Stadia får nya premiärspel – Baldur's Gate III bekräftas för lansering 2020

Permalänk
Melding Plague

Stadia får nya premiärspel – Baldur's Gate III bekräftas för lansering 2020

De kommande tillskotten som gör premiär först på Stadia inkluderar nyversionen av Panzer Dragoon och Serious Sam Collection.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jättekul att höra att BG III inte är långt bort, men jag tänker f-n inte skaffa Stadia bara för att kunna spela det lite tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

mmmhmm, först var det Epic som skulle jävlas med att dra åt sig spel innan dom kunde släppas på andra ställen, och nu Google med... Blir så trött.

Hoppas det inte är Larian själva som valt detta utan Wizards som tvingar dom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

neeeeej!! inte bg3

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot BG3 men aldrig att jag tänker skaffa Stadia för det...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Enda sättet att motverka alla dess tids exklusiva spel, är att helt enkelt inte skaffa dem där de gör så.
Är de exklusiva tillräckligt länge, så är det heller inte ett nytt spel när de kommer på andra plattformar, då är det rea som gäller för ett köp.

Men folk måste väl ha spelen nu! och därför belönas sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

mmmhmm, först var det Epic som skulle jävlas med att dra åt sig spel innan dom kunde släppas på andra ställen, och nu Google med... Blir så trött.

Hoppas det inte är Larian själva som valt detta utan Wizards som tvingar dom.

Bara nyfiken, vad är egentligen skillnaden mellan detta och att släppa spelet exklusivt för konsol?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara nyfiken, vad är egentligen skillnaden mellan detta och att släppa spelet exklusivt för konsol?

Är det någon som gillar det menar du? Ingen gillar att inte kunna spela ett spel på den plattform de har eller vill använda... jag har fortfarande inte kunnat spela Last of Us på grund av ’lack-of-play-station’

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En studio behöver ju finansieras på något sätt och de som finansierar vill ju ha avkastning på sin investering. EA games tvingar in mikrotransaktioner i alla spel så de tjänar pengar. I detta fallet så har ju säkerligen google gett Larian/wizards en hel påse med pengar för att det ska vara exklusivt. Det kanske gör att de inte har ett behov av mikrotransaktioner och annat, vilket är positivt.

Sen kan ju google stadia spelare får vara betatestare om de vill, så får vi en uppdaterad och bra version några månader senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon som gillar det menar du? Ingen gillar att inte kunna spela ett spel på den plattform de har eller vill använda... jag har fortfarande inte kunnat spela Last of Us på grund av ’lack-of-play-station’

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls, jag personligen är heller inget fan av exklusiva spel. Men just att släppa spel exklusivt för Epic eller Stadia verkar vara betydligt mer känsligt, trots att konsol-exklusivitet egentligen är värre eftersom du då måste köpa hårdvara för att spela det.

Men finns nog folk som även stödjer konsol-exklusivitet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Segmenteringen av spelmarknaden kommer snart att falla i samma grop som den sönderhackade televisionensmarknaden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara nyfiken, vad är egentligen skillnaden mellan detta och att släppa spelet exklusivt för konsol?

Ingen, hatar det med. Varför skulle någon gilla det?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Inte alls, jag personligen är heller inget fan av exklusiva spel. Men just att släppa spel exklusivt för Epic eller Stadia verkar vara betydligt mer känsligt, trots att konsol-exklusivitet egentligen är värre eftersom du då måste köpa hårdvara för att spela det.

Men finns nog folk som även stödjer konsol-exklusivitet

Ja, jag gör det inte för att det är bra men det är ett sätt att finansiera dyr hårdvara. Vad många kanske inte tänker på är att Google är en unik plattform, det är inte Windows. Dvs det krävs extra resurser och därmed pengar för att porta spelet till windows oavsett om det utvecklas primärt för en konsoll eller en plattform som Stadia. Tycker alla att alla spel som släpps på windows samtidigt måste släppas på andra plattformar också?

Val av plattform har ju många parametrar där ekonomi självklart är en, får man pengar för att utveckla ett spel för en viss plattform minskar ju de initiala ekonomiska riskerna. Är piratkopiering utbredd minskar ju de potentiell intäkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

En studio behöver ju finansieras på något sätt och de som finansierar vill ju ha avkastning på sin investering. EA games tvingar in mikrotransaktioner i alla spel så de tjänar pengar. I detta fallet så har ju säkerligen google gett Larian/wizards en hel påse med pengar för att det ska vara exklusivt. Det kanske gör att de inte har ett behov av mikrotransaktioner och annat, vilket är positivt.

Sen kan ju google stadia spelare får vara betatestare om de vill, så får vi en uppdaterad och bra version några månader senare

Steam har väl lagt in något om att det max får vara exklusivt 1 månad i andra butiker om de ska sälja hos dem. Har för mig de gjorde något sånt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Äcklig bild att se på hemsidan

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Äcklig bild att se på hemsidan

Precis på gränsen till NSFW skulle jag säga, men på rätt sida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jättekul att höra att BG III inte är långt bort, men jag tänker f-n inte skaffa Stadia bara för att kunna spela det lite tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är alltid oroande att knappt kunna producera en teaser ena året för att sedan lansera fulla spelet nästa år ne jag tror på en försening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tycker det är alltid oroande att knappt kunna producera en teaser ena året för att sedan lansera fulla spelet nästa år ne jag tror på en försening

Det ligger självklart något i det du säger, samtidigt är frågan om det verkligen var så att man inte var tillräckligt långt gången i utvecklingen för att knappt kunde producera offentligt material.
Det kan precis lika gärna vara så att man håller igen för att dels bygga hype, och dels kanske se till att man har mer svängrum om något går åt skogen under utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Larian är en rätt liten studio och jag tror inte att de någonsin utvecklat två spel parallellt. De har visserligen expanderat men spelen har blivit mera komplexa också, och det tog 3.5 år mellan Divinity Original Sin 1 och Divinity Original Sin 2.

Så om utveckligen av BG3 startade med en gång efter lanseringen av Original Sin 2, och BG3 släpps i slutet av 2020, så innebär det bara cirka 3 års utvecklingstid. Låter rätt kort för att skapa en efterföljare till vad många anser är ett av de bästa RPG'erna någonsin.

Kanske att det är möjligt men de måste ha haft extremt flyt under utveckligen om det ska bli något bra. Hade mer trott på en 2021-2022 lansering.

Och sedan Stadia.. 😑

Permalänk
Medlem

Tar emot att säga det, men hade hellre sett det på Epic.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Larian är en rätt liten studio och jag tror inte att de någonsin utvecklat två spel parallellt. De har visserligen expanderat men spelen har blivit mera komplexa också, och det tog 3.5 år mellan Divinity Original Sin 1 och Divinity Original Sin 2.

Så om utveckligen av BG3 startade med en gång efter lanseringen av Original Sin 2, och BG3 släpps i slutet av 2020, så innebär det bara cirka 3 års utvecklingstid. Låter rätt kort för att skapa en efterföljare till vad många anser är ett av de bästa RPG'erna någonsin.

Kanske att det är möjligt men de måste ha haft extremt flyt under utveckligen om det ska bli något bra. Hade mer trott på en 2021-2022 lansering.

Och sedan Stadia.. 😑

Tror också att det beror på hur utvecklingen sett ut under de tre åren. Vissa spel som utvecklats länge har ju legat i någon sorts tidig konceptfas jättelänge och sen har man stressat ihop ett "färdigt" spel sista året. Nu är ju Anthem ett skräckexempel, men ändå.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Finns det någon info om hur lång exklusiviteten är?

Permalänk
Medlem

Är kanske jag som är blind, men jag ser ingenting om exklusivitet gällande BG3 i det där blogginlägget. När de pratar om "first on Stadia" pratar de väl om spelen Lost Words: Beyond the Page, Stacks on Stacks (on Stacks) och Spitlings?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