Permalänk
Medlem

Testade sätta ihop ditt bygge på inets "dator byggare" och det står "Hastigheterna på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" och det går inte att para ihop dom ram minnena till det moderkortet via Inets datorbyggare. Någon som kan svara på varför det inte går

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Testade sätta ihop ditt bygge på inets "dator byggare" och det står "Hastigheterna på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" och det går inte att para ihop dom ram minnena till det moderkortet via Inets datorbyggare. Någon som kan svara på varför det inte går

För att Inets datorbyggare gnäller om man väljer minnen som går att överklocka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

För att Inets datorbyggare gnäller om man väljer minnen som går att överklocka

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, så vad händer om man sätter i 3200 mhz tillsammans med det moderkortet, kommer den starta och köra dom i 3200 mhz direkt?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Okej, så vad händer om man sätter i 3200 mhz tillsammans med det moderkortet, kommer den starta och köra dom i 3200 mhz direkt?

Förutsatt att moderkortet gillar stickorna utöver hastigheten så borde allt starta men stickorna kommer köras i 2666MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Den sitter i den första och har ändrat till 144 i win, men fortfarande är datorn labil och laggar. Speciellt i uppstart av spel och hela tiden när jag söker på internet så läser den in långsamt

Permalänk
Medlem

@fragande: Är verklien 50 60 C i idle normalt med en cpu kylare som denna?
Får mini stutterings/små lagg när jag spelar, även långsam söksak på google med långa buffrar.

När jag instalerar chipset drivers för moderkortet så laddas den ner och sedan står det att jag ska starta om datorn, startar om den men när det ska gå igång ser jag att moderkortet lyser rött och ingen bild på skärmen kommer fram. Får sedan stänga av och sätta på datorn igen så får jag bild igen

Permalänk
Hedersmedlem

@Eric66 *Trådar sammanfogade*

Trådar sammanfogade då vi fortfarande inte tillåter korspostning (flera trådar om liknande ämne).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vilken pasta? Hur stor klick? Speed på fläktarna i idle/load? Kikat så de snurrar? Burkens övrig kylning? Vad går cpun i för frekvens i idle/load?

Du använder HWinfo antar jag. Skicka print på idle/load stats.

Din bräda har ett känt problem att den voltar onödigt mycket (vilket i sin tur har gett den liten skjuts i prestanda tester vilket är varför den köps/är populär). Har du uppdaterat firmware?

Många frågor ursäkta det men vill ha en helhetsbild av vad som gjorts/hur det ser ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara m2 disken som överhettar kolla tempsen på den med hwinfo64 eller liknande.
Sitter den utan luftflöde är det mycket möjligt att den blir för varm

*edit stavfel

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Bara en litet klick, kollade på youtube inet by dator
vilken firmware? Har installerat från amd men chipset vill inte uppdateras som skirvet ovan
@MeSaber:

Permalänk
Medlem

@Lunk:

Permalänk
Medlem

Har du satt minnena i rätt slot?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Montera om cpu-kylaren, och kontrollera då så att det inte sitter kvar plast mellan kylare och cpu.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@zojjz: Vet dock till hundra att jag drog av den vita plasten

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Ja, det har jag

Permalänk
Medlem

@Eric66: värt att montera om den ändå, tycker verkligen det låter som att den inte sitter ordentligt..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@zojjz: Men kan det påverka hastigheten på hur lång tid allt läser in sig, det tar liksom lång tid att söka på saker på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

@zojjz: Men kan det påverka hastigheten på hur lång tid allt läser in sig, det tar liksom lång tid att söka på saker på nätet.

Om du inte kan installera chipset-drivisarna så är du nog problemet på spåret, det ska såklart fungera. Det förklarar också varför din CPU underpresterar. Det är här jag skulle satsa mina pengar att lösningen ligger. Enklast är nog att kontakta supporten för moderkortet så får de hjälpa dig med en lösning på det problemet.

Har du uppdaterat till senaste BIOS? Det har föreslagits tidigare och jag tror inte att du svarat på det..? Ursäkta om jag missat ditt svar på det.

Har du senaste firmware till din SSD?

Att det går segt att söka på nätet kan det mycket väl vara chipset-drivrutiner som är boven då jag antar du använder moderkortets inbyggda nätverkskort?

Testa att ta upp CMD och kör dessa och se om det kanske hjälper till lite på just internet-sidan av dina problem;
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Du skriver även CPU-temp i idle vilket är mindre intressant. Om du använder valfritt spel/tungt program du har, vad för CPU-temp maxar du i då efter 15-30 minuters intensiv användning?

Ett sista alternativ är att testa att installera om Windows utifall att det skett något fel där..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ja CPU-temp under belastning är ju det som är intressant. Dra ner nått stresstestprogram typ Prime95 och kolla hur varm den blir

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

Har du tankat hem drivers härifrån?

Skulle vilja veta hur CPUn beter sig i tester, tex Cinebench R20, Prime95.. Vad får du för temps då samt vilken boost?

Om din kylare är felplacerad kanske CPUn throttlar konstant för att hålla värmen i schack, kanske därför allt "laggar".

Starta om datorn, starta HWinfo, ta print. Sen kör du igång en R20 och kikar score + HWinfo print. Skulle CPUn throttla så märks de då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Tolkar jag rätt att CPU'n drar 1.45 volt i idle?
Där har du ju en källa till värmen i chassit.
Jag skulle tro att du kan sätta cpu-volt manuellt i bios och lämna den på 1.325 eller något liknande.
Men först av allt så ska du uppdatera bios om du inte redan har gjort det.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

När jag installerar chipset drivers för moderkortet så laddas den ner och sedan står det att jag ska starta om datorn, startar om den men när det ska gå igång ser jag att moderkortet lyser rött och ingen bild på skärmen kommer fram. Får sedan stänga av och sätta på datorn igen så får jag bild igen

Är du helt säker på att du har laddat ner rätt chipset?
Det är denna du ska ha
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10