så har du inte valt ett försäkrat alternativ så alltså kommer ingen ersättning för vad som fanns i försändelsen utgå. Den ersättning som eventuellt kommer att utgå är troligen vad du erlagt i porto för att skicka försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Cranzle: Ersättningen för vad som var i försändelsen kommer du inte få om du inte har betalat för det genom en separat försäkring eller valt ett fraktalternativ som innehåller det. Och uppenbarligen så har du inte valt ett försäkrat alternativ så alltså kommer ingen ersättning för vad som fanns i försändelsen utgå. Den ersättning som eventuellt kommer att utgå är troligen vad du erlagt i porto för att skicka försändelsen.

Det senare ser jag som mindre troligt då PostNord faktiskt skickat paketet till utlämningsstället. Att Webhallen inte hämtat ut det så att paketet gått i retur är inte PNs fel, och således har de inte brutit mot avtalet PN har med kund. Huruvida TS får någon som helst ersättning beror på om kollit faktiskt är förlorat och om det i så fall var försäkrat.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Är inte alla paket skickade med postnord försäkrade till viss grad?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Märkligt, på Skicka Direkt står det att försäkring upp till 50.000 kr ingår, men utanför står det att det finns som tilläggstjänst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friskybob:

Märkligt, på Skicka Direkt står det att försäkring upp till 50.000 kr ingår, men utanför står det att det finns som tilläggstjänst

https://i.imgur.com/dssV82y.png
https://i.imgur.com/eQsmQJJ.png

Över och up to är inte samma sak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Över och up to är inte samma sak.

Aha! Det missade jag, bra där.

Permalänk
Medlem

Ok så då kan (jag åtminstone) äntligen lägga locket på detta. Jag har antingen haft tur eller omedvetet valt nån försäkring för jag fick nyss ett mail med full ersättning, inklusive porto, paket och allting. Fick tillbaks varenda krona!

Citat:

Hej

Din reklamation är nu klar och vi kommer att ersätta dig med 3520.00 SEK varav moms 676.00 SEK.

Ersättningen sätts in på konto 123456789 inom 5 arbetsdagar.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
Vi önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning
PostNord Reklamationer
Angelica

Så jag lämnar nog detta bakom mig nu, skönt att jag inte behöver bry mig om det paketet längre i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ok så då kan (jag åtminstone) äntligen lägga locket på detta. Jag har antingen haft tur eller omedvetet valt nån försäkring för jag fick nyss ett mail med full ersättning, inklusive porto, paket och allting. Fick tillbaks varenda krona!

Så jag lämnar nog detta bakom mig nu, skönt att jag inte behöver bry mig om det paketet längre i alla fall.

Fick du ersättning på värdet av paketet för att det inte gick att hitta, eller fick du paketet tillbaka och ersättning för portot, eller kom paketet fram till webhallen tillslut och du fick tillbaka pengar därifrån och portot ersatt av postnord? Många alternativ på avslut här. Hade dom alltså makulerat ditt paket och nu ersätter dig med innehållets värde gissar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fick du ersättning på värdet av paketet för att det inte gick att hitta, eller fick du paketet tillbaka och ersättning för portot, eller kom paketet fram till webhallen tillslut och du fick tillbaka pengar därifrån och portot ersatt av postnord? Många alternativ på avslut här. Hade dom alltså makulerat ditt paket och nu ersätter dig med innehållets värde gissar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Som du ser på meddelandet från PostNord som TS citerar så är det PostNord som ersätter hela värdet av varan (alltså är Webhallen inte inblandade). Den enda rimliga tolkningen är att paketet är borta och TS fick ersättning för värdet av varan + portot.

Permalänk
Medlem

Postpaket är försäkrat. Det som beställdes var ju postpaket upp till 3 kg, 140 kr som kontantkund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Som du ser på meddelandet från PostNord som TS citerar så är det PostNord som ersätter hela värdet av varan (alltså är Webhallen inte inblandade). Den enda rimliga tolkningen är att paketet är borta och TS fick ersättning för värdet av varan + portot.

