Permalänk
Medlem

Köpråd intel nuc - librelec?

Hej,

Har en gammal Asrock 330HT som jag vill ersätta.

Det mesta som finns idag är väl bättre än denna, men har kikat på alla intel nuc som finns idag och blir lite osäker på vad jag bör ersätta den med. Jag har endast 2 externa USB hårddiskar idag inkopplat till den idag och kör filmer / tv serier därifrån. Den är kopplad till en bra, men äldre 46" full hd TV från Samsung. En mindre, men äldre SSD finns idag att plocka från Asrocken.

Behöver förslag på ersättare till min Asrock alltså, och eventuella komponenter så som minne. Vill gärna köra librelec, då jag kört det tidigare och det fortsatt uppdateras.

Har någon idé om att ladda in en del ROMS typ NES och SNES och eventuellt koppla in en handkontroll, så det bör den klara av också (låter som 100år jag vet, sorry...) hehe.

Budget runt max 3-4k kanske?

Alla tips mottages tacksamt Vad hade du valt idag om du haft min gamla rigg?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ge oss budget, spelar stor roll!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Toaster: ASRock DeskMini A300
ASRock DeskMini A300 ComputerSalg

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tror jag hittade svaret själv... vad tror ni om Intel Nuc i3-10110O?

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Vill gärna köra NUC tror jag, compact living

Permalänk
Sötast

Har du kollat på om Raspberry Pi 3 eller 4 är tillräckligt bra för dina önskemål?
Den kör div linux os så du kan lätt köra libre elec på den och även ex lakka eller retropi för emulering, går upp till PS1 spel på RPI3.

Om din filosofi är "Just Works" så är RPi kanske inte det bästa valet.... men i övrigt så fungerar de skitbra!

Min har dock blivit pensionerad som mediaspelare nu och kör ubuntu server istället

https://www.amazon.com/CanaKit-Raspberry-4GB-Starter-Kit/dp/B...

Är ju ett exempel på ett komplett kit. ca 1/3 av priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du kollat på om Raspberry Pi 3 eller 4 är tillräckligt bra för dina önskemål?
Den kör div linux os så du kan lätt köra libre elec på den och även ex lakka eller retropi för emulering, går upp till PS1 spel på RPI3.

Om din filosofi är "Just Works" så är RPi kanske inte det bästa valet.... men i övrigt så fungerar de skitbra!

Min har dock blivit pensionerad som mediaspelare nu och kör ubuntu server istället

https://www.amazon.com/CanaKit-Raspberry-4GB-Starter-Kit/dp/B...

Är ju ett exempel på ett komplett kit. ca 1/3 av priset

Ska absolut kollas in. Tror iofs prestandan skulle räcka. Tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Toaster:

Vill gärna köra NUC tror jag, compact living

Compact living? Bor du i en skokartong? Deskmini A300 är under 2 liter. 15cm bred, NUC:en är 11cm bred, 15cm djup, NUC:en är 11cm djup, 8cm hög, NUC:en är 5cm hög. Alltså nästan lika liten.
Sen får du bättre prestanda med en 2200G än med en i3 10110U.
Dessutom 2700 kronor för Deskmini A300+2200G istället för 3500 kronor för NUC:en.
Deskminin kommer gå att uppgradera till R5 3400G medan du på NUC:en är fast med en i3.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Toaster:

Den budgeten är väl lite låg för PC hårdvara men kanske går...

Raspberry klarar ju kodi/ openelec men är inte riktigt inläst på vad du kan ladda på den med USB diskar.. inga problem med blåtandskontroller för emulatorer på retropie, lite kinkigt på kodi beroende på val
Flera kör retropie för emulatorer och kör kodi därifrån. Vilket är mer funktionellt totalt sett än vad kodi är idag,

Finns massor info på Google om installationer mm. Inga konstigheter om du lekt med openelec tidigare.

SÅ min röst går på ett gött paket med ras4, kanske i en sån här fin låda
https://www.m.nu/lador-1/the-kodi-edition-raspberry-pi-4-case

Släng på ett par sådana för rätt känsla i spelen
https://cdon.se/hemelektronik/8bitdo-n30-pro-2-kontroll-med-b...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du funderat på t ex en Odroid N2 eller en Vero 4k+ om du ändå tänkte köra den som en ren Kodi box? Du får förmodligen betydligt mer "bang for the buck" tänker jag spontant.

Har själv gått från HTPC -> NUC -> Vero 4K+ och saknar egentligen ingenting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H