Telenor sluter avtal med Ericsson om 5G

Permalänk
Melding Plague

Telenor sluter avtal med Ericsson om 5G

Samarbetet med Ericsson gäller 4G- och 5G-nätverk för tillverkningsindustrin, och Telenor utlovar utrullning av 5G-nät under år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så Kina får 5G kontraktet trots allt, Ericsson har ju redan flyttat all produktion som fanns i Sverige till lågavlönade länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så Kina får 5G kontraktet trots allt, Ericsson har ju redan flyttat all produktion som fanns i Sverige till lågavlönade länder.

Både Ericsson och Nokia planerar att flytta från Kina. Kinesiska konkurrensmyndigheten stormar systematiskt västerländska företag och snor en massa värdefulla dokument. Detta efter att det blev Ericssons tur att bli stormad. För övrigt så kommer deras 5G-produktion ske i Polen.

Och ang Telenors beslut att välja Ericsson så är detta välkommet. Då har man i alla fall en operatör att vända sig till om Tre skulle besluta sig för Huawei.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Både Ericsson och Nokia planerar att flytta från Kina. Kinesiska konkurrensmyndigheten stormar systematiskt västerländska företag och snor en massa värdefulla dokument. Detta efter att det blev Ericssons tur att bli stormad. För övrigt så kommer deras 5G-produktion ske i Polen.

Gäller inte detta endast den "känsliga delen" av verksamheten som skall flyttas? Sedan är det väl för att förhindra att komma mellan handelskriget mellan stormakterna? Frågan är vad konsekvenserna blir av detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viktorph:
Konsekvenserna är att vissa fabriker finns kvar i sverige för tillverkning av prototyper och utveckling av produktionstekniker, all produktion är redan nedlagd, all gammal personal varslad. Utveckling sker hemma i Sverige och USA, och fabrikerna i Kina får allt de behöver för fysisk tillverkning men inget mer.

Permalänk
Medlem

Gött, man är ju redan Telenor-kund

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gött, man är ju redan Telenor-kund

Inte jag, men man kanske ska byta då alltså. Detta är ju bra!

Permalänk
Medlem

Dock skriver de att det är till för privata mobila nätverk, skräddarsydd för företag och smarta fabriker i tillverkningsindustrin

Vilket gör att 5G infrastrukturen till företag och konsumenter hos Telenor kan levereras av andra leverantörer såsom Huawei?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av joeldeluxe:

Dock skriver de att det är till för privata mobila nätverk, skräddarsydd för företag och smarta fabriker i tillverkningsindustrin

Vilket gör att 5G infrastrukturen till företag och konsumenter hos Telenor kan levereras av andra leverantörer såsom Huawei?

Jag kan tänka mig att man avvaktar med resten tills auktionen om 5G är klar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Vad skönt att man redan har Telenor (Vimla) då

Men det mest intressanta är ju att att de tänker bygga ut ett rikstäckande 5G-nät som täcker 99,9 % av Sveriges befolkning. Hur ska man lyckas med det, med de höga frekvenser som 5G kör på? Som det ser ut nu med de lägre frekvensbanden verkar det bara vara 700 MHz-bandet som eventuellt på sikt skulle kunna vara aktuellt för 5G. Men det finns det inga planer på att auktionera ut än så länge. Och även om det skulle göra det, så lär det bli trångt för operatörerna om alla vill ha rikstäckande 5G-nät på 700 MHz-bandet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror inte på 5g förutom centralt i städerna. Det är för mkt hinder i vägen som försvårar placering och annat för en bra täckning. K märkta hus, försvarsmakten, överklaganden som gör det svårt. Jag bor strax utanför Stockholm och i den längan jag bor så kan jag knappt ringa med något abbonemang. Varför skulle det bli bättre med 5g?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att Tele2 också väljer Ericsson?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Jag tror inte på 5g förutom centralt i städerna. Det är för mkt hinder i vägen som försvårar placering och annat för en bra täckning. K märkta hus, försvarsmakten, överklaganden som gör det svårt. Jag bor strax utanför Stockholm och i den längan jag bor så kan jag knappt ringa med något abbonemang. Varför skulle det bli bättre med 5g?

Skickades från m.sweclockers.com

För att 5G använder allt från 600 Mhz till 70 Ghz, 5G ger bättre riktning och högre bandbredd samt lägre latens i alla scenarion när det väl är fullt invigt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det kommer dock inte vara intressant att ens fixa 5G lur på 2-3 år skulle jag säga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Det kommer dock inte vara intressant att ens fixa 5G lur på 2-3 år skulle jag säga.

Finns ren flera master runt om i landet, lär bara bli fler och bättre att sitta med 5G mitt i stan då alla andra trängs på 4G

Tänker skaffa 5G när det släpps lurar för runt 6000-8000 kr med tekniken

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Jag tror inte på 5g förutom centralt i städerna. Det är för mkt hinder i vägen som försvårar placering och annat för en bra täckning. K märkta hus, försvarsmakten, överklaganden som gör det svårt. Jag bor strax utanför Stockholm och i den längan jag bor så kan jag knappt ringa med något abbonemang. Varför skulle det bli bättre med 5g?

Skickades från m.sweclockers.com

5G är bara en standard. Så det finns femtontusen olika lösningar. Fördelen med 5G är att deras basstationer är så små att de kan få plats i din ryggsäck och därför behövs det bara en lampstolpe eller telefonmast för att montera.

Skrivet av Marsupilami:

Vad skönt att man redan har Telenor (Vimla) då

Men det mest intressanta är ju att att de tänker bygga ut ett rikstäckande 5G-nät som täcker 99,9 % av Sveriges befolkning. Hur ska man lyckas med det, med de höga frekvenser som 5G kör på? Som det ser ut nu med de lägre frekvensbanden verkar det bara vara 700 MHz-bandet som eventuellt på sikt skulle kunna vara aktuellt för 5G. Men det finns det inga planer på att auktionera ut än så länge. Och även om det skulle göra det, så lär det bli trångt för operatörerna om alla vill ha rikstäckande 5G-nät på 700 MHz-bandet...

5G (I Sverige och stora delar av Europa) kör på samma frekvensband som 4G.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

5G (I Sverige och stora delar av Europa) kör på samma frekvensband som 4G.

Var har du läst det? Såvitt jag kan läsa är 700 MHz det enda "lågfrekvensbandet" som eventuellt avsätts för 5G. Mer info:
https://pts.se/sv/bransch/radio/5g/5g-for-pts/
https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Både Ericsson och Nokia planerar att flytta från Kina. Kinesiska konkurrensmyndigheten stormar systematiskt västerländska företag och snor en massa värdefulla dokument. Detta efter att det blev Ericssons tur att bli stormad. För övrigt så kommer deras 5G-produktion ske i Polen.

Och ang Telenors beslut att välja Ericsson så är detta välkommet. Då har man i alla fall en operatör att vända sig till om Tre skulle besluta sig för Huawei.

Nej? Varför kommer du med sådana uttalanden om publika företag som tävlar om den kinesiska marknaden? Om de hade beslutat något sådant hade de gått ut med det offentligt. De hade förmodligen också gått i konkurs.

De har produktion i andra länder också, men en betydande del av FoU är i Kina. Båda har fler anställda i Kina än i hemländerna när man räknar in de som jobbar (inhouse) med produktion och sourcing. För Nokias del med råge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äh, varför betala till Norge varje månad när det finns svenska operatörer? Skulle inte byta till Telenor ens om de var billigast. Lite patriotisk måste man väl ändå vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

5G är bara en standard. Så det finns femtontusen olika lösningar. Fördelen med 5G är att deras basstationer är så små att de kan få plats i din ryggsäck och därför behövs det bara en lampstolpe eller telefonmast för att montera.

5G (I Sverige och stora delar av Europa) kör på samma frekvensband som 4G.

Ja mindre, men de behövs tätare väl ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Ja mindre, men de behövs tätare väl ?

Korrekt och det är därför det är vitalt att de är så små som möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |