AMD Ryzen 3000 kompatibilitet hos B350, X370, B450 & X470

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan informerat om detta men finns ny test bios för Asus Prime X370-Pro, tror den varit ute ungefär någon månad.
https://www.hardwareluxx.de/community/f248/prime-x370-pro-com...

Enligt länken här så är denna testversion 5406 Agesa 1004.
https://www.hardwareluxx.de/community/f12/ultimative-am4-uefi...

Inte provat det själv ännu, hittat två inlägg från användare som har bra erfarenhet:
https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1626011-m...

https://www.hardwareluxx.de/community/f248/prime-x370-pro-com...

Edit: Hmmm, ja, detta har annonserats tidigare även om Asus Prime X470-Pro nämndes då, jaja...
#18162309

Permalänk
Medlem

Vill ge ett varningens ord för två beta biosar till mitt moderkort, 5.99 och 6.00, bägge lider av en rätt allvarlig SoC spänningsbugg, med den senaste 6.00 biosen är detta beteende limiterat till 1800MHz buss hastighet och uppåt medans 5.99 hade denna bugg längre ner i frekvens.

Buggen visar sig på så vis att en mycket hög SoC spänning sätts utan någon möjlighet att ändra den, jag kan sätta SoC spänning på 4 olika platser och med 6.00 bios så håller den detta värde exakt ända tills man kliver över 1766MHz bussfrekvens (3533MT/s) varpå oavsett vad man satt som SoC spänning så sätts den till ~1.3V och inget kan ändra den annat än att backa tillbaka i frekvens till 1766MHz eller mindre, när denna bugg träder in får man dessutom cold boot problem.

Tidigare biosar hade inte detta problem ens vid 1900MHz busshastighet.

(denna bug kan faktiskt vara samma på x370 Taichi då det är i stort sett samma bord)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Uppdatering, ASRock har nu uppdaterat med ännu en beta bios med version 6.20 och nu verkar SoC spänningsbuggen vara borta även vid högre FCLK/UCLK/MEMCLK, behöver testa lite mer men denna version verkar lovande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Inet har REA på ASUS TUF GAMING X570-PLUS i helgen och jag tänkte klippa ett sådant. Lirar bra med Ryzen 3600 och 3200 MHz-minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Inet har REA på ASUS TUF GAMING X570-PLUS i helgen och jag tänkte klippa ett sådant. Lirar bra med Ryzen 3600 och 3200 MHz-minnen?

X570 tuf passar bra för en 3600 om man får det för vettig peng, det bordet klarar även en 3950x utan att svettas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

X570 tuf passar bra för en 3600 om man får det för vettig peng

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Går för 1799 kr så det tar vi :).

Permalänk
Medlem

Bygger en 3600 i ett x370mb flashat crosshair vi Hero, utan manual, ska ram-minnet sitta i 2 och 4ans plats som vanligt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!

Och folk säger att AMD bara fungerar nu, vilket skämt till bygge. Omöjligt att få den att fungera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tack!

Och folk säger att AMD bara fungerar nu, vilket skämt till bygge. Omöjligt att få den att fungera...

Kommer du till POST?

Jag har iofs C7H och inte C6H, men kan ha att göra med minnesigenkänning som det var för mig. Hade problem när jag gick från 2700X till 3900X. Prova att köra med en RAM-sticka i 1-4. Min postade inte, men när jag kört med en sticka så postade den efter ett långt tag och sedan gick det att köra med 2 sedan.

Har brädan varit använd med en annan generation innan? Har du resetat BIOS? Uppdaterat BIOS den till en version som stödjer 3600?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tack!

Och folk säger att AMD bara fungerar nu, vilket skämt till bygge. Omöjligt att få den att fungera...

Vilken felkod får du?
Lyser Q-led konstant på någon utav dessa CPU, DRAM eller VGA?
Finns även en CPU ready Led, lyser denna grön eller röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vilken felkod får du?
Lyser Q-led konstant på någon utav dessa CPU, DRAM eller VGA?
Finns även en CPU ready Led, lyser denna grön eller röd?

Cpu ready lyser grönt.

Felkod 62, så har säkert något med Bios att göra, har ju ingen ände cpu så får uppdatera via usb, lyckats ta mig in i bios och då stod det att det var "rätt" version som ska klara 3k serien.

Testat, med ett minne, och i alla andra slots utan framgång.

Skärmen är svart, den går igång var 20e gång ca..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Cpu ready lyser grönt.

Felkod 62, så har säkert något med Bios att göra, har ju ingen ände cpu så får uppdatera via usb, lyckats ta mig in i bios och då stod det att det var "rätt" version som ska klara 3k serien.

Testat, med ett minne, och i alla andra slots utan framgång.

Skärmen är svart, den går igång var 20e gång ca..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara något med PCI-E slotten som inte fungerar som det ska, testa gärna med den som ligger under.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/6bqa9j/no_post...

Permalänk
Medlem

Står inför att uppgradera befintligt system med en Ryzen 3600. Mammabräda av märket Asrock AB350 ITX Fatality gaming nånting... Bör man återställa UEFI innan bytet eller är det bara att köra på?

På tal om inget upplever jag att min CPU går varmare sista månaderna, alltid kört stock och Ryzen Balanced i power manager. Funderat på om det är relaterat till BIOS uppdateringar... Blir intressant att se om jag får bättre resultat med 3600an.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Står inför att uppgradera befintligt system med en Ryzen 3600. Mammabräda av märket Asrock AB350 ITX Fatality gaming nånting... Bör man återställa UEFI innan bytet eller är det bara att köra på?

På tal om inget upplever jag att min CPU går varmare sista månaderna, alltid kört stock och Ryzen Balanced i power manager. Funderat på om det är relaterat till BIOS uppdateringar... Blir intressant att se om jag får bättre resultat med 3600an.

Du lär ju behöva uppdatera BIOS för det och för att uppdatera bios så måste du resetta det till Factory settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kelthar
@thomson
@aeig

Var grafikkortet som var strulade till det. Mycket udda då jag testade med mitt 1080ti från min andra dator och samma problem med det, så på tredje försöket med nytt grafikkort så hoppade den igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@kelthar
@thomson
@aeig

Var grafikkortet som var strulade till det. Mycket udda då jag testade med mitt 1080ti från min andra dator och samma problem med det, så på tredje försöket med nytt grafikkort så hoppade den igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Är sugen på en 3950X till vår/sommaren om priserna faller men tycker det är lättare att bara lyfta CPU och byta bara den för att slippa byta moderkort men efter lite efterforskningar så är inget garanterat med mitt PRIME X370-PRO så blir nog ett 3900X för säkerhets skull. Fast man kan ju kun chansa och i värsta fall köpa ett X570 moderkort ifall något fel skulle inträffa.

Skrivet av Novdid:

3950X belastar inte mer än 3900X om jag förstått det rätt. Båda slår i taket AMD satt för plattformen i stock.

Kör på 3950X, det bör fungera lika bra som 3900X.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev ett 3900X från swec-marknaden och fungerar utan problem på mitt PRIME X370-PRO. Lättaste 3 års cpu uppgradering jag gjort. Som jag skrev innan så bara att lyfta gammal cpu och i med det nya. Inte som med Intel där man också får böka med att byta moderkortet.

Kan man nu bumpa upp minnena till sin fulla potential och fått ytterligare raketfart när man "render" 4K med Davinci Resolve. Enda problemet var Nvidia (RTX 280Ti) men det löste sig efter någon timmas handhavande. Inte testat många spel men endast spelar man så är min uppfattning att det inte är stor skillnad mellan 1800X och 3900X fast testet nedan är i 1440p och med samma fart på minnena.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Blev ett 3900X från swec-marknaden och fungerar utan problem på mitt PRIME X370-PRO. Lättaste 3 års cpu uppgradering jag gjort. Som jag skrev innan så bara att lyfta gammal cpu och i med det nya. Inte som med Intel där man också får böka med att byta moderkortet.

Kan man nu bumpa upp minnena till sin fulla potential och fått ytterligare raketfart när man "render" 4K med Davinci Resolve. Enda problemet var Nvidia (RTX 280Ti) men det löste sig efter någon timmas handhavande. Inte testat många spel men endast spelar man så är min uppfattning att det inte är stor skillnad mellan 1800X och 3900X fast testet nedan är i 1440p och med samma fart på minnena.

https://youtu.be/BdbMOL_Ak7M

Härligt att det funkar bra!

I testet du länkar till presterar den nyare CPU:n i vissa lägen 30% bättre. Speciellt i slutet inne i stan. Bra uppgradering skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Novdid: Var mitt eget klipp, före och efter uppgraderingen. När man kollar så ska man tänka på att Ryzen 9 ligger lite före Ryzen 7 så man ska först titta där uppe och sedan jämföra med där nere. Japp, i stan var det skillnad.

Har inte med det i videon men i 4K är det som vänta rätt lika i prestanda. Spelar alltid i 1440p därför att 120Hz och VRR ska kicka in på min LG C9.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Novdid: Var mitt eget klipp, före och efter uppgraderingen. När man kollar så ska man tänka på att Ryzen 9 ligger lite före Ryzen 7 så man ska först titta där uppe och sedan jämföra med där nere. Japp, i stan var det skillnad.

Har inte med det i videon men i 4K är det som vänta rätt lika i prestanda. Spelar alltid i 1440p därför att 120Hz och VRR ska kicka in på min LG C9.

I videon står det 3950X men du har 3900X? Inte för att jag tror det är någon större skillnad i prestanda mellan 3900 och 3950 men tänkte du kanske råkat skriva fel.

Har själv kvar min Ryzen 7 1700. Lite för snål att uppgradera men har varit sugen på 3700X. Men så kommer Ryzen 4000 serien snart och då kanske pris/prestanda blir ännu bättre. Mitt moderkort är lite för klent för att kunna dra full nytta av 3900X men 3700X är nog en bra match egentligen. Å andra sidan räcker min 1700 till det jag gör.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Ryzeen 3900X (12 core) har jag. Blev fel i videon så kommer ta ner och ladda upp på nytt. Edit - Fixat, väntar bara på att videon behandlats färdigt.

Dina grejer håller nog många år till.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bättre synkat klipp med skillnaden på Ryzen 7 1800X vs 9 3900X och också med minnen satt på standard 2400 Hz och 3000 Hz med Ryzen 9 3900X

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Bättre synkat klipp med skillnaden på Ryzen 7 1800X vs 9 3900X och också med minnen satt på standard 2400 Hz och 3000 Hz med Ryzen 9 3900X

https://youtu.be/Zwv9WQHFa78

Det verkar inte snabbare med minnesklocken. Vilka hastigheter har minnena?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: 3000 MHz

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Jo, men timings? Vilka timings är det på dessa olika hastigheter?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ganska elaka timings/slappa timings måste sägas, iaf vid 2933MT/s, fullt möjligt att du kan kapa bort en hel del på det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Några förslag vad man kan börja med? Vet att det tar tid att få det rätt men har bara använt moderkortets egna profiler innan. Har för mig att i första raden kan man prova med 15.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@tellus82: Några förslag vad man kan börja med? Vet att det tar tid att få det rätt men har bara använt moderkortets egna profiler innan. Har för mig att i första raden kan man prova med 15.

https://i.ibb.co/XDkwfr4/minnen.jpg

Första steget är att identifiera vad det är för minnen och om möjligt vilken typ av chip som sitter på dom, sedan kan man börja gissa sig fram till timings som kan tänkas funka, annars fumlar man en smula i mörker & får chansa rätt vilt och det kan vara lite jobbigt att göra det, läs av SPD med thaiphoon burner exempelvis eller om du har fullständigt modellnamn & revision om sådan finnes på minnena kan man eventuellt hitta info .

För info om thaiphoon & hur att använda det se nedan video exempelvis, finns säkert fler & bättre videor men det är min egen i detta fallet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::