Permalänk
Medlem

Har moderkort inbyggt grafikkort?

Hej på er.
Undrar en sak angående skärm kontakten på moderkortet. Har moderkort inbyggt grafikort? Eller måste processorn ha grafikkrets för att det ska gå koppla skärmen till moderkortet?
Jag har inget behov för att göra detta då jag alltid kör med grafikkort, bara en fundering jag har

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

@cerb1980: Förr i tiden (ca 2007) hade moderkort grafikkretsar integrerade, men nu för tiden så måste grafikdelen sitta på processorn.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Och idag är det ganska få CPUer från AMD som har integrerad grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morronrost:

@cerb1980: Förr i tiden (ca 2007) hade moderkort grafikkretsar integrerade, men nu för tiden så måste grafikdelen sitta på processorn.

Haha förr i tiden vid 16-1700 talet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Intels alla (nästan, vissa slutar med F som inte har) och amds billigaste processorer har inbyggd grafikkrets, men alla moderkort måste stödja dessa processorer så portarna måste sitta där ifall kunden väljer en processor med grafik inbyggd. Har man en processor utan så fyller portarna ingen funktion alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom att AM4-moderkortet även stödjer exempelvis processorn AMD Ryzen 5 3400G med inbyggd grafik så har moderkorten stöd för detta i chipset samt skärmkontakt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO