Testpilot: Seagate Firecuda 520 – SSD med PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Seagate Firecuda 520 – SSD med PCI Express 4.0

Björn Endre tar sig an Seagate högpresterande SSD Firecuda 520, som tar var PCI Express 4.0 kliver upp till hela 5 000 MB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte nya gubben på utmärkelsen? Vafan nån enhetlighet måste det väl ändå vara?! 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

fan snabb disk alltså, blir det PCIE 4 på Intels nya chip?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Dra mig baklänges vilken snabb disk.

Permalänk

Inga speltest? Hade varit kul att se laddtider i tyngre spel! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tråkigt med 3x pengarna bara mot billiga nvme diskar, men ruskig prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte illa, snäppet snabbare än en Corsair MP600.

Men Samsung 980 Pro med sina 6500MB/s läs och 5000MB/s skriv kommer smiska den, men för ett högre pris så klart.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

När har man nytta av denna extrema hastighet? I 40Gbps nätverk?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

När har man nytta av denna extrema hastighet? I 40Gbps nätverk?

Det är väl inte tänkt som nätverkslagring primärt? Så extrem prestanda var det ju inte, ganska svårt att skrämma upp en workstation över QD4 i annat än benchmarkprogram dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan snabb disk alltså, blir det PCIE 4 på Intels nya chip?

PCIE4 är inte vad som gör disken snabb, det finns diskar som är snabbare som bara har har PCIE3.
https://www.tomshardware.com/reviews/seagate-firecuda-520-ssd...

Permalänk
Medlem

Varför har man inte en enda annan disk med pcie 4 att jämföra med? Även om de ligger på ungefär samma prestanda så känns det ju lite vinklat med enbart pcie 3 och sata.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara typ 1-3% skillnad mot vanlig ssd när man t.ex startar ett programm/spel?

Permalänk
Medlem

Sitter man bara och spelar spel så finns det inget som helst skäl till att köpa denna eller för den delen en PCI Express 3.0 SSD. Såvida då man inte får den för samma pris som en vanlig Sata SSD. Bättre att använda pengarna till tex ett bättre grafikkort.

Permalänk

Hahahaha, 4 papp?! Ursäkta, men så mycket roligare blir det väl inte att ladda spelen från denna disk kontra en annan SSD, eller är det jag som inte vet bättre? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

När har man nytta av denna extrema hastighet? I 40Gbps nätverk?

Funderar även jag på.
Som systemdisk tycker jag att en vanlig SSD räcker långt, man bootar snabbt och sedan ligger de flesta systemfilerna i minnet, gör de inte det, läser man in dem snabbt även från en SSD.
Förutom snabbt nätverk, kan jag tänka mig den som en bra disk, när man jobbar med så stora datamängder, att de inte längre ryms i minnet, kanske video-editering?
En disk som man snabbt kan skyffla stora datamängder, till och från.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Bra ssd och bra recension även om jag ej håller med slutsatsen. Det är en ssd för dem som bearbetar data. Mängden data behöver ej vara så stor om man har hög prestandakrav.
Priset på ssdn leder dock till att en majoritet bör välja en billigare ssd, men allteftersom de blir billigare så blir mer intressant för fler.

Permalänk
Medlem

en sånt vill ha! damn jag ligger efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråkigt med 3x pengarna bara mot billiga nvme diskar, men ruskig prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Priserna på ssd har gått stadigt uppåt sen slutet av förra året också

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Boot tid för några spel och program hade också varit intressant. Syntetiska tester i all ära men de säger inte alltid så mycket om hur stor skillnaden blir vid vanlig användning. Kopieringstestet av filer var bra att veta iaf.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av firstofmay:

Priserna på ssd har gått stadigt uppåt sen slutet av förra året också

Ja tyvärr, märkte jag när jag köpte en M2 denna vecka, blev en på ½TB, hade nog blvit dubbla för 3 månader sedan.
Förutom höjningar från tillverkarna, kanske Corona-viruset drar upp priset ytterligare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte riktigt varför detta test försvann från testet (d v s jag glömde lägga in det) men jag hade också kört Final Fantasy benchmark som också spottar ut sig ladd-tider för varje delsteg och sedan summerar och resultaten blev:

Samsung 860 Evo: 15.506s
WDS250: 13.925s
Corsair MP500: 13.04s
FireCuda 520_ 12.451s

Och här pratar vi alltså om 4-5 deltester där det varit lite lite skillnad.

Jag satt och funderade lite på hur man på ett reproducerbart sätt kunde mäta ladd-tider i spel och program. Det blir en hel del ominstallation, omstart, töm cache etc och tidsmässigt blev det lite tight när jag dessutom var lite osäker på bästa metoden. Men jag tar till mig och ska fundera mer tills nästa gång jag testar en SSD.

PCMark 10 inkluderar testspår för laddningstider för spel och program i sitt test så även om det är "syntetiskt" är tanken att det ska ge en någorlunda bra idé om den generella prestandan. Sen ger FIO också en lite mer övergripande vy över hur en SSD hanterar olika typer av läs- och skriv-access.

Till skillnad från ett grafikkort där du ganska enkelt kan visa att i spel X med inställningarna Y får du Z fps så känns det svårare att testa SSD och få "verklighetsbaserade" resultat. Det hade varit skönt att kunna köra CrystalDiskMark och ATTO och sen vara klar :). Men de säger inte mkt om verkligheten.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hahahaha, 4 papp?! Ursäkta, men så mycket roligare blir det väl inte att ladda spelen från denna disk kontra en annan SSD, eller är det jag som inte vet bättre? 🤔

Man kan göra annat än att spela på på en dator Håller på med spänningsmodelleringen på jobbet och där är skrivtiden till disk en klart begränsande faktor. RAM-disk är helt klart att föredra men modellen kan lätta växa upp till 100 GB och då är det lättare att motivera ett köp av en snabb disk för 4 000 än motsvarande ram.

Permalänk
Medlem

Denna är lite mer prisvärd, speciellt då den kommer med en 70g kopparfläns: https://www.webhallen.com/se/product/305671-Gigabyte-AORUS-M-...

Men står i valet och kvalet om det blir en sådan eller en Firecuda.
Tack för ett fint test!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Inga speltest? Hade varit kul att se laddtider i tyngre spel! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ska jag inte uttala mig om just denna lagringsmackapär men tror mig sett en del videos om m2 ssd där laddningstider i spel inte påverkas nämnvärt alls, förmodligen annat (cpu, ram?) som flaskhalsar. Någon kan säkert förklara detta mycket bättre men jag tror inte man bör köpa lagring som denna för spel.

Permalänk
Medlem

Skulle vara coolt med något demo för spel som visar vad man skulle kunna göra med denna typ av hastighet.
Det närmsta vi kommer i dagsläget är väl när Sony visade Spider-man bakom stängda dörrar :/
Det kommer nog ta ganska lång tid innan spel optimeras för hög disk-överföring, ifall inte konsolerna tar steget(där finns det möjlighet till att skapa en lägsta nivå som många får tillgång till).
Just nu så kanske det är lite overkill med dessa hastigheter, men om man vill ha den till systemdisk så är väl 1TB minimum idag, ifall den ska vara någorlunda framtidssäker.

Sen så får man inte glömma bort hönan eller ägget i utveckling, finns inte behovet för att prestandan ändå inte fanns eller finns inte prestandan för att behovet inte fanns.
Har man tillgång till dessa hastigheter så kommer det säkert komma användningsområden som vi har svårt att förutse.

Permalänk
Medlem

Är ju först med lite storlek på filerna man ser den stora fördelen med denna disk. Fyll upp cache så ser man om man behöver den eller inte. 4000 för denna prestanda till den som behöver det är peanuts. Men helt tragiskt att den inte kommer med kylfläns förutsatt att det hade hjälpt. Inte så säker på att denna disk hade mått så bra efter 7 timmar i en typisk workstation från OEM.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Samsung 860 Evo: 15.506s
WDS250: 13.925s
Corsair MP500: 13.04s
FireCuda 520_ 12.451s

Najs. Är det värt dubbla priset för 3 sekunder snabbare laddning? (för 1TB versionerna blir det typ ~1600kr vs ~3200kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

PCIE4 är inte vad som gör disken snabb, det finns diskar som är snabbare som bara har har PCIE3.
https://www.tomshardware.com/reviews/seagate-firecuda-520-ssd...

ah ha! missat helt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bra test. Jag undrar när Samsung ska släppa sin PCIe 4.0 disk.
Det går väl att köpa separata kylflensar till M2 diskarna, såg att webhallen hade, men hur bra de fungerar vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Dessa diskar är till för de som behöver många iops.. Videoredigering / databaser etc!

Endast för att spela är det extrem overkill!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber