Permalänk
Medlem

Jag binge kollade serien på två dagar. Jag gillade den starkt, Kinnaman är sjukt bra skådespelare med.
Kan tipsa om Stranger things med den finns på Netflix. Sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Visst, dekadens och allt men onödigt mycket tits n ass. Man kan framställa deprimerad dekadens a'la Blade Runner utan full frontal. Känns för billigt och desperat från skaparna.

Tröttnade efter två avsnitt.

Håller med. Efter Game of Thrones så känns det som om dess första säsong har blivit som en ny baseline och kravet för nya, feta tvserier är att de måste matcha det eller gå över. Pleh.

Permalänk
Medlem

Mycket bra serie, gillade inte Joel direkt innan men efter denna serien har jag fan ändrat mig.

Får ge den en stabil 8 utav 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Är ryggsäcken en shoutout till Peter Stormare tro?

Förstår inte referensen, men blev nyfiken. Vad menas?

Tyckte serien var bra. Kinnaman överaskade positivt. Som någon annan skrev tidigare satt jag oavsiktligt och letade Svensk brytning haha. Och som alla andra hajade man till att han grävt i steroidpåsen inför rollen.
Ortega presterade inte särskilt bra som skådis, men det räddas upp av att hon hade en trevlig framsida att titta på.
Bladerunner feeling som andra sagt. Fick lite Riddick vibbar också av berättarstilen genom serien av någon anledning.
Bäst i serien var Poe! Vilken sköning. Sitter hädanefter och hejar på AI forskningen, för vem vill inte ha en egen Poe.
7,5/10.

Permalänk
Medlem

Vaknade bakis och kunde inte somna om så plöjde igenom serien. Tyckte den var riktigt bra, det fanns en del ögonblick som de gärna hade kunnat gjort om, Ortega var en bra karaktär, men som en del andra nämnde så fanns det en del stela ögonblick.

Nakenheten i sig är väl lite Netflix-anda, det är en hel del och de hade ju kunnat minska ner på det, mycket av det bidrog inte till storyn, men det var inte större problem.

Annars tycker jag storyn är grym och serien var suverän. Kinnaman tyckte jag gjorde ett klockrent jobb.

9/10 brödrostar. Mycket värd att se!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@ZyntaX:

Hörde på något radioprogram att Stormare brukade rocka en rosa Hello Kitty ryggsäck i Hollywood. Han sa att han köpt den då han jobbade mycket i Japan och att folk var lite avis då de var sällsynta i väst (så jag antar att det är ett tag sen?) + att han brukade få massa komplimanger när han cyklade runt i stan. Finns flera bilder om man googlar!

http://www.ilikeradio.se/rixfm/lyssna-igen/program/rix-morron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@ZyntaX:

Hörde på något radioprogram att Stormare brukade rocka en rosa Hello Kitty ryggsäck i Hollywood. Han sa att han köpt den då han jobbade mycket i Japan och att folk var lite avis då de var sällsynta i väst (så jag antar att det är ett tag sen?) + att han brukade få massa komplimanger när han cyklade runt i stan. Finns flera bilder om man googlar!

http://www.ilikeradio.se/rixfm/lyssna-igen/program/rix-morron...

Haha vilken kung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Bra serie. Lite väl mycket tuttar i den kanske. Frugan: "vad är det du glor på?!"

Hahaha
Vet hon att du kollat på Game of Thrones?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag gillar cyber punk, sci-fi och allt sådant men orkade ärligt talat bara 30 min av första avsnittet. Fan Kinnaman är stel som en pinne och det var för mycket hokus pokus. Kanske hade hjälp att läsa boken först eller så var jag bara på dålig humör när jag tittade.

Har inte kollat på Altered Carbon ännu, men jag har ochså haft intrycket att Kinnaman var lite stel när jag såg trailern.
Ska nog kolla på det under helgen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Inte helt oväntat blev Altered Carbon totalsågad i Göteborgs Posten idag av Johanna Hagström (en fyr av fem möjliga). Hon börjar med att klaga på namnet på serien och tycker det är skitnödigt vilket får mig att tro att hon har noll koll på att serien bygger på en roman med samma namn.

Sedan kommer det förväntade klagandet på sex, våld och pratande. Man ska nog inte förvänta sig för mycket av en recensent som senast hyllade Bonusfamiljen säsong två som toppklass, vi tillhör nog inte samma målgrupp om man säger så.

Det är tydligt att sex i en TV-serie fortfarande är jobbigt att hantera för vissa (även om Altered Carbon faktiskt bygger på att kroppar är lika utbytbara som kläder och man kan göra vad fasen som man har lust med) och rubriken på recensionen är "Kinnaman som stel sexdocka".

Fel rescensent på fel film - en Einstein-idé vore att GP o andra faktiskt tilldelade film efter intresse och smak hos vederbörande och inte närmast tvärt om. Som om jag skulle rescensera "En dag" - världens tråkigaste och mest förutsägbara film - jag utgör inte målgruppen!

Gillar man SciFi, action och lite naket (...som både utgör en del av storyn och en av de skruvade men inte osannolika grejjerna i denna framtidsvärld...) så känns Altered Carbon påkostad, genomtänkt och överraskande på bra sätt. Vissa avsnitt är mer våldsamma än andra (VR-tortyren och efterspelet sticker ut).

Flera klagar på Ortega-skådisen, tycker hon gör ett först svårbegripligt efterhängset intryck men som får sin förklaring.

Skrattade flera gånger åt sjuka referenser och detaljer i hela storyn (som när Ortega plötsligt är glad för armen!).

Slutligen Joel, denna svenske gigant, hans kantiga och spelat stela roll gör han utmärkt, gillar verkligen hans ogillande sätt (mot alla) som påminner om Frank Wagner-rollen i Johan Falk som han verkligen gjorde bra.

Säsong 2? Blir nog svårt att göra lika rolig och bra, oavsett vilket manus de kan "hitta" eftersom mängden nyheter i själva SciFi-upplägget och miljöerna knappast kan bli "lika nya" som i säsong 1.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Relik 📜

Om någon missat är det dags för S02 den 27 februari!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om någon missat är det dags för S02 den 27 februari!
https://www.youtube.com/watch?v=BpbtLSJEHJQ

Totalt missat att det ska komma en andra säsong, tack för det!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrShizzle:

Totalt missat att det ska komma en andra säsong, tack för det!

Jag gillade första, så ska bli kul att se vad de gör med det här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Grymt! Jag gillade första säsongen väldigt mycket. Jag är inget större fan av Joel, men i denna serie är han grymt bra!

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom andra säsongen och är lite kluven.
Det är tydligt att budgeten måste varit betydligt lägre än första säsongen.
Detta är problemet med produktioner av prenumerationstjänster, det spelar ingen roll hur många som gillar en serie utan budget ges efter hur många nya prenumeranter de tror att serien kan locka.

Säsongen börjar segt men blir bättre efter ungefär halva säsongen.
slagsmålen var sämre än förra säsongen och jag gillar inte att stilen att slåss ändrats då jag anser att den bör vara lika även i ny kropp.
Jag upplever inte heller Kovacs som lika kallblodig

Dold text

Nu kommer en större spioler.

Den enda slagsmåls scenen där jag kände igen stilen var i avsnitt 7 men då var det inte Kovacs i Anthony Mackies kropp.

Dold text
Permalänk
Relik 📜

Hm, verkar inte som folk generellt är superimpade. Såg att @Epic och @Gustav Höglund snackade också, knappast de flög ur sockorna så att säga.

Jag ska försöka kika i veckan. Har justerat förväntningarna till "ljumna".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker denna är super so far, tror jag är halvvägs igenom.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Raderar framsidor

Nä alltså, säsong två var betydligt sämre. Spännande val att skala bort cyberpunk-inslagen och satsa fullt ut på de sämre bitarna från förra säsongen.

2/5 sprängrika methjävlar.

Permalänk
Medlem

Tycker andra säsongen var bra, även om första var bättre. Kinnaman passade bättre som Kovacs tycker jag.

Helt klart sevärd sci-fi.

Permalänk
Avstängd

stark serie med grymma karaktärer

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubb1:

Har kollat igenom andra säsongen och är lite kluven.
Det är tydligt att budgeten måste varit betydligt lägre än första säsongen.
Detta är problemet med produktioner av prenumerationstjänster, det spelar ingen roll hur många som gillar en serie utan budget ges efter hur många nya prenumeranter de tror att serien kan locka.

Ja jag känner väl lite likadant.
Nu landade väl inte säsong 1 riktigt lika perfekt som de hade tänkt tror jag. Deras dyraste - men inte mest lyckade serie även om många uppskatade säsong 1. Det lär väl spela in.

Här nedan blir det lite av ett "cluster truck" av spoilers som svarar på spoilers ;).

Skrivet av Snubb1:

Säsongen börjar segt men blir bättre efter ungefär halva säsongen.
slagsmålen var sämre än förra säsongen och jag gillar inte att stilen att slåss ändrats då jag anser att den bör vara lika även i ny kropp.
Jag upplever inte heller Kovacs som lika kallblodig

Dold text

Yas. Det gick lite från att vara badass till att bli mer caretaker och medlare när han står inför kniviga situationer.
Plus några slagsmål som inte kändes spot on.

Dold text
Skrivet av Snubb1:

Nu kommer en större spioler.

Den enda slagsmåls scenen där jag kände igen stilen var i avsnitt 7 men då var det inte Kovacs i Anthony Mackies kropp.

Dold text

Ugh. Det där alltså!
Visst var det en specialsoldatkropp. Men det var väl knappast kroppen som gjorde Kovacs så badass på att slåss utan snarare att han tränats som envoy oxch KTEC.
Är väl det de går igenom i första säsongen. Så att bara låna hans kropp för att sedan bli lika bra på att slåss... det kändes så ovärdigt för vad serien byggt upp i första säsongen.

Dold text
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

[quote postid="18317760" userid="101984" name="Söderbäck"]
Ja jag känner väl lite likadant.
Nu landade väl inte säsong 1 riktigt lika perfekt som de hade tänkt tror jag. Deras dyraste - men inte mest lyckade serie även om många uppskatade säsong 1. Det lär väl spela in.

Jag saknar även hans sinne och förmågor i säsong 2 t.ex hur han manipulerar människor genom att så ett frö och sedan se till att det växer.
Det finns ett youtube klipp från en scen i säsong 1 som är rätt talande med namn "The Feeling When Someone Wakes You Too Early, Rudely. | Altered Carbon" (jag länkar inte klippet då det kanske finns yngre läsare det kan vara olämpligt för)
Det jag lärde mig i säsong 1 var att det handlar inte om att rädda världen utan om att överleva själv sedan kom säsong 2.....
Efter att ha sett säsong 2 så tänker jag att det hade varit bättre om jag sett om säsong 1 istället.

Dold text
Permalänk
Medlem

Det finns en animerad "Altered Carbon Resleeved" på Japanska för den suktar efter mer.

Permalänk
Inaktiv

Säsong 2 var en besvikelse. tror inte att det blir en säsong 3.