SweClockers "Gubben" får nytt liv

Den blev grym.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var bättre förr.

@Jacob: Tack! Nyfiken i en strut...

Tyckte det blev riktigt stilrent utan domänet i loggan, men nu får ni komma med ett officiellt namn till vår maskot.

Varför kollar han åt höger istället för vänster som förut?

Gubbclockers

Skrivet av svan_lind89:

Tycker faktiskt om den förra bättre men kul med förändring!
Den nya påminner lite om Bubbles från trailer park boys

https://imgur.com/KSHXVGw.png

Håller med, gillar inte alls den nya loggan.

Nej vad gubbigt det blev nu. Det känns otidsenligt och väldigt bakåtsträvande med en vit medelålders man i loggan.

Inget större fan av den nya loggan. Lite som när man gick över från Windows 7 till 10:an och såg hur tråkigt och platt det såg ut.

det ser bara ut, GG!

Tycker bättre om en ljus bakgrund mot den nya svarta.
Svart är sorgens färg.

Skrivet av riiga:

Det var bättre förr.

Ju förr desto bättre

Har lite burn-in nu när den ändrades men ska köra ett tvätt program 😲🙂

Skrivet av Slappy:

Nej vad gubbigt det blev nu. Det känns otidsenligt och väldigt bakåtsträvande med en vit medelålders man i loggan.

Ditt förslag då är att han byter kön och målar ansiktet svart? Noterat.

Kan dock hålla med om att det blir lite gerontologiska vibbar över forumet de gånger Inet-gubben brer ut sig i reklamen strax ovanför. Kunde nog ha stått ProstataClockers utan att någon blivit förvånad.

Gillar inte att gubben är i faviconen. Där ser han ut som en sån där svartvit gråtande clown. Gamla var ju lite fin färg på.

Skrivet av AMD-FX:

Vore bra om ni kunde bestämma er nån gång. Låt den gamla vara kvar nästa gång tills ni uppgraderar

Jag använder Dark Reader plugin för Firefox. Finns även för Chrome som jag känner till

Denna tycker jag är bättre läs snabbare laddningar.

Även om den är clean och har ett mer modernt monokromt uttryck så är det för mycket Disney över den med de där gigantiska pupillerna. Han ser ut som en avatar i ett fjortisspel.

Skrivet av Aphex:

Ditt förslag då är att han byter kön och målar ansiktet svart? Noterat.

Kan dock hålla med om att det blir lite gerontologiska vibbar över forumet de gånger Inet-gubben brer ut sig i reklamen strax ovanför. Kunde nog ha stått ProstataClockers utan att någon blivit förvånad.

Eftersom det är en tekniksajt kanske ett chip eller liknande skulle passa i loggan.

Skrivet av Slappy:

Verkligen, det vore mer tidsenligt med en mörk ung kvinna. I burka. Som är vegan och som är förtidspensionerad pga klimatångest.

@Gurt: Kände mig inte helt hemma när jag öppnade en ny flik i Firefox, på grund av att SweClockers orangea favikon ersatts med en grå kvadrat med den nya gubben i mitten. Kan vara en vanesak, men jag tycker spontant att den gamla ikonen, tack vare sitt orangea innehåll, är lättare att hitta i ett sådant GUI.

Jag tycker det blev cleant och fräscht. Dock lirar det inte helt med resten av sidan och forumet. För många nyanser som är närliggande utan att vara samma nyans (loggan, inläggsräknaren för artiklarnas trådar, nytt i forumet osv), nivån på "avskaladhet" skiljer sig mellan loggan och resten av sidan känns felmatchad. Jag gissar att det pågår ett arbete med att harmonisera och fila till utformningen av hela paketet över tid.

Lite mycket grått. Kanske få in lite av det orangea i gubben?

Ser hemskt ut med Dark Reader aktiverat, vilket tyvärr är ett måste för att inte fräta sönder ögonen när man går in på SweClockers..

Jag har upptäckt att ju mer jag ser nya gubben, ju mer obehaglig tycker jag han är. Ogillar den verkligen. Deppig!

Senast redigerat 2020-02-14 12:21: typo
Skrivet av Alling:

@Gurt: Kände mig inte helt hemma när jag öppnade en ny flik i Firefox, på grund av att SweClockers orangea favikon ersatts med en grå kvadrat med den nya gubben i mitten. Kan vara en vanesak, men jag tycker spontant att den gamla ikonen, tack vare sitt orangea innehåll, är lättare att hitta i ett sådant GUI.

Bra feedback, vi får se vad vi landar i framöver. Just nu vill vi etablera gubben och "visa upp honom" så mycket som möjligt. Det hade varit kul att få in mer orange som @Barsk66 nämnde

Skrivet av Vargas:

Jag tycker det blev cleant och fräscht. Dock lirar det inte helt med resten av sidan och forumet. För många nyanser som är närliggande utan att vara samma nyans (loggan, inläggsräknaren för artiklarnas trådar, nytt i forumet osv), nivån på "avskaladhet" skiljer sig mellan loggan och resten av sidan känns felmatchad. Jag gissar att det pågår ett arbete med att harmonisera och fila till utformningen av hela paketet över tid.

Detta är vi medvetna om och precis som du säger pågår ett arbete med att resten av siten också ska följa "moderniseringen". Men det tar tid Just nu har vi säkert 10 olika nyanser av grått och minst 5 orangea, vi jobbar på att hitta en standard.

Gillart!

Kanske på tiden att han får ett namn.

Gillart, stilrent

Skrivet av Barsk66:

Lite mycket grått. Kanske få in lite av det orangea i gubben?

covfefe

Även om designen i sig är rätt bra (stilren, tydlig, mm) så tycker jag verkligen inte att han passar in på sajten. Logotypen bör väll kanske representera läsarna vilket knappast främst består av "gubbar". Gubbar är troligen idag en av de främsta anledningarna till saker som att IE9 & win xp fortfarande används rätt mycket. Gubbar representerar gårdagens teknik och inbitna ideologier där fraser som: "det var bättre för" är väldigt vanliga, något som verkligen inte gå i linje med en modern nyhetsajt (dess utom om teknik). Nej snälla swec, låt gubben sommna in och skaffa er en bättre, mer representativ logotyp & maskot.

Skrivet av jompenleet:

Men VAD heter han? Har honom både på t-shirt och kaffemugg men kan aldrig svara på vad han heter när barnen frågar.

Edit
När han är klar i Italien får han gärna komma till mitt kontor i Örebro, skulle passa som handen i handsken

Skrivet av svan_lind89:

Tycker faktiskt om den förra bättre men kul med förändring!
Den nya påminner lite om Bubbles från trailer park boys

https://imgur.com/KSHXVGw.png

Ja, han får fan heta bubbles.