Jo jag gissade ju det, men siffran kunde ju varit ändrad precis som kontonumret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

@abki: Jag jobbar med paketdistrubition i stockholm och vi ha ringet sätt att söka på paket på något annat sätt än med ett kollinummer.
Ombud kan inte heller söka på varken personnummer, mail eller telefonnummer. Jag tror inte att postnords kundtjänst heller har den funktionen men där har jag ingen erfarenhet ifrån. Men jag anatar att det har att göra med säkerheten.

Sen om jag ange rmobilnummer eller mail så kan jag som mottagre få kollinummer och på så sätt få det i appen.

Du får skaffa postnord:s app för android så kan då få fram paketen utan kolliid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du får skaffa postnord:s app för android så kan då få fram paketen utan kolliid.

Testade det, appen (eller hemsidan för den delen) hitttade inte det. Märkligt kan jag tycka, det borde vara knutet till mitt personnummer eller nåt, men nope.

Skrivet av medbor:

Jo jag gissade ju det, men siffran kunde ju varit ändrad precis som kontonumret

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte varför jag skulle ändra siffran för att lura folk i en tråd där jag ber om råd. Jag har dessutom nämnt flertal gånger att paketet var ett postpaket.

Men eftersom jag var dålig på att läsa själv så ger jag dig ett pass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ok så då kan (jag åtminstone) äntligen lägga locket på detta. Jag har antingen haft tur eller omedvetet valt nån försäkring för jag fick nyss ett mail med full ersättning, inklusive porto, paket och allting. Fick tillbaks varenda krona!

Så jag lämnar nog detta bakom mig nu, skönt att jag inte behöver bry mig om det paketet längre i alla fall.

Skönt när grejer å ting faktiskt löser sig på riktigt!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Varför personnummer? Har du någonsin angett personnummer när du skickat paket? Möjligen ett mobilnummer i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Cranzle: Varför personnummer? Har du någonsin angett personnummer när du skickat paket? Möjligen ett mobilnummer i så fall.

Man brukar skanna ID, minns inte om jag gjorde när jag skickade dock.

Om inget annat kunde de väl gå efter telefonnummer/email, nånting borde de kunna göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Man brukar skanna ID, minns inte om jag gjorde när jag skickade dock.

Om inget annat kunde de väl gå efter telefonnummer/email, nånting borde de kunna göra.

De går på telefonnummer. Registrera ditt telefonnummer i appen, så visar den automatisk paket som är på väg till och från dig så länge de har angett ditt telefonnummer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De går på telefonnummer. Registrera ditt telefonnummer i appen, så visar den automatisk paket som är på väg till och från dig så länge de har angett ditt telefonnummer

Ja jag gjorde det som sagt, det visade inget så uppenbarligen gör de något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja jag gjorde det som sagt, det visade inget så uppenbarligen gör de något fel.

Då angav du inte ditt telefonnummer när du bokade frakten (om det var du som bokade frakten)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då angav du inte ditt telefonnummer när du bokade frakten (om det var du som bokade frakten)

Minns inte vad jag gav dem vid ombudet, men det borde ju vara krav att uppge någon sån information så de kan hjälpa dig spåra det, som en "försäkring" för kunden. Det kostar inget, det är bara för ombudet/PostNord att be om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Minns inte vad jag gav dem vid ombudet, men det borde ju vara krav att uppge någon sån information så de kan hjälpa dig spåra det, som en "försäkring" för kunden. Det kostar inget, det är bara för ombudet/PostNord att be om det.

Det är inte krav när man bokar via ombudet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Minns inte vad jag gav dem vid ombudet, men det borde ju vara krav att uppge någon sån information så de kan hjälpa dig spåra det, som en "försäkring" för kunden. Det kostar inget, det är bara för ombudet/PostNord att be om det.

Kan man inte samtidigt kräva att avsändaren tar lite eget ansvar också?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster