Beställde dator hos Inet men den har ”fastnat”

Skrivet av SE_Larsson:

Även om de fått datorn tillbaka hade jag tagit ersättning och beställt på nytt.

Ersättning för vad?

@Lagerlöf: Ersättning kanske är fel ordval. Det jag menar är att jag hade valt pengarna tillbaka, detta då man aldrig vet vad som händer när någon packar upp och använder den. Nu kanske jag är skeptisk men jag tänker worst case scenario. En ny vara för mig är en oanvänd produkt, hade jag varit i samma sits så hade jag inte funderat över rabatt eftersom varan är "använd".

Sen kan man ju ställa frågan vid utlämningen, jag hade direkt returnerat paketet eller nekat att ta emot den och direkt kontaktat företaget.
Om jag inte hade beställt därifrån, första varningsklockan vid ett eventuellt pågående bedrägeri / id kapning.

Skrivet av Lagerlöf:

Vem har sagt att datorn är använd?

20 % rabatt..? xD

Hur stora marginaler tror du teknikföretagen har?

Jag beställde ett grafikkort från Webhallen en gång och fick en hel dator i delar (vars totala värde var lägre än grafikkortet dock ).

Då hade två beställningar blandats ihop, så jag skickade bara tillbaka det. Inte krävde jag någon kompensation för det. Shit happens, bättre att bara hantera det snabbt och enkelt och hoppas att företaget gör likadant.

Det är väl ganska ointressant i den här frågan att ta hänsyn till företagets olika nyckeltal? Varför behöver du veta företagets vinstmarginal? Är det lika intressant att veta 20% rabatterat pris på varan i förhållande till företagets nettovinst?

Vid Bolagsverket gäller offentlighetsprincipen så du kan gott räkna ut företagets vinstmarginal utan att bara behöva "tro". Här handlar det snarare om ifall ett stort företag är beredd på att ta en mindre kostnad sett till dess totala nettovinst för ett fel de själva har orsakat eller om företaget kan åtgärda felet utan extra utgifter på kundens bekostnad.

Personligen hade jag inte godkänt det men jag kanske är lite arbetsskadad då jag själv beställer material för kunder, hanterar det och sedan leverar en slutprodukt. Om jag får leveransen försent så kommer inte min kund vara förlåtande gentemot mig utan det är pga. min planering av utfört arbete som slutkunden inte får sin produkt. Det samma gäller självfallet om jag personligen orsakar ett fel.

Berätta gärna hur allting slutar sen TS. Spännande att se ifall Inet kan erbjuda något. Tror knappast att varken Webhallen eller Komplett skulle kunna åtgärda felet bättre efter vad mam har läst i forumet sedan tidigare.

@kaptengrek: En lösning verkar nära nu. Jag ska berätta sen hur allting gått.

Skrivet av Firetojump:

@kaptengrek: En lösning verkar nära nu. Jag ska berätta sen hur allting gått.

Ja, gör jättegärna det! Spännande att se hur allt löser sig.

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Skrivet av Firetojump:

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Härligt, bra att du blev nöjd. Det är huvudsaken även om olika åsikter har varit under diskussion. Lycka till med den nya datorn!

Om det skulle ske fler gånger så kan man häva avtalet om leverans inte skett inom 30 dagar om inget annat avtalats om i samband med orderläggning. Har bara råkat ut för det 1 gång mot Amazon i England. De frågade var 30:e dag om de skulle försöka att fortsätta att få fram varan. Efter 90 dagar gav de upp.
Är en regel från EU men kommer inte ihåg i vilken lag det är implementerat men tror att den fortfarande finns kvar.

Antar att du beställt online? Då har du ångerrätt och den kan inte inet förhandla bort, lagen kan inte förhandlas bort. Ångerrätten gäller f.o.m leverans så du kanske inte kan "häva" köpet men du ska fan kunna ångra köpet.

EDIT: Såg inte att tråden var "klar" innan jag kommenterade, sorry.

@Dakkie: Ångerrätten gäller inte specialbyggda datorer

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment.

Källa

Skönt att det ändå löste sig i slutändan

Skrivet av svan_lind89:

@Dakkie: Ångerrätten gäller inte specialbyggda datorer

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment.

Källa

Det är korrekt rent lagtekniskt att det inte är någon lagstadgad ångerrätt på "specialbeställningar". Det är dock inte helt säkert att en specialbyggd dator nödvändigtvis faller under detta undantag.
För det första är "montering" en tilläggstjänst och bör därmed i min mening ses som ett separat ting. Om det är ångerrätt ifall man köper alla delar och själv monterar ihop datorn så borde det rimligtvis vara ångerrätt om Inet (eller vem som helst) monterat ihop datorn åt dig. Själva tjänsten "montering" kan dock vara lite svårare att ångra då den tjänsten har utförts.

Min uppfattning är att lagstiftaren gör skillnad på en specialbeställd produkt som varken kan återställas eller säljas till en ny kund. Exempelvis om vi talar om måttbeställda produkter (exempelvis en bänkskiva) eller om man fått smycken med personliga ingraveringar. Men komponenterna har ju inte "förbrukats" då de monteras i en dator. Det är fullt möjligt att montera isär datorn och lägga tillbaka komponenterna i sina respektive kartonger.

Så min åsikt är alltså att man borde ha full ångerrätt på alla komponenter, men inte på den utförda tjänsten (montering). Det alltså inte vara någon skillnad beträffande ångerrätten baserat på huruvida jag själv monterar eller köper en tilläggstjänst. Allt detta givetvis under förutsättningen att monteringen inte innebär att varan inte längre är i "väsentligt oförändrat skick".

Din egen källa, Lawline, hänvisar ju till ett beslut från ARN där ett par stövlar med flertalet valmöjligheter inte klassas som specialbeställning, trots att man i detta fall med stor säkerhet inte kan "återställa" produkten (alltså plocka bort/ändra de val som den ursprungliga konsumenten gjorde). Så det ska ganska mycket till för att något ska klassas som en "specialbeställning".

Citat:

Det finns några beslut hos allmänna reklamationsnämnden (ARN) inom detta område, bland annat ett fall vid beställning av ridstövlar, ARN 2013-03620. Stövlarna hade då tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter.

Skrivet av Firetojump:

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Skrivet av Firetojump:

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Skulle säga en lämplig kompensation skulle vara ett få en egen Inet Config uppkallad efter dig, dvs Fire To Jump Build.

Som KAN ha som feature att den blir skickad till fel köpare

Skrivet av Skrotnisse92:

Vad gäller egentligen om man hamnar i den andra personens situation? Tex om jag köper ett chassi från inet, och råkar få hem en komplett dator istället. Visst, man får väl inte behålla den. Men kan inet kräva att man lägger en timme på att ta sig till postombud, paketerar den igen, osv? Kan man kräva att inet betalar för ett bud som hämtar upp varan?

Det där har jag varit med om (nästan iallafall).
Hade beställt ett ITX chassi och dom hade skickat fel så pass att jag fick för många (kommer inte ihåg om det var 4 eller 6st).
Men iallafall så hade butiken inga problem att betala med 500kr för besväret (tid,bensin,p-avgift) att åka med bil till post bud och skicka tillbaka dom övriga chassina.

Skrivet av Blomman90:

Det är korrekt rent lagtekniskt att det inte är någon lagstadgad ångerrätt på "specialbeställningar". Det är dock inte helt säkert att en specialbyggd dator nödvändigtvis faller under detta undantag.
För det första är "montering" en tilläggstjänst och bör därmed i min mening ses som ett separat ting. Om det är ångerrätt ifall man köper alla delar och själv monterar ihop datorn så borde det rimligtvis vara ångerrätt om Inet (eller vem som helst) monterat ihop datorn åt dig. Själva tjänsten "montering" kan dock vara lite svårare att ångra då den tjänsten har utförts.

Min uppfattning är att lagstiftaren gör skillnad på en specialbeställd produkt som varken kan återställas eller säljas till en ny kund. Exempelvis om vi talar om måttbeställda produkter (exempelvis en bänkskiva) eller om man fått smycken med personliga ingraveringar. Men komponenterna har ju inte "förbrukats" då de monteras i en dator. Det är fullt möjligt att montera isär datorn och lägga tillbaka komponenterna i sina respektive kartonger.

Så min åsikt är alltså att man borde ha full ångerrätt på alla komponenter, men inte på den utförda tjänsten (montering). Det alltså inte vara någon skillnad beträffande ångerrätten baserat på huruvida jag själv monterar eller köper en tilläggstjänst. Allt detta givetvis under förutsättningen att monteringen inte innebär att varan inte längre är i "väsentligt oförändrat skick".

Din egen källa, Lawline, hänvisar ju till ett beslut från ARN där ett par stövlar med flertalet valmöjligheter inte klassas som specialbeställning, trots att man i detta fall med stor säkerhet inte kan "återställa" produkten (alltså plocka bort/ändra de val som den ursprungliga konsumenten gjorde). Så det ska ganska mycket till för att något ska klassas som en "specialbeställning".

Ganska säker på att man kan häva allt som inte är själva byggnationen, komponenterna i sig är ju inte specialanpassade för kunden. Dock går väl alla orginalkartonger och annat förlorat vid betald montering gissar jag? I så fall kan en del av det beloppet också dras av gissar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blomman90:

Det är korrekt rent lagtekniskt att det inte är någon lagstadgad ångerrätt på "specialbeställningar". Det är dock inte helt säkert att en specialbyggd dator nödvändigtvis faller under detta undantag.
För det första är "montering" en tilläggstjänst och bör därmed i min mening ses som ett separat ting. Om det är ångerrätt ifall man köper alla delar och själv monterar ihop datorn så borde det rimligtvis vara ångerrätt om Inet (eller vem som helst) monterat ihop datorn åt dig. Själva tjänsten "montering" kan dock vara lite svårare att ångra då den tjänsten har utförts.

Min uppfattning är att lagstiftaren gör skillnad på en specialbeställd produkt som varken kan återställas eller säljas till en ny kund. Exempelvis om vi talar om måttbeställda produkter (exempelvis en bänkskiva) eller om man fått smycken med personliga ingraveringar. Men komponenterna har ju inte "förbrukats" då de monteras i en dator. Det är fullt möjligt att montera isär datorn och lägga tillbaka komponenterna i sina respektive kartonger.

Så min åsikt är alltså att man borde ha full ångerrätt på alla komponenter, men inte på den utförda tjänsten (montering). Det alltså inte vara någon skillnad beträffande ångerrätten baserat på huruvida jag själv monterar eller köper en tilläggstjänst. Allt detta givetvis under förutsättningen att monteringen inte innebär att varan inte längre är i "väsentligt oförändrat skick".

Din egen källa, Lawline, hänvisar ju till ett beslut från ARN där ett par stövlar med flertalet valmöjligheter inte klassas som specialbeställning, trots att man i detta fall med stor säkerhet inte kan "återställa" produkten (alltså plocka bort/ändra de val som den ursprungliga konsumenten gjorde). Så det ska ganska mycket till för att något ska klassas som en "specialbeställning".

Skrivet av medbor:

Ganska säker på att man kan häva allt som inte är själva byggnationen, komponenterna i sig är ju inte specialanpassade för kunden. Dock går väl alla orginalkartonger och annat förlorat vid betald montering gissar jag? I så fall kan en del av det beloppet också dras av gissar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Huruvida komponenterna är specialanpassade i sig har ingen relevans i fallet då kompositionen av delarna gör den färdiga produkten unik och blir en vara som normalt inte finns i sortimentet. Argumentet med att det skulle vara en tilläggstjänst faller därmed av samma anledning. Hade det däremot gällt en färdigbyggd dator (tex. Taurus) med tillvalen att kunna byta färg, annat grafikkort etc. Hade man kunnat hävda ångerrätt då det är en produkt som normalt finns i sortimentet.

Det är i slutändan upp till återförsäljaren att avgöra huruvida ångerrätten är möjlig eller ej. Även OM det skulle vara möjligt att hävda ångerrätt på specialbyggda datorer skulle återförsäljaren inte återbetala kostnaden av byggnationen, fakturera kostnaden för demonteringen och göra prisavdrag på samtliga komponenter då alla orignalkartonger etc. har slängts - En process som varken gynnar återförsäljare eller slutkund.

Tur att det löste sig för dig, detta hände mig när jag handla på Inet för många år sen.
Även jag kanske borde startat en tråd så de kunde löst sig snabbare. Jag fick vänta i 2 månader, hade inte heller råd att köpa en dator på annat håll under tiden då inet i princip höll pengarna gisslan under reklamationsärendet hos posten. Har inte handlat där på säkert 6 år pga detta. Synd för pingvinstänger är gott

Skrivet av svan_lind89:

@Dakkie: Ångerrätten gäller inte specialbyggda datorer

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment.

Källa

Ja normalt har man inte ångerrätt på "specialbyggda varor" Dock säger Inets egna försäljningsvillkor följande:
->
Bekräftade beställningar före klockan 17.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Skräddarsydda datorsystem har normalt en leveranstid på upp till 12 vardagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll. Skulle leveranstiden bli orimligt lång eller given leveranstid ej visat sig vara korrekt har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar.

Hur kunde fel person få datorn? Vad hände med att man måste visa upp legitimation?
F

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CubaCola:

Hur kunde fel person få datorn? Vad hände med att man måste visa upp legitimation?
F

Skickades från m.sweclockers.com

Det var fel mottagare angiven såklart.

Skrivet av CubaCola:

Hur kunde fel person få datorn? Vad hände med att man måste visa upp legitimation?
F

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt lapp på fel kartong troligen, den andra personen måste också väntat på en dator eller nåt... vi vet inte den storyn tyvärr...